Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ziekmelding lijkt niet te worden geaccepteerd
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
elconejito



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2018 13:59    Onderwerp: Ziekmelding lijkt niet te worden geaccepteerd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn partner heeft een enorm moeilijke tijd achter de rug en nog steeds eigenlijk wel. Al die stress komt nu los en ze is overprikkelt en oververmoeid. Maakt fouten in het dagelijkse leven en is bang deze fouten ook in haar werk te maken (verpleging). Ze heeft zich daarom ziek gemeld.

Een burnout zou je kunnen zeggen, maar de diagnose is nog niet gesteld. De huisarts heeft wel gezegd dat ze rust moet nemen.

Haar manager accepteerde de ziekmelding niet en gaf aan dat ze maar twee weken verlof op moest nemen. Ze zou dan de week nog af maken en dan het verlof nemen. Later die week voelde ze zich alsnog zodanig beroerd dat ze zich opnieuw heeft ziekgemeld.

Haar manager belde na het weekende en wilde dat ze vervangend werk kwam doen op kantoor en dat ze na een paar dagen haar normale werk weer moest gaan oppakken.

We hebben toen samen een e-mail aan haar gestuurd waarin wij aangaven dat we het niet eens waren met de gang van zaken en dat een ziekmelding niet geweigerd mag worden. Als zij twijfelen aan haar ziek zijn dan kunnen ze dr naar de bedrijfsarts sturen, zij mogen geen oordeel daar over vellen. Omdat ze het niet kan opbrengen deze discussie te voeren hebben we voorgesteld dat ze een aantal dagen een aantal uur zou proberen op kantoor en dat we vervolgens zouden kijken hoe dat gaat. Mocht dat niet gaan dan zou ze terug gaan naar volledig ziek.

Als reactie kreeg ze kort een uitnodiging om naar kantoor te komen om het te bespreken. Eenmaal op kantoor werd haar gezegd dat ze moest blijven en aan het werk moest op kantoor en dat ze dan volgende week weer in de avond moest gaan werken (reguliere taken).

Ze kreeg daarbij een document mee waarin de verzuimregels van het bedrijf werden beschreven. Ze had het document nog nooit eerder gezien en wat er beschreven is komt ook niet terug in het contract of de CAO. Het document beschrijft dat verzuim 'een keuze is' en dat de manager in de lead is en bepaald wat er wel of niet aan werk gedaan kan worden door de medewerker. Dat er eigenlijk sprake is van een soort emotioneel positief/negatief saldo waarin er meer mogelijk is als je in het verleden je van goede wil hebt getoond rond verzuim en omgekeerd.

Vandaag draait ze weer een paar uur op kantoor mee, maar er is niet eens werk voor haar daar. Daarnaast krijgt ze opnieuw van de manager te horen dat ze binnenkort haar gewone werk weer moet gaan doen.

Een afspraak met de bedrijfsarts waar ze om vroeg kon op zijn vroegst over 3 a 4 weken volgens de manager.


Ik hoop dat ik de situatie een beetje duidelijk omschreven heb en als er iets onduidelijk is dan hoor ik het graag.

Concreet zou ik willen weten:

- De bedrijfsarts moet toch gewoon ingeschakeld worden? Zij kunnen haar toch dwingen op werk te verschijnen als ze daar niet toe in staat is?

- Een manager kan/mag toch niet beoordelen wat een medewerker in staat is wel / niet kan doen?

- Mogen ze er hun eigen verzuim regels op na houden? Of zijn er gewoon wettelijke bepalingen waar ze aan moeten voldoen? Zo ja waar kan ik dat na zien?

- Mag ze eisen eerst de bedrijfsarts te zien en stellen tot die tijd geen werk te verrichten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2018 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een schandalige werkgever! Zoek direct juridische hulp!

En meldt haar weer ziek, per mail, sms, whatsapp en per aangetekende brief.

De werkgever bepaalt niet of een werknemer ziek is. Uw partner heeft recht op een afspraak met de bedrijfsarts. Ze kan hiermee ook zelf contact opnemen.

Verzuimprotocollen zijn toegestaan maar moeten wel aan de wet en de cao voldoen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 27 mrt 2018 9:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag tip ik u over het vandaag verschenen artikel op BNR Nieuwsradio over zulke misstanden: https://www.bnr.nl/nieuws/arbeidsmarkt/10341574/inhalen-ziekteverzuim-komt-veel-vaker-voor?utm_source=nieuwsbrief&utm_campaign=bnr-ochtend&utm_medium=email&utm_content=20180327
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: vr 30 mrt 2018 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geheel eens met bovenstaande reactie en ik vind het een kwalijke gang van zaken van de werkgever.

Als de werkgever het ziekmelden niet accepteert is dat geheel zijn probleem.
Je bent ziek, of in ieder geval niet in staat je reguliere werkzaamheden daardoor uit te voeren (mentaal vermoeid zou ik nou niet direct onder 'ziek' scharen, maar dat is een andere discussie), en als de werkgever daar aan twijfelt dan schakelt die een bedrijfsarts in.

Dat de bedrijfsarts pas over 3 dagen, 3 weken of 3 maanden tijd heeft is een probleem voor de werkgever. Die kan ook op zoek naar naar een bedrijfsarts die wel eerder tijd heeft. Maar het is toch zeker niet de bedoeling dat je dan maar in de tussentijd aan het werk moet omdat de werkgever je voor de rest niet geloofd.
Je hebt er ook van die figuren tussen zitten die denken zelf maar een thuisbezoekje te moeten brengen, maar in deze situatie mag die bij mij voor een dichte deur blijven staan.

De werkgever kan niet bepalen of je ziek bent. Mogelijk werkt je partner in een zorginstelling waar een dergelijke diagnose kan worden betwist wegens aanwezige kennis, maar dat zou partijdigheid in de hand kunnen werken en daar moet een onafhankelijke partij dus voor worden ingeschakeld. Je eigen werkgever kan daar dus nooit een juridisch oordeel over vellen.

Als er een CAO aanwezig is en daar worden regels omtrent verzuim in vernoemd mogen eigen bedrijfsregels niet een verslechtering zijn. Daarbij zijn er ook gewoon wettelijke regels. Zoals je die bedrijfsregels omschrijft zou ik die gewoon door de papierversnipperaar gooien.
Er zou hooguit in kunnen staan bij wie je de ziekmelding moet doen en wanneer je je weer beter meld. Mogelijk staat er in de CAO dat bij herhaalde ziekmelding in een bepaalde periode er wachtdagen gelden, zo is bij een 2e of 3e ziektemelding binnen 1 (werk)jaar dat de eerste ziektedag standaard een vrije dag kost.
In het bedrijfsregelement zou je hier van kunnen afwijken in positieve zin door die wachtdagen bijvoorbeeld niet te handhaven en 'ziek' gewoon 'ziek' is en dus geen vrije dagen kost. Ik heb persoonlijk met wachtdagen zoiets dat je dan maar 2 dagen ziek bent ipv 1, want het kost je toch één vrije dag.

Je partner hoeft verder niet te eisen dat je een bedrijfsarts ziet. Je hebt je ziekgemeld en als de werkgever daar het niet mee eens is dan moet die maar een bedrijfsarts inschakelen.
Ik zou echter wel op eigen initiatief een huisarts bezoeken die kan beoordelen of je inderdaad ziek bent zodat je dat in ieder geval zelf goed geregeld heb.
Je hebt nu mogelijk een verklaring dat je partner het "wat rustiger aan moet doen" wat niet gelijk staat aan het niet meer verrichten van werk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds