codicil vragen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Notariaat

#1: codicil vragen Auteur: hsmit BerichtGeplaatst: zo 05 aug 2012 15:29
    —
Hallo, heb een paar vragen over een codicil.

- Is het mogelijk een scooter / fiets / auto in een codicil op te nemen?
- Is het mogelijk om de gehele inboedel naar 1 persoon te laten gaan, via een codicil? In de trant van 'alle meubels, kledingstukken en sieraden gaan naar Pietje'?

- Kan je in een codicil zetten 'wie de volgende erfgenaam' moet worden indien persoon nummer 1 overleden is? Zoals '.. Als Pietje overleden is, dan gaat alles naar Kees'?

- Moet men, in een huwelijk in gemeenschap van goederen, beiden dezelfde codicil opstellen, of is het ook rechtsgeldig als maar 1 van de 2 gehuwden een codicil heeft? Bijvoorbeeld als ik een codicil heb dat de meubels naar mijn zus gaan en mijn echtgenoot heeft geen codicil, is mijne dan geldig?


Ontzettend bedankt alvast!

#2: Re: codicil vragen Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 05 aug 2012 16:19
    —
hsmit schreef:
- Is het mogelijk een scooter / fiets / auto in een codicil op te nemen?

Zie art. 4:97 BW: nee. Kleren, lijfstoebehoren, lijfsieraden, bepaalde tot de inboedel behorende zaken en bepaalde boeken.

Quote:
- Is het mogelijk om de gehele inboedel naar 1 persoon te laten gaan, via een codicil? In de trant van 'alle meubels, kledingstukken en sieraden gaan naar Pietje'?

Art. 4:97 BW spreekt van "bepaalde" tot de inboedel behorende zaken. Ik durf niet te zeggen of "alle meubels" voldoende "bepaald" is.

Quote:
- Kan je in een codicil zetten 'wie de volgende erfgenaam' moet worden indien persoon nummer 1 overleden is? Zoals '.. Als Pietje overleden is, dan gaat alles naar Kees'?

Dat lijkt mij zeker mogelijk.

Quote:
- Moet men, in een huwelijk in gemeenschap van goederen, beiden dezelfde codicil opstellen, of is het ook rechtsgeldig als maar 1 van de 2 gehuwden een codicil heeft? Bijvoorbeeld als ik een codicil heb dat de meubels naar mijn zus gaan en mijn echtgenoot heeft geen codicil, is mijne dan geldig?

Codicillen en testamenten van verschillende personen staan geheel los van elkaar. Wat telt is de volgorde van overlijden, en in die volgorde worden de uiterste wilbeschikkingen uitgevoerd. Als jij dood gaat, bevat jouw nalatenschap slechts een aandeel van 50% in de eigendom van die meubels. Je echtgenoot bezit de andere 50%.

Volgens mij kun je in een codicil of testament echter wel zaken legateren die niet van jou zijn (zoals die meubels). Legateren is namelijk het toekennen van een vorderingsrecht ten laste van de erfgenamen. Die moeten dan maar zien hoe ze dat vorderingsrecht nakomen, of hoe ze er via de mogelijkheden die het erfrecht biedt onder uit kunnen komen.



Rechtenforum.nl -> Notariaat

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl