Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 09 jun 2024 3:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

beleidsruimte en rechtszekerheid
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lianne88



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 69


BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 16:30    Onderwerp: beleidsruimte en rechtszekerheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik moet een artikel schrijven en ik heb als onderwerp gekozen beleidsruimte en rechtszekerheid. Beleidsruimte biedt natuurlijk niet echt veel rechtszekerheid en daarom zijn er beleidregels. Maar nu las ik net dat er géén wettelijke verplichting is tot het maken van beleidsregels Shocked Dat lijkt me een beetje krom, dan is er toch vrij weinig rechtszekerheid, want het bestuursorgaan heeft dan immers super veel beoordelingsvrijheid en kan burgers dan heel makkelijk ongelijk behandelen etc. De wetgever vond het niet nodig om een wettelijke verplchting te maken omdat art. 4:82 volgens hun voor voldoende motivatie zorgde om beleidsregels te maken. Nou is mijn vraag, klopt dit???!! Is er écht helemaal nergens in het wettenboek een artikel dat het maken van beleidsregels verplicht stelt???! Ik heb de Awb doorgespit maar ik kan het ook niet vinden!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bientje

bientje

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 72


BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

nee er is geen artikel dat het maken van beleidsregels verplicht. In artikel 4:81 Awb staat ook duidelijk het woordje 'kan', wat dus geen verplichting inhoudt. De beleidsruimte van de overheid wordt sowieso ook beperkt door hogere regelingen, zij kunnen namelijk geen beleidsregels maken die niet overeenstemmen met deze hogere regelingen (hiermee wordt dan ook de rechtszekerheid gehandhaafd omdat geen beleidsregel in strijd mag zijn met andere wetgeving, geschreven of ongeschreven).

Artikel 4:82 heeft echter niets met de beleidsruimte te maken bij het vaststellen van beleidsregels. Dit artikel geeft aan dat, als er een besluit (bijv een beschikking op een vergunningaanvraag) wordt genomen, een verwijzing naar een beleidsregel als voldoende voor de verplichte motivering (art. 3:46 Awb) wordt gezien.

Hoop dat je er iets aan hebt Smile

groetjes,
Sabine
_________________
I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work. =Thomas Edison=
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Lianne88



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 69


BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oooooooo jazeker hier heb ik wat aan!
Oke ik heb tot nu toe 3 manieren waarop de rechtszekerheid toch zo veel mogelijk wordt gehandhaafd:
1) beleidsregels
2) hogere regelingen
3) controle door de rechter
Maaar..... die hogere regelingen. Beleidsruimte heb je als je een bevoegdheid krijgt waar een vage norm inzit/die gewoon niet helemaal duidelijk is omschreven. En beleidsregels maak je om rechtszekerheid te verschaffen, maar hoe kunnen beleidsregels nou in strijd zijn met een hogere regeling? Zijn bijna alle regels die de gemeente maak soort van beleidsregels??! Pfff aah ik heb hier 15 boeken over beleidsregels en rechtszekerheid en ik raak het overzicht een beetje kwijt en ga te moeilijk denken. Duss oke, even een voorbeeldje. Als de overheid zegt de gemeente mag bouwvergunningen toekennen als zij dit nodig vind. Dan heb je dus beleidsruimte. Maar dan is er ergens anders nog een regel die zegt bouwvergunningen mogen niet worden toegekend aan mensen ehmm met schoenmaat 36. Duss dan is de beleidsruimte beperkt, want de gemeene mag wel zelf weten aan wie ze de bouwvergunning toekent als het maar geen mensen zijn met schoenmaat 36. Is dat wat je bedoelt??! Ik hoop het haha want dan snap ik het Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bientje

bientje

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 72


BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah 15 boeken, ik kan me voorstellen dat je dan het overzicht een beetje kwjt raakt Razz

Maar je voorbeeld klopt inderdaad, dus je snapt 't Very Happy

Hou goed in je achterhoofd dat een beleidsregel puur en alleen het beleid van het overheidsorgaan bepaalt (ze leggen zichzelf bepaalde verplichtingen op bij het uitvoeren van hun bevoegdheden)

Succes verder!
_________________
I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work. =Thomas Edison=
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Lianne88



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 69


BerichtGeplaatst: wo 10 jan 2007 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

okeeee heel erg bedankt voor je hulp Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lianne88 schreef:
oooooooo jazeker hier heb ik wat aan!
Oke ik heb tot nu toe 3 manieren waarop de rechtszekerheid toch zo veel mogelijk wordt gehandhaafd:
1) beleidsregels
2) hogere regelingen
3) controle door de rechter
Maaar..... die hogere regelingen. Beleidsruimte heb je als je een bevoegdheid krijgt waar een vage norm inzit/die gewoon niet helemaal duidelijk is omschreven. En beleidsregels maak je om rechtszekerheid te verschaffen, maar hoe kunnen beleidsregels nou in strijd zijn met een hogere regeling? Zijn bijna alle regels die de gemeente maak soort van beleidsregels??! Pfff aah ik heb hier 15 boeken over beleidsregels en rechtszekerheid en ik raak het overzicht een beetje kwijt en ga te moeilijk denken. Duss oke, even een voorbeeldje. Als de overheid zegt de gemeente mag bouwvergunningen toekennen als zij dit nodig vind. Dan heb je dus beleidsruimte. Maar dan is er ergens anders nog een regel die zegt bouwvergunningen mogen niet worden toegekend aan mensen ehmm met schoenmaat 36. Duss dan is de beleidsruimte beperkt, want de gemeene mag wel zelf weten aan wie ze de bouwvergunning toekent als het maar geen mensen zijn met schoenmaat 36. Is dat wat je bedoelt??! Ik hoop het haha want dan snap ik het Laughing


Vergeet richtlijnen niet. Dat is beleid dat is vastgelegd maar niet is gepubliceerd en daarom niet de juridische status van beleidsregel heeft (maar dus wel die van richtlijn). Het verschil is dat je niet louter kunt volstaan met een verwijzing.

Jouw onderwerp heeft volgens mij te maken met het beginsel van stelselmatigheid en consistentie alsmede het gelijkheidsbeginsel. Het lijkt mij dat ook het verschil tussen beleidsvrijheid, beoordelingsvrijheid en beoordelingsruimte aan de orde moet komen en dat je beschrijft hoe en door wie aan deze begrippen invulling wordt gegeven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lianne88



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 69


BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

aaaaaaaaaaaaaah
dat snap ik allemaal niet hoor
ik heb nog helemaal geen bestuursrecht gehad??!! Richtlijnen???
ooo wacht ik heb hier een boek over richtlijnen hahah die lag al op de stapel waardeloos. Hmmm okee dankjewel voor de tips!! Ik zal eens kijken! Als ik em af heb zet ik hem hier wel neer, als jullie dan nog tips/suggesties hebben Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lianne88



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 69


BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is de inleiding alvast:

De beperking van rechtszekerheid door beleidsruimte.

De relatie tussen beleidsruimte en rechtszekerheid is een niet harmonieuze; de wens van bestuurders om over zoveel mogelijk beleidsruimte te beschikken pleegt nogal eens in conflict te komen met de eisen van rechtszekerheid.

Lianne van de Lustgraaf

1. Inleiding
Steeds vaker worden besluiten en beschikkingen van overheidsinstanties beoordeeld aan de hand van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Dat is ook nodig; in toenemende mate zijn in de wetgeving aan het bestuur ruimte bevoegdheden toegekend, zonder dat er in de wet duidelijke criteria zijn neergelegd omtrent te gebruikmaking daarvan. Aan het bestuur is in die gevallen een grote beleidsruimte toegekend. Misschien wel het belangrijkste beginsel van behoorlijk bestuur is het rechtszekerheidsbeginsel. Dit beginsel kwam voor het eerst tot uiting in een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. Zij betrof het verlenen van terugwerkende kracht aan een besluit tot salarisverlaging, hetgeen in strijd werd geacht met het rechtszekerheidsbeginsel . Het rechtszekerheidsbeginsel waarborgt dat rekening wordt gehouden met de gevestigde belangen van de burgers, zodat een bestaande rechtspositie van een burger niet zonder meer, alleen volgens een zorgvuldig uitgevoerde procedure (art. 3:2 e.v. Awb), en niet abrupt mag worden gewijzigd. De burger moet, met andere woorden, weten waar hij aan toe is ten opzichte van het bestuursorgaan. Maar hoe kan de burger dit weten als er sprake is van beleidsruimte en dus vage normen?
Duidelijk moge zijn dát beleidsruimte de rechtszekerheid verminderd, maar hoe kan er voor gezorgd worden dat deze rechtsonzekerheid zo klein mogelijk is? Daartoe zijn verschillende oplossingen; beleidsregels, controle door de rechter en hogere regelingen. In dit artikel zal dieper worden ingegaan op het verschijnsel beleidsregels. In hoeverre verschaffen beleidsregels rechtszekerheid? Om deze vraag te beantwoorden zullen eerst de centrale begrippen van dit artikel worden uitgewerkt. Daarnaast zal worden besproken waarom bestuursorganen beleidsregels maken, hier rust namelijk geen wettelijke verplichting toe. Verder zal beschreven worden in hoeverre bestuursorganen gehouden zijn aan eenmaal gevormde beleidsregels, en er wordt ook een vergelijking gemaakt tussen nu en vroeger. Tot slot het antwoord op de hoofdvraag: in hoeverre verschaffen beleidsregels rechtszekerheid?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lianne88



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 69


BerichtGeplaatst: do 11 jan 2007 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

niemand zin om mijn zeer interessante inleiding te lezen? hihi
nouu geeft niet hoor, maar ik hb hier wel even een belangrijk vraagje. Ik denk dat ik het verschil tussen beleidsvrijheid en beleidsruimte snapp maar ik moet even bevestiging hebben. Klopt het dat je bij beleidsvrijheid slechts de keuze hebt om van het gebruik van een bevoegdheid af te zien, en dat je bij beleidsruimte de keuze hebt om van een bevoegdheid gebruik te maken.
Dus bij beleidsvrijheid moet je in principe gebruik maken van een bevoegdheid maar zijn er situaties waarin je niet perse gebruik hoeft te maken van de bevoegdheid
En bij beleidsruimte mag je gewoon helemaal zelf weten of je wel of niet van een bevoegdheid gebruik wil maken.
Klopt dit een beetje of zit ik helemaal er naast??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds