analyse art. 312 lid 1 Sr.
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Juridische vaardigheden

#1: analyse art. 312 lid 1 Sr. Auteur: JRNDBRUIN BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2013 0:07
    —
Dag allen,

Komende dinsdag heb ik het tentamen juridische methodiek. Voor dit tentamen moeten we o.a. het volgende wetsartikel analyseren in rechtsgevolg en rechtsvoorwaarden.

Artikel 312 1. Met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft diefstal, voorafgegaan, vergezeld of gevolgd van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om die diefstal voor te bereiden of gemakkelijk te maken, of om, bij betrapping op heter daad, aan zichzelf of andere deelnemers aan het misdrijf hetzij de vlucht mogelijk te maken, hetzij het bezit van het gestolene te verzekeren.

Welnu, ik heb het eerste lid geanalyseerd. Mijn analyse ziet er als volgt uit

art. 312 lid 1 Sr.
Rg a Gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren
Rg b Gevangenisstraf van ten hoogste tien jaren met geldboete van de vijfde categorie
V1 Er is sprake van diefstal
V2a Voorafgegaan van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om die diefstal voor te bereiden
V2b Voorafgegaan van geweld tegen of bedreiging met geweld personen, gepleegd met het oogmerk om die diefstal gemakkelijk te maken
V2c Voorafgegaan van geweld tegen of bedreiging met geweld personen, gepleegd met het oogmerk om bij betrapping op heterdaad aan zichzelf de vlucht mogelijk te maken
V2d Voorafgegaan van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om bij betrapping op heterdaad aan andere deelnemers aan het misdrijf de vlucht mogelijk te maken
V2e Voorafgegaan van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om bij betrapping op heterdaad aan zichzelf het bezit van het gestolene te verzekeren
V2f Voorafgegaan van geweld of bedreiging met geweld tegen personen , gepleegd met het oogmerk om bij betrapping op heterdaad aan andere deelnemers aan het misdrijf het bezit van het gestolene te verzekeren
V2g Vergezeld van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om die diefstal voor te bereiden
V2h Vergezeld van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om die diefstal gemakkelijk te maken
V2i Vergezeld van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om bij betrapping op heterdaad aan zichzelf de vlucht mogelijk te maken
V2j Vergezeld van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om bij betrapping op heterdaad aan andere deelnemers aan het misdrijf de vlucht mogelijk te maken
V2k Vergezeld van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om bij betrapping op heterdaad aan zichzelf het bezit van het gestolene te verzekeren
V2l Vergezeld van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om bij betrapping op heterdaad aan andere deelnemers aan het misdrijf het bezit van het gestolene te verzekeren
V2m Gevolgd van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om die diefstal voor te bereiden
V2n Gevolgd van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om die diefstal gemakkelijk te maken
V2o Gevolgd van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om bij betrapping op heterdaad aan zichzelf de vlucht mogelijk te maken
V2p Gevolgd van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om bij betrapping op heterdaad aan andere deelnemers aan het misdrijf de vlucht mogelijk te maken
V2q Gevolgd van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om bij betrapping op heterdaad aan zichzelf het bezit van het gestolene te verzekeren
V2r Gevolgd van geweld of bedreiging met geweld tegen pesonen, gepleegd met het oogmerk om bij betrapping op heterdaad aan andere deelnemers aan het misdrijf het bezit van het gestolene te verzekeren

Dat is een hele reeks... het probleem en daarmee mijn vraag zit hem in de scheiding tussen geweld en bedreiging met geweld. Deze twee heb ik niet gescheiden, ofschoon de delictsomschrijving spreekt van geweld OF bedreiging met geweld, dus alternatief. Zou ik deze wel scheiden, dan levert dat een verdubbeling van de alternatieve rechtsvoorwaarden op die ik allemaal moet uitschrijven.

Wat te doen? Zo laten of verdubbelen?

B.v.d.

Groet,
Jeroen

#2:  Auteur: Theindoo BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2013 23:14
    —
Hoi Jeroen,
Heb Juva ook gehad, en jouw omschrijving vind ik erg uitgebreid.
Mijns inziens zou je hier niets aan hoeven veranderen...ik weet niet hoe jouw docent hier tegen over staat?



Rechtenforum.nl -> Juridische vaardigheden

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl