Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 5:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

hulp bij het vak argumentatie, hoe aan te pakken?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
aalita



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 24


BerichtGeplaatst: vr 01 okt 2004 18:01    Onderwerp: hulp bij het vak argumentatie, hoe aan te pakken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou op dit moment ... argumentatie. Daar snap ik dus helemaal niets van. Heb dan ook het nadeel dat de docent als een speer door de stof gaat, waardoor ik frusterender raak.
Zijn er meer mensen met dit probleem(het vak argumentatie), en hoe pakken jullie dit dan aan?

Moet er even bij vermelden dat het om een HBO-recht opleiding gaat, 2e jaars.

greet aalita Wink

Moderatie: titel onderwerp
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: za 02 okt 2004 0:53    Onderwerp: Re: hulp bij het vak argumentatie, hoe aan te pakken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

aalita schreef:
Zijn er meer mensen met dit probleem(het vak argumentatie), en hoe pakken jullie dit dan aan?

Neen, want volgens mij wordt een dergelijk vak niet gegeven bij de meeste (alle?) WO rechten opleidingen. Laughing Wat bedoel je precies met 'argumentatie'? Het beredeneren van een casuspositie? Ik neem aan dat je geen formele logica bedoelt. Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2004 0:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik volg zelf het vak argumentatieleer voor juristen. Er wordt dus echt wel zoiets gegeven op WO rechten opleidingen. Alleen was aalita inderdaad niet echt duidelijk welk vak ze nou precies bedoelt en wat ze wil weten.
Ik weet ook niet of de vakken op elkaar lijken op HBO en WO, zal vast een verschil in zitten.
Ik vind het vak iig erg interessant en leuk, maar wel zeker te doen dus heb er niet echt grote problemen mee.
Als je misschien wat specifieker bent kan iemand je misschien helpen aalita.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2004 8:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ik volg zelf het vak argumentatieleer voor juristen. Er wordt dus echt wel zoiets gegeven op WO rechten opleidingen.
Keuzevak? Wat wordt er geleerd? Drogredenen? De enige argumentatieleer die op de UvT word gegeven zat bij ons ingebakken in een inleidend vak in de propedeuse.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
aalita



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 24


BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2004 20:09    Onderwerp: reactie argumentatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi hoi, Laughing
Misschien dat ik inderdaad niet zo duidelijk was.
Het gaat dus om de juridische argumentatieleer, o.a. drogredenen herkennen,
argumentatiestructuren toepassen, deductieve en inductieve redeneervormen, redeneren met analogie enz. onderscheiden en toepassen, de zes elementen van het model van Toulmin recapituleren in een tekst(grond,motivering,kwalificatie,conclusie,ondersteuning en voorbehoud).

Ik vind het onderscheid maken ertussen best lastig.
Misschien moet ik mezelf gewoon er erg veel in trainen!
Heeft er iemand misschien oefenmateriaal of oefententamens van dit vak?(Juridisch argumenteren).

greet!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 05 okt 2004 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het gevoel dat jij je reactie op de verkeerde plek hebt geplaatst of een moderator iets heeft verplaatst want er zat een discussie hiervoor lijkt me. Ik heb het volgende gevonden voor je:

OEFENING BAART KUNST ONDERZOEKEN ARGUMENTEREN EN PRESENTEREN VOOR JURISTEN

Auteur: IJZERMANS, M.G. & G. VAN SCHAAIJK
ISBN: 9054543647
Druk: 2
Uitgever: Boom Juridische Uitgevers
Prijs: Circa €20,00

Dit vaardighedenboek is geschreven voor drie groepen lezers: studenten, docenten en afgestudeerde juristen. Studenten kunnen het boek gebruiken om inzicht te verwerven in de verschillende manieren waarop juristen te werk gaan bij het verrichten van onderzoek, bij het argumenteren en bij het presenteren. Het schetst de stappen die bij de verschillende verrichtingen worden gezet; het biedt hulpmiddelen om taken te volbrengen en de criteria waaraan een goede taakvervulling moet voldoen. Het boek biedt docenten zowel hulp bij de instructie als handvatten voor de feedback en beoordeling. Afgestudeerde juristen kunnen dit boek gebruiken om te reflecteren op de eigen vaardigheid en krijgen hulpmiddelen aangereikt om deze verder te ontwikkelen.

Verplichte literatuur op de UvT. Al je vragen die je hebt komen aan bod in dit dunne boekje.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 15631


BerichtGeplaatst: di 05 okt 2004 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Ik heb het gevoel dat jij je reactie op de verkeerde plek hebt geplaatst of een moderator iets heeft verplaatst want er zat een discussie hiervoor lijkt me.

Moderatie: de twee onderwerpen zijn samengevoegd. Bedankt BG!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 05 okt 2004 23:41    Onderwerp: Re: reactie argumentatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

aalita schreef:
hoi hoi, Laughing
Misschien dat ik inderdaad niet zo duidelijk was.
Het gaat dus om de juridische argumentatieleer, o.a. drogredenen herkennen,
argumentatiestructuren toepassen, deductieve en inductieve redeneervormen, redeneren met analogie enz. onderscheiden en toepassen, de zes elementen van het model van Toulmin recapituleren in een tekst(grond,motivering,kwalificatie,conclusie,ondersteuning en voorbehoud).
Bij ons zat dit dus ingebakken in een eerste jaars inleidend vak, echte oefening kan ik me niet herinneren. Wink

Er is best wat te vinden met betrekking tot drogredenen, maar vaak in het Engels: http://www.nizkor.org/features/fallacies/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
aalita



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 24


BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2004 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

He bedankt allemaal. en BG ik zal zeker in het boek kijken, hopend dat ik het beter zal gaan begrijpen.

Greet Laughing aalita
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
aalita



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 24


BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2004 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

He bedankt allemaal. en BG ik zal zeker in het boek kijken, hopend dat ik het beter zal gaan begrijpen.

Greet Laughing aalita
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2004 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Sovereign: Het is inderdaad een keuzevak ( wel voor 10 punten) en je leert er inderdaad o.a. over drogredeneringen. Je leert er gewoon in het algemeen over hoe je op een goede manier moet argumenteren enzo.

Wat jij zegt allita dat leren wij inderdaad ook. Het boek is wel allemaal in het engels geschreven, dat kan soms wel lastig zijn. Wij hebben wel een aanvullend boekje in het nederlands en je moet gewoon goed opletten, sommige dingen zijn echt best knap lastig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
karin1985



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 18:01    Onderwerp: drogredenen Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik ben op zoek naar een arrest die bol staat van de drogredenen, maar ik weet niet waar ik moet gaan zoeken, heeft iemand suggesties??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
timo



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 20:56    Onderwerp: Re: drogredenen Reageer met quote Naar onder Naar boven

karin1985 schreef:
ik ben op zoek naar een arrest die bol staat van de drogredenen, maar ik weet niet waar ik moet gaan zoeken, heeft iemand suggesties??


Zullen we hopen dat je die niet kan vinden? Misschien heb je meer geluk als je op zoek gaat naar drogredeneringen in ingediende moties in de tweede kamer Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007 22:30    Onderwerp: Re: drogredenen Reageer met quote Naar onder Naar boven

timo schreef:
karin1985 schreef:
ik ben op zoek naar een arrest die bol staat van de drogredenen, maar ik weet niet waar ik moet gaan zoeken, heeft iemand suggesties??


Zullen we hopen dat je die niet kan vinden? Misschien heb je meer geluk als je op zoek gaat naar drogredeneringen in ingediende moties in de tweede kamer Wink


Inderdaad, het is juist niet de bedoeling dat de rechter met drogredenen aankomt. Of bedoel je de redenering van de advocaat?
Doel je op een specifiek arrest, of gewoon 'een' arrest?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
karin1985



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

een arrest, met name het stuk van de AG kan vol staan met drogredenen, maar die zijn moeilijk op internet te vinden Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds