Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 12:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

geldboete na beledigen BOA
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dizzer2012



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2014 16:15    Onderwerp: geldboete na beledigen BOA Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, hopelijk is dit het goede subforum, een vraagje.

Na het beledigen van een BOA heb ik een boete gekregen van 350 euro. Ik heb er geen verstand van, maar dit lijkt mij nogal een hoog bedrag. Bovendien ben ik nooit met politie in aanraking geweest (dacht ergens gelezen te hebben dat hier ook naar wordt gekeken).

Is de hoogte van dit bedrag normaal? Tweede vraag, heeft het nut om hier tegen in bezwaar te gaan? Aangezien er in die brief gedreigt wordt dat de boete dan mogelijk nog hoger kan worden (vieze praktijken, maar goed).

Alvast bedankt voor reacties.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2014 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dizzer2012 schreef:
Hallo, hopelijk is dit het goede subforum, een vraagje.

Na het beledigen van een BOA heb ik een boete gekregen van 350 euro. Ik heb er geen verstand van, maar dit lijkt mij nogal een hoog bedrag. Bovendien ben ik nooit met politie in aanraking geweest (dacht ergens gelezen te hebben dat hier ook naar wordt gekeken).

Is de hoogte van dit bedrag normaal? Tweede vraag, heeft het nut om hier tegen in bezwaar te gaan? Aangezien er in die brief gedreigt wordt dat de boete dan mogelijk nog hoger kan worden (vieze praktijken, maar goed).

Alvast bedankt voor reacties.


Niet het goede subforum. Wink Dit is strafrecht, of meer precies benoemd administratief sanctierecht: het opleggen van een bestuurlijke boete om een strafrechtelijk proces te voorkomen (maar je kunt het altijd voor laten komen bij een rechter als je dit wilt).

Door bezwaar in te stellen in het bestuursrecht kun je in principe nooit in een slechtere toestand komen dan het geval was toen je nog geen bezwaar had ingediend (verbod op reformatio in peius art. 7:11 Awb).

Ik weet natuurlijk niet wat je hebt gezegd, maar ik zou zelf altijd in bezwaar gaan, al is het maar omdat in het geval van agenten (en, lijkt mij, al helemaal in het geval van BOA's) het in een zekere mate verdragen van verbale agressie nu eenmaal bij de functie hoort. Er is daarover ook het e.e.a. gewezen in de jurisprudentie. Verder betwijfel ik of er een PV is opgemaakt met alle details, waarbij het natuurlijk ook erg makkelijk is om bijvoorbeeld aan te geven dat men niet eens kan reproduceren wat er is gezegd c.q. voor zover wel genoteerd dit niet overeen komt met wat werkelijk is gezegd (heb jij een getuige, dan is dat beter; was de BOA niet alleen, dan wordt het voor jou lastig). In bezwaar ga je daar wellicht geen gelijk in krijgen, maar daarna in beroep waarschijnlijk wel.

Misschien kun je ook even de details delen, zodat er wellicht nog wat meer zinnige meningen kunnen worden geventileerd.

Houd er overigens rekening mee, dat bezwaar en beroep geen schorsende werking hebben. Je zult dus wel tijdig moeten betalen, maar krijgt het terug bij gegrondverklaring. Dat is denk ik wat je bedoelt met 'bedrag hoger worden'; het boetebedrag is namelijk normaliter genormeerd naar een vast bedrag per overtreding.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Dizzer2012



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2014 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste, bedankt voor de reactie. (Misschien dat een moderator het wel in het goede subforum wilt zetten?)

Ik zit nu op mijn werk en heb de brief helaas niet bij mij, maar er stond echt in dat de boete na bezwaar mogelijk nog hoger kan worden. Als ik thuis ben dan zal ik dat stuk hier quoten.

Dat het kunnen verdragen van wat gevloek van mijn kant bij hun functie hoort dat heb ik ook verteld bij de politie. Daar worden ze tenslotte voordat ze aan zo een functie beginnen ook op getraind. Dat was mijn gedachte ook, ik ga wel bezwaar maken.
De BOA was niet alleen. Ik kan het verhaal wel proberen zo kort mogelijk op te schrijven:

Ik werd namelijk gepakt voor zwartrijden voor wel 13 hele eurocent. Ik had namelijk netjes betaald, zoals ik altijd doe. Alleen moest ik dit keer 2 haltes eerder uitstappen om ergens wat te halen en ik vergeet weer opnieuw in te checken. De controleur kon zien met dat apparaatje van 'm dat ik normaal altijd netjes betaal nadat ik hem verzocht om dit te checken. Toch besloot hij mij een boete te geven voor die 13 cent. Ik heb duidelijk gemaakt wat ik van deze GESTAPO praktijken vind en dat vonden ze (grote groep controleurs) niet zo leuk. Ik werd in de boeien geslagen en gebracht naar een politiebureau (vraag mij af of dit wel zo hoort te gaan ik had begrepen dat de politie dan moet komen om diegene dan op te halen niet dat zij zelf mensen naar het politiebureau brengen maar dit terzijde). Er waren dus genoeg getuigen die hoorde wat ik tegen ze zei. Hier heb ik op het politiebureau ook niet moelijk over gedaan op een paar correcties na hier en daar.

Vwb de betaling, er stond ook in die brief 'betaal niet als je in bezwaar gaat'.. Maar ook dat terzijde. Ik ga nog naar een instantie voor wat klachten die ik heb over mijn verblijf op het politiebureau maar ook dat terzijde. Ik vroeg mij vooral af of deze boete niet abnormaal hoog is en of ik kans maak om deze op zijn minst een stuk lager te krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds