Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 17:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wet IB 2001 versus Digitale aangifte Belasingdienst
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jnvsrx



Leeftijd: 75
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 02 feb 2014 18:02    Onderwerp: Wet IB 2001 versus Digitale aangifte Belasingdienst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste leden van het forum,

Graag wil ik uw mening weten over een kwestie inzake de Wet IB 2001 art 3.127 lid 1 en lid 2 versus het digitale aangifteprogramma 2013 van de Belastingdienst.

In 2013 heb ik een bedrag A betaald voor premie lijfrente. Dat bedrag is voor mij het maximaal aftrekbare bedrag gelet op mijn situatie en geldende regelgeving van de belastingdienst en de Wet IB 2001. Het relevante deel van deze wet heb ik hieronder weergegeven.

Op grond art. 3.127 lid 1 van bovengenoemde wet kan ik in 2013 een deel van A aftrekken. Het overblijvende deel kan in 2013 op grond van art. 3.127 lid 2 afgetrokken worden tot een maximum van € 13802. De belastingdienst vertaald lid 1 in " jaarruimte 2013" en lid 2 in " niet benutte jaarruimte in de jaren 2006 t/m 2012" .

Vanaf 1 januari is het digitale aangifteprogramma 2013 van de belastingdienst beschikbaar. Mijn inziens werkt het programma niet als bedoeld in art. 3.127 lid 1 en lid 2 van de Wet IB 2001. Het programma dwingt een keus te maken af te trekken volgens lid 1 of af te trekken volgens lid 2. Beide leden allebei toepassen blijkt niet mogelijk in het aangifteprogramma

Mijn vragen zijn:

a. Heb ik art.3.127 lid 1 en lid 2 van de Wet IB 2001 goed geïnterpreteerd en in de zin van dat ik de uitkomsten van beide leden bij elkaar kan optellen ?
b. Zo ja, kan de belastingdienst regelgeving maken die afwijkt van de Wet IB 2001 ?

Met vriendelijke groet,
Jan

Artikel 3.127. In aanmerking te nemen premies voor lijfrenten

Geldend op 29-07-2013

1. Indien de belastingplichtige bij de aanvang van het kalenderjaar nog niet de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, heeft bereikt kan hij, vanwege een pensioentekort in het voorafgaande kalenderjaar, premies voor lijfrenten als bedoeld in artikel 3.124, eerste lid, onderdeel a, in aanmerking nemen tot een gezamenlijk bedrag van ten hoogste 17% van de premiegrondslag, waarbij op de uitkomst van deze berekening nog in aftrek komt de volgens het vierde lid bepaalde verminderingen in verband met de opbouw van pensioenaanspraken en dotaties aan de oudedagsreserve.

2. Indien de belastingplichtige in de aan het kalenderjaar voorafgaande periode van zeven jaar minder premies voor lijfrenten in aanmerking heeft genomen dan mogelijk was op grond van het eerste lid kan hij, op bij zijn aangifte gedaan verzoek, het niet aangewende bedrag, voor zover dit niet in een eerder jaar op grond van dit lid in aanmerking is genomen, te beginnen met het in het oudste jaar niet aangewende bedrag, in het kalenderjaar alsnog in aanmerking nemen. Het alsnog in aanmerking te nemen bedrag bedraagt ten hoogste 17% van de premiegrondslag, met een maximum van € 6989. Voor de belastingplichtige die bij het begin van het kalenderjaar een leeftijd heeft bereikt die ten hoogste tien jaar lager is dan de in dat kalenderjaar geldende pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, wordt het in de vorige volzin genoemde bedrag van € 6989 verhoogd tot € 13 802
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: ma 03 feb 2014 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De jaarruimte en reserveringsruimte kunnen naast elkaar worden gebruikt. Ik zou deze echter niet bij elkaar optellen. Wat vermeldt de toelichting in het aangifteprogramma?

Doorgaans is het verstandig om eerst de reserveringsruimte te benutten tot het maximum en eventueel daarna pas de jaarruimte. Ongebruikte jaarruimte komt immers terug in de reserveringsruimte, maar ongebruikte reserveringsruimte verdampt na verloop van tijd. Juist daarom is het ook van belang om aan te geven voor welk bedrag van welke aftrek gebruik gemaakt wordt.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
De Fiscalist

De Fiscalist

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 83


BerichtGeplaatst: ma 03 feb 2014 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gebeurt wel vaker dat het aangifteprogramma niet helemaal aansluit bij de wetgeving.

Je kunt een ander (commercieel) programma gebruiken.

Je kunt ook melden bij de fiscus dat het programma niet klopt, of je kunt het programma zodanig invullen dat je wel uitkomt waar je wilt zijn.

Of dat laatste aan te raden valt laat ik even in het midden. Als je een onjuiste aangifte doet waardoor te weinig belasting wordt geheven, is dat strafbaar.
_________________
Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Jnvsrx



Leeftijd: 75
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 03 feb 2014 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor uw reacties
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jnvsrx



Leeftijd: 75
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 04 feb 2014 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kwestie Wet IB versus Digitale aangifteprogramma is geklaard.

Een en ander na ruggespraak met de belastingdienst. In de versie die ik heb gedownload zit een software probleem. Daardoor werkt de rekenhulp die aan het aangifteprogramma is gekoppeld niet goed. De oplossing is de jaarruimtes los van het programma uitrekenen en per toepasselijk jaar invoeren in het aangifteprogramma. Alternatieven zijn een papieren aangifte doen of over een maand het digitale programma opnieuw downloaden. Het digitale aangifte programma wordt in voorkomende gevallen gerepareerd. Aldus de belastingdienst.

Vriendelijke groet,

Jan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
De Fiscalist

De Fiscalist

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 83


BerichtGeplaatst: wo 05 feb 2014 9:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelukkig hebben we nu een staatssecretaris die alle problemen bij de fiscus gaat oplossen....

Jouw probleem is iig getackeld.
_________________
Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds