Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 2:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

discretionaire bevoegdheid zonder wettelijke grondslag
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eliseelise



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 09 jul 2016 17:28    Onderwerp: discretionaire bevoegdheid zonder wettelijke grondslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

vraag: kan er gebruik worden gemaakt van een discretionaire bevoegdheid door het bestuursorgaan voor schrijnende gevallen, maar de discretionaire bevoegdheid is niet wettelijk verankerd.

is dit in strijd met het legaliteitsbeginsel? of is dit niet eenvoudig vast te stellen? er worden namelijk geen beperkingen opgelegd, maar juist een uitbreiding van de wet. dus voor personen die buiten de boot vallen, is er dan nog een discretionaire bevoegdheid die de bestuursorgaan wil nemen.

kan hier iemand wat zinnigs over zeggen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 09 jul 2016 17:45    Onderwerp: Re: discretionaire bevoegdheid zonder wettelijke grondslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

eliseelise schreef:
is dit in strijd met het legaliteitsbeginsel?

Daar lijkt het wel op. Maar ik denk dat je vraag alleen goed te beantwoorden is als we weten waar het precies om gaat.

Schrijnendheid levert geen wettelijke basis op, maar er kan een discretionaire bevoegdheid bestaan ook al staat dit niet met zoveel woorden in de wet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
eliseelise



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2016 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de AWBZ is op de schop gegaan. Wet langdurige zorg is sinds vorig jaar van kracht. er zijn soms gevallen dat er onvoldoende middelen zijn om de zorg in te zetten die volgens de wet is toegestaan. "de schrijnende gevallen." kan er dan, net zoals in het vreemdelingenrecht is, gebruik worden gemaakt van een discretionaire bevoegdheid om te beslissen over schrijnende gevallen? in het vreemdelingenrecht heeft t een wettelijke grondslag. is een wettelijke grondslag vereist? moet er letterlijk in de wet een dergelijk artikel worden opgenomen zoals in t vreemdelingenrecht?

probeer het zo kort mogelijk te verwoorden, hopelijk begrijp je wat ik bedoel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2016 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

eliseelise schreef:
de AWBZ is op de schop gegaan. Wet langdurige zorg is sinds vorig jaar van kracht. er zijn soms gevallen dat er onvoldoende middelen zijn om de zorg in te zetten die volgens de wet is toegestaan. "de schrijnende gevallen." kan er dan, net zoals in het vreemdelingenrecht is, gebruik worden gemaakt van een discretionaire bevoegdheid om te beslissen over schrijnende gevallen? in het vreemdelingenrecht heeft t een wettelijke grondslag. is een wettelijke grondslag vereist? moet er letterlijk in de wet een dergelijk artikel worden opgenomen zoals in t vreemdelingenrecht?

Zoals je het hier formuleert laat de wet het toe om zorg te verstrekken maar zijn er "onvoldoende middelen". Als dan toch ergens middelen worden gevonden zie ik niet direct strijd met het legaliteitsbeginsel. Maar ik ben niet helemaal thuis in dit soort situaties.

Over welk wetsartikel gaat het concreet?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
eliseelise



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik zal 'm iets meer specificeren. er staat een bepaald budget voor een bepaalde indicatie. de zorgvraag is hoger dan het budget wat er voor staat. zie bijvoorbeeld art. 5.13 Regeling langdurige zorg (Rlz) voor maximale pgb-budget. dus de verzekerde wil meer budget en gaat een aanvraag doen voor meer zorg, art. 2.2 Rlz. het zorgkantoor kan het ophogen als het aan de voorwaarden voldoet. Stel, hij voldoet niet aan de voorwaarden. kan hij een beroep doen op de schrijnendheid van zijn situatie en dat hij van het zorgkantoor verlangt dat er gebruik wordt gemaakt van de discretionaire bevoegdheid?
in strijd met het legaliteitsbeginsel? maar de verzekerde wordt er niet slechter van...
of moet het juist gedaan worden omdat er een zorgplicht is? en daaraan kan niet volledig voldaan worden omdat wet- en regelgeving dit niet toe laat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 2.2 Rlz geeft dus al recht op meer zorg in bepaalde gevallen.

Ik weet niet waarom niet aan de voorwaarden van dit artikel is voldaan, maar mocht het zo zijn dat "naar het oordeel van de Wlz-uitvoerder of het zorgkantoor" niet méér zorg nodig is, dan houdt het natuurlijk op.

Quote:
Stel, hij voldoet niet aan de voorwaarden. kan hij een beroep doen op de schrijnendheid van zijn situatie en dat hij van het zorgkantoor verlangt dat er gebruik wordt gemaakt van de discretionaire bevoegdheid?

Ik betwijfel het.

Quote:
in strijd met het legaliteitsbeginsel? maar de verzekerde wordt er niet slechter van...

Maar het is in het publiek belang dat beperkte middelen volgens de wet worden besteed.

Vragen kan natuurlijk altijd. Als het zorgkantoor extra budget geeft, dan is dat meegenomen. Als het zorgkantoor dat niet doet en dat volgens de wet juist is, dan denk ik niet dat er veel kans is dat de rechter in strijd met de wet de aanvraag alsnog toekent. Het is niet aan de rechter om op de stoel van de wetgever te gaan zitten en in beginsel ook niet aan het zorgkantoor.

Quote:
of moet het juist gedaan worden omdat er een zorgplicht is? en daaraan kan niet volledig voldaan worden omdat wet- en regelgeving dit niet toe laat?

Ik kan uiteraard de situatie niet beoordelen, maar ik vermoed dat de hoogstnodige zorg wordt verleend. Dat Nederland door strikte toepassing van de wet inbreuk maakt op, bijvoorbeeld, de mensenrechten van de patiënt zoals gegarandeerd door het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, lijkt mij minder waarschijnlijk. In vergelijking met de zorg die in minder rijke landen in Europa wordt verleend is zijn situatie - vermoedelijk - nog niet zo slecht.

Maar omgedraaid: als de situatie zo schrijnend is dat er sprake is van mensonterende omstandigheden, dan maakt een beroep op mensenrechten misschien kans. Artikel 2 EVRM (recht op leven) of (misschien eerder) artikel 8 EVRM (recht op een privéleven) of wellicht een internationaal verdrag dat meer is toegespitst op de rechten van zorgbehoevenden.

Voor de zekerheid maak ik hierbij nogmaals duidelijk dat ik geen specifieke deskundigheid bezit op het gebied van persoonsgebonden budgetten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
eliseelise



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2016 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
in strijd met het legaliteitsbeginsel? maar de verzekerde wordt er niet slechter van...

Maar het is in het publiek belang dat beperkte middelen volgens de wet worden besteed.

Vragen kan natuurlijk altijd. Als het zorgkantoor extra budget geeft, dan is dat meegenomen. Als het zorgkantoor dat niet doet en dat volgens de wet juist is, dan denk ik niet dat er veel kans is dat de rechter in strijd met de wet de aanvraag alsnog toekent. Het is niet aan de rechter om op de stoel van de wetgever te gaan zitten en in beginsel ook niet aan het zorgkantoor.


Dus als het zorgkantoor zonder wettelijke grondslag extra budget geeft, is dat niet in strijd met het legaliteitsbeginsel? of met een ander beginsel?
dus als een bestuursorgaan een begunstigende beschikking afgeeft, maar geen wettelijke grondslag, is dat toegestaan? of waarmee in strijd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2016 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

eliseelise schreef:
Quote:
in strijd met het legaliteitsbeginsel? maar de verzekerde wordt er niet slechter van...

Maar het is in het publiek belang dat beperkte middelen volgens de wet worden besteed.

Vragen kan natuurlijk altijd. Als het zorgkantoor extra budget geeft, dan is dat meegenomen. Als het zorgkantoor dat niet doet en dat volgens de wet juist is, dan denk ik niet dat er veel kans is dat de rechter in strijd met de wet de aanvraag alsnog toekent. Het is niet aan de rechter om op de stoel van de wetgever te gaan zitten en in beginsel ook niet aan het zorgkantoor.


Dus als het zorgkantoor zonder wettelijke grondslag extra budget geeft, is dat niet in strijd met het legaliteitsbeginsel? of met een ander beginsel?
dus als een bestuursorgaan een begunstigende beschikking afgeeft, maar geen wettelijke grondslag, is dat toegestaan? of waarmee in strijd?

In beginsel levert dat dus strijd met het legaliteitsbeginsel op, maar hier in de eerste plaats strijd met de wet zelf: het extra budget is budget in de zin van de Wet langdurige zorg en niet een geheel losstaande vorm van subsidie. De Wet langdurige zorg regelt de toekenning van persoonsgebonden budget. Daarvan afwijken is dus in strijd met de wet.

Subsidieverlening (waar hier dus geen sprake van zou zijn) vond in het verleden geregeld plaats zonder wettelijke basis, maar tegenwoordig overheerst de opvatting dat het legaliteitsbeginsel ook voor begunstigende besluiten geldt. En dat dus niet omdat het belang van de begunstigde dat zou vergen, maar omdat het publieke belang het vergt. Zonder wettelijke regeling is er al snel sprake van willekeur: waarom hij wel en ik niet? wat moet ik doen om ook dat voordeeltje te krijgen? hoe controleer ik of ik wel gelijk word behandeld? en waar blijven mijn belastingcenten? hoe kan de democratische wetgever wetten uitvaardigen die worden nageleefd als het bestuur naar believen mensen (vriendjes?) mag begunstigen?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
eliseelise



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 14 jul 2016 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dank je voor je bijdrage.

en als er beleidsvrijheid/beoordelingsvrijheid volgens de wet wordt gegeven aan het bestuursorgaan, kan het bestuursorgaan de wet inperken in haar beleid? bijv. in de wet staat: bij CVA en Huntington kan er extra budget worden verleend naar oordeel van het zorgkantoor onder de daarbij te stellen voorwaarden. vervolgens stelt het zorgkantoor beleid op waarin alleen CVA in aanmerking komt voor extra budget. (dus Huntington mag volgens de wet, maar niet volgens beleid). in hoeverre gaat het "onder daarbij te stellen voorwaarden" in het beleid? mag het beperkingen en uitsluitingen doen in haar beleid?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 14 jul 2016 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

eliseelise schreef:
en als er beleidsvrijheid/beoordelingsvrijheid volgens de wet wordt gegeven aan het bestuursorgaan, kan het bestuursorgaan de wet inperken in haar beleid? bijv. in de wet staat: bij CVA en Huntington kan er extra budget worden verleend naar oordeel van het zorgkantoor onder de daarbij te stellen voorwaarden. vervolgens stelt het zorgkantoor beleid op waarin alleen CVA in aanmerking komt voor extra budget. (dus Huntington mag volgens de wet, maar niet volgens beleid). in hoeverre gaat het "onder daarbij te stellen voorwaarden" in het beleid? mag het beperkingen en uitsluitingen doen in haar beleid?

Een beleidsregel (= vastgelegd in een besluit, zie art. 4:81 en 83 Awb) moet voldoen aan art. 3:4 Awb:
Quote:
1. Het bestuursorgaan weegt de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen af, voor zover niet uit een wettelijk voorschrift of uit de aard van de uit te oefenen bevoegdheid een beperking voortvloeit.

2. De voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen van een besluit mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

Daarnaast volgt uit art. 4:84 Awb de bevoegdheid voor het bestuursorgaan om van de beleidsregel af te wijken:
Quote:
Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.


Dus zegt een bestuursorgaan "nee, want de beleidsregel zegt nooit", dan kun je in een bezwaar en beroep tegen die weigering proberen de geldigheid van de beleidsregel aan te vechten via art. 3:4 Awb. Daarnaast kun je proberen bijzondere omstandigheden aan te wijzen waardoor niet-afwijken van de beleidsregel de belanghebbende onevenredig nadeel zou bezorgen.

Als de wet specifiek Huntington noemt en een beleidsregel sluit Huntington vervolgens uit, dan kan ik me voorstellen dat de beleidsregel in strijd komt met art. 3:4 lid 2 Awb. Of misschien zelfs in strijd met de specifieke wet, want de beleidsregel lijkt categorisch iets uit te sluiten dat de wetgever nu juist mogelijk wilde maken.

Maar wat ik schrijf zijn slechts mijn gedachten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds