Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 12:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

arrest eenvoudige tenlastelegging
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lydia87






Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2005 16:17    Onderwerp: arrest eenvoudige tenlastelegging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Via een beetje googlen kwam ik op dit forum. Ik ben pas sinds dit schooljaar bezig met mijn rechten studie. Nu heb ik dus een vraagje mbt tot strafrecht en hoop iemand me daar mee kan helpen.
Ik begrijp niet zo goed wanneer opzettelijk en wederrechtelijk bewezen moeten worden of wanneer ze verondersteld worden. in het arrest eenvoudige tenlaste legging is het probleem dat in de tenlastelegging niet opzettelijk en wederrechtelijk is opgenomen en uiteindelijk wordt de verdachte daardoor ontslaan van alles rechtsgevolgen. kan iemand me dit uitleggen?

groetjes Lydia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quinty



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2005 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Ik begrijp niet zo goed wanneer opzettelijk en wederrechtelijk bewezen moeten worden of wanneer ze verondersteld worden


nou ja er is een aantal delicten zoals doodslag waarbij in de delictsomschrijving "opzet" of iets dergelijks staat! Dan moet een officier dat ook bewijzen....opzet wordt niet verondersteld...Voor wederrechtelijkheid geldt hetzelfde, echter wederrechtelijkheid wordt ook gezien als element voor strafbaarheid

je moet het volgende onderscheiden:

als wederrechtelijkheid is opgenomen in de delictsomschrijving en er is sprake van een rechtvaardigingsgrond, leidt dit tot vrijspraak.

als wederrechtelijkheid niet in een vorm is opgenomen in de delictsomschrijving en er is sprake van een rechtvaardigingsgrond, leidt dit tot ontslag van alle rechtsvervolging

Quote:

in het arrest eenvoudige tenlaste legging


kun je wat specifieker zijn over dat arrest, dan kan ik ook misschien een beter antwoord geven op je vraag!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2005 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een OVAR is alsvolgt uit te leggen aan de hand van het beslissingsschema van art. 350 WvSv.

Stap 1: is het tenlastegelegde feit te bewijzen, zo nee VRIJSPRAAK
Stap 2: is het bewezenverklaarde feit strafbaar?, zo nee OVAR
(Is er mogelijk sprake van een rechtvaardigingsgrond?)
Stap 3: is de verdachte strafbaar, zo nee OVAR
(Is er mogelijk sprake van een schulduitsluitingsgrond?)
Stap 4: Oplegging straf of maatregel.

Als een van de wettelijke opzetvarianten (oogmerk, opzettelijk, wetende dat, ingeblikt opzet) opgenomen is in de delictsomschrijving MOET dit ook worden opgenomen in de tenlastelegging. Als een OvJ dit bestanddeel niet opneemt kan de verdachte niet veroordeeld worden voor het tenlastegelegde feit.
Dan zal de rechter dus wel stap 1 kunnen doorlopen maar stranden op stap 2.

Ik zal een kort voorbeeld geven waarbij het van belang is of de opzet óók tenlaste is gelegd.

Art. 10 lid 1 Opiumwet bestraft het voorhanden hebben van verdovende middelen met maximaal 6 maanden vrijheidsstraf.
Art. 10 lid 2 Opiumwet bestraft het OPZETTELIJK voorhanden hebben van verdovende middelen met maximaal 4 jaar vrijheidsstraf.

De rechter kan niet een feit bewezenverklaren wat niet tenlaste is gelegd, waardoor de verdachte in dit geval een lagere straf krijgt.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Lydia87






Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2005 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

thnx:D tis me al een heel stuk duidelijker
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2005 21:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Woo bedankt,

Ik heb deze stof net op de hoorcollege gehad en ik snapte het verschil niet, maar nu is het me helemaal duidelijk!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas_eur






Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2005 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het komt er op neer dat de rechter zich niet bemoeit met de werkelijkheid zoals de rechter deze zelf voor ogen heeft, maar zich slechts bezighoudt met de telastelegging. Voorbeeldje: mocht de rechter ervan overtuigd zijn dat een verdachte iets gestolen heeft, echter dit feit niet is tenlastegelegd door de OvJ, dan mag de rechter zich alleen richten op hetgeen tenlastegelegd is en is de rechter verplicht om de vermeende diefstal niet bij het rechtsgeding te betrekken.

Interessant binnen dit onderwerp (om het uit te diepen) zijn verder de termen zekerheidsbewustzijn, waarschijnlijkheidsbewustzijn, voorwaardelijke opzet en onbewuste schuld (en alle andere betekenissen van schuld). Ik weet niet of jullie al zo ver zijn, maar mochten daar vragen over zijn, beantwoord ik ze met alle plezier.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
quinty



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2005 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

de termen zekerheidsbewustzijn, waarschijnlijkheidsbewustzijn, voorwaardelijke opzet en onbewuste schuld (en alle andere betekenissen van schuld


nou eh...ik heb wel een vraagje.....wat is het verschil tussen al die verschillende vormen en kun je het nader uitleggen met voorbeelden?? Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2005 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joooooooooooooo, online college!!! Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2005 0:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verschil waarop hier door topicstarter wordt gedoeld is het verschil van schuld als bestanddeel en element.

Bij alle delicten uit het Wetboek van Strafrecht is schuld altijd een element (naast wederrechtelijkhied). Element, omdat het wordt geacht aanwezig te zijn op het moment dat aan de delictsomschrijving is voldaan. Verdachten kunnen zich beroepen op rechtvaardigingsgronden en derhalve de elementen ontkrachten.

Op het moment dat schuld of wederrechtelijk onderdeel is van de delictsomschrijving, dus het daadwerkelijk in het artikel genoemd wordt zoals bij bijvoorbeeld dood door schuld of diefstal, dan moet het worden bewezen. Er zijn twee vormen van schuld (culpa), te weten onbewuste schuld en bewuste schuld. Het veschil zit hem erin of de gevolgen van het handelen totaal niet bezien waren (onbewuste culpa) ofdat de gevolgen wel waren bezien maar minder ernstig ingeschat (bewuste culpa). Beide feitelijke vormen van schuld zijn voldoende om de wettelijke "schuld" als bestanddeel te bewijzen.

Naast schuld is er ook nog zoiets al opzet. Het grote verschil is dat bij opzet bepaalde gevolgen beoogd waren en bij schuld niet. Van opzet zijn feitelijk 3 varianten: oogmerk (de zwaarste, primaire doel op de gevolgen), noodzakelijkheidsbewustzijn (het is natuurkundig zeker dat door dit handelen die gevolgen gaan intreden) en voorwaardelijke opzet (bewust de aanmerkelijke kans aanvaarden dat een bepaald gevolg zal intreden). De vraag is altijd of met een bepaalde feitelijke opzetvariant de wettelijke (ten laste gelegde) kan worden bewezen.

Voorbeeld: officier legt moord ten laste, daarvoor is de wettelijke opzetvariant "oogmerk" vereist. Als uit de casus voorwaardelijke opzet blijkt, dan kan "oogmerk" niet worden bewezen. Er zal dan vrijspraak volgen, omdat de eerste vraag van 350Sr "nee" zal luiden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2005 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

waar kan je vinden dat voor moord de opzet variant oogmerk nodig is?

Er is nog een ding dat ik niet helemaal snap, wat zijn geobjectiveerde bestanddelen :S?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2005 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 289 WvSr.
Moord:

Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste twintig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Er is dus geen oogmerk vereist, er is alleen een vorm van opzet vereist.
Dit is te bewijzen met alle feitelijke opzetvarianten. (oogmerk, noodzakelijkheidsbewustzijn en voorwaardelijk opzet).

Geobjectiveerde bestanddelen zijn bestanddelen die wel vervuld moeten zijn maar waar geen opzet op hoeft te zijn gericht. (zie HR Leeftijd)

Als je ontucht met een minderjarige ten laste wordt gelegd kun je je niet verweren met het argument "ik wist niet dat hij/zij minderjarig was".
De opzet ziet op ontucht niet op de leeftijd.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2005 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
Art. 289 WvSr.
Moord:

Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste twintig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Er is dus geen oogmerk vereist, er is alleen een vorm van opzet vereist.
Dit is te bewijzen met alle feitelijke opzetvarianten. (oogmerk, noodzakelijkheidsbewustzijn en voorwaardelijk opzet).

Geobjectiveerde bestanddelen zijn bestanddelen die wel vervuld moeten zijn maar waar geen opzet op hoeft te zijn gericht. (zie HR Leeftijd)

Als je ontucht met een minderjarige ten laste wordt gelegd kun je je niet verweren met het argument "ik wist niet dat hij/zij minderjarig was".
De opzet ziet op ontucht niet op de leeftijd.


Thanks for je snelle respons,
Ik dacht al dat het niet helemaal klopte wat michael zei (K).

Dat voorbeeld gaf me leraar ook al Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2005 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad... voor moord is geen ogmerk vereist. Verkeerd gegokt Wink In elk geval klopt mijn verhaal wel, alleen het voorbeeldje dus niet...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds