Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

hbo-rechten moet afgeschaft worden ?????
Moderators: Michčle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 10 van 12 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

hbo-rechten had nooit opgericht mogen worden
mee eens, hoe heeft dit ooit kunnen gebeuren
29%
 29%  [ 39 ]
speciaal voor sovereign: ik wil dat hbo-r per direct word vernietigd
12%
 12%  [ 17 ]
oneens, hbo-rechten is top
58%
 58%  [ 78 ]
Totaal aantal stemmen : 134

Auteur Bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2006 9:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
4) Zolang er geen mr. voor je naam staat ben je beperkt tot "uitzoekwerk"
Iemand die hbo rechten heeft afgemaakt kan zich uitstekend laten machtigen en in bestuurszaken mensen bijstaan. Hij kan bij de KvK een nummertje aanvragen en zo goedkoper dan conservatieve advocaten mensen helpen procederen. Ookal staat er dan geen mr. voor je naam, dit vormt geen beletsel om tot aan de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van Staten je gelijk te halen en ookal kun je optreden in burgerlijke zaken oor sector kanton bij machtiging. De mensen met mr. voor hun naam kunnen dan wel meer, een hbo'er kan ook zonder deze titel prima fungeren. Bovendien kan iemand die geen mr. voor zijn naam heeft, bij bepaalde bedrijven prima functioneren en eveneens een actieve bijdrage leveren aan allerlei zaken, waar een WO'er misschien te duur of te hoog is.

Helemaal mee eens.
Quote:

5) Een studie draait niet om kennis of op leren toepassen van materie
Ik zou niet weten waarom een studie dan wel draait?

Een studie is er voor iemand op te leiden tot wetenschapper.
Quote:

Als je niet weet wat de 5 vereisten voor een O.D. 6:162 BW zijn win je nooit een O.D.-zaak.

Oh ? Ik denk dat je heel weinig dagvaardingen zult zien die op een droog-theoretische wijze de vereisten bevatten. En dat is ook helemaal niet nodig. 'ius curia novit'.
Quote:

7) Op HBO wordt alles voorgekauwd
Ik heb 1 jaar succesvol HBO gedaan en niets werd vorgekauwd, de procedure van lesgeven was bijna letterlijk en exact hetzelfde als d eprocedure van het kennis vergaren op het WO; evenals de gebruikte studieboeken. Niets, maar dan ook niets, werd voorgekauwd.

Waar haal je dan vandaan dat je dingen moet *weten* ?
Quote:

Cool Het draait allemaal op analytisch vermogen
Het kunnen 'analyseren' is 1 ding, het juist kunnnen toepassen van het geldende recht op de geanalyseerde problematiek is nummer 2. Ik geloof er helemaal niets van dat het analytisch vermogen op WO zoveel groter is dan op HBO, waaruit blijkt dat?

Uit elke IQ test. Zo'n test zegt heel weinig, maar één ding wat je er juist wel mee meet is analytisch inzicht en analytische vaardigheden. En uit elk onderzoek komt naar voren dat het gemiddelde IQ van studenten hoger is dan van niet studenten. Dit verschil zal overigens juist bij een afvalbakstudie als rechten veel minder zijn dan bij bijvoorbeeld numerus fixus studies.

Toevallig had ik het gisteren met een universitair docent (pedagogiek) hierover en bij hen stromen heel veel mensen in na een afgeronde pabo. En wat blijkt, een enkele uitzondering daargelaten, vormen die HBO-ers de groep slechtste studenten.

Hier staat wel tegenover dat bij rechten een belangrijk verschil dat mensen die HBO recht kiezen dat vanuit een bewuste keuze doen, terwijl veel studenten rechten kiezen 'omdat ze toch iets moeten doen' of 'omdat het goed verdient' of vanwege andere niet-inhoudelijke motieven.

En zeker bij rechten is het heel goed mogelijk je studie af te ronden door alles te leren en niks te begrijpen, maar dat wil nog niet zeggen dat daarom het leren belangrijker is dan het begrijpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2006 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Michael Dekkers schreef:
4) Zolang er geen mr. voor je naam staat ben je beperkt tot "uitzoekwerk"
Iemand die hbo rechten heeft afgemaakt kan zich uitstekend laten machtigen en in bestuurszaken mensen bijstaan. Hij kan bij de KvK een nummertje aanvragen en zo goedkoper dan conservatieve advocaten mensen helpen procederen. Ookal staat er dan geen mr. voor je naam, dit vormt geen beletsel om tot aan de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van Staten je gelijk te halen en ookal kun je optreden in burgerlijke zaken oor sector kanton bij machtiging. De mensen met mr. voor hun naam kunnen dan wel meer, een hbo'er kan ook zonder deze titel prima fungeren. Bovendien kan iemand die geen mr. voor zijn naam heeft, bij bepaalde bedrijven prima functioneren en eveneens een actieve bijdrage leveren aan allerlei zaken, waar een WO'er misschien te duur of te hoog is.

Helemaal mee eens.


Oke, dus je zegt nu dat ze inderdaad meer kunnen dan "alleen uitzoekwerk". Dat is alvast 1 stapje vooruit.

Quote:
Een studie is er voor iemand op te leiden tot wetenschapper.


Een WO-studie wel inderdaad, een HBO studie heeft een heel ander doel hoor!! Een HBO'er wordt opgeleid tot een beroepsbeoefenaar, niet tot wetenschapper.

Quote:
Oh ? Ik denk dat je heel weinig dagvaardingen zult zien die op een droog-theoretische wijze de vereisten bevatten. En dat is ook helemaal niet nodig. 'ius curia novit'.


Maar als je de kennis niet hebt van die 5 vereisten dan zal je pleidooi niet slagen... Als je de vaardigheid niet hebt te pleiten dan zal je pleidooi niet slagen... Als je niet de materie "wet + jurisprudentie + doctrine + ..." onder de knie hebt dan zal je pleidooi weinig inhoud hebben... Snap je, je hebt dat nodig en aangezien niemand ermee wordt geboren moet je dat leren. Dat is dus per defintie onderdeel van je studie. Als het alleen analytisch vermogen was kunnen ze je net zo goed heel de dag driehoekjes in cirkels laten passen en blokjes laten stapelen en IQ-tests afnemen...

Quote:
Uit elke IQ test. Zo'n test zegt heel weinig, maar één ding wat je er juist wel mee meet is analytisch inzicht en analytische vaardigheden.


Dus het blijkt uit een weinig zeggende IQ-test... oke, zeer overtuigend. Nu nog het verband tussen de resultaten va die IQ-test en de resultaten van goed presterende advocaten of andere vakgenoten. Pas dan zou dit argument enige waarde toekomen.

Quote:
En uit elk onderzoek komt naar voren dat het gemiddelde IQ van studenten hoger is dan van niet studenten.


Dat zegt ong steeds niets, aangezien ik nog geen verband zie tussen het presteren op de werkvloer, het presteren in de rechtszaal en het IQ van iemand. Het lijkt me logisch dat inderdaad je analytisch vermogen wordt verbeterd door een studie, maar dat houdt nog niet in dat dus een WO studie beter is en dat dus HBO afgeschaft moet worden.

Quote:
Toevallig had ik het gisteren met een universitair docent (pedagogiek) hierover en bij hen stromen heel veel mensen in na een afgeronde pabo. En wat blijkt, een enkele uitzondering daargelaten, vormen die HBO-ers de groep slechtste studenten.


Dat geloof ik best, maar het systeem zoals het nu is doet zijn werk. Mensen die goed genoeg zijn halen de norm en mensen die het niet zijn die zakken. En als van degene die zakken toevallig 80% HBO'er is, dan houdt dat in dat die andere 20% HBO'ers wel goed genoeg zijn en dat juist hen de kans niet mag worden ontnomen.

Quote:
En zeker bij rechten is het heel goed mogelijk je studie af te ronden door alles te leren en niks te begrijpen, maar dat wil nog niet zeggen dat daarom het leren belangrijker is dan het begrijpen.


Je kan rechten niet succesvol afsluiten door alles te leren en niets te begrijpen, rechten is naast een talige studie weldegelijk ook een exacte kant van lezen en 'in'-lezen. Als je het systeem van de wet niet snapt dan haal je rechten niet. Rechten is een combinatie van lezen, snappen, leren; zoals iedere studie dat is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2006 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Quote:
Een studie is er voor iemand op te leiden tot wetenschapper.


Een WO-studie wel inderdaad, een HBO studie heeft een heel ander doel hoor!! Een HBO'er wordt opgeleid tot een beroepsbeoefenaar, niet tot wetenschapper.

Vandaar ook mijn consequente gebruik van de woorden studie en student Smile
Quote:

Quote:
Oh ? Ik denk dat je heel weinig dagvaardingen zult zien die op een droog-theoretische wijze de vereisten bevatten. En dat is ook helemaal niet nodig. 'ius curia novit'.


Maar als je de kennis niet hebt van die 5 vereisten dan zal je pleidooi niet slagen... Als je de vaardigheid niet hebt te pleiten dan zal je pleidooi niet slagen... Als je niet de materie "wet + jurisprudentie + doctrine + ..." onder de knie hebt dan zal je pleidooi weinig inhoud hebben... Snap je, je hebt dat nodig en aangezien niemand ermee wordt geboren moet je dat leren. Dat is dus per defintie onderdeel van je studie.

Nee, dat is onderdeel van je advocatenopleiding. Overigens ben ik het niet met je eens dat je zonder die vereisten en vaardigheden niet een zaak zou kunnen winnen, waarvoor ik ook het argument al heb gegeven. Je denkt veel te schools: ik vermoed dat in een oefenrechtbank je vaardigheid beoordeeld wordt aan de hand van de juridische correctheid van je pleidooi, maar dit heeft weinig met de praktijk te maken.

Je probeert verder met argumenten die kijken naar de advocatuur te bewijzen dat het analytisch inzicht van een WO-er gelijkwaardig zou zijn aan dat van een HBO-er. Ook dat is een verkeerde insteek.

Het HBO zou zich in mijn ogen uitstekend kunnen lenen voor het opleiden van advocaten. Maar een WO jurist is veel meer dan een potentiële advocaat en dat wil jij klaarblijkelijk niet zien.
Quote:

Je kan rechten niet succesvol afsluiten door alles te leren en niets te begrijpen, rechten is naast een talige studie weldegelijk ook een exacte kant van lezen en 'in'-lezen. Als je het systeem van de wet niet snapt dan haal je rechten niet. Rechten is een combinatie van lezen, snappen, leren; zoals iedere studie dat is.

Waar haal je die wijsheid vandaan ? Ik zie om mij heen toch veel mensen die hun studie halen op kennis, op het reproduceren van uit het hoofd geleerde redeneringen, regeltjes en '5 vereisten van onrechtmatige daad'.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2006 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Dat zegt ong steeds niets, aangezien ik nog geen verband zie tussen het presteren op de werkvloer, het presteren in de rechtszaal en het IQ van iemand. Het lijkt me logisch dat inderdaad je analytisch vermogen wordt verbeterd door een studie, maar dat houdt nog niet in dat dus een WO studie beter is en dat dus HBO afgeschaft moet worden.

Ik denk dat niemand hier beweert dat het HBO moet worden afgeschaft. Juist omdat het HBO andere doelgroepen en andere doelstellingen heeft, heeft het HBO bestaansrecht. Zodra je echter beweert dat HBO-studenten gemiddeld net zo analytisch/slim/intelligent/watdanook zijn als WO-studenten, ben ik toch bang dat je jezelf voor de gek houdt. Gemiddeld zul je toch echt meer talent op het WO aantreffen dan op het HBO. En ja, gemiddeld zullen WO-klanten betere advocaten zijn dan HBO-klanten. Ten eerste doordat er op de middelbare school een voorselectie heeft plaatsgehad. Ten tweede doordat het WO een betere basis biedt voor de advocatuur dan het HBO.

Over de talenten van individuele studenten zegt dit verder niet zoveel. Als je vanuit de HBO propedeuse het WO goed aan kunt, dan was het gewoon verstandig om al vroeg over te stappen. Verder zijn er voorbeelden van professoren die op de LTS begonnen zijn, en ken ik een aantal mensen met een doctorstitel die eerst de MAVO hebben gedaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2006 15:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Michael Dekkers: Je beschrijft dat je op het HBO andere, en wellicht, betere vaardigheden leert dan op WO. Ik vind het wel interessant om te weten welke vaardigheden je daarmee bedoelt. Je hebt immers zelf HBO gedaan dus dat kan jij als geen ander weten, welke vaardigheden waren nou anders/beter op HBO dan die je nu op de Uni krijgt??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2006 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Michael Dekkers,

Na te hebben gesteld de vraag inzake de reden(en) op grond waarvan de keuze is gevallen op de WO variant, werd als antwoord gegeven het volgende:

Quote:
Omdat de meeste mensen die beslissen over het aannemen van mensen in veel gevallen m.i. onterecht voor WO'ers kiezen en omdat de meest hypocriete partij van Nederland (VVD) het voor elkaar heeft gekregen dat het civiel effect (misschien) alleen aan "zuivere" WO'ers wordt toegekend. En, bijkomende reden, omdat ik dacht dat WO niet veel moeilijk zou zijn, en inderdaad, op WO haal ik nog hogere cijfers dan op HBO.


Repliek van mijner zijde op vorenstaande bracht tot uitdrukking, een neutrale houding ten aanzien van jouw schrijven en meer in het algemeen, ten aanzien van het bestaansrecht van de opleiding HBO rechten. Los van het feit dat ik geen tegenstander ben van de HBO opleiding, is dit echter niet de eigenlijke reden op grond waarvan de vraagstelling ontstond. De vraagstelling is in wezen gestoeld op jouw zienswijze, aangaande het kennelijk geringe verschil tussen de 2 onderwijssystemen, waarbij jouw uiteindelijke keuze echter is gevallen op de WO variant. Het benodigde antwoord zou dan moeten vormen enige tegenstrijdigheid met eerder gedane uitspraken, om zo te laten zien dat een en ander wellicht nog eens nader moet worden bekeken. Het aannemen van een neutrale houding, voorts speelde daarbij een rol dat de door jouw gedane argumenten in samenhang evenwel een complex kunnen vormen waarbij meerdere conclusies mogelijk zijn. Zodoende leek het me ongepast om enkel 1 benadering tot de mijne te maken.

Wel wil ik je nog wijzen op het volgende, namelijk die ene benadering. Voor alle duidelijkheid wederom een weergave van jouw zienswijze in aansluiting op de vraag waarom te kiezen voor de WO variant:

Quote:
Omdat de meeste mensen die beslissen over het aannemen van mensen in veel gevallen m.i. onterecht voor WO'ers kiezen en omdat de meest hypocriete partij van Nederland (VVD) het voor elkaar heeft gekregen dat het civiel effect (misschien) alleen aan "zuivere" WO'ers wordt toegekend. En, bijkomende reden, omdat ik dacht dat WO niet veel moeilijk zou zijn, en inderdaad, op WO haal ik nog hogere cijfers dan op HBO.


Een conclusie zou kunnen zijn dat hier argumenten worden aangevoerd op grond waarvan de HBO variant juist wel kan worden gesloten, zie daar de tegenstrijdigheid met jouw bedoelingen. Thans blijkt namelijk dat de WO opleiding (voor jouw) niet moeilijker is maar dat de mogelijkheden die de WO opleiding biedt desalniettemin ruimer zijn, dan die van het HBO.

1 van de door jouw gedane argumenten tegen voorgaande zou kunnen zijn:
Quote:
1) HBO'ers halen in veel gevallen schakelopleidingen niet en daarom worden doorstromen afgeschaft
In dit geval is het dus niet nodig - zoals ik al eerder betoogde - om een ander systeem te verzinnen zoals "afschaffen van hbo", omdat het systeem zoals het nu is mensen die nog niet rijp genoeg zijn er al uitfiltert. Er is dus geen verandering nodig, nu het huidige systeem er al voldoende voor zorgt dat mensen die niet goed genoeg zijn afvallen. Een oneerlijk systeem wordt het op het moment dat de mensen die nu wel goed genoeg, en dus door het systeem komen, geen kans meer krijgen en dat kan nooit de bedoeling zijn van een ieder hier op het forum. Aanpassing is dus op grond van dit argument kortzichtig en overbodig.

Mocht dit daadwerkelijk de door jouw gegeven reactie betreffen, dan ontstaat er aldus eveneens een tegenstrijdigheid. Immers, duidelijk wordt nu, dat er wel degelijk een fors verschil is tussen HBO en WO.

Overigens nog opgemerkt dat ik jouw reactie op het schrijven - hetgeen mijns inziens niet onredelijk is - van In libris libertas betreur. Gaarne verzoek ik je – in dit geval - afstand te nemen van je one liner ("Don't like my attitude? Call 1800-KISS-MY-ASS") door op een betamelijke manier te reageren. Met nadruk op de nuance ‘in dit geval’, omdat je meer in het algemeen mijns inziens de discussie op een redelijke toon voert.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ans

ans

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grappig dat er aan alle kanten klappen worden uitgedeeld wat een HBO of Uni student wel of niet zou kunnen.

HBO-rechten is naar mijn mening een goede zet geweest. In de eerste plaats omdat de opleiding SJD teveel ingaat op de sociale en dienstverlenende kanten (niets mis mee als het je interesseert natuurlijk), daarentegen wordt het juridische aspect slechts een 1/3 behandeld. De uitspraak met dienverstande dat je meer in het juridische deel geinteresseerd bent. In de tweede plaats zijn er steeds meer burgers die niet een dure advocaat nodig hebben om bij kanton te procederen. De in verhouding minder gecompliceerde zaken kunnen prima worden afgedaan door een HBO-er.

Er zijn nog wel meer positieve punten te noemen ten behoeve van het bestaan van HBO-rechten. Echter ik ben het niet eens met het feit dat nu in een keer de HBO-ers zomaar een togaberoep kan gaan uitoefenen. De kennis is naar mijn mening niet afdoende om een dergelijk beroep uit te gaan oefenen. Uiteraard is doorstuderen dan nog wel een mogelijkheid.

Kortom, HBO-rechten moet blijven. Btw, allicht dat het een optie is om het niveau van het HBO wat op te krikken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Irene24

Irene24

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 95


BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2006 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met het niveau van HBO is niks mis en je vergeet dat er ook nog HEAO - MER bestaat. Afhankelijk van waar je het volgt krijg je daar meer of minder recht....
_________________
Winnaars zijn verliezers die nooit opgeven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
flowerxxx




Geslacht: Vrouw



Berichten: 27


BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zucht....

Wat een zielige vertoning van sommige mensen hier. Ik denk dat een hoop WO studenten gewoon bang geworden zijn. Dat hun studie minder waard is en dat hbo-ers hun baan afpakken.

Die angst lijkt mij nergens voor nodig. WO en HBO zijn gewoon verschillend. Dat is zo, dat blijft zo. Ik zie het probleem niet. Op het WO leer gaat men dieper op de stof in en het zet de deur open naar de toga.

Uit onderzoek blijkt echter dat het aantal rechtenstudenten daalt. En juristen hebben een grote keuze aan werkgevers.

Kijk het advocatenblad van april 2006 maar eens na! Daar staat een heel stuk over hbo-rechten en de advocatuur. De orde staat zeer positief tegenover deze opleiding. Het is namelijk een prima aanvulling voor het kantoor. Een hbo-er kan dienen als aanvulling op de advcaat.
Ook het bedrijfsleven en de Raad zijn positief. Waarom zouden universitaire studenten dan zo moeilijk doen??

Kijk eens rond op de uni. Van bijna alle studies is er wel een hbo variant. Zo bestaan er verschillende hbo economie en techniek studies. Die lijken exact op de wo studie alleen dan op een lager niveau en met aandacht op vaardigheden ipv wetenschap.

Dat werkgevers positief staan tegenover hbo-ers blijkt ook wel uit het aantal stageplekken. Op mijn opleiding heeft iedereen (4 klassen) een stageplek. En na de stage heeft een kwart een bijbaan aan de stage over gehouden.

Ik ga dus liever af op de feiten over de arbeidsmarkt dan de mening van sommige studenten hier.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

flowerxxx schreef:
Zucht....

Wat een zielige vertoning van sommige mensen hier. Ik denk dat een hoop WO studenten gewoon bang geworden zijn. Dat hun studie minder waard is en dat hbo-ers hun baan afpakken.

Ik vind persoonlijk dat je met zo'n opmerking ook gelijk moet aangeven op welke bijdragen je doelt...

Niet dat ik me gezien je verdere reactie aangesproken voel, want daar ben ik het overwegend wel mee eens.

Quote:
Uit onderzoek blijkt echter dat het aantal rechtenstudenten daalt. En juristen hebben een grote keuze aan werkgevers.

Is dat zo? Van een structurele daling is bij mijn weten geen sprake. Misschien dit jaar wat minder dan vorig jaar of zo. In ieder geval is het aantal rechtenstudenten wat mij betreft enorm te noemen. Maar goed, als er neergaande grafiekjes bestaan dan zal het wel.

Quote:
Kijk eens rond op de uni. Van bijna alle studies is er wel een hbo variant. Zo bestaan er verschillende hbo economie en techniek studies. Die lijken exact op de wo studie alleen dan op een lager niveau en met aandacht op vaardigheden ipv wetenschap.

Klopt. Het verschil zit misschien een beetje in de toga-beroepen, maar dat valt ook wel mee. Het onderscheid tussen verpleegkundigen en artsen is heel wat groter, die doen volgens mij vrijwel altijd onuitwisselbaar werk.

Quote:
Ik ga dus liever af op de feiten over de arbeidsmarkt dan de mening van sommige studenten hier.

Ik zie niet zoveel meningen die ingaan tegen wat je hier zegt. Er wordt sterker gereageerd op beweringen als zou het niveau van HBO gelijk (of zelfs hoger) zijn dan het niveau van WO. Voor zover de opleidingen vergelijkbaar zijn is dat natuurlijk niet het geval.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 0:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jammer dat er aanzienlijk minder mbo en hbo opleidingen bestaan waarbij een stage geen verplicht onderdeel van de opleiding vormt. Een dergelijke opleiding is natuurlijk 'beroeps gericht' maar waarom eigenlijk. Op de basisschool is de leerstof toch ook niet beroepsgericht. Ik vind het maar een raar systeem.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 0:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, na het HBO wordt het voor de meesten toch wel eens tijd om centjes te verdienen. Het MBO is daar ook op gericht. De basisschool beslist niet. De basisschool kent dan ook geen verplichte stage Wink.

Bovendien is er een goed alternatief pad: wil je nog geen (toekomstig) beroep uitkiezen, dan kies je na het HAVO voor het VWO, en na het MAVO (nou ja de MAVO-variant van het VMBO) voor het HAVO.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 1:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nou ja, na het HBO wordt het voor de meesten toch wel eens tijd om centjes te verdienen. Het MBO is daar ook op gericht. De basisschool beslist niet. De basisschool kent dan ook geen verplichte stage .


Nee, het gaat mij erom dat men best bepaalde competenties om minder beroepsgericht te leren kan hebben terwijl het onderwijssysteem de mogelijkheid om hier wat mee te doen enigszins beperkt. Ook problematisch ik het verkrijgen van een stageplek, een niet gering aantal (vermoeden) vindt er geen. En nu? Stoppen met de opleiding! Bij de opleiding die ik hiervoor volgde was dit werkelijk dramatisch, ongeveer de helft van mijn klasgenoten kon geen stage plek vinden. Ook belangrijk is de beperkte inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. De opleidingen zijn veelal specifiek gericht op een bepaald onderdeel van een bedrijfstak. Vul de rest maar in. Nee, dit is niet goed, het moet allemaal anders. HBO moet niet worden afgeschaft maar het ‘complete’ (nuance) onderwijssysteem moet op de schop. Crying or Very sad

De mogelijkheid om (in het vervolg) slechts theorie te beoefenen moet m.i. niet met name op wo niveau aanwezig zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
sabina



Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 24 aug 2006 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

:lol:

Laatst aangepast door sabina op do 24 aug 2006 22:09, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 24 aug 2006 21:39    Onderwerp: Re: Kijk hier ff na...... Reageer met quote Naar onder Naar boven

sabina schreef:
"Wat een eindeloze discusies op niks af..... Kinderen kijk hier ff naar:

http://www.juridischehogeschool.nl/smartsite.shtml?ch=JUR&id=26108


En daar lees ik:
Quote:

Tachtig studenten hebben de studie HBO-Rechten binnen de vier voorgeschreven studiejaren afgerond en mogen zich met recht de beste noemen

En wat moet ik daar dan van maken ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 10 van 12 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds