Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 14:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zouden huurders gebruik moeten kunnen maken van HRA?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2014 14:40    Onderwerp: Zouden huurders gebruik moeten kunnen maken van HRA? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Zo af en toe wordt er eens een balletje opgegooid om ook huurders gebruik te laten maken van een regeling zoals hypotheekrenteaftrek. Dat zie ik niet zo gauw gebeuren, maar ik zou graag eens van mensen met verstand van zaken willen horen of onderstaande aanpak zou kunnen slagen, danwel waar het op stuk loopt.

NB: ik ben geen jurist, heb geen verstand van rechten, dus misschien is het gewoon een kansloos verhaal...

Hypotheekrenteaftrek is, samen met het eigenwoningforfait, een fiscale constructie die in essentie alleen op de eigen woning van toepassing kan zijn. Dat was bij invoering van deze constructie in 1892 verdedigbaar omdat lusten (renteaftrek) en lasten (huurwaardeforfait) toen procentueel in evenwicht waren en men ook daadwerkelijk kon worden aangeslagen. Maar in 2014:

1.De hypotheekrente mag volledig worden afgetrokken.
2.Het eigenwoningforfait is met 0.7 % ‘symbolisch’ te noemen en staat in geen verhouding tot de langjarige hypotheekrente van 4 % die woningeigenaren gemiddeld aftrekken.
3.In Wetsvoorstel Hillen is vastgelegd dat het belastbaar saldo van eigenwoningforfait en aftrekbare kosten nimmer positief kan zijn zodat hypotheekrenteaftrek alléén maar kan leiden tot een belastingvoordeel.
4.Vanwege een riante kamervrijstelling zijn daadwerkelijke huurinkomsten uit de eigen woning, waarbij de regeling hypotheekrenteaftrek ten volle benut kan blijven, tot op grote hoogte fiscaal onbelast.

Het karakter van de regeling is nu dus zodanig dat het een gegarandeerde tegemoetkoming in de woonlasten van woningeigenaren is. Daar maakt de politiek ook bepaald geen geheim van, het is juist hun uitdrukkelijke wens geweest om dit zo te regelen. Nu zou ik denken dat de precieze fiscale constructie niet meer leidend is om te bepalen wat voor regeling hypotheekrenteaftrek nu werkelijk is. Als de wetgever aangeeft dat het gaat om lastenverlichting van woningeigenaren (tegemoetkoming woonlasten), en als de werking van de regeling zich ook op die manier gedraagt, dan moet je het dus ook zo noemen: het is een regeling voor tegemoetkoming in de woonlasten. Een beetje naar analogie van Haviltex (datgene wat je in alle redelijkheid kan verwachten is leidend, niet de exacte bewoordingen van de overeenkomst).

Als je bovenstaande rond krijgt, dan komt de boel in een heel ander daglicht te staan. Huurders worden uitgesloten van deze regeling omdat ze geen eigenaar zijn van de woning. Die uitsluiting is dan niet zozeer een gevolg van de precieze fiscale constructie, maar vanwege het meer algemene karakter van de regeling als zijnde 'tegemoetkoming in de woonlasten' is het een keuze van de wetgever. Daarmee worden echter Artikel 1 Twaalfde Protocol EVRM en Artikel 26 IVBPR geschonden, waar duidelijk in staat dat discriminatie op grond van eigendom is verboden als het gaat om een wettelijk vastgelegd recht.

De wetgever heeft wel keuzevrijheden 'in het algemeen belang', maar de afgelopen decennia is zolangzamerhand allang duidelijk dat het bestaan van HRA niet nodig is om het algemeen belang te dienen. Zie bijvoorbeeld alle welvarende landen om ons heen. Dan is ook niet meer aan te voeren dat het in het algemeen belang is om huurders van HRA uit te sluiten.

Of komt een rechter hier al gauw tot de conclusie dat wetgeving niet mag worden getoetst aan algemene rechtsbeginselen zoals het gelijkheidsbeginsel?

Jeroen

PS Los van de juridische vraag die ik hierboven stel zullen sommigen graag willen reageren met 'argumenten' die ik al eerder in mondelinge discussies om de oren kreeg:

1) "Moet je maar een woning kopen." -> Niet constructief
2) "Wil je dan ook OZB betalen?" -> Best, OZB is 300 euro per jaar, HRA levert al gauw 5000 euro op.
3) "Wil je dan ook iets gelijkwaardig aan overdrachtsbelasting betalen?" -> Prima, want ook dat is binnen 3 jaar 'terugverdiend' via HRA
4) "Maar als iedereen meedoet is de regeling niet effectief" -> Mooi, dan kunnen we de regeling dus beter in 1 klap afschaffen in plaats van eerst huurders mee te laten doen.
5) "Dit kunnen we niet betalen met z'n allen" -> Niet mijn probleem, blijkbaar vindt iedereen het wel OK dat grotendeels huurders opdraaien voor het belastingvoordeel van woningeigenaren.
6) "Maar HRA is juist mooie belastingverlaging voor woningeigenaren, omdat zij in het algemeen in de groep zitten die veel belasting betalen" -> Die groep veel-belastingbetalers vind je ook bij huurders.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2014 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Huurtoeslag is ook een tegemoetkoming in de woonlasten. Volgens mij komt je betoog erop neer dat je ook hogere inkomens in aanmerking wil laten komen voor huurtoeslag. Dat is een politieke discussie, geen juridische.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2014 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had een koopwoning, en nu heb ik een vergelijkbare huurwoning (vrije sector). Zonder eigenwoningrenteaftrek zou ik véél duurder uit zijn in mijn koopwoning. Met renteaftrek ben ik minder kwijt aan netto financieringslasten dan aan huur. Maar in huur zit ook onderhoud, eigenaarsbelasting, leegstandsrisico, opstalverzekering, etc.

Ik kom nu netto redelijk hetzelfde uit. Dus zo onredelijk is de eigenwoningrenteaftrek niet. Ook niet in internationaal verband, als je dat bijvoorbeeld afzet tegen het Duitse Bausparen en de Belgische Woonbonus. Ieder land heeft zijn eigen methoden om wonen betaalbaar te krijgen.

Daar komt bij dat er al diverse regelingen zijn getroffen om de voordelen voor de hoogste inkomens c.q. duurste woningen te beperken. Denk aan de afbouw van het maximumtarief waartegen de hypotheekrente aftrekbaar is van nu 51,5% naar straks ca. 38%, het eigenwoningforfait van 1,8% boven een woz-waarde van € 1 miljoen

Overigens kun je tegenwoordig wel weer tegen feitelijke heffing aanlopen, namelijk ingeval van een geringe eigenwoningschuld die wegvalt tegen het eigenwoningforfait. De aftrekbeperking werkt namelijk zodanig dat het eigenwoningforfait tegen het normale tarief belast is, en de rente tegen het beperkte tarief aftrekbaar. En daar zit een steeds groter wordend verschil tussen.

Een beroep op het gelijkheidbeginsel gaat niet lukken, omdat huur daarvoor teveel verschilt van koop. Het zijn simpelweg geen gelijke gevallen.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2014 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Huurtoeslag is ook een tegemoetkoming in de woonlasten. Volgens mij komt je betoog erop neer dat je ook hogere inkomens in aanmerking wil laten komen voor huurtoeslag. Dat is een politieke discussie, geen juridische.

Nee. HRA (inkomstenbelasting) en huurtoeslag (los van IB) zijn wezenlijk verschillende regelingen. Het gaat er mij dus niet om om alle huurders onder huurtoeslag te krijgen (inkomenstoets), maar onder HRA (geen inkomenstoets). Dat er voor huur en woningeigenaren (al) 2 verschillende regelingen zijn doet aan mijn juridische vraag niets af.

Ronald78 schreef:

Ik had een koopwoning, en nu heb ik een vergelijkbare huurwoning (vrije sector). Zonder eigenwoningrenteaftrek zou ik véél duurder uit zijn in mijn koopwoning. Met renteaftrek ben ik minder kwijt aan netto financieringslasten dan aan huur. Maar in huur zit ook onderhoud, eigenaarsbelasting, leegstandsrisico, opstalverzekering, etc.

Ik kom nu netto redelijk hetzelfde uit. Dus zo onredelijk is de eigenwoningrenteaftrek niet. Ook niet in internationaal verband, als je dat bijvoorbeeld afzet tegen het Duitse Bausparen en de Belgische Woonbonus. Ieder land heeft zijn eigen methoden om wonen betaalbaar te krijgen.


Of de HRA nu wel of niet redelijk is voor huidige woningeigenaren staat los van mjin vraag. Maar om daar op in te gaan: al dit soort financiële ondersteuningen jagen alleen maar een vicieuze cirkel aan. Woningen zullen op lange termijn namelijk nooit duurder worden dan wat men zich kan veroorloven. Op het moment dat een wetgever met regelingen als HRA komt en de bestedingsruimte dus toeneemt, worden de prijzen hoger. Dat is wetenschappelijk allang uitgemaakt. De lasten worden dus ook hoger vanwege HRA, en dan komt men op het punt dat men zegt "Goh, toch eigenlijk wel goed dat zo'n regeling als HRA er is anders zou wonen onbetaalbaar zijn...". Duh!

Huren en eigendom van de woning zijn bruto even duur. Het is niet zo vreemd dat de rente van hypotheken langjarig ongeveer 4% is (al ruim een eeuw!) en dat een reële huurprijs is vastgelegd op ongeveer... jawel... 4% van de WOZ. Het meerdere wat een koper betaalt zijn aflossingen, maar dat is vestzak-broekzak want hij verschaft zich daarmee een stuk eigendom, een spaarpot dus. Voor wat betreft extra kosten daarbovenop: zie dat maar als een minimale investering in de toch best goede belegging die een woning op de lange termijn is.

----------------------------------------------

Los van de aanpassingen die nu aan HRA worden gedaan en die pas op de hele lange termijn hun volle uitwerking gaan hebben blijft mijn oorspronkelijke juridische vraag staan:

Is er een mogelijkheid om, analoog aan Haviltex, HRA te kunnen bestempelen als een verkapte tegemoetkoming in de woonlasten van woningeigenaren, en dat het daarom via Artikel 1 Twaalfde Protocol EVRM en Artikel 26 IVBPR geen rechtsgeldige keuze van de wetgever kan zijn om huurders van een gelijkwaardige regeling (dus geen huurtoeslag!) uit te sluiten? Dat is volgens mij géén direct beroep op het gelijkheidsbeginsel. Dat zou namelijk betekenen dat je in géén enkel geval een beroep zou kunnen doen op een van de genoemde verdragen ...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: za 06 sep 2014 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
HRA (inkomstenbelasting) en huurtoeslag (los van IB) zijn wezenlijk verschillende regelingen.

Eerst zeg je dat de hypotheekrenteaftrek een verkapte tegemoetkoming in de woonlasten is en dat de wetgever die tegemoetkoming ook moet regelen voor huurders. Vervolgens zeg je dat de huurtoeslag iets wezenlijk anders is dan de hypotheekrenteaftrek. Betoog je nou werkelijk dat de huurtoeslag geen tegemoetkoming in woonlasten is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 06 sep 2014 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet iemand toevallig wat het idee was achter het opnemen van "eigendom" in art. 26 IVBPR en art. 1, 12e protocol, EVRM?

Het lijkt mij dat er geen sprake is van verboden onderscheid op grond van "eigendom" als de maatregel waar om gaat maar voldoende verband houdt met het hebben van eigendom. Wel/geen stemrecht als je wel/geen huiseigenaar bent is uiteraard niet toelaatbaar. Bepaalde belastingvoordelen of -nadelen die duidelijk in verband staan met het bezit van een huis is iets anders.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2014 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:

Eerst zeg je dat de hypotheekrenteaftrek een verkapte tegemoetkoming in de woonlasten is en dat de wetgever die tegemoetkoming ook moet regelen voor huurders. Vervolgens zeg je dat de huurtoeslag iets wezenlijk anders is dan de hypotheekrenteaftrek. Betoog je nou werkelijk dat de huurtoeslag geen tegemoetkoming in woonlasten is?


Mijn formulering is wellicht wat ongelukkig, natuurlijk zijn het beide regelingen voor tegemoetkoming in de woonlasten. Maar ik bedoel dat ze totaal verschillend in hun uitwerking zijn.

Huursubsidie:

a) Als je boven de liberalisatiegrens huurt en je kan het niet betalen, dan heb je pech gehad. Je e woont blijkbaar gewoon te duur en krijgt geen subsidie.
b) Als je onder de liberalisatiegrens huurt en je kan het niet betalen, dan kan je subsidie krijgen, die afhangt van de huur én je inkomen.

HRA:

a) Ongeacht de lasten die je je op je hals hebt gehaald (rente), je mag het allemaal fiscaal aftrekken.
b) Het is zelfs zo dat hoe hoger je inkomen is, hoe hoger het percentage van je lasten is dat je terugkrijgt.

Ik vind dat bizar...

bona fides schreef:
Weet iemand toevallig wat het idee was achter het opnemen van "eigendom" in art. 26 IVBPR en art. 1, 12e protocol, EVRM?

Dat zou inderdaad misschien meer duidelijkheid kunnen geven op de bedoelde werking van die verdragen? Ander subforum wellicht?

bona fides schreef:
Het lijkt mij dat er geen sprake is van verboden onderscheid op grond van "eigendom" als de maatregel waar om gaat maar voldoende verband houdt met het hebben van eigendom. Wel/geen stemrecht als je wel/geen huiseigenaar bent is uiteraard niet toelaatbaar. Bepaalde belastingvoordelen of -nadelen die duidelijk in verband staan met het bezit van een huis is iets anders.


Volgens mij is dat laatste juist wat ik probeer te omzeilen. Als je het juridisch sluitend krijgt dat huur en hypotheekrente hetzelfde karakter van 'woonlasten' hebben, dan ben je op dat moment al losgekoppeld van het hebben van eigendom, die onderliggende oorzaak valt dan buiten het plaatje. Dat de wetgever daarna alsnog onderscheid maakt zou dan niet toelaatbaar zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2014 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
bona fides schreef:
Weet iemand toevallig wat het idee was achter het opnemen van "eigendom" in art. 26 IVBPR en art. 1, 12e protocol, EVRM?

Dat zou inderdaad misschien meer duidelijkheid kunnen geven op de bedoelde werking van die verdragen? Ander subforum wellicht?

Aha, het is je te doen om de politieke discussie. Ander forum, zeg ik dan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2014 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Jeroen1967 schreef:
bona fides schreef:
Weet iemand toevallig wat het idee was achter het opnemen van "eigendom" in art. 26 IVBPR en art. 1, 12e protocol, EVRM?

Dat zou inderdaad misschien meer duidelijkheid kunnen geven op de bedoelde werking van die verdragen? Ander subforum wellicht?

Aha, het is je te doen om de politieke discussie. Ander forum, zeg ik dan.


Ik snap je bedoeling niet helemaal Confused

Onder politieke discussie versta ik een discussie of het al dan niet redelijk is hoe alles nu geregeld is. Die discussie zoek ik hier niet, mijn vraag is zuiver juridisch: is het mogelijk om te beargumenteren dat HRA gewoon een woonlastenregeling is, en dan juridisch rond te breien dat de keuze van de wetgever om huurders ervan (of een gelijkwaardige regeling) uit te sluiten niet rechtsgeldig is, vanwege de genoemde verdragen die onderscheid op grond van eigendom verbieden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2014 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, dan moet je dus eerst weten of art. 26 IVBPR überhaupt ziet op (on)gelijkheden veroorzaakt door dit soort belastingmaatregelen. Wil je iets juridisch bestrijden, dan heb je eerst een juridische grond nodig.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds