Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 20:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

cometic terugbrengen naar de winkel
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frog62



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: zo 30 mrt 2014 21:19    Onderwerp: cometic terugbrengen naar de winkel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag ik cosmetische spullen naar een terugbrengen en mijn geld terugeisen of vragen? Heb ik daar recht op?

De spullen zijn niet gebruikt of opgemaakt!! zitten nog in de originele verpakking

Graag jullie feedback.

mvg,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: zo 30 mrt 2014 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom?

Is het product niet goed?
Dan kan je het ruilen.

7 dagen bedenktijd geldt niet in een winkel.
Je kan wel ruilen, soms geld terug, soms ook niet, sommige producten zijn daarvan uitgezonderd.

Terugeisen???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
frog62



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: zo 30 mrt 2014 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn dochter van 15 heeft voor 130 euro voor 3 potjes betaald. Is in de hype van het gesprek meegegaan.
ze moet het zelf betalen en komt er nu achter dat ze er spijt van heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: zo 30 mrt 2014 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien kun je als ouder de overeenkomst vernietigen op basis van art. 1:234 BW.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: ma 31 mrt 2014 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

moet je kijken of het normaal is in het maatschappelijk verkeer dat een 15 jarige zo een product aanschaft voor 130 euro. Ik snap dat een meisje van 9 dit niet zo snel zal doen, maar 15.... lastig.

Mocht het allemaal niet lukken. Zet ze op marktplaats. Niet te zwart-wit denken, maar oplossingsgericht.


1:234 BW

"De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten. "
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: ma 31 mrt 2014 7:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk even op de bon of het teruggebracht kan worden.
Welke winkel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: ma 31 mrt 2014 7:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1e_jaars_fiscaal_recht schreef:
moet je kijken of het normaal is in het maatschappelijk verkeer dat een 15 jarige zo een product aanschaft voor 130 euro. Ik snap dat een meisje van 9 dit niet zo snel zal doen, maar 15.... lastig.
Ook voor die winkelier??; gewoon gaan vragen, wat dié er van vindt??
_________________
Ben geen jurist
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: ma 31 mrt 2014 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

frog62 schreef:
Mijn dochter van 15 heeft voor 130 euro voor 3 potjes betaald. Is in de hype van het gesprek meegegaan.
ze moet het zelf betalen en komt er nu achter dat ze er spijt van heeft.


De reeds gegeven antwoorden zijn niet onjuist, maar voor de volledigheid en vooral begrijpelijkheid voor een niet juridisch geschoold iemand, het volgende.

Als je in Nederland iets in een winkel koopt dan heb je geen wettelijk recht om dat product terug te brengen of te ruilen. Veel winkeliers bieden wel die mogelijkheid, maar dat is dan op basis van coulance of op basis van algemene voorwaarden.

In uw geval is er echter wel een bijzonder situatie. Uw kind is namelijk nog minderjarig. Minderjarige zijn enkel handelingsbekwaam indien zij toestemming hebben van hun wettelijke vertegenwoordiger, en dat bent u.

Omdat u geen toestemming heeft gegeven is uw dochter in beginsel handelingsonbekwaam. Het bewuste artikel in de wet kent echter ook nog de uitzondering dat de toestemming verondersteld wordt te zijn verleend aan de minderjarige, indien het van de bewuste rechtshandeling in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat een dergelijke wordt verricht door leeftijdsgenoten.

Praktisch houdt dit in dat als een kind een nieuwe TV koopt, de overeenkomst vernietigd kan worden, maar als een kind een zak snoep koopt, de ouders daar niets meer tegen in kunnen brengen.

Uw situatie is wat lastiger. Het betreft geen Tv, en geen zak snoep. Enerzijds is het gebruikelijk dat meisjes van 15 al wel cosmetica kopen, maar anderzijds is het de vraag of meisjes van 15 normaal gesproken zelfstandig €150 uitgeven.

Ik ben geen meisje en heb geen dochters, maar ik zou het als jurist wel aandurven om voor een rechter te betogen dat het niet gebruikelijk is dat meisjes van 15 voor € 150 aan cosmetica kopen. Let wel, het betreft hier mijn persoonlijke mening, en ik garandeer je geenszins dat je ook daadwerkelijk succes zult hebben bij een kantonrechter, maar ik denk wel dat je bovenstaande informatie kunt gebruiken om de winkelier nog eens onder druk te zetten.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: ma 31 mrt 2014 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben zelf meisje geweest en heb een dochter.
130 euro voor cosmetica is veel, maar of het echt ongebruikelijk is?
Meisjes van 15 kopen ook zelf telefoons van een paar honderd euro, en kleding van dezelfde prijzen.
Meisjes willen merk dingen, ook bij cosmetica.
Een oogschaduw van Chanel kan je beter in je tasje hebben dan een van het kruidvat. Was in mijn pubertijd al...

Het ligt dus helemaal aan de aankoop, de situatie, etc.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds