Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

geband en dan?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
remi



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2006 18:53    Onderwerp: geband en dan? Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo
ik heb een vraag,ik ben medebeheerder geweest van een forum,ben daarmee gestopt en ben op dat forum wel gewoon blijven blijven posten,onder mijn eigen nickname.tot zover geen probleem.
nu heeft de offiele beheerder mij geband,na het inzien van mijn pm's,die ik gestuurd had naar een ander geband lid die onder een valse naam toegang had.
ik had de beheerder moeten melden dat die gebande lid er weer op zat,okee heeft ze gelijk in.

nu vraag ik mij af of de beheerder recht heeft om mij te bannen na het inzien van mijn pm's???

nu ik dus ook geband ben,wil ik dat al mijn berichten van de site verwijderd worden,kan ik dit eisen????hier staan dus ook persoonlijke dingen in.ik heb mailtjes gestuurd met het vriendelijke verzoek om mijn berichten te verwijderen,hier heb ik geen respons op gekregen en mijn berichten staan nog steeds openbaar op de site.

laatste vraag:als ik de site via mn eigen pc intik,wordt ik doorgelinkt naar een disney site.dus ik wordt doorgelinkt.mogen ze dat zomaar doen???

ik hoop dat iemand een antwoord voor mij heeft op 1 van deze vragen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JV



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessante vragen. Helaas kan ik weinig zinnigs bijdragen denk. Maar ben ook zeer benieuwd naar meningen hieromtrent.

Bannen kan elke beheerder sowieso, altijd, desnoods zonder reden lijkt me. Je hebt geen recht of overeenkomst waaruit blijkt dat je een bepaalde site mag gebruiken.
Het doorlinken (op basis van je ip nummer waarschijnlijk?) naar een andere site dan anderen te zien krijgen lijkt me ook niet verboden. Het is aan de eigenaar van een site om te bepalen wat en aan wie er weergegeven wordt, lijkt me.

PM berichten zijn door users in de regel niet bedoeld om door anderen dan ontvangers gelezen te worden. Of er net als aan e-mail een soort briefgeheimstatus aan toegekend kan worden?
Persoonlijk lijkt me dit niet het geval te zijn. Ik acht de kans klein dat er over zoiets ooit een rechtzaak is gevoerd (anyone?).
Als ik rechter was zou ik ervan uitgaan dat een PM weliswaar een persoonlijk gericht bericht is, maar wel gewoon ongecodeerd (en zonder wachtwoord ervoor etc) in de database van de betreffende forumeigenaar komt te staan. Natuurlijk is het niet netjes om PM's van je users te lezen, maar algemene voorwaarden of zekerheden hieromtrent biedt (waarschijnlijk) geen enkele site.
PM's/u2u's etc. hebben in het verkeer ook niet echt de status van een manier waarop je kunt vertrouwen als zijnde 'prive'.

Je van een forum bannen vanwege de inhoud van je PM's blijft onredelijk aanvoelen aangezien het nooit je bedoeling is geweest dat de admin het las. Er op rekenen dat hij het niet zou kunnen/mogen lezen, lijkt me echter ook weer te ver gaan. Maar zelfs als dat het geval zou zijn, is het bannen van users iets waar elke forumbeheerder zelf de vrije hand in heeft lijkt me (tenzij anders afgesproken).

De inhoud van je PM-berichten verder verspreiden is vanzelfsprekend wel iets dat de sitebeheerder niet mag doen zonder jouw toestemming (auteursrechtelijk gezien).

Of je kan verlangen dat je berichten van een forum verwijderd worden weet ik niet. Het lijkt me dat het karakter van internet/fora bepaalt dat je (impliciet) toestemming geeft om voor onbepaalde tijd te plaatsen wat je zelf intypt op fora/sites.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het lezen van privé-berichten wel eens in strijd zou kunnen zijn met de Wet bescherming persoonsgegevens, maar eerlijk gezegd heb ik me nooit echt in die wet verdiept.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet bescherming persoonsgegevens lijkt me hier niet van toepassing. Voor zover ik weet heeft die betrekking op het beheer van databases e.d. Dan heb je het dus over adresgegevens e.d. en niet over de inhoud van pb's of geposte berichten.

Wat bepalen de gebruiksvoorwaarden van het forum waar het om met betrekking tot het auteursrecht over de geposte berichten. Hoewel ik op dit gebied in het geheel niet gehinderd ben door enige kennis van zaken lijkt het me inderdaad zo te zijn dat je impliciet toestemming hebt gegeven voor het onlinen hebben en houden van de door jou geposte berichten. Of je daar op terug kan komen weet ik niet. Ik denk dat de gebruiksvoorwaarden van het forum hier doorslaggevend kunnen zijn.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lezen van persoonlijke berichten is een onrechtmatige inbreuk op de persoonlijke levenssfeer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 20:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En als ik nou dit doe, als forumbeheerder:

"Door lid te worden van dit forum, verklaart u zich akkoord met de volgende voorwaarden:
(...)
15. U erkent dat de beheerder te allen tijde het recht heeft kennis te nemen van de inhoud van de prive-berichten die via het forum verzonden worden."

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
En als ik nou dit doe, als forumbeheerder:

"Door lid te worden van dit forum, verklaart u zich akkoord met de volgende voorwaarden:
(...)
15. U erkent dat de beheerder te allen tijde het recht heeft kennis te nemen van de inhoud van de prive-berichten die via het forum verzonden worden."

Arnoud

Dan kan er nog steeds sprake zijn van een inbreuk in de persoonlijke levenssfeer, maar is het mogelijk dat het toegestaan is. De vraag is echter of een overeenkomst die zo'n inbreuk toestaat niet in strijd is met het maatschappelijk betamelijke.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 30 sep 2006 2:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
De wet bescherming persoonsgegevens lijkt me hier niet van toepassing. Voor zover ik weet heeft die betrekking op het beheer van databases e.d. Dan heb je het dus over adresgegevens e.d. en niet over de inhoud van pb's of geposte berichten.

Ik denk wel dat je gelijk hebt, al is de definitie van persoonsgegeven wat ruimer: "elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon". Ook het verwerken wordt ruim beschreven ("elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval ..."). Met wat goede wil kun je er dus heel veel onder laten vallen, maar in de praktijk zal vermoedelijk eerder naar een gewone onrechtmatige daad worden gegrepen.

Het lijkt me ook dat impliciet toestemming is gegeven voor het online hebben van die berichten. Wel vermoed ik dat de forumbeheerder op basis van redelijkheid en billijkheid verplicht kan zijn om de berichten te verwijderen, indien remi daar een zwaarwegend belang bij hebt. Inderdaad is het eerst van belang om te weten wat eventuele algemene voorwaarden hier over zeggen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 30 sep 2006 2:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
De vraag is echter of een overeenkomst die zo'n inbreuk toestaat niet in strijd is met het maatschappelijk betamelijke.

Dat, of deze voorwaarde is onredelijk bezwarend en dus vernietigbaar. Denk ik.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Cyclonus



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 20


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet zo dat alle wetgeving die in de fysieke wereld geldt, ook geldt voor de elektronische wereld. Rolling Eyes
In dat geval lijkt het me dat pm's net als papieren brieven onder het briefgeheim vallen en dat dit sec gesproken, schenden van het briefgeheim is; zoals jullie weten strafbaar is dat strafbaar gesteld bij wet. Volgens mij hoeft er ook geen sprake te zijn van encryptie of wachtwoorden, een brief in een gesloten envelop is ook niet versleuteld, en anders wel zeer minimaal.
Ik vraag me eigenlijk af of er aanleiding was om de pm's te gaan doorspitten, ergo hoe heb je je uitgelaten op het forum?
_________________
"And Death shall have no diminion"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lexine








Berichten: 112


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De status van de PM in een forum is onduidelijk. Als er voorwaarden zijn opgenomen waaruit blijkt dat de status van een PM niet echt privé is, dan is het duidelijk een openbare communicatie. Vergelijk bijvoorbeeld een bericht per portofoon. Voor electronische communicatie geldt overigens vaak wel een andere regel- en wetgeving. Zo is het een werkgever toegestaan om de e-mail van een medewerker in te zien -zij het onder bepaalde voorwaarden- maar is het de werkgever nimmer toegestaan gesloten post voor een medewerker te openen, anders dan na uitdrukkelijke toestemming van de medewerker.

Voor wat betreft de bijdragen, daar rust gewoon auteursrecht op. Men kan eisen deze niet meer openbaar te laten zien. Zelfs als de algemene voorwaarden voorzien in een stilzwijgende overdracht van het recht van publicatie, auteursrecht is immers onvervreembaar, kan die toestemming in principe ten alle tijde worden ingetrokken. Zelfs zonder opgave van enige reden. Voldoet men niet aan de vordering, dan is de auteur natuurlijk slim genoeg om een factuur voor de zaken te sturen.

En natuurlijk geldt wetgeving ook in de electronische wereld, maar er is voor de electronische wereld wel weer aparte wetgeving, specifiek van toepassing op die wereld. Zo is het legaal om bij een pand van buiten te kijken of er gaten in de constructie zitten waardoor men het pand zou kunnen binnentreden, het zogenaamde 'port-scannen', gaten in de computer zoek, is expliciet verboden bij wet.
Overigens is er eerder sprake van een interpretatie, de jurisprudentie over met name e-mails van werknemers is hier een fraai voorbeeld van, dan van expliciete wetgeving.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2006 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lexine schreef:
het zogenaamde 'port-scannen', gaten in de computer zoek, is expliciet verboden bij wet.

Waar staat dat? Ik kon het nergens vinden.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
EstherV



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 8:40    Onderwerp: pb's en backup Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het punt is dat de pb's in de backup staan. Dat is één lange pagina. Als ik naar de backup kijk, lees ik de pb's niet, maar op zich staan ze er gewoon bij. Je hoeft er niet naar te zoeken of iets ingewikkelds te doen, zeg maar.

Groetjes Esther
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: wo 14 feb 2007 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het 1-na-laatste antwoord hier is van 11 december (Arnoud), en dan komt EstherV (met 3 posts in totaal) met een technisch interessante reactie op maandag 5 februari.

VRAAG:
Bestaat er interesse bij de (regelmatige) gebruikers van dit forum om het onderwerp nieuw leven in te blazen, en verder te discussiëren?
Ik heb er nl. best wel vrij veel over te melden, uit eigen ervaring. Van (zeer) positief tot (zeer) negatief. Maar dat betreft lang niet alleen Nederlandse webforums of websites die zichzelf (expliciet) stellen onder het Nederlands recht. En ik weet niet of zulke ervarings-vergelijkingen en -observaties voor dit Rechtenforum.nl dus interessant zijn. En zo niet: ook goed.
_________________
...free as a bird...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 14 feb 2007 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cyclonus schreef:
Is het niet zo dat alle wetgeving die in de fysieke wereld geldt, ook geldt voor de elektronische wereld. Rolling Eyes

Wel in de zin dat de elektronische wereld deel uitmaakt van de fysieke wereld. Niet in de zin dat je het recht in de fysieke wereld steeds analoog kunt toepassen op de elektronische wereld.

Quote:
In dat geval lijkt het me dat pm's net als papieren brieven onder het briefgeheim vallen en dat dit sec gesproken, schenden van het briefgeheim is; zoals jullie weten strafbaar is dat strafbaar gesteld bij wet.

Hier probeer je dus het recht analoog toe te passen, en dat gaat niet op. Helemaal niet bij strafbepalingen (in dit geval art 201 Sr).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds