Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

a-orgaan
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 14:41    Onderwerp: a-orgaan Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de krijgsmacht (art. 97 GW) een a-orgaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is 'de krijgsmacht' überhaupt geen orgaan.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar WAAROM is het dan geen orgaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, je zou kunnen zeggen dat de krijgsmacht een orgaan is van de krachtens publiekrecht ingestelde rechtspersoon de Staat. Ik zie niet zo snel wat daartegen is in te brengen...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dan zou je betogen dat alle sodaten bij elkaar en alles wat daar bij hoort één orgaan zijn. Dat klinkt me toch niet heel waarschijnlijk in de oren. Zou je niet eerder moeten menen dat bepaalde functionarissen of college's binnen de krijgsmacht bestuursorganen zijn?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De functionarissen binnen de krijgsmacht die bepaalde beslissingen nemen zullen dat doen in de vorm van een besluit namens de minister van defensie. Zij zijn daartoe gemandateerd. De minister van defensie is dus het bestuursorgaan. Aangezien de krijgsmacht op zich geen krachtens publiekrecht ingesteld rechtspersoon is en dus zelf ook geen rechtspersoonlijkheid bezit is zij (of het hoofd daarvan) niet als een apart A-bestuursorgaan te beschouwen. De staat is hier het rechtspersoon (BW 2:1). Vertegenwoordigers van de krijgsmacht (of andere organen) zijn alleen dan bestuursorgaan als zij krachtens publiekrecht een bepaalde taak c.q bevoegdheid hebben om ZELF bepaalde soorten besluiten te nemen die A; schriftelijk zijn, B publiekrechtelijk van aard zijn en C gericht zijn op rechtsgevolg. Dit lijkt me niet het geval, maar ja ik zit verder niet in het leger dus ik zou zeggen kom maar met een specifiekere casus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Puur op de definitie in art 1:1 Awb zie ik niet snel waarom de krijgsmacht geen a-orgaan is. Het is duidelijk dat het geen rechtspersoon is, dat is de staat. Voor art 1:1 Awb hoeft dat ook niet.

Misschien is het in de praktijk "onzinnig" om de krijgsmacht als bestuursorgaan te zien, maar een juridisch argument zie ik dus (nog) niet. Als je vindt dat de krijgsmacht een orgaan van de staat is, dan is de krijgsmacht een a-orgaan volgens art 1:1 Awb.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar waaruit blijkt dan dat de krijgsmacht een orgaan (van de staats) is?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 20:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat moet volgens mij uit een taak of bevoegdheid blijken zoals ik aangaf en die is nog niet gegeven. Als die taak of bevoegdheid er niet is dan is de krijgsmacht dus niet een a-orgaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Los van de praktische betekenis van de krijgsmacht als a-orgaan, is het heel goed mogelijk de vraag te stellen of de krijgsmacht juridisch gezien een a-orgaan is. Art 1:1 lid 1 sub a Awb vereist geen bevoegdheden.

Dat de krijgsmacht een orgaan van de staat is, zou ik verdedigen door te wijzen op art 97 Gw. "Er is een krijgsmacht."

In Van Wijk/Konijnenbelt lees ik: "Kort gezegd komt het er dus op neer dat ieder die optreedt vanwege een 'rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld' moet worden beschouwd als a-orgaan."
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die definitie schiet, zou ik zeggen, zijn doel voorbij doordat die een logische koppeling tussen orgaan en publiekrechtelijke taak doorsnijdt. Maar misschien moet je dat meer zien als mijn kritiek op de Awb.

'Er is een krijgsmacht' is wat mij betreft in ieder geval onvoldoende om van de krijgsmacht een orgaan van de staat te maken. Ik zou eerder zeggen dat de krijgsmacht meerdere organen van de staat heeft, die vermoedelijk orgaan zijn.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 23:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessante kwestie. Duch, kun jij aangeven waarom dat voor jou onvoldoende is? De Awb gaat er bijvoorbeeld blijkens art. 1.1 lid 2 onder a wel vanuit dat de "wetgevende macht" een orgaan van de Staat is (en die term komt zelfs niet in de Grondwet voor). Ik kan tot nu toe ook verder geen lagere wet vinden waarbij delen van de krijgsmacht worden ingesteld, maar daar ga ik nog eens verder naar zoeken.

Verder: dat de krijgsmacht als geheel bestuursorgaan zou zijn, sluit toch niet uit dat delen daarvan dat ook kunnen zijn? Zo is het college van B&W een bestuursorgaan, maar het Burgemeester ook (toch?).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 9:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EJB_CH schreef:
Verder: dat de krijgsmacht als geheel bestuursorgaan zou zijn, sluit toch niet uit dat delen daarvan dat ook kunnen zijn? Zo is het college van B&W een bestuursorgaan, maar het Burgemeester ook (toch?).


De burgermeester moet uitdrukkelijk niet geziet worden als deel van het college. De burgemeester is 'lid' van twee bestuursorganen: het orgaan college van B&W en het orgaan burgemeester.

Deze indeling zou natuurlijk ook in de krijgsmacht kunnen bestaan. Maar wat ik bedoelde is dat het in mijn ogen heel bizar zou zijn om de krijgsmacht als geheel als een orgaan te zien. Dat lijkt me veel te onbestemd en bovendien heb je dan te maken met een 'orgaan' dat wel heel pluriform is samengesteld.

Volgens mij kan je veilig zeggen dat (specifieke) bestuursorganen bestuursbevoegdheden opgedragen krijgen in wettelijke regelingen. Zodra ergens uit blijkt dat 'de krijgsmacht' besluiten mag nemen trek ik meteen mijn bezwaren in. Tot die tijd vermoed ik echter dat dergelijke bevoegdheden zijn opgedragen aan onderdelen van de krijgsmacht, hetgeen betekent dat als de krijgsmacht al een orgaan zou zijn, het een bestuursorgaan zonder bestuursbevoegdheden zou zijn en dat gaat natuurlijk nergens over.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch zegt: "Zodra ergens uit blijkt dat 'de krijgsmacht' besluiten mag nemen trek ik meteen mijn bezwaren in."

Ik snap het allemaal niet. Stel, de krijgsmacht neemt een besluit "ten behoeve van de bevordering van de internationale rechtsorde" (art. 97 GW).

Wil Duch nu suggereren dat de krijgsmacht hiertoe onbevoegd is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil meteen wel aannemen dat de krijgsmacht niet bevoegd is tot het nemen van besluiten en zeker niet een besluit zoals dat door Ella wordt verondersteld. De bevoegdheid om dat type besluit te nemen is immers - lijkt mij - in het 2e lid van artikel 97 Grondwet bij de regering neergelegd. (En gelukkig maar)
Maar volgens mij veronderstelt de Awb niet dat een orgaan besluiten moet kunnen nemen om als bestuursorgaan te worden aangemerkt (waarom zou dan bijvoorbeeld in het tweede lid onder g van art. 1:1 worden aangegeven dat de griffier van Raad van State of de Algemene Rekenkamer geen bestuursorgaan is?). Dat betekent wel weer dat het volgens mij wel een beetje een academische discussie is of de krijgsmacht een bestuursorgaan is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds