Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

imago & ontwerp
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
10seconds



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2014 15:58    Onderwerp: imago & ontwerp Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Ben bezig met een bedrijfsplan voor een nieuw product.
Hierin formuleer ik het imago en de waardes, incl. duidelijke criteria voor de ontwerprichting.

ik wil de ontwerpopdracht extern uitbesteden.

Nu heb ik hierover een vraag betreffende het intellectueel eigendom;
Hoe kan ik er juridisch voor zorgen dat het ontwerp eigendom wordt van mijn onderneming?

met vriendelijke groet,

10seconden
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2014 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Auteursrecht berust automatisch bij u. Verdere intellectueelrechtelijke beschermingsmogelijkheden hangen van het product af. Is het product te beschermen door middel van een octrooi (dat is niet snel het geval) of zou het te beschermen zijn via het modellenrecht?
U moet er in uw geval voor zorgen dat elke partij waar u mee gaat praten uiterlijk bij aanvang van het gesprek een nondisclosure agreement (geheimhoudingsverklaring in goed Nederlands) tekent, waarbij ook uw intellectuele eigendomsrechten erkend worden. Dat moet bij een latere overeenkomst uiteraard ook worden vastgelegd.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl


Laatst aangepast door UwJurist.nl op ma 10 nov 2014 20:21, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2014 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Auteursrecht berust automatisch bij u.

Het is wel verstandig om in de overeenkomst van opdracht expliciet overeen te komen dat het auteursrecht bij de opdrachtgever berust. Dat voorkomt latere discussie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2014 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
UwJurist.nl schreef:
Auteursrecht berust automatisch bij u.

Het is wel verstandig om in de overeenkomst van opdracht expliciet overeen te komen dat het auteursrecht bij de opdrachtgever berust. Dat voorkomt latere discussie.

Zo automatisch is het in het geval van werk in opdracht inderdaad beslist niet. De opdrachtgever zou een beroep moeten doen op art. 6 Aw:
Quote:
Indien een werk is tot stand gebracht naar het ontwerp van een ander en onder diens leiding en toezicht, wordt deze als de maker van dat werk aangemerkt.

TS formuleert weliswaar "duidelijke criteria voor de ontwerprichting", maar alle kans dat die criteria de opdrachtnemer voldoende vrijheid laten voor een eigen inbreng.

TS zal dus schriftelijk moeten overeenkomen dat hem het auteursrecht toekomt (art. 2 lid 2 Aw). Beide partijen moeten tekenen. Een afspraak per e-mail is niet voldoende.

Zie ook Ius Mentis:
Quote:
Alleen bij een werknemer in dienstverband komt het auteursrecht automatisch toe aan de werkgever. Een freelancer behoudt zelf de rechten, en de opdrachtgever moet dus elke keer toestemming vragen om het werk te publiceren of herpubliceren.

Een dienstverband is niet hetzelfde als een opdracht tot vervaardiging van een werk, zelfs niet als de opdrachtgever daarbij instructies geeft (HR 17 november 1967, NJ 1968, 163, Voorvertaling).

De opdrachtgever krijgt wel automatisch het recht om het werk te gebruiken voor het doel van de opdracht. Wie dus als freelancer een artikel schrijft voor een tijdschrift, geeft daarmee automatisch aan het tijdschrift toestemming tot publicatie. Deze toestemming is dan wel eenmalig. Het tijdschrift moet dus bij bloemlezingen of bij online herpublicatie wel apart toestemming vragen.


Uit Spoor/Verkade/Visser:
Quote:
Van een beroep op art. 6 zal o.i. ook geen sprake kunnen zijn in de verhouding opdrachtgever/reclamebureau, hoezeer de opdrachtgever een thema en zekere randvoorwaarden kan aanreiken en zeggenschap kan uitoefenen over eventuele aanpassingen vóór publicatie. Aangenomen mag worden dat de instructies van de kant van de opdrachtgever zich in de regel beperken tot hooguit (auteursrechtelijk onbeschermde) ideeën en wensen, en dat de auteursrechtelijk doorslaggevende creatieve uitwerking van het reclamebureau komt.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 11 nov 2014 9:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik schreef niet voor niets ook het volgende:
UwJurist.nl schreef:

U moet er in uw geval voor zorgen dat elke partij waar u mee gaat praten uiterlijk bij aanvang van het gesprek een nondisclosure agreement (geheimhoudingsverklaring in goed Nederlands) tekent, waarbij ook uw intellectuele eigendomsrechten erkend worden. Dat moet bij een latere overeenkomst uiteraard ook worden vastgelegd.

_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 11 nov 2014 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Ik schreef niet voor niets ook het volgende:
UwJurist.nl schreef:

U moet er in uw geval voor zorgen dat elke partij waar u mee gaat praten uiterlijk bij aanvang van het gesprek een nondisclosure agreement (geheimhoudingsverklaring in goed Nederlands) tekent, waarbij ook uw intellectuele eigendomsrechten erkend worden. Dat moet bij een latere overeenkomst uiteraard ook worden vastgelegd.

Ja, dat sloeg duidelijk op:
Quote:
Auteursrecht berust automatisch bij u.

Ik snap dat krampachtige niet. Iedereen schrijft wel eens iets op dat niet helemaal klopt. Wat je ook precies mag hebben bedoeld, die eerste zin over het auteursrecht kan duidelijk een onjuiste verwachting bij TS wekken. Daarom wordt die zin gecorrigeerd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 11 nov 2014 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Bona Fides. Ik zie uw reactie als krampachtig. Zonde om hier verder woorden aan vuil te maken, dus ik wil het hier graag bij laten.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 11 nov 2014 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
@ Bona Fides. Ik zie uw reactie als krampachtig. Zonde om hier verder woorden aan vuil te maken, dus ik wil het hier graag bij laten.

Pas als je mij eens op een onnauwkeurige uitspraak wijst, zul je zien hoe krampachtig ik reageer. Rolling Eyes
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds