Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 18:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

erfenis na 25 jaar
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
baardmans



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 18:41    Onderwerp: erfenis na 25 jaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn opa is ruim 25 jaar overleden en nu pas is, na vele rechtszaken, zijn huis verkocht. De erven hebben ieder hun deel gekregen. Mijn moeder, een van de erven, vraagt zich nu af of zij alsnog successierechten moet betalen.
Wie kan ons helpen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft ze dat 25 jaar geleden nog niet gedaan? Op het moment van overlijden heeft zij het huis geërfd en was ze m.i. successierecht verschuldigd. Dat het huis toen niet gelijk verkocht is doet er niet toe.

Of gingen die rechtszaken over de vraag of je moeder erfgenaam was (of voor welk deel)? Of is de betalingsverplichting op één of andere manier opgeschort?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
baardmans



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het huis bleek via een testament aan mijn tante te zijn vergeven. De andere erfgenamen, kinderen, kregen niets. Via de rechter is dit gecorrigeerd, maar het duurde lang eer mijn tante het huis uitging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het testament ongeldig verklaard, of heeft je moeder een beroep op haar legitieme portie gedaan?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
baardmans



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ongeldig verklaard
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas weet ik niet hoe het in zo'n geval zit met de betaling van successierechten. Hopelijk kan iemand anders hier wel een antwoord op geven.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
e.crouwel



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2007 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas, als fiscalist moet ik je teleur stellen.
De fiscus kijkt niet naar hoelang er is gedaan over het voldoen van het legaat maar naar het tijdstip van genieten. Gezien het feit dat de tante dit jaar het huis heeft gekeregen is het legaat voldaan en moet er ook successie recht betaald worden. Dit vervalt niet met de tijd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 0:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

e.crouwel schreef:
De fiscus kijkt niet naar hoelang er is gedaan over het voldoen van het legaat maar naar het tijdstip van genieten. Gezien het feit dat de tante dit jaar het huis heeft gekeregen is het legaat voldaan en moet er ook successie recht betaald worden.

De tante lijkt me geen legataris maar erfgenaam. (Of dat voor het antwoord verschil uitmaakt weet ik niet.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jacq



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 454


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet hoor, maar volgens mij is de moeder erfgenaam en heeft de tante ten onrechte (gezien het feit dat het testament ongeldig is verklaard) 25 jaar van het huis genoten. Heb geen idee of dit uitmaakt voor het antwoord, maar signaleer het maar even Embarassed

groet,
jacq
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jacq schreef:
Ik weet niet hoor, maar volgens mij is de moeder erfgenaam en heeft de tante ten onrechte (gezien het feit dat het testament ongeldig is verklaard) 25 jaar van het huis genoten.

Je hebt gelijk, het is de moeder en niet de tante. Ik neem aan dat e.crouwel dit ook bedoelde, of ik begrijp haar bericht niet goed.

In principe lijkt de successiebelasting mij nog steeds verschuldigd op het moment van erven, dus 25 jaar geleden, maar ik kan me heel goed voorstellen dat in een geval als dit de belasting pas geheven wordt in het jaar waarin de erfenis komt vast te staan. Het wachten is nu op iemand die weet hoe dit werkt (of de tijd neemt om het precies uit te zoeken).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RV



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: do 15 nov 2007 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
jacq schreef:
Ik weet niet hoor, maar volgens mij is de moeder erfgenaam en heeft de tante ten onrechte (gezien het feit dat het testament ongeldig is verklaard) 25 jaar van het huis genoten.

Je hebt gelijk, het is de moeder en niet de tante. Ik neem aan dat e.crouwel dit ook bedoelde, of ik begrijp haar bericht niet goed.

In principe lijkt de successiebelasting mij nog steeds verschuldigd op het moment van erven, dus 25 jaar geleden, maar ik kan me heel goed voorstellen dat in een geval als dit de belasting pas geheven wordt in het jaar waarin de erfenis komt vast te staan. Het wachten is nu op iemand die weet hoe dit werkt (of de tijd neemt om het precies uit te zoeken).


Zonder onderzoek te hebben gepleegd: ik denk dat het moment van erven inderdaad op het oorspronkelijke tijdstip, 25 jaar geleden, blijft. Indien het testament is vernietigd (testament heeft bestaan tot het moment van vernietiging), dan is destijds rechtsgeldig geërfd en is op dat moment successierecht voldaan. M.i. kan dan nu niet meer opnieuw sprake zijn van successie ten aanzien van hetzelfde object.

Als overigens sprake is van een nietig testament (testament heeft nooit bestaan), dan is het object 25 jaar naar moeder overgegaan en dan kan m.i. niet meer geheven worden wegens verjaring. Daar staat tegenover dat de destijds betaalde successierechten, achteraf onverschuldigd, niet kunnen worden teruggevorderd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds