Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 21:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Windows XP
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
winningst



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 20


BerichtGeplaatst: do 14 nov 2013 15:34    Onderwerp: Windows XP Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij hebben op kantoor een computer met Windows XP erop. Deze gebruiken we nog vaak omdat hier bepaalde programma's, zoals Exact, opstaan die je moeilijk op andere computers krijgt overgezet. (Ik ben trouwens niet de enige in Nederland die het programma gebruikt, 13,3% gebruikt het nog.)
Nu las ik 29 oktober dat Microsoft heeft aangekondigd dat ze vanaf 8 april 2014 Windows XP niet langer zullen ondersteunen. Met als gevolg dat er allerlei virussen makkelijk op je computer komen en er gegevens kunnen worden gestolen.
Nu vraag ik me af, of dit wel juridisch verantwoordelijk is? Want ik heb die computer met die bepaalde software enkele jaren geleden gekocht, met de gedachten dat ik er eigenlijk jaren mee kon doen. Om eerlijk te zijn wist ik niet eens dat het überhaupt mogelijk was dat een besturingssysteem kon stoppen als het ware.
Ik neem Microsoft dit zeer kwalijk, want iedereen is verplicht nu een nieuwe computer of besturingssysteem aan te schaffen.
Ik heb mij niet verder verdiept in besturingssystemen, maar ik koop een computer die ik zolang wil kunnen gebruiken, en die niet aan een houdbaarheidsdatum voldoet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eidhof



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 19


BerichtGeplaatst: do 14 nov 2013 16:44    Onderwerp: Re: Windows XP Reageer met quote Naar onder Naar boven

winningst schreef:
Wij hebben op kantoor een computer met Windows XP erop. Deze gebruiken we nog vaak omdat hier bepaalde programma's, zoals Exact, opstaan die je moeilijk op andere computers krijgt overgezet. (Ik ben trouwens niet de enige in Nederland die het programma gebruikt, 13,3% gebruikt het nog.)
Nu las ik 29 oktober dat Microsoft heeft aangekondigd dat ze vanaf 8 april 2014 Windows XP niet langer zullen ondersteunen. Met als gevolg dat er allerlei virussen makkelijk op je computer komen en er gegevens kunnen worden gestolen.
Nu vraag ik me af, of dit wel juridisch verantwoordelijk is? Want ik heb die computer met die bepaalde software enkele jaren geleden gekocht, met de gedachten dat ik er eigenlijk jaren mee kon doen. Om eerlijk te zijn wist ik niet eens dat het überhaupt mogelijk was dat een besturingssysteem kon stoppen als het ware.
Ik neem Microsoft dit zeer kwalijk, want iedereen is verplicht nu een nieuwe computer of besturingssysteem aan te schaffen.
Ik heb mij niet verder verdiept in besturingssystemen, maar ik koop een computer die ik zolang wil kunnen gebruiken, en die niet aan een houdbaarheidsdatum voldoet.


Microsoft heeft altijd aangekondigd dat zij besturingssystemen 10 jaar lang zal blijven ondersteunen. Dus ja, Microsoft mag dit doen. Grote bedrijven kunnen wél ondersteuning krijgen wanneer zij niet direct de mogelijkheid zien om over te schakelen (deze ondersteuning is echter ook eindig). Echter lijkt het mij verstandiger om een nieuw besturingssysteem te installeren gezien er natuurlijk grotere risico's aan het gebruik van Windows XP zitten.
_________________
Eidhof
Legal Advisor
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Jánošík



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 14 nov 2013 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Microsoft stopt enkel met de ondersteuning voor XP. Dat betekent dat als je vragen of problemen hebt ivm XP, je niet meer bij hen terecht kan. Voor de rest zal je computer net zo goed blijven werken als voordien. Regelmatig een update van je virusscanner uitvoeren (zoals je vroeger ook al moest doen) en je zit safe Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013 20:17    Onderwerp: Re: Windows XP Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eidhof schreef:
Microsoft heeft altijd aangekondigd dat zij besturingssystemen 10 jaar lang zal blijven ondersteunen. Dus ja, Microsoft mag dit doen.

Dit is alweer heel kort door de bocht. Software is geen roerende zaak, maar een gebruiksrecht. De Hoge Raad heeft bepaald dat het kooprecht toch van toepassing is, zodat ook software moet voldoen aan de norm van art. 7:17 BW (conformiteit). De vraag is dus of Windows XP de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De ondersteuning van het besturingssysteem zou een eigenschap kunnen zijn die de koper mocht verwachten. Maar is een ondersteuning van meer dan tien jaar een redelijke verwachting? Zeker als Microsoft aan de koper kenbaar heeft gemaakt dat het systeem maar tien jaar zou worden ondersteund, lijkt mij dat de koper dat niet mocht verwachten.

De vraag wie de koper moet aanspreken (Microsoft of de leverancier van de software) heb ik voor het gemak maar even buiten beschouwing gelaten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eidhof



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 19


BerichtGeplaatst: ma 18 nov 2013 11:13    Onderwerp: Re: Windows XP Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Eidhof schreef:
Microsoft heeft altijd aangekondigd dat zij besturingssystemen 10 jaar lang zal blijven ondersteunen. Dus ja, Microsoft mag dit doen.

Dit is alweer heel kort door de bocht. Software is geen roerende zaak, maar een gebruiksrecht. De Hoge Raad heeft bepaald dat het kooprecht toch van toepassing is, zodat ook software moet voldoen aan de norm van art. 7:17 BW (conformiteit). De vraag is dus of Windows XP de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De ondersteuning van het besturingssysteem zou een eigenschap kunnen zijn die de koper mocht verwachten. Maar is een ondersteuning van meer dan tien jaar een redelijke verwachting? Zeker als Microsoft aan de koper kenbaar heeft gemaakt dat het systeem maar tien jaar zou worden ondersteund, lijkt mij dat de koper dat niet mocht verwachten.

De vraag wie de koper moet aanspreken (Microsoft of de leverancier van de software) heb ik voor het gemak maar even buiten beschouwing gelaten.


De ontwikkelingen in deze branche zijn mijns inziens zo dusdanig in beweging dat je er niet vanuit kan gaan dat dit platform langer dan de, door Microsoft van tevoren afgekondigde, periode van 10 jaar ondersteunt kan blijven worden (btw: het wordt nu al 12 jaar ondersteunt).

Echter is het voor mensen met een bedrijf verstandig alle computers een update te geven gezien je zonder ondersteuning meer risico loopt op malware. Particulieren zullen terughoudender moeten zijn bij het internetbankieren en bij het uitvoeren van privacy gevoelige zaken als het doen van aangiftes e.d.

Er is zeer recent ook een aflevering van Kassa geweest betreffende dit onderwerp. http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/aflevering/kassa-3de91952c3/speel/1/

n.b. De ondersteuning die door Microsoft wordt gegeven bestaat niet alleen uit feedback maar ook uit het uitvoeren van updates. Deze updates zijn essentieel om evt. malware tegen te gaan.
_________________
Eidhof
Legal Advisor
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: vr 28 mrt 2014 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Winningst, in plaats van het installeren van een nieuw besturingssysteem - wat gezien het feit dat je de PC kocht met Windows XP nog geen sinecure zal zijn zonder te investeren in nieuwe(re) onderdelen zoals het RAM geheugen - zou je ook kunnen overwegen de PC te blijven gebruiken maar deze volledig van het netwerk af te halen.
In het bedrijf waar ik in een grijs verleden werkte was dat überhaupt common practice. De computers waar boekhouding, salaris verwerkingen en andere (privacy-)gevoelige informatie op stonden waren niet verbonden met het netwerk.
Op die manier kun je Exact en alle andere software blijven gebruiken, het enige wat niet meer mogelijk is Feesboeken. (Wat mijns inziens een dubbele win is overigens).
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds