Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

hypotheekrente-aftrek naastgelegen woningen
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JSR1978



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 25 aug 2015 13:41    Onderwerp: hypotheekrente-aftrek naastgelegen woningen Reageer met quote Naar onder Naar boven

situatieschets

mijn vriendin is 100% eigenaar van appartement 1. eigendom + hypotheek staan alleen op haar naam.
wij zijn niet gehuwd, geen geregistreerd partnerschap, wel hebben we samen kinderen.
ik sta ingeschreven als inwonende op adres appartement 1.
daarmee zijn wij fiscaal partner.

de mogelijkheid bestaat dat appartement 2 te koop komt. deze ligt direct naast appartement 1. ik ben voornemens appartement 2 te kopen en dit 100% op mijn naam (eigendom en hypotheek) te zetten.

vragen

als ik mij op adres appartement 2 inschrijf (en vriendin op kinderen op appartement 1 ingeschreven blijven staan) is het dan mogelijk dat mijn vriendin recht heeft op hypotheekrente-aftrek appartement 1 en ik recht op hypotheekrente-aftrek voor appartement 2? in principe ben je in die situatie geen fiscaal partner meer.

beide appartementen blijven kadastraal gescheiden. is het mogelijk / toegestaan om tussen de appartementen een doorgang te creëren (dit zou tussen de beide woonkamers zijn, bouwtechnisch gezien is het geen dragende muur). en moet dit een afsluitbare doorgang zijn of mag deze ook open zijn, zonder dat hier toestemming tot samenvoegen etc. voor aangevraagd dient te worden?

indien er meer informatie nodig is om de vragen te beantwoorden, hoor ik dit graag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 25 aug 2015 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over de fiscale aspecten kan ik weinig zeggen. Wel over het doorbreken, omdat dit appartementsrecht betreft. U hebt hiervoor toestemming nodig van de Algemene Ledenvergadering van de VvE.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Amateur



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 25 aug 2015 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is het zo dat de ALV hiervoor alleen toestemming mag geven als het een tijdelijke verandering is. Voor een permanente verandering is aanpassing van de splitsingstekening nodig.

Fiscaal zou je misschien kunnen denken aan het creëren van aanhorigheid, zoals in de uitspraak aangehaald in het onderwerp hiervoor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: di 25 aug 2015 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verbinden van twee woningen zou ook op basis van het bestemmingsplan of een andere gemeentelijke regeling vergunningplichtig of zelfs verboden kunnen zijn.
Ik adviseer u dit na te vragen bij de gemeente.

Afgezien van dat aspect, vraag ik me af of er nog wel sprake is van twee huishoudens/woningen als de woningen met elkaar verbonden worden via een tussendeur. Dat zou ook fiscale gevolgen kunnen hebben.

Zie ook een eerder topic nov/dec 2010:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/gehuwd+en+apart+wonen%2C+wat+betekent+dit+fiscaal%3F/t/30790/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 25 aug 2015 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Amateur schreef:
Volgens mij is het zo dat de ALV hiervoor alleen toestemming mag geven als het een tijdelijke verandering is. Voor een permanente verandering is aanpassing van de splitsingstekening nodig.

Fiscaal zou je misschien kunnen denken aan het creëren van aanhorigheid, zoals in de uitspraak aangehaald in het onderwerp hiervoor.

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat overigens niet wil zeggen dat het niet zo is. Maar ik kan het me niet goed voorstellen als er enkel een gedeeltelijke opening (al dan niet met deur) wordt gemaakt. Dan zou iemand die aan de zijkant woont en een extra raam zou willen, hetzelfde probleem hebben? En wat is dan tijdelijk? 60 jaar is ook tijdelijk...
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds