Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 10:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

algemene voorwaarden
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NICOL



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 13:21    Onderwerp: algemene voorwaarden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik loop stage in een bedrijf en ben bezig met de algemene voorwaarden. Mijn vraag is:

Hoe kan het bedrijf zijn klanten op de hoogte stellen van de gewijzigde algemene voorwaarden. Moeten deze klanten dan weer opnieuw een overeenkomst tekenen waarbij het bedrijf op dat moment de algemene voorwaarden overhandigd. Of kan ik in de algemene voorwaarden zoiets schrijven als;

- Het bedrijf, heeft het recht deze Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten Overeenkomsten. Wijzigingen worden schriftelijk en / of per e-mail bekend gemaakt. Zij treden in werking 30 (dertig) dagen na deze bekendmaking of op een latere datum die in de bekendmaking is vermeld.
Mag dit wel? de wet zegt hier niets over

het bedrijf wil de versie niet bij kamer van koophandel inschrijven

Tevens staat er in de oude algemene voorwaarden geen wijzigingsbeding opgenomen mag je dan wel algemen voorwaarden wijzigen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 13:53    Onderwerp: Re: algemene voorwaarden Reageer met quote Naar onder Naar boven

NICOL schreef:
Tevens staat er in de oude algemene voorwaarden geen wijzigingsbeding opgenomen mag je dan wel algemen voorwaarden wijzigen?

Niet voor bestaande overeenkomsten. Dan kan wijziging niet zonder instemming van de klant.

Als de AV wel een wijzigingsbeding bevatten, moet de klant bij een bezwarende wijziging m.i. de mogelijkheid hebben de ovk op te zeggen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NICOL



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dit betekent dus dat het bedijf alle clienten die op dit moment een overeenkomst hebben lopen met het bedrijf op de hoogte moet stellen en moet tevens melden dat mochten zij een voorwaarden vinden die als onredelijk bezwarend kan worden gezien zij de ovk kunnen ontbinden?? Is hier geen discussie over mogelijk?

Kan je er een tijd aan vaststellen dus binnen 1 maand moet de client reageren op de gewijzigde algemene voorwaarden daarna gaan ze automatisch in
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de grijze lijst, lid c staat:

Vermoedelijk onredelijk bezwarend is een beding dat de gebruiker de bevoegdheid verleent een prestatie te verschaffen die wezenlijk van de toegezegde prestatie afwijkt, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden.

Het eenzijdig aanpassen van de algemene voorwaarden kan hier best onder vallen.

Het lijkt mij een keurig compromis dat je mensen de nieuwe algemene voorwaarden opstuurt, mededeelt dat ze over 30 dagen in werking treden en dat ze met een briefje naar Postbus X op kunnen zeggen als ze dat niet bevalt. Zo doen wel meer bedrijven het.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Het eenzijdig aanpassen van de algemene voorwaarden kan hier best onder vallen.

Ik vind het een beetje lastig te bepalen onder welk zwart of grijs beding het nu precies valt, maar het lijkt me veilig om te stellen dat een algemeen wijzigingsbeding zonder mogelijkheid van ontbinding vermoed wordt onredelijk bezwarend te zijn.

Quote:
Het lijkt mij een keurig compromis dat je mensen de nieuwe algemene voorwaarden opstuurt, mededeelt dat ze over 30 dagen in werking treden en dat ze met een briefje naar Postbus X op kunnen zeggen als ze dat niet bevalt. Zo doen wel meer bedrijven het.

Als een wijzigingsbeding in het geheel ontbreekt zal dit normaal gesproken geen effect hebben. Alleen als naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ongewijzigd voortzetten van de overeenkomst niet kan worden verlangd maak je kans, maar dan moet dat via een gang naar de rechter (art 6:258 BW), en moeten er bovendien onvoorziene omstandigheden in het spel zijn. Als het niet om zulke omstandigheden gaat, of die omstandigheden dienen voor risico van het bedrijf te blijven, dan helpt art 6:258 BW ook niet.

@NICOL: het idee is dat het bedrijf een overeenkomst is aangegaan. Aan een overeenkomst heb je je in principe gewoon te houden. Een bedrijf kan niet verwachten dat het de voorwaarden zomaar kan veranderen als geen wijzigingsbeding is overeengekomen. Pacta sunt servanda.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je mag volgens mij de voorwaarden gewoon wijzigen, maar je mag je naar die klant toe niet op die gewijzigde bedingen beroepen zonder dat hij accoord is gegaan met die wijziging. Voor de klant gelden in principe de AV zoals die golden toen de ovk werd gesloten.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
BoeZ



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bijvoorbeeld:

Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, kunnen de voorwaarden en de
tarieven door de leverancier worden gewijzigd. Wijzigingen van de
voorwaarden worden tenminste 10 kalenderdagen vóór inwerkingtreding
bekend gemaakt. Tariefswijzigingen worden uiterlijk op de dag van
inwerkingtreding bekend gemaakt.
Wijzigingen treden in werking op de in de bekendmaking vermelde datum.
19.2 Bekendmaking vindt plaats door middel van een persoonlijke kennisgeving
of door middel van een algemene kennisgeving op de internetsite van de
leverancier of in één of meer binnen Nederland verspreide dag- of
weekbladen, met dien verstande dat ingeval van een tariefstijging altijd
uiterlijk binnen één maand na inwerkingtreding van de stijging een
persoonlijke kennisgeving plaatsvindt. In de kennisgeving wijst de
leverancier de contractant op de mogelijkheid de overeenkomst op te
zeggen.
19.3 Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds bestaande
leveringsovereenkomsten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

bron: Algemene Voorwaarden levering van elektriciteit van EnergieNed

Deze bedingen zijn toegestaan omdat:

1) de algemene voorwaarden zelf aangeven dat deze gewijzigd mogen worden
2) wijzigingen middels een kennisgeving worden gecommuniceerd.

Twistpunt kan zijn of een kennisgeving in een dagblad voldoende is. Mijns inziens moet een wijziging middels een persoonlijke kennisgeving (e-mail, brief) worden gecommuniceerd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Je mag volgens mij de voorwaarden gewoon wijzigen, maar je mag je naar die klant toe niet op die gewijzigde bedingen beroepen zonder dat hij accoord is gegaan met die wijziging. Voor de klant gelden in principe de AV zoals die golden toen de ovk werd gesloten.

Dit is in de eerdere antwoorden inderdaad niet zo duidelijk gezegd (ligt zo voor de hand dat het niet wordt genoemd, terwijl het misschien precies is wat NICOL wilde weten...). Een wijziging van de AV kan natuurlijk altijd, alleen zal die wijziging normaal gesproken niet van toepassing zijn op bestaande overeenkomsten. Voor die bestaande overeenkomsten blijven de oude AV gelden; die overeenkomsten hoeven niet ontbonden te worden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NICOL



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 9:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt allemaal voor de reacties!

even een toelichting/vraag:

Het bedrijf wil bij de bestaande overeenkomsten ook de gewijzigde AV toepassen. Is het redelijk om deze gewijzigde AV gewoon voor te leggen aan de bedrijven die al een ovk hebben gesloten met dit bedrijf? en te vermelden dat als er binnen 30 dagen geen reactie komt( geen bezwaar wordt gemaakt) de gewijzigde AV automatische in werking treedt.

Zou dit kunnen? is dit redelijk?

ps het valt me namelijk op dat bij veel AV van advocatenkantoren( neem aan dat die wel zijn gecontroleerd Wink) er vaak wordt gezegd dat ze eenzijdig mogen wijzigen en verder klaar (google maar eens op algemene voorwaarde advocatenkantoren)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 9:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Veiliger lijkt me een expliciet accoord te vragen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 9:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

NICOL schreef:
ps het valt me namelijk op dat bij veel AV van advocatenkantoren( neem aan dat die wel zijn gecontroleerd Wink) er vaak wordt gezegd dat ze eenzijdig mogen wijzigen en verder klaar (google maar eens op algemene voorwaarde advocatenkantoren)

In hoeverre die praktijk rechtsgeldige wijzigingen oplevert is een interessante vraag waar ik het antwoord niet op weet, maar die kantoren hebben blijkbaar wel een wijzigingsbeding en jullie niet. Dat is een verschil dat je volgens mij niet kunt negeren.

Is de wijziging die jullie willen doorvoeren (licht) nadelig voor de klanten? Dan vraag ik mij af of je uit een stilzwijgen mag opmaken dat de klant akkoord gaat, want waarom zou hij.

(En waarom moeten de AV zo nodig gewijzigd worden? Lastig voor te stellen dat het bedrijfsbelang is gediend bij zo'n opdringerige poging, maar ik weet natuurlijk niet om wat voor wijziging in wat voor branche het gaat.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NICOL



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 9:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de AV moeten worden gewijzigd omdat het bedrijf (technologiebedrijf)eerst bestond uit 1 BV. Nu is het bedrijf als het waren in drie kleinere BV's opgesplitst (werkmaatschappijen). De bestaande algemene voorwaarden waren te eenzijdig, sloten niet meer aan op de functie's van de werkmaatschappijen en ontnamen tevens de Client wat rechten!

Ik ben dan nu ook bezig om alles te controleren (grijze&zwarte lijst) en juist de AV aantrekkelijker te maken voor de client ( juist de client ook rechten toebedelen, waardoor de AV niet eenzijdig wordt) Vanuit 1 AV maak ik dan ook drie AV's voor elke werkmaatschappij 1.

Ik wil daarom dus graag aan de clienten voorleggen dat ze gewijzigd zijn en dat ze inspraak hebben gedurende die 30 dagen! Mocht er bezwaar binnen komen dat wil het bedirjf zo spoedig mogelijk in overleg treden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan heb ik niets gezegd, dit klinkt heel schappelijk Smile
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NICOL



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dan heb ik niets gezegd, dit klinkt heel schappelijk Smile


bedankt voor je advies:)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Denk er dan om dat je in de communicatie naar de klanten duidelijk maakt dat de wijziging voordelig is en wees concreet over die wijziging. Dan moet het toch geen probleem zijn hun toestemming te krijgen?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds