Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 29 mei 2024 13:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wet gewetensbezwaren ?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: za 29 jul 2006 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
Het zal daar dan wel saai zijn.

Mwah...op de vrijdagavonden poker met een paar marsmannetjes enzo. Kan best interessant zijn om nieuwe culturen op te snuiven Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 29 jul 2006 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het ook wat lastig te begrijpen. Het afsluiten van een verzekering wordt gezien als een motie van wantrouwen tegen de Heere. Maar zo'n verzekering zorgt er echt niet voor dat je kind niet ziek wordt, alleen dat je dan financieel niet in de problemen komt. Ik begrijp het als iemand een verband wil zien tussen zijn geloof en zijn gezondheid, maar wat heeft de Heere nu met je financiën te maken?

Uiteindelijk heeft hij toch duizenden euro's betaald om zijn kind beter te krijgen (gelukkig maar!). Dit geld heeft de wil van de Heere teniet gedaan, zou mijn conclusie zijn...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 29 jul 2006 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee hoor, in wezen is het hetzelfde. Dat wat wij verzekerd zijn noemen heet dan gewoon naastenliefde en elkaar helpen. Het principe blijft gelijk: allen betalen voor een die het nodig heeft.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: za 29 jul 2006 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat zulke mensen zich vooral storen aan de commerciële kanten van een verzekeringsinstelling. Zoals tikSimone het al schreef; het principe blijft gelijk...de kosten worden in een gemeenschap samen gedragen, maar dan zonder tussenkomst van een verzekeringsbedrijf dat er winst mee moet maken.

In sommige gemeenschappen in NL is het zo dat mensen geen uitvaartverzekering nemen en gewoon onderling geld inzamelen wanneer er iemand komt te overlijden. Zelfde soort principe denk ik...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 29 jul 2006 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Nee hoor, in wezen is het hetzelfde. Dat wat wij verzekerd zijn noemen heet dan gewoon naastenliefde en elkaar helpen. Het principe blijft gelijk: allen betalen voor een die het nodig heeft.

Inderdaad, hetzelfde principe. Toch ziet men een verzekering als iets dat tegen god's wil gaat. Als je even doordenkt (en ziet dat het 1 pot nat is) lijkt me dat een vreemde gedachtengang.

Met de commerciële kanten en winst maken heeft het weinig te maken. Het is echt het idee dat je je verzet tegen de wil van god. Onder die strenggelovigen vind je best commerciële mensen die een op winst gerichte onderneming drijven. Denk maar aan Baan (het Enron van Nederland).

Het idee is dat als jij of je kind ziek wordt, dit zo was voorbestemd door god. Het zou dan geen zin hebben om je daartegen te verzekeren. Die laatste gedachtenstap volg ik alleen niet, omdat je dan in mijn ogen wel erg veel goddelijke waarde aan geld toekent.

Een uitvaartverzekeringen vind ik overigens echt onnodig. Je verzekeren tegen een zekere gebeurtenis is bijna per definitie zonde van je geld. Misschien als je van plan bent de rest van je leven in de schulden te zitten, of zo.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: za 29 jul 2006 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Een uitvaartverzekeringen vind ik overigens echt onnodig. Je verzekeren tegen een zekere gebeurtenis is bijna per definitie zonde van je geld. Misschien als je van plan bent de rest van je leven in de schulden te zitten, of zo.

Wat raar dat je dat zegt. Een uitvaartverzekering is een verzekering die je in de praktijk eigenlijk niet voor jezelf sluit, maar voor je nabestaanden. Enig idee hoeveel een begrafenisceremonie kost? De meeste mensen willen de nabestaanden niet met zulke hoge kosten laten zitten. Of je moet het niet erg vinden om geen 'leuk' opgezet begrafenisceremonie te krijgen of dat ze je assen maar in een vies kanaal mogen dumpen ofzo...weet ik veel.

Veel mensen hebben echter wel een uitgestippeld programma met uiteenlopende wensen voor hun ceremonie. Dat kost nu eenmaal geld. Als je een beetje denkt aan je nabestaanden, scheep je ze niet op met de kosten die dat met zich meebrengt.

En in NL zit je sowieso al de rest van je leven in de schulden of ben jij geen belastingplichtige?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: zo 30 jul 2006 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Een uitvaartverzekeringen vind ik overigens echt onnodig. Je verzekeren tegen een zekere gebeurtenis is bijna per definitie zonde van je geld. Misschien als je van plan bent de rest van je leven in de schulden te zitten, of zo.


De gebeurtenis is wel zeker, maar het moment waarop niet. Je zou er dus ook vette winst mee kunnen boeken. Al heb je daar zelf dan weinig aan ...

Volento Deo schreef:

Wat raar dat je dat zegt. Een uitvaartverzekering is een verzekering die je in de praktijk eigenlijk niet voor jezelf sluit, maar voor je nabestaanden. Enig idee hoeveel een begrafenisceremonie kost? De meeste mensen willen de nabestaanden niet met zulke hoge kosten laten zitten. Of je moet het niet erg vinden om geen 'leuk' opgezet begrafenisceremonie te krijgen of dat ze je assen maar in een vies kanaal mogen dumpen ofzo...weet ik veel.

Veel mensen hebben echter wel een uitgestippeld programma met uiteenlopende wensen voor hun ceremonie. Dat kost nu eenmaal geld. Als je een beetje denkt aan je nabestaanden, scheep je ze niet op met de kosten die dat met zich meebrengt.


Eigenlijk sluit je de uitvaartverzekering voor jezelf af. Jij wilt tenslotte een bepaald ceremonieel bij je uitvaart. En dat terwijl je gewoon van je geld kunt genieten en op kosten van de gemeenschap ter aarde besteld kan worden.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 30 jul 2006 1:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
En in NL zit je sowieso al de rest van je leven in de schulden of ben jij geen belastingplichtige?

Belastingplichtig zijn betekent toch niet dat je je hele leven rood staat? Mijn bezittingen zullen in ieder geval altijd voldoende zijn om een begrafenis van te betalen. Als ik lang genoeg leef kan ik uit de bespaarde premies mezelf 3x mooi laten begraven. Omdat meer dan 1x er toch niet inzit, kan ik van die andere 2 leuke dingen doen. Of mijn nabestaanden bouwen er een leuk feestje van.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: zo 30 jul 2006 8:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
Eigenlijk sluit je de uitvaartverzekering voor jezelf af.

Tuurlijk is het een persoonlijke verzekering, maar in de praktijk komt het er op neer dat de nabestaanden moeten dokken als iemand heengaat. Met zo'n verzekering hoeft dat niet, dus kan het in die zin ook opgevat worden als een verzekering voor de nabestaanden, zodat die zich niet lam hoeven te betalen (gemiddeld genomen zo'n 2500/3500€ op z'n minst).

ergo sum schreef:
En dat terwijl je gewoon van je geld kunt genieten en op kosten van de gemeenschap ter aarde besteld kan worden.

En waarom moet de gemeenschap zich verplicht voelen om de uitvaartkosten van een ander te vergoeden? Mag de gemeenschap dan niet net als de persoon die zou komen te overlijden genieten van haar eigen geld? Dat vind ik een egocentrisch en asociaal benadering.

bona fides schreef:
Belastingplichtig zijn betekent toch niet dat je je hele leven rood staat?

Dat beweer ik ook niet. Dat je schulden hebt hoeft niet te betekenen dat je automatisch rood staat. Wat de belastingdienst betreft: loonheffingen zijn juist in het leven geroepen om de mensen niet in een financieel strop te laten komen door in één keer een groot bedrag te hoeven te betalen. Zo kunnen mensen hun schulden (in dit geval aan de belastingdienst) afbetalen zonder rood te staan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 30 jul 2006 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar veel mensen laten toch wel meer vermogen na aan hun nabestaanden dan die 3.000 euro. Dus dat wordt gewoon van je erfdeel afgetrokken. In veel gevallen zal er dan nog een leuk bedrag over zijn hoor, oke niet in alle gevallen maar iniedergeval bij modale gezinnen.
Ik zie het nut van zo'n verzekering dus ook niet, behalve als je echt heel weinig geld hebt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: zo 30 jul 2006 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
En waarom moet de gemeenschap zich verplicht voelen om de uitvaartkosten van een ander te vergoeden?


In voorkomende gevallen regelt en draagt de gemeente gewoon de kosten van de begrafenis.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp



Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 595


BerichtGeplaatst: zo 30 jul 2006 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

In voorkomende gevallen regelt en draagt de gemeente gewoon de kosten van de begrafenis.


als de gemeente familie kan vinden worden de kosten op hen verhaald
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 31 jul 2006 0:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

annemiekewp schreef:
Quote:

In voorkomende gevallen regelt en draagt de gemeente gewoon de kosten van de begrafenis.

als de gemeente familie kan vinden worden de kosten op hen verhaald

Volgens www.uitvaart.nl zal de gemeente (als deze opdrachtgever is) de kosten eerst kunnen verhalen op de erfgenamen, en bij gebrek aan voldoende erfenis, op de bloed-en aanverwanten genoemd in art 1:392 BW. Dat is licht ironisch, want dit zijn de personen die gehouden zijn tot het verstrekken van levensonderhoud Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds