Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 2:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zwangerschap en dreigend ontslag
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

koelkast schreef:
Overigens heb ik inmiddels gelezen dat het niet zozeer om bewijslast gaat maar dat het concreet aannemelijk kunnen maken voldoende is.

Waterdicht bewijs leveren is vrijwel altijd onmogelijk en hoeft nooit (zelfs niet bij moord).

Het gaat er inderdaad om dat je één en ander voldoende aannemelijk maakt. Als de werkgever dan geen beter verhaal heeft zal de rechter de werknemer geloven. De vraag is dan nog wel of de rechter het met de werknemer eens is dat er grond voor ontbinding en ontslagvergoeding is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grond voor ontbinding en ontslagvergoeding: buiten beschouwing gelaten of mijn vrouw eea aannemelijk kan maken, zijn er een aantal belangrijke zaken waarvan we van mening zijn dat dit argumenten zijn om ontbinding als enige oplossing te zien. Dit zijn als volgt:

- Ondanks dat mijn vrouw al 15 jaar goed werknemerschap heeft getoond, is zij volgens werkgever niet meer te vertrouwen.
- Werkgever heeft mijn vrouw voorgesteld ontslag te nemen zonder rekening te houden met de opzegtermijn.
- Werkgever heeft gedreigd met ontslag als mijn vrouw niet mee zou werken aan de eisen die de werkgever stelde, eisen die de rechten van mijn vrouw als zwangere werkneemster volledig ondermijnen.

Hieruit blijkt dat de werkgever graag van mijn vrouw af wil. Let wel, het gaat om een arbeidsrelatie die al 15 jaar bestaat. Als je de overige uitlatingen en handelingen in ogenschouw neemt, zou de conclusie getrokken kunnen worden dat de werkgever geen enkele moeite doet om de goede arbeidssfeer te herstellen en zelfs opzettelijk een slechte arbeidssfeer aan het creeeren is.

Daarnaast is het natuurlijk ook zo, dat vanwege zwangerschap en ziekte mijn vrouw sowieso niet ontslagen zou kunnen worden. Zou het wel kunnen, dan zitten er voor de werkgever financiele gevolgen aan vast. We mogen ervan uitgaan dat de werkgever deze stap niet zal nemen maar erop gokt dat mijn vrouw ontslag zal nemen. Op dit moment is er een Ziektewetuitkering toegekend aan mijn vrouw vanwege zwangerschaps-gerelateerde medische klachten. Zolang deze uitkering toegekend wordt en de werkgever daarmee gecompenseerd wordt, zal deze op dit moment ook passief blijven, tenzij mijn vrouw in zijn ogen haar reintegratie zou gaan tegenwerken.

Dat de werkgever nu het hele conflict ontkent, is denk ik ook het enige dat hij nog kan doen om op safe te spelen omdat de uitlatingen en het hele handelen van hem als verwijtbaar gedrag gezien kan worden (ben ik van mening). Maar ontkenning is in mijn ogen nutteloos, omdat mijn vrouw na de eerste aanvaring met de werkgever een aantal e-mails had gestuurd waarin ze nogmaals bevestigde dat er een arbeidsconflict is. De werkgever had daar per e-mail op geantwoord, maar in het antwoord ontkent hij het arbeidsconflict niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom zou je ontbinding nastreven als je loon nog ten minste twee jaar wordt doorbetaald terwijl je niet hoeft te werken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op basis waarvan trek je de conclusie dat mijn vrouw 2 jaar doorbetaald krijgt? Dat is geheel afhankelijk van de duur van haar ziekte en ze gaat er niet vanuit dat haar ziekte 2 jaar gaat duren. Mijn vrouw hoopt dat de ziekte niet zo lang aanhoudt, want de pijn weegt toch zwaarder dan het niet hoeven werken. Daarnaast wil mijn vrouw op deze wijze niet meer werkzaam zijn voor deze werkgever en wel verder kunnen gaan (na haar ziekte). Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar mijn vrouw wil niet alleen maar thuis blijven zitten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2014 1:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

koelkast schreef:
Op basis waarvan trek je de conclusie dat mijn vrouw 2 jaar doorbetaald krijgt? Dat is geheel afhankelijk van de duur van haar ziekte en ze gaat er niet vanuit dat haar ziekte 2 jaar gaat duren. Mijn vrouw hoopt dat de ziekte niet zo lang aanhoudt, want de pijn weegt toch zwaarder dan het niet hoeven werken. Daarnaast wil mijn vrouw op deze wijze niet meer werkzaam zijn voor deze werkgever en wel verder kunnen gaan (na haar ziekte). Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar mijn vrouw wil niet alleen maar thuis blijven zitten.

Het is een beetje riskant om als werknemer ontbinding te regelen via de kantonrechter. Als de rechter niet is overtuigd van de onbehoorlijke handelwijze van de werkgever, verliest de werknemer aanspraak op een WW-uitkering en ontslagvergoeding. Het voorstellen van ontslag na 15 jaar trouw dienstverband zonder rekening te houden met de opzegtermijn en dreigen met ontslag tijdens zwangerschap zijn wat mij betreft geen gedragingen die wijzen op evident onbehoorlijk gedrag van de werkgever. Het is inderdaad niet netjes, maar de lat ligt hoger.

Als ik het goed begrijp is er geen acuut probleem. Het loon van uw vrouw wordt doorbetaald en zij kan zich op haar herstel richten. Als het arbeidsconflict na haar herstel nog speelt, dan kan de bedrijfsarts mediation aanbevelen. Het gebeurt regelmatig dat werkgever en werknemer in zo'n mediationprocedure een vaststellingsovereenkomst sluiten. Meestal hoort daar ook een ontslagvergoeding bij.

Ik proef een beetje uit uw verhaal dat u graag de werkgever wil laten boeten voor zijn slechte gedrag en tegelijkertijd dat uw vrouw snel weer ergens anders aan de slag kan. In theorie kan dat met een verzoek tot ontbinding door de werknemer, maar zoals gezegd is dat riskant. Als u op een veilige manier hier een ontslagvergoeding uit wil slepen, dan zult u iets meer geduld moeten hebben en bijvoorbeeld aansturen op een mediationprocedure via de bedrijfsarts. Als de werkgever bij iedere stap tegenstribbelt, kan dat heel lang duren.

Overigens is het natuurlijk ook mogelijk dat werkgever en werknemer zonder tussenkomst van de bedrijfsarts een zogenaamde exitmediation opstarten om tot een vaststellingsovereenkomst te komen. Uiteindelijk willen uw vrouw en haar werkgever van elkaar af. Uw vrouw is goed door de wet beschermd: als u dat de werkgever goed onder de neus wrijft dan zal hij misschien eieren voor zijn geld kiezen en akkoord gaan met een exitmediation. Kies vooral een mediator die is aangesloten bij de Mediatorsfederatie: www.mfnregister.nl.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2014 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is inderdaad geen sprake van een acuut probleem. Wat mijn vrouw vreest is dat na integratie de werkgever er alles aan zal doen om de werksfeer te verzieken, in de hoop dat mijn vrouw alsnog een andere baan zoekt en ontslag neemt. Vandaar de overweging om koppen met spijkers te slaan, omdat nu de aanleiding ervoor bestaat.

Ik heb gelezen over mediation. Even vooruitkijkend, wat nu als de werkgever zegt, geen mediation te willen (is hij ook niet verplicht te doen) omdat er volgens hem geen conflict is maar vervolgens ook de stap niet wilt maken naar de rechter (mede omdat de werkgever gecompenseerd wordt voor de ziekte van mijn vrouw)? Dan moet mijn vrouw toch wel actie ondernemen en zou dit voor haar zaak toch in haar voordeel moeten werken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2014 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels is mijn vrouw alweer een stapje verder (of juist niet, net hoe je het bekijkt).

Mijn vrouw heeft op advies van de arbo arts een gesprek aangevraagd met de werkgever (ieder contact of verzoek om een gesprek is op haar initiatief), tbv een plan van aanpak maar ook vanwege het conflict. Het verzoek was onder 4 ogen, bevestigd door de werkgever. Echter, bij aankomst bleek er een 3e niet-onafhankelijk persoon bij te zitten wat niet de afspraak was. Mijn vrouw gaf dit meteen aan, dat ze alleen wilde spreken onder 4 ogen en anders een nieuwe afspraak te willen.

De werkgever wimpelde dat weg en gaf meteen aan (zoals verwacht) dat er geen arbeidsconflict was. Uiteindelijk werd er toch kort gepraat, maar begon de werkgever nog het gesprek met volledige ontkenning, aan het einde van het korte gesprek had de werkgever al heel wat verwijten naar het hoofd van mijn vrouw geslingerd inclusief de stelling dat mijn vrouw onbetrouwbaar was, omdat ze nooit heeft gemeld dat ze een kinderwens had. Dit was haar antwoord op de vraag van mijn vrouw waarom ze als een crimineel werd behandeld. Je kan je voorstellen dat mijn vrouw de werkgever ook als volledig onbetrouwbaar acht. De verstoorde arbeidsrelatie is een feit.

Hiermee geeft de werkgever al aan dat er daadwerkelijk een arbeidsconflict is en eigenlijk ook nog eens wat de toedracht ervan is. Mijn vrouw was gelukkig zo verstandig om het gesprek op te nemen, want tegen de arbo dienst vertelt de werkgever dat er niks aan de hand is en dat de werknemer gewoon zeurt. Mijn vrouw heeft aangegeven dat het gesprek verder geen nut heeft en heeft in het gesprek tot 3 maal toe de wens geuit dat er een onafhankelijke partij komt bemiddelen. Van tegenwerking van haar eigen reintegratie kan geen sprake zijn, want mijn vrouw houdt in feite de deur nog open. De werkgever daarintegen gooide de deur al dicht met de opmerking dat als mijn vrouw op deze manier niet kan praten, dat het eigenlijk de laatste kans is. We verwachten dat de werkgever mediation zal weigeren....

Overigens gaf de werkgever ook nog eens te kennen niet te begrijpen wat mijn vrouw eigenlijk kwam doen terwijl ze nog niet kon werken. Het gesprek was in de ogen van de werkgever nutteloos. Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 17 sep 2014 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom schakelt uw vrouw geen arbeidsrechtjurist in in plaats van zo hulpeloos aan blijven modderen? Die kan de stukken beoordelen, de opname beluisteren en over de strategie adviseren. Dit in samenhang met de wensen van uw vrouw.
Het lijkt mij op het eerste oog overigens een zodanig ziekmakende situatie dat zij hier zo snel mogelijk van verlost moet worden.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: wo 17 sep 2014 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Waarom schakelt uw vrouw geen arbeidsrechtjurist in in plaats van zo hulpeloos aan blijven modderen? ...
Zoiets heb ik TS eind vorig jaar al eens aangeraden.
_________________
Ben geen jurist
Bekijk profiel Stuur privé bericht
koelkast



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 15


BerichtGeplaatst: wo 17 sep 2014 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vrouw heeft inmiddels ook een arbeidsjurist om hulp gevraagd. Op dit moment worden de verslagen en overige stukken verzameld. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om vrijblijvend advies te vragen en inzicht te krijgen over bepaalde zaken. Ik moet zeggen dat ik inmiddels al veel meer weet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds