Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 30 mrt 2024 9:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wob verzoek - vreemde gang van zaken of juist zeer correct?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dia



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 35


BerichtGeplaatst: vr 19 feb 2016 3:42    Onderwerp: Wob verzoek - vreemde gang van zaken of juist zeer correct? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De schoolorganisatie waar ik werkzaam ben, bevindt zich in een fusieproces. Ons bestuur, college van B&W van de gemeente, wil - terecht, vind ik - van ons af. De beoogde fusiepartner en de gang van zaken bij het bewegen naar een fusie roepen, om verschillende redenen, veel weerstand op bij het personeel van de school. Om inzicht te krijgen in wat er precies gebeurt, en dat vooralsnog schimmig lijkt, heb ik - nu bijna acht weken terug - via de WOB en als burger van onze gemeente - inzicht gevraagd in de fusiedocumenten.

Gisteren kreeg ik dit antwoord: 'Allereerst hebben wij kort bezien hoe uw status als ambtenaar (en onze daaruit voortvloeiende werkgever/werknemer-relatie) zich verhoudt met uw WOB verzoek dat rechtstreeks ziet op het fusieproces van ... met .... Naar onze mening zijn er geen juridische belemmeringen om uw verzoek in behandeling te nemen. Wel wijzen wij u erop dat, u als medewerker van ... via de lijn inhoudelijk wordt geinformeerd over de ontwikkelingen binnen ... Reden voor ons om de documenten via de rector ter inzage te geven, zodat de documenten via ... voor alle medewerkers beschikbaar zijn. Aldus wordt naar ons oordeel het beste voldaan aan de doeleinden van de Wet Openbaarheid van Bestuur, die immers beoogt informatie over bestuursaangelegenheden zo breed mogelijk openbaar te maken.'

Ik heb geen moeite met het feit dat de gegevens naar de rector gaan, hij stelt ook vragen bij de voorgenomen fusie. Toch voel ik me niet lekker bij bovenstaande. Ik heb nadrukkelijk niet als werknemer van de school een beroep gedaan op de WOB en dat werknemerschap dus ook niet vermeld in mijn verzoek. En verder kan ik niet precies zeggen waarom iets me zegt dat dit niet klopt. Is het dat de verwijzing van de werkgever-werknemer-relatie een beetje intimiderend overkomt? Omdat ik in persoon die gegevens vraag en ze niet in persoon krijg maar op het kantoor van de rector mag gaan inzien?
Is dit een normale en acceptabele wijze van reageren op een WOB-verzoek? Ik zou zeer erkentelijk zijn voor een reactie die me wat duidelijkheid geeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RB_1969



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 199


BerichtGeplaatst: za 20 feb 2016 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is zeer zeker geen normale manier van afhandeling, echter wat is het procesbelang bij een evt. bezwaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dia



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 35


BerichtGeplaatst: za 20 feb 2016 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi RB_1969, dank voor je antwoord. Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar het is, denk ik, niet aan mij om bezwaren in te dienen. Op dit moment lijkt de medezeggenschapsraad van onze school geen instemming te gaan verlenen voor de fusie en zij hebben instemmingsrecht. Dus het bestuur zal nog zijn uiterste best moeten doen om hen te overtuigen. En dat pakken ze vooralsnog niet goed aan, ook de MR krijgt niet of pas na lang aandringen antwoorden, er lijken geen alternatieven voor de beoogde fusiepartner onderzocht hoewel de interim voorzitter van het bestuur (tevens dus de interim burgemeester van onze gemeente) heeft gezegd dat er een dik rapport is waarin die alternatieven ter sprake komen. Een opgave van onderzochte alternatieven is dan weer nodig voor de Fusie Effect Rapportage aan de hand waarvan de overheid beoordeelt of de fusie doorgang mag hebben.
Maar dat rapport over die alternatieven wil ik dus o.a. graag zien - de MR gaat er al van uit dat dat rapport er niet is en 'iemand' onwaarheid heeft gesproken. Het proces verloopt in elk geval schimmig, dat prikkelt mijn behoefte aan waarheidsvinding.

Hoe dan ook: het wordt mij wellicht niet in dank afgenomen wanneer ik kritische vragen stel, vandaar misschien die opmerking over de werkgever-werknemerrelatie. Maar ik ben echt uit op inzicht in hoe men heeft gehandeld op weg naar de fusie. Evt bezwaar van mij leidt overigens niet tot het niet doorgaan van de fusie, bezwaren van de MR leiden echter op zijn minst tot uitstel en, ik denk, tot gekrenkte trots bij ons bestuur. Voor hen staat misschien veel op het spel.

In het kader van dit rechtenforum wil ik alleen graag weten of ik de enige ben die een heel klein poginkje tot intimidatie voel door het in verband brengen van mijn WOB-verzoek met mijn docentschap.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 20 feb 2016 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verwijzing naar de werknemer - werkgever relatie lijkt me ook een wat verwarrend gevoel opleveren. Juridisch is het bij Wob-verzoeken als volgt:

1. Een ieder kan een verzoek om informatie indienen bij het bestuursorgaan. Je hoeft daarbij geen belang te stellen. Het maakt dus niet uit in welke hoedanigheid je de informatie vraagt.
2. Bij het verzoek om informatie kun je ook verzoeken om de informatie op een bepaalde wijze verstrekt te krijgen waarbij het bestuursorgaan in beginsel de informatie verstrekt zoals verzocht, tennzij.... Je had dus kunnen vragen om een kopie toegezonden te krijgen of dat ze het naar je mailen.
3. Het bestuursorgaan moet een besluit nemen over 1. de openbaarheid en 2. of de gevraagde vorm van verstrekking aan de verzoeker wordt toegekend. Tegen dit besluit (beide onderdelen) is bezwaar en beroep mogelijk.

Een besluit tot openbaarmaking betekent dat het openbaar is voor een ieder. Als ik nu bijvoorbeeld zou verzoeken tot openbaarmaking van deze documenten zou het college kunnen/moeten stellen dat de informatie reeds openbaar is gemaakt. Ik moet dan dus ook verzoeken om de documenten toegestuurd te krijgen als ik dat wil. Het feitelijk toezenden van stukken is een feitelijke handeling waartegen geen bezwaar en beroep openstaat.

Het is natuurlijk wel meer dan dit (er zijn meer wettelijke bepalingen in de Wob) maar op basis van wat je vraagt en opschrijft lijkt me het bovenstaande voor jou relevante informatie.


Als je nog een concrete vraag hebt......
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2016 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dia schreef:
Hoi RB_1969, dank voor je antwoord. Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar het is, denk ik, niet aan mij om bezwaren in te dienen.

RB_1969 bedoelt bezwaar tegen het besluit op jouw Wob-verzoek. Misschien krijg je de documenten dan toegestuurd, maar nu kun je er ook al bij.

Maar het lijkt erop dat je sowieso niet van plan was om bezwaar te maken.

Quote:
In het kader van dit rechtenforum wil ik alleen graag weten of ik de enige ben die een heel klein poginkje tot intimidatie voel door het in verband brengen van mijn WOB-verzoek met mijn docentschap.

Wat ongebruikelijk lijkt me de gang van zaken wel. Maar vermoedelijk kan men zich gewoon helemaal vinden in jouw vraag om de informatie beschikbaar te stellen en denkt men dat het best te kunnen doen door de informatie beschikbaar te stellen aan iedereen in jouw positie.

Jij hebt een beroep gedaan op art. 3 lid 1 Wob:
Quote:
Een ieder kan een verzoek om informatie neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid richten tot een bestuursorgaan of een onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame instelling, dienst of bedrijf.


Maar er is ook art. 2 lid 1 Wob:
Quote:
Een bestuursorgaan verstrekt bij de uitvoering van zijn taak, onverminderd het elders bij wet bepaalde, informatie overeenkomstig deze wet en gaat daarbij uit van het algemeen belang van openbaarheid van informatie.

Met andere woorden: een bestuursorgaan hoort eigenlijk uit zichzelf informatie beschikbaar te stellen wanneer te verwachten is dat daar belangstelling voor is. Dat lijkt men nu op deze manier te doen (en dat schrijft men eigenlijk ook). Op zich lijkt me dat netjes. Of het helemaal correct is als besluit op een verzoek ex art. 3 lid 1 Wob is een andere vraag.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dia



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 35


BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2016 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank allemaal. Nog een ding: in mijn antwoord aan het bestuur heb ik geen genoegen genomen met het uitsluitend beschikbaar stellen voor iedereen op school. Omdat ik de aanvrager ben, als persoon & als burger - niet perse als medewerker - heb ik ook gevraagd om de gegevens schriftelijk thuisgestuurd te krijgen. Dat is toch de plaats waar ik ze zal gaan bestuderen - op school zie ik daartoe geen mogelijkheid. Van CIA76 begrijp ik dat dat mag. Wat zijn gronden om mijn verzoek te weigeren?

Overigens hebben mijn man (voormalig journalist), en mijn zoon (in de eindfase van zijn universitaire rechtenstudie), aangeboden om evt alsnog in hun naam een WOB-verzoek in te dienen en info op te vragen. Het is tot op heden namelijk niet usance geweest van het bestuur om over gegevens mbt de fusie (voor zover natuurlijk niet vertrouwelijk) open te zijn. Ook de MR heeft, zoals eerder gezegd, veel moeite moeten doen en heeft nog steeds niet alles om een gefundeerde beslissing te kunnen nemen. Reden waarom ik niet zal klagen is dat de fusie, zoals het er nu uit ziet, door allerlei omstandigheden sowieso uitgesteld zal gaan worden. Dit is ook het advies in de officiele Fusie Effect Rapportage, hoewel het bestuur nog wel druk uitoefent om haast te maken en per 1 -8- 2016 in elk geval te acteren 'als ware er gefuseerd'. De laatste woorden komen uit een (gemeenteraads) Informatiebrief.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds