Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 03 jun 2024 23:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

copyright op programma
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anien



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 85


BerichtGeplaatst: za 19 jan 2008 17:32    Onderwerp: copyright op programma Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een tool geschreven zonder enige vorm van medewerking van mijn werkgever .. Nou wil ik een copyright op het programma hebben, hoe kan ik dat formeel bewerkstelligen?

De werkgever heeft interesse in het programma en wil de uren compenseren. Correct me if i'm wrong, maar daarmee wordt het zijn programma. Mijn functie heeft geen enkel aanknopingspunt met programmeren. Het programma is geheel in mijn vrije tijd realiseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 19 jan 2008 17:51    Onderwerp: Re: copyright op programma Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anien schreef:
Ik heb een tool geschreven zonder enige vorm van medewerking van mijn werkgever .. Nou wil ik een copyright op het programma hebben, hoe kan ik dat formeel bewerkstelligen?

Als de arbeid niet in dienst van een ander is verricht, dan hoef je daarvoor niets te doen (art. 7 Auteurswet 1912). Auteursrecht heb je als maker van het werk vanzelf. Registratie is niet nodig en niet mogelijk.

Er is hooguit het probleem dat je moet kunnen bewijzen dat jij het programma hebt geschreven (mocht je werkgever dat betwisten), en daarvoor is het nuttig om jezelf in het programma als maker aan te duiden (zie art. 4 lid 1 Auteurswet 1912). Bijvoorbeeld in een opstartscherm of in een "about"-dialoog.

Quote:
De werkgever heeft interesse in het programma en wil de uren compenseren. Correct me if i'm wrong, maar daarmee wordt het zijn programma.

Wrong, althans het wordt niet zijn programma worden zonder dat jij daar zelf expliciet mee instemt. De enige manier om het auteursrecht op het programma aan een ander over te dragen is bij een daartoe bestemde akte (art. 2 lid 2 Auteurswet 1912). Dus er moet precies op papier komen te staan wat je overdraagt, en daarvoor moet je tekenen.

Quote:
Mijn functie heeft geen enkel aanknopingspunt met programmeren. Het programma is geheel in mijn vrije tijd realiseerd.

Dit duidt erop dat de arbeid niet in dienst van een ander is verricht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Anien



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 85


BerichtGeplaatst: za 19 jan 2008 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar op het moment dat de werkgever mij, met terugwerkende kracht, uurloon uitbetaald, dan heb ik het product toch in dienst van de werkgever gemaakt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: za 19 jan 2008 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee. Naast een dienstverband hebben moet het dan ook tot je werk behoren om programma's te maken. De portier kan programmeren wat hij wil, dat wordt nooit eigendom van zijn werkgever. Tenzij portier en werkgever een contract tekenen waarin de eigendom wordt overgedragen. Of de baas de portier specifiek opdracht geeft een stuk software te maken.

Overdracht van auteursrecht moet namelijk per se schriftelijk overeengekomen worden. Zelfs al is de bedoeling van dat extra uurloon om het auteursrecht "af te kopen", dan nog is dat pas rechtsgeldig nadat op papier staat dat het auteursrecht overgaat.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 19 jan 2008 18:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eenmaal gedaan werk kan niet achteraf nog onder een later gesloten arbeidsovereengekomst worden geschoven.

Dus wat overblijft is overdracht van de programmeur als maker aan de werkgever via een daartoe bestemde akte.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Anien



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 85


BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even een aanvullende vraag.. Als de werkgever ook het auteursrecht over wil nemen .. wat weerhoud mij ervan om hetzelfde programma nogmaals te ontwikkelen? (dus niet te kopieren, maar gewoon nogmaals te programmeren, om te schijn tegen te gaan desnoods in een andere taal) .. immers er zit geen octrooi op het idee .. Zover ik weet dat ik niet mogelijk of heel lastig met software in Nederland/EU .. toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe kan dat volgens mij wel, maar mocht het ooit voor de rechter komen dan heb je natuurlijk de schijn tegen je. Dan zal de rechter zich denk ik op regelniveau in de twee programmaversies moeten verdiepen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Makkelijker voor de rechter is om vanwege de uiterlijke gelijkenis de bewijslast om te draaien en jou te laten bewijzen dat je het nieuwe werk hebt gemaakt zonder toegang tot of kennis van het oude werk. HR Barbie/Sindy.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds