Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

casus Zelfverdediging met illegaal wapen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wilma1988



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 27


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2016 7:43    Onderwerp: casus Zelfverdediging met illegaal wapen Reageer met quote Naar onder Naar boven

De juwelier in Deurne is veroordeeld voor verboden wapenbezit, zijn vrouw is vrijgesproken (noodweer). Ik heb hierover een vraag.

De juwelier heeft illegaal een vuurwapen aangeschaft, waarschijnlijk om zichzelf beter kunnen te verdedigen tegen gewapende overvallers.

In Nederland kun geen wapenvergunning krijgen met als doel zelfverdediging.

Volgens mij was die juwelier eerder overvallen. Ik ga er vanuit dat je vreest voor je leven als je met een gewapende overvaller geconfronteerd wordt. Op het moment van de overval kun je niks doen als je ongewapend bent(geen tijd om de politie te bellen), je weet ook niet of je de overval overleeft. Om je zelf te kunnen verdedigen, schaf je een vuurwapen aan. Maar dit kan niet legaal in Nederland met deze reden, dus moet het wel illegaal.

Ik pleit hier niet voor aanpassing van de wapenwet, maar in mijn ogen ontstaat hier een dilemma.

Je schaft geen vuurwapen aan omdat het niet mag, je loopt ernstig risico dat je gedood wordt bij een overval.

Je schaft wel een wapen aan, maar begaat hiermee een misdrijf, je verkleint echter het risico dat je gedood wordt bij een overval.

De juwelier wordt in mij ogen gedwongen een keuze te maken door de omstandigheden. Stel dat hij verder geen strafblad heeft. Na een tijdje sluit hij zijn zaak en zoekt ander werk, dit wordt een stuk lastiger, want hij heeft inmiddels een strafblad.

Mijn vraag is dan ook, waarom krijgt hij een strafblad voor verboden wapenbezit terwijl veel mensen op zich zullen begrijpen dat hij het vuurwapen heeft aangeschaft?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2016 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat we het begrijpen maakt het nog niet legaal.
Hij heeft de wet overtreden, daarom kreeg hij straf en een strafblad.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wilma1988



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 27


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2016 19:34    Onderwerp: casus Zelfverdediging met illegaal wapen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat vind ik wat kort door de bocht, door omstandigheden werd hij gedwongen een afweging te maken, in een normale situatie zou hij geen vuurwapen aangeschaft hebben.

Er zijn veel gevallen waarbij je een wet kan overtreden, maar niet veroordeeld zult worden. Bijvoorbeeld, je breekt in in een brandend huis om de slapende bewoner te redden of je negeert verkeersregels om iemand met spoed naar het ziekenhuis te brengen bij een medisch noodgeval.

Op dat moment heb je geen andere keuze dan de wet te overtreden.

In het geval van de juwelier, een beperkt aantal mensen mag een wapen dragen (bijv. politie, marechaussee, sommige BOA's, militairen), burgers niet, ook niet voor zelfverdediging. De juwelier wordt geconfronteerd met gewapende overvallers, als hij zelf geen wapen draagt, is hij dus in een zeer nadelige positie, tov de overvaller.

Aangezien het zo goed als onmogelijk is dat er continu een politieagent voor de deur staat, kun je stellen dat hij mag aannemen dat de overheid hem niet kan beschermen in het geval van een overval.

Wat voor andere mogelijkheden heeft hij verder om zijn veiligheid te waarborgen?

Deze mogelijkheden vallen af:

Beveiliger (ivm hoge kosten)
Winkel fortificeren (mensen komen minder makkelijk binnen, dus minder klanten, winkel wordt minder laagdrempelig. Bovendien weet je nooit zeker of de klant misschien wel een potentiële overvaller is)

Als er geen gevaar zou bestaan voor een gewapende overval, dan zou de juwelier dus ook geen vuurwapen aanschaffen, echter dit gevaar bestaat wel degelijk en komt ook regelmatig in het nieuws. Dit houdt juweliers natuurlijk bezig, zeker als hun zaak eerder is overvallen.

In mijn ogen ontstaat er ergens een hiaat, hij wil zichzelf beschermen, maar hij kan hiervoor geen wapenvergunning krijgen, ook kan de overheid niet voor 100% garanderen dat hij niet overvallen wordt.

De keuze is dan dus, of je zelf in gevaar brengen door je niet te beschermen, of de wet overtreden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: wo 28 dec 2016 21:54    Onderwerp: Re: casus Zelfverdediging met illegaal wapen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wilma1988 schreef:
De keuze is dan dus, of je zelf in gevaar brengen door je niet te beschermen, of de wet overtreden.

Landen waarin wapenbezit is gelegaliseerd hebben een aanzienlijk hoger aantal dodelijke slachtoffers door vuurwapens dan landen waar wapenbezit illegaal is. Een winkelier die zich niet kan verdedigen tegen een gewapende overval is dan een noodzakelijk offer voor een samenleving met minder dodelijke slachtoffers door vuurwapengeweld. In ieder geval is bij de juwelier geen sprake van noodweer: bij het aanschaffen van het vuurwapen was immers geen sprake van een onmiddelijke dreiging voor lijf of goed.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wilma1988



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 27


BerichtGeplaatst: do 29 dec 2016 1:09    Onderwerp: casus Zelfverdediging met illegaal wapen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst bedankt voor de antwoorden. Ik begrijp natuurlijk dat de juwelier geen beroep kan doen op noodweer ivm het aanschaffen van het wapen. Ik haalde slechts een voorbeeld aan.

@regin: ik pleit niet voor legaal wapenbezit (zoals in Amerika), zeker niet, daar mag je in bepaalde staten geladen vuurwapens dragen. Dat is niet de bedoeling in mijn ogen.

Ik vraag me dus af waarom deze man een strafblad heeft nu. Het is hier verboden vuurwapens te gebruiken als zelfverdediging door een ondernemer. Echter de overvaller is wel gewapend, deze trekt zich niets aan van wetten en gaat bewust de confrontatie aan met de juwelier.

De juwelier vraagt daar niet om. De staat zorgt er voor dat de hij geen wapenvergunning kan krijgen voor zelfverdediging, dezelfde staat kan echter ook niet garanderen dat niemand een vuurwapen draagt, die er niet toe gerechtigd is. Kortom hij kan worden overvallen met een vuurwapen.

Dat hij een noodzakelijk offer is voor een samenleving met minder dodelijke slachtoffers door vuurwapengeweld, daar koopt hij niks voor. Hij wil er voor zorgen dat hij op zijn minst de overval overleeft, en daarna dat de overvaller niet voor duizenden en nog eens duizenden euro's aan sieraden buitmaakt. De vraag is in deze situatie dan dus, maakt deze keuze de juwelier een crimineel? Hij heeft nu immers een strafblad.

Als de man geen juwelier was geweest, maar, laten we zeggen treinmachinist, dan had hij nooit een vuurwapen aangeschaft, omdat hij dat simpelweg niet nodig had gehad.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bankman



Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 30


BerichtGeplaatst: do 29 dec 2016 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil hier even reageren op de opmerking van Regin. Het is zeker niet zo dat legaal wapenbezit altijd leidt tot meer doden door vuurwapens. Er zijn vele onderzoeken te vinden die een andere conclusie trekken, namelijk dat legaal wapenbezit juist criminelen afschrikt. In Amerikaanse staten waar het wapenbezit strenger gereguleerd is, zie je juist meer criminaliteit met vuurwapens.

Ik volg deze discussie recentelijk, vooral in verband met de voorstellen binnen het Europees Parlement over het strenger maken van wapenwetgeving. Ik heb hier in zekere zin belang bij omdat ik sportschutter ben. Ik wil echt niet beweren dat wat Regin zegt pertinent onjuist is, maar het is zeker wel meer genuanceerd dan zoals het er nu staat.

Inhoudelijk reagerend op de vraag van TS; m.i. heeft de juwelier nu een strafblad omdat hij de wet overtreden heeft. Ik heb alle begrip voor zijn actie en het gebruik van dat wapen, maar dat betekent niet dat het bezit van het wapen niet langer strafbaar is. Ik loop ook het risico dat ik op straat overvallen wordt door iemand die een vuurwapen onder mijn neus duwt. Geeft mij dat dan reden om ongestraft met een illegaal wapen over straat te gaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bankman schreef:
Ik wil hier even reageren op de opmerking van Regin. Het is zeker niet zo dat legaal wapenbezit altijd leidt tot meer doden door vuurwapens. Er zijn vele onderzoeken te vinden die een andere conclusie trekken, namelijk dat legaal wapenbezit juist criminelen afschrikt. In Amerikaanse staten waar het wapenbezit strenger gereguleerd is, zie je juist meer criminaliteit met vuurwapens.

Ik had het niet over criminaliteit met vuurwapens, maar over dodelijke slachtoffers door vuurwapens; bijna iedere week verwondt of doodt een Amerikaanse peuter iemand anders of zichzelf met een vuurwapen (zie bijvoorbeeld hier). Er is een duidelijke -- en nogal voor de hand liggende -- relatie tussen wapenbezit en het aantal dodelijke slachtoffers door vuurwapens, zie bijvoorbeeld hier.

Wilma1988 schreef:
Dat hij een noodzakelijk offer is voor een samenleving met minder dodelijke slachtoffers door vuurwapengeweld, daar koopt hij niks voor. Hij wil er voor zorgen dat hij op zijn minst de overval overleeft, en daarna dat de overvaller niet voor duizenden en nog eens duizenden euro's aan sieraden buitmaakt. De vraag is in deze situatie dan dus, maakt deze keuze de juwelier een crimineel? Hij heeft nu immers een strafblad.

Als iedereen zich zou mogen gedragen als de juwelier, of in ieder geval daardoor geen strafblad zou krijgen, komt dat neer op het legaliseren of gedogen van wapenbezit. Dat lijkt mij geen goed idee. De juwelier had geen wapen mogen kopen om zichzelf te beschermen en heeft daarvoor terecht een strafblad gekregen. Andere juweliers beschermen zichzelf met legale maatregelen, zoals beveiliging, sluisdeuren, etc. Waarom zou de juwelier uit Deurne die kosten mogen uitsparen door een wapen aan te schaffen? Dat is oneerlijke concurrentie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wilma1988



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 27


BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016 15:49    Onderwerp: casus Zelfverdediging met illegaal wapen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedoel niet dat iedereen zich mag gedragen als de juwelier. Bijvoorbeeld op straat is de kans veel pleiner dat je met een vuurwapen wordt overvallen dan in een juwelierszaak. Ook vind ik niet dat je 'zomaar' vrijgesproken moet worden als je een illegaal vuurwapen hebt.

De rechter in de zaak heeft aangegeven dat hij o.m. is veroordeeld om een signaal af te geven aan de samenleving. "In deze zaak is op indringende wijze gebleken welk gevaar schuilt in het ongecontroleerde bezit van een vuurwapen". Met andere woorden: als het wapenbezit gecontroleerd was geweest, dan waren er geen slachtoffers gevallen?

De veiligheidsmaatregelen die een juwelier heeft zijn niet afdoende tegen gewapende overvallers. Want met een sluis kun je nog steeds mensen de winkel binnenlaten (hoe kun je aan de buitenkant zien of dat keurige echtpaar niet van plan is de zaak te overvallen). Bovendien verhoogt het de drempel om de zaak te bezoeken, wat klanten kost.

Een fulltime beveiliger zal al snel zo'n 3000 bruto per maand kosten (corrigeer me als ik er naast zit), moeilijk op te brengen voor een kleine ondernemer. Bovendien mag ook een beveiliger géén vuurwapen dragen.

Deze maatregelen lijken mij daarom niet afdoende.

Het vreemde vind ik eigenlijk dat bepaalde mensen een wapen mogen dragen, zoals politiemensen (omdat ze in bedreigende situaties terecht kunnen komen). Verder jagers en sportschutters.

Het hiaat is dus dat mensen die ook aanzienlijk risico lopen met vuurwapengeweld geconfronteerd kunnen worden (zoals juweliers en geldtransporteurs) wettelijk gezien niet genoeg bescherming kunnen krijgen. Hiermee belanden zij dus tussen wal en schip, en dat vind ik geen goede zaak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de wetgever had gewild dat een juwelier een vuurwagen aan kon schaffen om zich bij een gewapende overval te kunnen verdedigen, dan had de wetgever daar wel een wettelijke mogelijkheid voor geschapen. Dat heeft hij niet gedaan. Het is niet aan de rechter om dan de wetgever te overrulen.

Zoals reeds aangegeven gaat een beroep op noodweer niet op wat betreft de aanschaf van het vuurwapen.

Een beroep op noodweer kan dus weer wél opgaan voor het gebruik van het vuurwapen dat de juwelier illegaal voorhanden heeft.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat in casu ook gebeurd is, maar dan voor de vrouw.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wilma1988



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 27


BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016 3:41    Onderwerp: casus Zelfverdediging met illegaal wapen Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides, je zegt dat het niet aan de rechter is om de wetgever te overrulen. Dat is uiteraard niet zijn taak, maar de taak van de wetgever.

Maar... stel de rechter inderdaad denkt, die man ziet geen andere mogelijkheid om zichzelf te verdedigen, kan Artikel 40 sr dan niet toegepast worden? " Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen.".

De overmacht is dat hij denkt dat hij verder geen
mogelijkheid om te voorkomen dat hij eventueel wordt doodgeschoten / beroofd.

Want feit is wel dat hij met zijn illegale wapen kon voorkomen dat hij en zijn vrouw kwamen te overlijden bij de overval.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016 8:38    Onderwerp: Re: casus Zelfverdediging met illegaal wapen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wilma1988 schreef:
@ bona fides, je zegt dat het niet aan de rechter is om de wetgever te overrulen. Dat is uiteraard niet zijn taak, maar de taak van de wetgever.

Maar... stel de rechter inderdaad denkt, die man ziet geen andere mogelijkheid om zichzelf te verdedigen, kan Artikel 40 sr dan niet toegepast worden? " Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen.".

De overmacht is dat hij denkt dat hij verder geen
mogelijkheid om te voorkomen dat hij eventueel wordt doodgeschoten / beroofd.

Want feit is wel dat hij met zijn illegale wapen kon voorkomen dat hij en zijn vrouw kwamen te overlijden bij de overval.

De veroordeling betreft toch het bezit, niet het gebruik. Met de beste wil van de wereld is er geen 'overmacht' ten aanzien van het verboden bezit te construeren. Wapenbezit zonder vergunning is verboden en toch heeft de man voor dat bezit gekozen. Dan had de man maar de daartoe geëigende procedure moeten doorlopen en een wapen met vergunning aan moeten schaffen. (en als het dan niet in de kluis, gescheiden van de munitie, blijkt te liggen bij de overval is dat waarschijnlijk ook einde vergunning, maar dan heeft 'ie toch kunnen schieten op de overvaller.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016 12:46    Onderwerp: Re: casus Zelfverdediging met illegaal wapen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wilma1988 schreef:
Want feit is wel dat hij met zijn illegale wapen kon voorkomen dat hij en zijn vrouw kwamen te overlijden bij de overval.

Feit is alleen dat de twee overvallers ermee zijn doodgeschoten.

Er is al uitgebreid aangegeven waarom de aanschaf van het wapen niet door noodweer oid wordt gerechtvaardigd. Juridisch is de zaak duidelijk. Het is aan de wetgever, niet aan de rechterlijke macht, om in te grijpen als de wetgever dat nodig acht. Het lijkt er niet op dat de wetgever dit nodig acht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RB_1969



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 199


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2017 13:41    Onderwerp: Re: casus Zelfverdediging met illegaal wapen Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="StevenK"]
Wilma1988 schreef:
Dan had de man maar de daartoe geëigende procedure moeten doorlopen en een wapen met vergunning aan moeten schaffen. (en als het dan niet in de kluis, gescheiden van de munitie, blijkt te liggen)


Dat is bij een draagverlof niet verplicht.

Quote:
Zelfverdediging kan slechts onder zeer uitzonderlijke omstandigheden worden aangemerkt als een redelijk belang dat het verlenen van een verlof tot het voorhanden hebben van een vuurwapen van categorie III vordert. Van geval tot geval zal moeten worden beoordeeld of van zodanige omstandigheden sprake is. Bij de beoordeling van de aanvraag spelen uiteraard ook de betrouwbaarheid van de aanvrager en diens geoefendheid in de omgang met vuurwapens een rol.

De korpschef verleent een verlof tot het voorhanden hebben of dragen van een vuurwapen van categorie III ten behoeve van zelfverdediging niet dan met schriftelijke instemming van de Minister van Veiligheid en Justitie. Daartoe kan telefonisch contact worden opgenomen met het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Van de verlening van het verlof wordt onverwijld schriftelijk mededeling gedaan aan de Minister. Indien een verlof tot het dragen van een vuurwapen van categorie III wordt gevraagd dient tevens een verlof te worden gevraagd tot het voorhanden hebben van dat vuurwapen, tenzij de aanvrager daartoe reeds bevoegd is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wilma1988



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 27


BerichtGeplaatst: vr 03 feb 2017 2:39    Onderwerp: casus Zelfverdediging met illegaal wapen Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ RB-1969

Het is wel mogelijk! Bedankt voor deze toevoeging RB.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds