Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

aansprakelijkheid bij 'magische' workshop
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2005 13:58    Onderwerp: aansprakelijkheid bij 'magische' workshop Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte forumgenoten,

graag jullie mening over het volgende, interessante, vraagstuk.

Een goede vriendin van mij houdt zich al ruim 20 jaar bezig met wat je in gangbaar taalgebruik het 'meer tussen hemel en aarde' zou kunnen noemen.
Oude legendes, werken met energie, meditaties, samenwerken in groepen en met rituelen... al deze dingen en nog veel meer vormen haar mystieke levensvisie.
Inmiddels is haar kennis en ervaring zo gerijpt dat zij het graag wil delen met anderen, en zij organiseert daartoe jaarlijks een workshop.
Deze bijeenkomsten zijn 'veilig' te noemen, in de zin dat mensen niet in zo'n diepe trance worden gebracht dat ze 'kwijt' zouden kunnen raken, of dat mensen allerlei dingen moeten doen waar ze niets van begrijpen ofzo, beïnvloeding via hypnose of welk doemscenario of sterk verhaal er ook in je op kan komen.
Echter, ondanks dat mijn vriendin er alles aan doet om de mensen zo verantwoord mogelijk kennis te laten maken met magie, en de mensen overal zelf bij zijn om in te schatten of ze iets kunnen en willen, bestaat er altijd de kleine kans op psychische schade, of andere schade.
Nou vragen wij ons af, of het mogelijk is de deelnemers daar op juridisch relevante wijze van op de hoogte te stellen en haar te vrijwaren van aansprakelijkheid.

Ik denk daarbij aan steekwoorden als inspanningsverplichting, exoneraties op de zwarte lijst, eigen verantwoordelijkheid van mensen, onrechtmatige daad.... zou in het ergste geval zelfs het strafrecht van toepassing kunnen zijn?

Graag jullie mening hierover!

Groeten,
Michèle
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2005 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk(!) dat je je niet zal kunnen vrijwaren voor aansprakelijkheid, er zal altijd een vorm van eigen verantwoordelijkheid (vgl. art. 6:101 BW) blijven bestaan voor deelnemers.
Mocht er iets ernstigs gebeuren dan kan het zo zijn dat je vriendin strafrechtelijk vervolgt kan worden.
Een (contractuele) uitsluiting van aansprakelijkheid heeft geen doorwerking binnen het strafrecht voor zover ik weet.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2005 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet voorop stellen dat ik niet helemaal begrijp hoe deelname aan de workshops tot psychische schade kan leiden.

Een vrijwaring voor aansprakelijkheid ten opzichte van de deelnemers, in de vorm van algemene voorwaarden, staat of valt met het antwoord op de vraag of een uitsluiting van aansprakelijkheid redelijk is.

Hierbij speelt o.a. welke maatregelen er zijn genomen om eventuele schade te beperken, en of dit risico verzekerd kan worden (waarbij de premie uiteraard wordt doorberekend in de kosten voor deelname).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2005 7:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is ook allemaal hypothetisch en flink wat koffiedik kijken, maar je wilt toch met alle mogelijkheden rekening houden.
Wat ik me erbij voorstel is dat iemand tijdens zo'n workshop met kanten van zichzelf in aanraking komt die hij/zij liever niet zou zien of liever zou willen vergeten, en hierdoor bijvoorbeeld naar een psycholoog moet. Een creatief iemand zou die kosten voor psycholoog op mijn vriendin kunnen proberen te verhalen.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2005 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat kan in ieder geval tot een leuke discussie over causaal verband leiden: is de schade wel veroorzaakt door de workshop of was deze schade er al maar alleen nog niet aan de oppervlakte? Als de schade ontstaat doordat de deelnemer met kanten van zichzelf in aanraking komt, is hij dan niet zelf als de veroorzaker aan te merken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Andrei




Geslacht: Man



Berichten: 10


BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2005 0:07    Onderwerp: aansprakelijkheid bij 'magische' workshop Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte forumgenote,

In het geval van uw vriendin kan ik alleen maar indringend adviseren geen activiteiten te ontplooien als de geestelijke en/of lichamelijke
gezondheid gevaar loopt. Mensen op het gevaar wijzen en ze daarna blootstellen aan gevaar, door hun verklaringen te laten ondertekenen, zal het OM niet zomaar door de vingers zien.

Je zult op de volgende manier kunnen redeneren:
1. Je pleegt een delict
2. je bent verantwoordlijk
3. Er is een nadeel
4. Het nadeel is te wijten aan jou
5. Er zijn regels die gemaakt zijn om te verhinderen dat je anderen benadeelt.

Jou vriendin gebeegt zich op zeer glad ijs.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2005 0:43    Onderwerp: Re: aansprakelijkheid bij 'magische' workshop Reageer met quote Naar onder Naar boven

Andrei schreef:
1. Je pleegt een delict

Dan ben ik wel benieuwd aan welke wettelijke strafbepaling je denkt. Ik neem voorlopig in ieder geval even aan dat het niet het plan is om bijvoorbeeld kankerpatiënten op 'alternatieve' wijze de reguliere geneeskundige zorg te onthouden.

Wat betreft civiele aansprakelijkheid... ik zou zeggen het bijwonen van zo'n 'sessie' moet je verkopen als het bijwonen van een voorstelling. Van het kijken naar een toneelstuk of het lezen van een boek kunnen mensen ook wel van slag raken, maar ik zie niet zo snel dat een rechter in zo'n geval de uitvoerende artiest aansprakelijk zal stellen.

Zodra het om meer individuele behandelingen gaat wordt het wel lastiger. Ik heb zelf het vermoeden (vooroordeel) dat iemand die op zo'n behandeling afkomt om te beginnen al gevoelig is voor psychologische instortingen. Daar willens en wetens gericht in gaan wroeten... tja als je pech hebt zou dat inderdaad best eens geld kunnen gaan kosten. Misschien durft een verzekering het aan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 09 jul 2005 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je het niet goed inschat, Andrei. Het is inderdaad niet zo dat ze bepaalde behandelingen aanbiedt, ik zie ook niet hoe ze een delict zou kunnen plegen. Althans, niet meer dan dat een psycholoog of, zoals Bona Fides stelt, een kunstenaar dat zou kunnen.
Dat het risico dat je 'geraakt' wordt bij een dergelijke workshop wat hoger zal zijn dan bij het bekijken van een schilderij zal wel zo zijn, maar daar moet je je ook weer niet al te wilde voorstellingen van maken.

Het gaat mij erom een degelijk inschrijfformulier te construeren, waarbij de deelnemers aangeven zich te realiseren dat de Grote Vragen des Levens niet altijd even gemakkelijk te verwerken zijn. Dat ze beseffen dat het niet handig is om deel te nemen als je erg labiel bent of gewoon geen zin hebt om diep in je eigen identiteit te duiken. En dat ze, wanneer ze naar aanleiding van die workshop bijvoorbeeld opgenomen moeten worden, mijn vriendin daar niet de schuld van gaan geven. Het is namelijk niet door haar dat die mensen een probleem hebben.

Dat mijn vriendin, zoals gezegd erg ervaren en daarnaast ook afgestudeerd psycholoog, ervoor moet zorgen dat de sessies binnen de veilige grenzen blijven, dat weet ik en dat realiseert zij zich zo mogelijk nog beter. Daar maak ik me ook niet ongerust over.

In het onwaarschijnlijke geval dat er een strafrechtelijk onderzoek zal plaatsvinden, zal dan onderzocht moeten worden in hoeverre haar iets te verwijten valt. Dat lijkt me sowieso al een schimmige bezigheid, waarover we alleen maar kunnen speculeren zonder dat er daadwerkelijk feiten zijn waarop we ons kunnen baseren.
En ja, dat je je niet voor strafrechtelijke aansprakelijkheid kunt vrijwaren is natuurlijk ook zo klaar als een klontje.
Het gaat me hier dus vooral om de civiele kant ervan.

Ik hoop dat het allemaal een beetje overkomt, deze levensvisie is net zoals religie soms moeilijk onder woorden te brengen, laat staan in juridisch logische termen te verwoorden.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 09 jul 2005 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik heb zelf het vermoeden (vooroordeel) dat iemand die op zo'n behandeling afkomt om te beginnen al gevoelig is voor psychologische instortingen. Daar willens en wetens gericht in gaan wroeten... tja als je pech hebt zou dat inderdaad best eens geld kunnen gaan kosten. Misschien durft een verzekering het aan?


Nu ja, dat geldt natuurlijk ook al voor de gemiddelde psychologische behandeling. Een probleempje dat niet zo heel ernstig lijkt kan wel eens het dekseltje vormen van de beerput daaronder.

Ik denk dat het werken met een aansprakelijkheidsuitsluiting alleen maar contra-produktief werkt. Het zou namelijk ook als teken van het erkennen van een (vermeend) groter risico daarop kunnen worden beschouwd, terwijl het risico toch al bestaat. Je hebt de kans dat het als een soort "bel" voor de deelnemers gaat gelden: mocht er daarna iets niet goed zijn, dan denken ze meteen aan je vriendin aansprakelijk stellen.

Een contractje/vrijwaring als voorgesteld werkt in de praktijk - mocht zij ooit eens voor een rechter gedaagd worden - toch niet, vrees ik.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 09 jul 2005 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tsja, daar zit ook weer wat in. Geen slapende honden wakker maken.

Toch denk ik dat het geen kwaad kan om in het inschrijfformulier een zin te vermelden waarin bovenstaande duidelijk wordt gemaakt. Dan heb je het in ieder geval gemeld. Dat zal wel een standaardzin moeten zijn dan, wellicht is er iemand hier die weet welke bewoording je het best kan gebruiken in deze gevallen, maar aan de reacties tot nu toe leidt ik af dat er geen anderen zijn die hier ervaring mee hebben. Ach ja, had gekund. Smile

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Grtz M.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: za 09 jul 2005 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het misschien een idee om de verantwoordelijkheid terug te nemen. Bijvoorbeeld door een voorwaarde op te nemen die bepaald dat jouw vriendin ten alle tijden een workshop/sessie mag onderbreken en/of afbreken als zij dat nodig acht om risico's te vermijden. En dat zij doorverwijst naar een deskundige (bijvoorbeeld een psycholoog/psychiater/maatschappelijk werk ) als zij dat nodig acht. De gevolgen van het negeren van een dergelijke doorverwijzing / aanwijzing komt dan volledig voor eigen rekening van de deelnemers. Iets in die geest.

Volgens mij omzeil je dan het gedeelte '' welke hem kan worden toegerekend'' van het bepaalde in art. 6:162 BW door correcte toepassing van het zorgvuldigheidsvereiste.
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2005 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bijvoorbeeld door een voorwaarde op te nemen die bepaald dat jouw vriendin ten alle tijden een workshop/sessie mag onderbreken en/of afbreken als zij dat nodig acht om risico's te vermijden.


Dat zou iets kunnen helpen als psychische schade acuut op zou treden, en als je zou kunnen waarnemen of iemand bezig is psychische schade op te lopen. Volgens mij is geen van beide echt het geval.

Misschien dat een bepaling die mensen die een psychische aandoening hebben of hebben gehad verplicht dit voorafgaand aan de workshop te melden, zodat zij een bindend advies kunnen krijgen met betrekking tot deelname? Zo kun je mensen met een verhoogd risico er tussenuit filteren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds