Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 16 mei 2024 15:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

helft woning erven & overwaarde meenemen? logische oplossing
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wilgraagweten



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2011 17:18    Onderwerp: helft woning erven & overwaarde meenemen? logische oplossing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vraag is de volgende mijn moeder is recent overleden.
De erfenis bestaat uit een afgelost huis geschatte waarde 230.000.
In overleg is besloten dat ik de woning overneem.
Mijn huidige woning is belast met een hypotheek van 140.000 en heeft een waarde van 200.000.
Volgens mijn hypotheekadviseur is het zo dat als ik mijn huis verkoop en dus 60.000 overwaarde heb en ik neem mijn moeders huis over dat de nog maar voor 55.000 de fiscaal aftrekbare hypotheek rente zou hebben. 230.000 - 60.000 - 115.000 (helft van het geërfde huis).
Wat mij onlogisch (en nadelig) in de oren klinkt. Zou ik namelijk mijn huis en mijn moeders huis verkopen en een zelfde huis a 230.000 kopen dan is de geërfde 115.000 vrij besteedbaar en zou ik dus 0ver 170.000 de hypotheekrente mogen aftrekken.

1) Zit mijn hypotheekadviseur fout of is de wet in deze onlogisch?
2) Mocht het wettelijk wel zo zijn, is er dan een legale oplossing voor dit probleem?

Mocht ik onduidelijk zijn of onvolledige informatie verstrekt hebben laat me dat aub weten.

Alvast bedankt,

Bert Blom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2011 19:41    Onderwerp: Re: helft woning erven & overwaarde meenemen? logische oplossing Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet is niet onlogisch en de adviseur heeft gelijk.
U heeft 60000 overwaarde wat in de nieuwe woning gestoken dient te worden (ivm berekening van de hyp aftrek).
U heeft dus maar een hypotheek nodig van 55000 euro.

Als u beide huizen verkoopt klopt uw berekening ook.
Maar dan moet u ook over 170000 rente betalen, ipv over 55000.
Het is altijd voordeliger om over 55000 te betalen dan over 170000.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
wilgraagweten



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2011 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi Hilde,

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik vind het nog steeds onlogisch dat de 115 in geval à meetelt en geval b niet. Ik begrijp dat rente over 170.000 normaal gesproken. Ongunstiger is dan over 55.000. Maar mijn hypotheek voorwaarden zijn zo gunstig dat als ik 170.000 op een spaarrekening zet dat ik erop verdien als ik de rente kan aftrekken. Een andere reden zou kunnen zijn dat ik het bedrag wil gebruiken voor andere doel einde en dan is een gewone lening duurder en niet aftrekbaar. Vandaar mijn vraag.

Gr.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
wilgraagweten



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 27 dec 2011 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zag dat de site even uit de lucht was. Heeft er iemand anders nog een eventuele oplossing?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: di 27 dec 2011 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hypotheekrente aftrek kan toch nooit meer zijn dan de benodigde hypotheek? Je hebt een lening nodig van € 55.000 en de rente hierover kun je volledig aftrekken. Wat is daar onredelijk aan?

Optie b kan uiteraard wel maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat meer lenen om een maximale aftrek te creëren per saldo geld oplevert. De rente moet daarvoor wel erg gunstig zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
wilgraagweten



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 27 dec 2011 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi LM,

Ik heb een zeer unieke hypotheek aflossingsvrij voor 140.000 rente variabel is 0,65 + euribor. (2,1 dit moment) en een spaarrekening en mijn leaseplan spaarrekening rente is ook gekoppeld aan de euribor (+1,55) (3%) dus per saldo met maximale aftrek. Verdien ik 829 (dus niet minder betalen, maar echt verdienen) en mocht de rente stijgen word dat alleen maar meer. Dus inderdaad moeilijke voor te stellen, maar dus niet onmogelijk.

En om op je eerste alinea in te gaan mijn erfenis is in principe vrij besteedbaar omdat het toevallig in een huis zit zou het horen bij me overwaarde. Niet specifiek onredelijk, maar het is wel raar dat als ik mijn gunstige voorwaarden wil behouden dat ik een ander huis moet kopen of mijn huidige huis behouden.

Bedankt voor je reactie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 27 dec 2011 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat je op zo'n manier geld kunt verdienen toont vooral de perversiteit aan van de eigenwoningregeling. (Maar geen nood, het CDA wil nu de huizenbezitter die wél aflost ook wat extras toestoppen, uiteraard op kosten van de burger die niet heeft willen meedoen aan het nationale piramidesysteem dat de huizenmarkt heet. Griekenland is trouwens niet ver weg.)

Goed, je zou jouw aandeel in het geërfde huis moeten verkopen en vervolgens moeten terugkopen. Ik heb echter geen idee wat de belastinginspecteur van zo'n (schijn)handeling zou vinden, en ik weet ook niet of een notaris hieraan zou willen/mogen meewerken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
wilgraagweten



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 28 dec 2011 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi bona,

Mooie mening idd bedankt daarvoor. Als de notaris er niet aan mag meewerken dan is het dus illegaal zie punt 2 van mijn verhaal.
En de 2% overdrachtsbelasting vind ik dan toch ook weer zonde.

Ik kijk nog even verder.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 28 dec 2011 5:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wilgraagweten schreef:
En de 2% overdrachtsbelasting vind ik dan toch ook weer zonde.

Maar die betaal je natuurlijk ook in het geval je een ander huis koopt voor 230.000.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
wilgraagweten



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 28 dec 2011 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat klopt inderdaad, het is ook eventueel een optie, maar ik ben op zoek naar een perfecte optie. Ik probeer op financieel vlak altijd op de goedkoopste manier te krijgen wat ik wil zonder te comprimeren op kwaliteit.
Zo ben ik door veel uitzoekwerk gekomen aan mijn superhypotheek.

Bedankt voor je reacties en mocht je nog iets te binnen schieten dan hoor ik het graag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
wilgraagweten



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand met een andere optie... Als het goed is komen hier toch de mensen die het zouden moeten weten. Ziet er slecht voor me uit.

Please....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Slecht? Ik wou dat ik in zo'n slechte situatie zat.

Sommige dingen zijn nou eenmaal niet goedkoop te krijgen..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
wilgraagweten



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 21:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Hilde,

Ik had het over deze specifieke transactie. Niet over mijn algehele situatie.
en misschien is het stukje waarin staat dat mijn moeder is overleden je even ontschoten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat wil je nou? Je klaagt dat je minder hypotheekrenteaftrek zou hebben dan in een ander scenario (dat vind je dan "onlogisch"), maar tegelijk wil je niet aan de overdrachtsbelasting die je in dat andere scenario verschuldigd zou zijn.

Het antwoord is dat je hypotheekadviseur gelijk heeft en dat we niets voor je kunnen doen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
wilgraagweten



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok duidelijk,

bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds