Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

hbo-rechten moet afgeschaft worden ?????
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 12 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

hbo-rechten had nooit opgericht mogen worden
mee eens, hoe heeft dit ooit kunnen gebeuren
29%
 29%  [ 39 ]
speciaal voor sovereign: ik wil dat hbo-r per direct word vernietigd
12%
 12%  [ 17 ]
oneens, hbo-rechten is top
58%
 58%  [ 78 ]
Totaal aantal stemmen : 134

Auteur Bericht
sapper



Leeftijd: 23
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 58


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2005 19:59    Onderwerp: hbo-rechten moet afgeschaft worden ????? Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die een ontzettend probleem hebben met het bestaan van de opleiding hbo-rechten omdat ze dit zien als een slap minderwaardig aftreksel van de 'echte' universitaire rechten-studie. hier kan ik me opzich iets bij voorstellen omdat ik de opleiding zelf ook doe/gedaan heb. vind/vond het zelf ook niet bepaald een echte rechtenstudie, het was t beste geweest als rechten alleen op de uni bestond.

meningen
_________________
Dat is een tessst...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2005 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat aardig van je om speciaal aan mij te denken. Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2005 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met HBO rechten is helemaal niets mis; we laten tenslotte onze jeugd ook door HBO-ers opleiden en het juridische werk, tja, daar hoef je zeker geen genie voor te zijn.

Ik stel voor: HBO rechten met civiel effect, en de rechtenstudie weer wat het hoort te zijn: een wetenschappelijke opleiding, die voorbereidt op je promotie.

Ik ook graag de oude titulatuur weer terugzien, omdat daarin treffend uitgedrukt werd dat iemand die een universitaire studie afgerond heeft, nog iets af te maken heeft. Bijkomend voordeel: geen overstap-mogelijkheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2005 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Met HBO rechten is helemaal niets mis; we laten tenslotte onze jeugd ook door HBO-ers opleiden en het juridische werk, tja, daar hoef je zeker geen genie voor te zijn.

Ik stel voor: HBO rechten met civiel effect, en de rechtenstudie weer wat het hoort te zijn: een wetenschappelijke opleiding, die voorbereidt op je promotie.
Ik ben helemaal niet van mening dat HBO afgestudeerden het goed zullen doen in de toga beroepen. Dat hogere abstractieniveau wat je bij een academische studie meekrijgt lijkt mij toch wel enigszins belangrijk als je met wat complexere casussen aan de gang gaat. Dat blijkt wel als veel HBO'ers stuk lopen op het eerste jaar aan de universiteit.

Over het HBO van tegenwoordig kan trouwens heel wat gezegd worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2005 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waaruit blijkt dat HBO' ers het niet goed doen in de togaberoepen? Inderdaad, nergens uit, En zoals het een goed jurist betaamt behoren argumenten een mening te ondersteunen en dat gebeurt niet bij iedereen merk ik.

Het feit dat heel veel HBO'ers stranden in de eerstejaars van de Universiteit, is geen enkele reden - integendeel zelfs - om hbo-rechten af te schaffen. Doordat deze mensen in de huidige structuur al stranden, is het absoluut niet nodig om extra maatregelen te treffen. Bovendien is het mogelijk om HBO-bachelor te halen en Universitaire master.

Als het zo is dat een HBO'er niet meekan met een masterprogramma,dan zal die dus nooit zijn master-titel krijgen. Als een HBO'er het wel haalt, is er geen enkele reden om aan te nemen dat het abstractieniveau van casussen te hoog zou zijn voor hem. Totale onzin en m.i. ligt de reden meer in het bedreigd voelen van de positie van mensen op de Universiteit, immers het zou weleens kunnen zijn dat de studiepunten opgeschroefd worden.

Ik ga overigens naar de UvT... en toch ben ik voor hbo-rechten. Maar dat zal wel komen omdat ik wel een gemotiveerd type ben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2005 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vergeet nog te stellen dat hbo-rechten is opgericht omdat er geen enkele jurist van de Universiteit te vinden die een normaal Nederlandse zin kan schrijven, en juristen bij een verzekeringspartij moeten op heldere wijze kunnen communiceren met mensen. Kennenlijk hebben Universitair geschoolden minder capaciteit tot helder en duidelijk juridisch schrijven dan een HBO'er. Gelukkig hebben Universitair afgestuurdeerden weer andere capaciteiten, zodat het elkaar prima aanvult.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2005 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Ik vergeet nog te stellen dat hbo-rechten is opgericht omdat er geen enkele jurist van de Universiteit te vinden die een normaal Nederlandse zin kan schrijven, en juristen bij een verzekeringspartij moeten op heldere wijze kunnen communiceren met mensen. Kennenlijk hebben Universitair geschoolden minder capaciteit tot helder en duidelijk juridisch schrijven dan een HBO'er.

Waar heb je het nu weer over ? Wel of niet kunnen communiceren heeft echt geen zak met HBO of WO te maken en als je toch dit soort lompe opmerkingen wilt plaatsen dan durf ik er wel tegenover te stellen dat er maar heel weinig HBO-ers in staat zijn niet alleen in spelling en grammatica foutloos, maar ook nog met inachtneming van elementaire beginselen van stijl een tekst in elkaar te draaien.

Ik ken iemand die is bezig met een lerarenopleiding (ook HBO) en hij wist echt niet wat een persoonsvorm is Sad

Maar eerlijk gezegd denk ik dat dit soort generaliseren geen enkel doel dient en ik denk dat er ook in de togaberoepen ruimte kan zijn voor HBO-ers, want een HBO-er die een specifiek privaatrecht traject heeft gevolgd kan heel goed een betere jurist op dat gebied zijn dat een op strafrecht afgestudeerde WO-er.

En daar zit nu ook toch iets wat op een probleem lijkt in het Nederlandse systeem: het zo begeerde civieleffect is niet aan een vakgebied gekoppeld en daarmee zegt het werkelijk niets over iemands vaardigheden binnen een bepaald vakgebied.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2005 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Als het zo is dat een HBO'er niet meekan met een masterprogramma,dan zal die dus nooit zijn master-titel krijgen. Als een HBO'er het wel haalt, is er geen enkele reden om aan te nemen dat het abstractieniveau van casussen te hoog zou zijn voor hem.
Als een HBO'er het niveau haalt, wat natuurlijk altijd maar de vraag is:

Quote:
In de praktijk blijkt echter dat veel hbo'ers het niveau van de universiteit niet zomaar aankunnen. In Utrecht hebben ze daar ervaring mee. Sinds september bieden de universiteit en de hogeschool na het eerste studiejaar een verzwaard programma aan voor de meest getalenteerde hbo-juristen. Via dat programma kunnen ze uiteindelijk rechtstreeks naar de universitaire master doorstromen. Maar het resultaat is "teleurstellend", vindt Nikkie Meijers, hoofd onderwijs- en studentzaken van de faculteit der rechtsgeleerdheid van de Universiteit Utrecht.

"Zeventig studenten hadden zich dit jaar aangemeld. Daarvan zijn er achttien geselecteerd en van start gegaan. Dat zijn dus de beste hbo-studenten. Maar we moeten ze flink bijspijkeren, want ze zijn absoluut nog niet geschikt. Het analytische denken en het niveau is aan de universiteit veel hoger dan aan de hogeschool. De vraag is of we in de toekomst zoveel energie in het verzwaarde programma moeten stoppen", zegt Meijers.


Quote:
onzin en m.i. ligt de reden meer in het bedreigd voelen van de positie van mensen op de Universiteit, immers het zou weleens kunnen zijn dat de studiepunten opgeschroefd worden.
Ik ben reeds afgestudeerd, dus voor zover dit gissen op mij betrekking zou moeten hebben is het volstrekt onzinnig. Daarnaast ben ik een fervent voorstander van het argument dat het universitair traject te gemakkelijk is, zelfs op de UvT.

Tevens ben ik zelf ingestroomd met een HBO-propedeuse.

Wil je me nog meer betichten van enige bevooroordeeldheid, dan zul je beter je best moeten doen. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 07 jul 2005 9:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Ik vergeet nog te stellen dat hbo-rechten is opgericht omdat er geen enkele jurist van de Universiteit te vinden die een normaal Nederlandse zin kan schrijven, en juristen bij een verzekeringspartij moeten op heldere wijze kunnen communiceren met mensen. Kennenlijk hebben Universitair geschoolden minder capaciteit tot helder en duidelijk juridisch schrijven dan een HBO'er. Gelukkig hebben Universitair afgestuurdeerden weer andere capaciteiten, zodat het elkaar prima aanvult.


Quote:
En zoals het een goed jurist betaamt behoren argumenten een mening te ondersteunen en dat gebeurt niet bij iedereen merk ik
Je spreekt jezelf wel een beetje tegen nu. Vind het bovendien nogal gewaagd om te beweren dat HBO'ers beter zouden zijn in het juridisch taalgebruik, laat staan dat Universitaire juristen geen normale Nederlandse zin zouden kunnen formuleren. Zijn al die studieboeken en proefschriften allemaal geschreven door HBO'ers? wow...
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: do 07 jul 2005 14:49    Onderwerp: HBO Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil niemand op de tenen trappen, maar wat mij betreft mag de rechtenstudie en bijbehorende titels enkel voorbehouden blijven aan academici. Er is, zowel op als buiten dit forum, al veel gezegd over de verhouding HBO-Uni, dus daar ga ik niet meer op in. Wat ik nog wil toevoegen is dat m.i. het niveau van de universitaire rechtenstudie wel een stuk omhoog kan, zodat er ook niet meer gezegd kan worden dat het een flutstudie is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
anne-marijke








Berichten: 14


BerichtGeplaatst: do 07 jul 2005 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met Michael eens; als je voldoet aan de eisen die gesteld worden aan een universitaire master heb je recht op de titel die daarbij hoort. Wat maakt het dan uit wat je daarvoor gedaan hebt. Ik heb al een universitaire studie voltooid (geschiedenis) en doe nu HBO rechten dus ik weet uit ervaring dat er inderdaad een verschil bestaat in vooral theoretische diepgang en in abstractienuveau.
Aan de andere kant: een HBO bachelor is dan ook een jaar langer. Bovendien is er nergens sprake van 'zomaar doorstromen' van HBO naar de universiteit. Alle universiteiten stellen redelijk wat aanvullende eisen voor je toegang krijgt tot hun masters die varieren van speciale schakeprogramma's tot nog eens 1,5 jaar extra bachelor universiteit. Kortom: tegen de tijd dat je als HBO'er afstudeert aan de universiteit heb je die masters titel echt wel verdiend!

Anne-Marijke
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
sapper



Leeftijd: 23
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 58


BerichtGeplaatst: do 07 jul 2005 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Sovereign"]
Quote:
[...]Tevens ben ik zelf ingestroomd met een HBO-propedeuse.[...]


welke hbo opleiding heb je gedaan en waarom ben je ingestroomd, wat was de reden?
_________________
Dat is een tessst...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2005 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

drie keer raden wat mijn stem was Razz

Deze discussie is leuk, maar begint een beetje uitgekauwd te worden. Wie mijn mening wil weten raad ik aan andere threads over dit onderwerp te lezen.
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2005 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sapper schreef:

welke hbo opleiding heb je gedaan en waarom ben je ingestroomd, wat was de reden?
Technische natuurkunde.

En ja, dat is idd heel wat anders. Surprised
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2005 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

anne-marijke schreef:
Ik ben het met Michael eens; als je voldoet aan de eisen die gesteld worden aan een universitaire master heb je recht op de titel die daarbij hoort.
Wellicht, maar met het huidige bama stelsel zijn zeer vreemde constructies mogelijk. Zo laten sommige universiteiten toe dat je met een niet-juridische bul gewoon kan deelnemen aan een regulier schakelprogramma om zo de master in te stromen. Maar dat is een andere discussie dan de vraag of HBO-recht bestaansrecht heeft.

Quote:
Wat maakt het dan uit wat je daarvoor gedaan hebt. Ik heb al een universitaire studie voltooid (geschiedenis) en doe nu HBO rechten
Waarom geen recht op WO-niveau? Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 12 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds