Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

afronding werktijden te nadele van werknemer
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bobkeizer



Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: ma 03 mrt 2014 14:31    Onderwerp: afronding werktijden te nadele van werknemer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag leg ik onderstaande situatie voor waarbij het gaat om wijzigen van kloktijden van medewerkers. Ik hoop via hier meer informatie te krijgen alvorens verdere stappen te ondernemen.

Indien een medewerker 2 minuten na het hele uur inklokt verandert de werkgever deze tijd in kwart over. Moet men om 6:00 uur beginnen en klokt om 06:02 in, wordt het 06:15 uur. Dit vind ik behoorlijk punitief. Dit geldt overigens ook als men pas om 06:15 uur binnen zou komen maar, in tegenstelling tot de collega van 06:02 zal men hier dan natuurlijk op worden aangesproken.

Indien een medewerker aan het einde van zijn of haar werkdag tussen het hele uur en xx:13 uitklokt verandert de werkgever deze tijd naar het hele (voorafgaande) uur. Bij 14 minuten over wordt het xx:15 uur (overwerk)
Dit betekend dat bij 13 minuten overwerk de tijd niet wordt betaald.
Zelfde wordt vervolgens ook gehanteerd bij xx:29, xx:44 en xx:59

In de CAO bestaat geen regeling over niet uitbetalen van een x aantal minuten overwerk na de roostertijden. Ik weet dat sommige bedrijven bijvoorbeeld de eerste 30 minuten overwerk niet compenseren maar dat is hier niet het geval.

Motivatie leiding is onder andere dat dit afronden (personeels)kosten bespaart.
Genoemde wijzigingen worden gedaan door de teamleiders van de afdeling en niet door PZ of salarisadministratie. Verloning gaat conform (aangepaste) kloktijden.

De enige communicatie hierover is middels een nieuwsbrief van de desbetreffende afdeling gedaan, niet in het huishoudelijk reglement of CAO.
Binnen dezelfde organisatie/gebouwencomplex wordt deze werkwijze niet consequent toegepast.Andere afdelingen hanteren de zuivere kloktijden, ook bij te vroeg inklokken.

Met name het gelijkheidsbeginsel en goed werkgeverschap is volgens mij hier in het geding maar ik ben feitelijk op zoek naar een wettelijke basis/jurisprudenties waarin dit eventueel is geregeld dan wel verboden.

Wie helpt mij?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kees van Lier



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2014 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indien uw werktijd aanvangt om 6:00, dient u niet om 6:02 in te klokken. U dient als goed werknemer enige tijd van tevoren in te klokken. Indien uw werkgever 100 mensen in dienst heeft is het dagelijks bij binnenkomst 100 x 2 minuten, een kostenpost van ruim 3 man uren. U kunt toch niet van uw werkgever vergen dat dat voor zijn rekening komt? BW 7:611 noemt niet alleen de werkgever.

Daarnaast: vanaf het moment van inklokken starten doorgaans de werkzaamheden niet meteen. Het jasje moet uit, PC of machine moet worden opgestart, nog even een kop koffie, nog even een sigaretje, een plasje, een praatje. De 2 minuten zijn inmiddels vijf of meer minuten geworden

Welke regelgeving zou u toepassen als u werkgever was met 100 man personeel en met hen contractueel afgesproken was om 6:00 te beginnen? En dat uw personeel in januari 2 minuten te laat komt, in februari 4 minuten te laat, in maart 6 minuten te laat (er wordt immers toch niets van gezegd), in april 8 minuten te laat enz.

Manuren zijn ontzettend duur, zowel in de productie als in de dienstverlening. Zorg dat u op tijd bent (uitzonderingen om zeer dringende redenen daargelaten) want dat bent u afgesproken.

Voordat u stappen gaat ondernemen wat de tijden betreft en de verhoudingen misschien onnodig op scherp zet raad ik u aan eerst goed onderzoek te doen: is er binnen de organisatie naast de cao ook een huishoudelijk / arbeid reglement? Wat staat daar in? Is er een OR? Wat hebben de leden van de OR voor argumenten? En uw andere collega ‘s?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bobkeizer



Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: vr 07 mrt 2014 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

je betoog is duidelijk
Ik geef ook niet aan dat 2 minuten te laat komen gerechtvaardigd is. Primair gaat het over de uren overwerk in de vraag,

Natuurlijk hebben wij een OR en een huishoudelijk reglement en een CAO. Ik zeg ook niet dat ik de boel op scherp wil zetten, dat is niet aan mij en ben ik ook niet van plan.

Ik klok altijd ruim van tevoren in en ik weet wat personeel kost. Maar daar gaat de vraag niet over.

Ik ben alleen op zoek naar juridische informatie waar dit soort zaken in geregeld zijn. That's all.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds