Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 2:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

het sollicitatiegesprek bij een stage
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
femke



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 12:09    Onderwerp: het sollicitatiegesprek bij een stage Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi!!

In juli wil ik graag student-stage lopen bij een groot advocatenkantoor. Nu vroeg ik mij af hoe jullie de solliciatieprocedure hebben ervaren. Is er veel kans dat ik meteen word aangenomen bij mijn kantoor van mijn voorkeur? Moet ik nu al beginnen met solliciteren. Ik heb nog nooit gesolliciteerd (behalve voor wat bijbaantjes, dat was meer een formaliteit), dus ik ben een beetje onzeker.

Femke
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Meester Ruud




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 77


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2004 14:13    Onderwerp: Re: het sollicitatiegesprek bij een stage Reageer met quote Naar onder Naar boven

femke schreef:
Hoi!!

In juli wil ik graag student-stage lopen bij een groot advocatenkantoor. Nu vroeg ik mij af hoe jullie de solliciatieprocedure hebben ervaren. Is er veel kans dat ik meteen word aangenomen bij mijn kantoor van mijn voorkeur? Moet ik nu al beginnen met solliciteren. Ik heb nog nooit gesolliciteerd (behalve voor wat bijbaantjes, dat was meer een formaliteit), dus ik ben een beetje onzeker.

Femke


Hoi Femke. Wanneer je moet beginnen met solliciteren hangt af van wanneer je wilt beginnen met je stage. Zelf heb ik afgelopen januari gesolliciteerd voor een stage in mei/juni, dus vier maanden van tevoren. Dat was ruim op tijd voor het kantoor en de sectie naar mijn keuze. Een paar maanden van tevoren moet dus voldoende zijn, ik zou in ieder geval niet te lang wachten.

Onzeker zijn kan ik je niet aanraden. Je bent wie je bent en daar hoef je je niet voor te schamen. Tijdens een sollicitatiegesprek zal men naar de keuzes in je leven vragen (waarom rechten, waarom advocatuur, waarom dit kantoor, waarom dit bijbaantje, waarom deze nevenactiviteit). Als je dat allemaal goed onderbouwt, dan is het prima. Of je aangenomen wordt hangt af van of het kantoor je ziet zitten. Dat heb je in principe niet in de hand, je moet gewoon jezelf zijn en veel meer kun je niet doen.

Sollicitatiegesprekken kunnen op verschillende manieren verlopen. Bij mij zijn gesprekken altijd gewoon relaxed geweest, waarbij ik rustig mijn keuzes kon uitleggen. Van anderen hoor ik wel eens dat ze echt het vuur aan de schenen gelegd werd, maar dat laatste doet men alleen om te kijken hoe je daarop reageert. Rustig blijven is daarbij het advies en vervelende opmerkingen niet persoonlijk aantrekken.

EDIT: ik zie nu dat je in juli stage wilt lopen. In dat geval zou ik niet te lang wachten met solliciteren. Mijn advies is om zo snel mogelijk te bepalen naar welk kantoor en welke sectie je wilt (en om welke redenen) en vervolgens een sollicitatiebrief te sturen.
_________________
Revenge is a dish best served cold
- Old Klingon proverb

http://www.uvt.nl/e-law
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
vidi78

vidi78

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: wo 28 apr 2004 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Femke,

Ik heb afgelopen zomer (juli/augustus) stage gelopen bij een groot advocatenkantoor in Amsterdam. Ik heb daarvooral in maart gesolliciteerd. Volgens mij kan je beter te vroeg zijn dan te laat met solliciteren, dan is de kans het grootst dat er plaats is bij het kantoor en de sectie waar jij stage wil lopen. Ik zou dus zeker niet wachten.

Ik had 2 kantoren uitgezocht en bij beide werd ik uitgenodigd voor gesprek. Deze heb ik op één dag gevoerd, dat kan ik je oeverigens niet aanraden (doodmoe). Ik kon bij beide terecht, dus dat viel erg mee.

M.b.t. onzekerheid: probeer je zoveel mogelijk een zelfverzekerde of in iedergeval open houding aan te meten. Volgens mij vinden ze het juist bij advocatenkantoren belangrijk dat je weet wat je wil en redelijk maakelijk communiceert. Stage lopen is zeker een goed idee: ik heb veel opgestoken en merk ook nu bij mijn sollicitaties dat het een groot voordeel is.

Naast de al genoemde vragen werd mij ook gevraagd: "Je zegt in je brief dat je .... bent, kun je daar een voorbeeld van geven". Kijk ook even naar eventuele opstellen of papers die je hebt geschreven. De titel van een opstel dat ik in het tweede jaar had geschreven stond op mijn cijferlijst, en degene met wie ik het gesprek had vond dit een erg interessant onderwerp. Ik vond dat echter niet (was verplicht onderwerp) en had nooit meer naar dat opstel gekeken, ik had geen idee meer wat ik er in had gezet.

Succes met solliciteren!

kijk vooral ook even op:
http://www.rechtenstudent.nl/carriere/Stage_advocaat.shtml
de top 30 van grootste advocatenkantoren en de hoogte van hun stagevergoedingen
_________________
Don't knock on Death's door.
Ring the doorbell and run.
He hates that.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
femke



Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2004 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Meester Ruud en Vidi,

Dank voor jullie bemoedigende antwoorden. Vorige week heb ik mijn sollicitatiebrief de deur uitgedaan, dus ik moet nu maar even afwachten op hun reactie. Ik zal wel laten weten of ik stage mag lopen of niet.

Groetjes van Femke

P.S: hebben jullie nu een baan als jurist (gevonden)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vidi78

vidi78

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2004 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

graag gedaan en wat betreft je "PS"


Quote:
P.S: hebben jullie nu een baan als jurist (gevonden)?


verwijs ik je maar even door naar:
http://www.rechtenforum.nl/forum/viewtopic.php?t=460
(topic onder voltijd, "bijna afgestudeerd, hoe is de arbeidsmarkt")
_________________
Don't knock on Death's door.
Ring the doorbell and run.
He hates that.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2004 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Off topic...

Vidi78 jij hebt een GEWELDIGE ondertiteling!!!!
Love it! Love it Bow Fork Dancing Bow
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vidi78

vidi78

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2004 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Off topic... een GEWELDIGE ondertiteling!!!!
:

Dank je, dank je:

eerlijk gejat van
http://www.komma.net/signatures2.html

(ere wie ere toekomt, hoewel: de maker van die site heeft ze ook alleen maar verzameld...)
_________________
Don't knock on Death's door.
Ring the doorbell and run.
He hates that.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramona



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: wo 03 aug 2005 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi, ik ben nu aan het solliciteren, en ik kan iedereen aanraden een paar maanden van tevoren te beginnen. Hier een aantal vragen die mij gesteld werden:

Stel jezelf eens voor?
Waarom wil je bij ons bedrijf komen werken?
Hoe denk je dat onze bedrijfscultuur eruit ziet?
Wat zou jou toegevoegde waarde voor het bedrijf zijn?
In je cv staat dat je (karaktereigenschap) bent, waaruit blijkt dat?
Kun je goed samenwerken, waaruit blijkt dat?
Kun je tegen kritiek? Hoe ga je daarme om?
Kun je makkelijk tot rust komen na een drukke periode? Waaruit blijkt dat?
Noem 3! sterke punten van jezelf, en leg ze uit.
Noem 3! zwakke punten van jezelf en leg ze uit.
Waarom zouden we jou moeten kiezen en niet iemand anders?
Heb jij nog vragen? (altijd iets vragen)

Verder gaan ze vaak je cv nog even na, je schoolperiode en eventueel nevenactiviteiten.

Ik denk dat dit het wel zo een beetje was. Succes!
Groeten Ramona
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds