Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 12:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Werkelijke situatie of formele bij belastingaangifte?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: vr 28 mrt 2008 11:04    Onderwerp: Werkelijke situatie of formele bij belastingaangifte? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik woon sinds enkele jaren bij mijn moeder in omdat deze op leeftijd is en de laatste tijd erg dementerend. Begin oktober 2007 lukte het niet meer en is ze opgenomen in een verpleegtehuis. Het verpleegtehuis is 38 km van mij verwijderd maar ik bezoek haar iedere dag.
Bij het invullen van mijn belastingaangifte bleek dat ik reiskosten van en naar het verpleegtehuis mag aftrekken. Dit is 20 cent per kilometer en dekt natuurlijk niet de kosten maar ik krijg er tenminste een beetje voor terug.
De belastingdienst geeft echter aan dat ik formeel in een andere woonplaats sta ingeschreven. Dit is correct, daar sta ik formeel ingeschreven maar ik kom er hooguit een keer per maand om de post op te halen, verder niet. Het huis is helemaal opgeknapt en ik ga het binnenkort verkopen.
Nu stelt de belastingdienst in een telefonisch gesprek (belastingtelefoon) dat ik de reiskosten niet mag aftrekken omdat ik formeel op een ander adres sta ingeschreven. Ik voldoe echter aan de voorwaarden die door de belastingdienst zijn gesteld: ik had een gezamenlijke huishouding met mijn moeder en we deelden de kosten.

Dit deed mij denken aan de kwestie van Guus Hiddink die op papier in Belgie woonde maar in werkelijkheid in Amsterdam. De belastingdienst was van mening dat de werkelijke situatie van belang was en niet de formele inschrijving als inwoner in Belgie. De belastingdienst won de zaak: Hiddink kreeg 45.000 boete en enkele maanden voorwaardelijk.
Als ik het goed begrijp wil de belastingdienst in mijn geval het omgekeerde doen: zij accepteren niet de werkelijke situatie maar de formele.
Het zou er dus op neerkomen dat de belastingdienst altijd gelijk heeft, ze kunnen de wet interpreteren naar eigen inzicht. In mijn geval doet de werkelijke situatie dus blijkbaar niet terzake.

Ik ben toch van plan om de reiskosten op te voeren. Krijg ik hier problemen mee?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 28 mrt 2008 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je kunt bewijzen dat de situatie was zoals je beweert dat zij was, dan lukt het wellicht.

Dat de belastingdienst je niet op een enkele bewering gelooft vind ik niet vreemd. Het ligt voor de hand dat de belastingdienst in eerste instantie uitgaat van waar je volgens de GBA woont. Je bent verplicht om je in te schrijven waar je werkelijk woont, dus in feite doe je bij je belastingaangifte een beroep op het feit dat je de wet hebt overtreden.

Bij Hiddink heeft de belastingdienst veel moeite moeten doen om te bewijzen dat hij de boel met zijn foute registratie in zijn voordeel zat te flessen. Je kunt niet verwachten dat de belastingdienst moeite gaat zitten doen om te bewijzen dat jij jezelf in jouw nadeel verkeerd hebt geregistreerd.

Simpel gezegd, jouw redenering is krom.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: za 29 mrt 2008 8:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je reactie bona fides. Je redenatie is duidelijk. Ik kan het heel gemakkelijk aantonen dat ik hier woonde. Maar overtrad ik daarmee werkelijk de wet? Het hele GBA gebeuren is mij zo langzamerhand een raadsel. Ik lees ook op andere fora dat daar veel verwarring over is onstaan. Vroeger kon je gewoon opgeven waar je woonde en daarmee was de kous af. Nu is het wel flink wat ingewikkelder geworden en kun je, soms zonder het zelf door te hebben, op meerdere plaatsen tegelijk ingeschreven staan.
bona fides schreef:
Je kunt niet verwachten dat de belastingdienst moeite gaat zitten doen om te bewijzen dat jij jezelf in jouw nadeel verkeerd hebt geregistreerd.

Ja, heb je helemaal gelijk in. Was bij nader inzien ook niet zo'n goede vergelijking.

Mijn moeder is in eerste instantie tijdelijk opgenomen in het verpleegtehuis. Dit is een verpleegperiode van ten hoogste enkele maanden. Dit was een soort proefperiode om te kijken of zij na het herstellen van de lichamelijke ongemakken weer thuis zou kunnen wonen.
Gedurende die periode is zij wel ingeschreven in de gemeente waar het verpleegtehuis zich bevind. Daar kwam ik dus na een aantal maanden pas achter. Dat schijnt de gemeente waar het verpleegtehuis staat zelf te mogen doen.
Je kunt het een beetje vergelijken met een ziekenhuisopname, maar in dat geval woon je weer niet in het ziekenhuis (ook al is je verblijf langdurig) maar nog steeds in je eigen huis ook al ben je daar nooit aanwezig.
Vroeger moest je zelf je woonplaats opgeven maar nu kan een andere instantie of een gemeente zelf dat blijkbaar zomaar buiten je medeweten om doen.

Toen de aanslag gemeentebelasting WOZ ontving (op het huisadres) heb ik de gemeente gebeld en gezegd dat zij nu in een tehuis woont. De gemeente argumenteerde dat zij daar uitsluitend tijdelijk verpleegd word en in principe gewoon op haar oude woonadres woont en blijft ingeschreven. En daar kan ik ze eerlijk gezegd ook geen ongelijk in geven, feitelijk klopt dat.
Vreemd genoeg komt haar post van overheidsinstanties (belastingdienst, gemeente, AOW enz.) nog steeds op haar oude adres. De rest (bijv. ziekenhuis, ziekenfonds, verzekeringen) word nu doorgestuurd naar het tehuis. Het verpleegtehuis heeft me gevraagd door te geven dat de post naar haar eigen woning moet worden gestuurd. Mijn moeder staat op dit moment in twee gemeenten ingeschreven. Ik zie daar het nut niet helemaal van in maar er zal wel een reden voor zijn.

De laatste tijd ben ik zelf weer vaker op mijn oude adres, waar ik dus sta ingeschreven. Het lijkt me niet zinvol om dit nu te wijzigen. Maar als ik het goed begrijp had ik het in het verleden door moeten geven toen op een punt kwam dat ik meer tijd bij mijn moeder doorbracht dan in mijn eigen huis?

Ik heb er overigens financieel helemaal geen baat bij hoor, in tegendeel: ik heb jarenlang hypotheek en andere kosten moeten betalen voor een huis waar ik niet vaak was en die paar honderd euro aftrek van de belasting weegt daar echt niet tegen op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 29 mrt 2008 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
Maar overtrad ik daarmee werkelijk de wet? Het hele GBA gebeuren is mij zo langzamerhand een raadsel.

Je bent verplicht je te registreren op het adres waar je woont, en wel binnen vijf dagen na de verhuizing. Zie art. 66 Wet GBA in combinatie met de definitie van adres en woonadres in art. 1.

Als je hypotheekrente aftrekt weet ik niet of het verstandig is om te bewijzen dat je niet in je eigen woning woont. (Ik denk niet dat je gelijk die aftrek verliest, maar hoe het precies zit weet ik niet.)

Quote:
Ik lees ook op andere fora dat daar veel verwarring over is onstaan.

Je kunt gewoon opgeven waar je woont. Je wordt vanzelf uitgeschreven waar je niet meer woont.

Quote:
Ja, heb je helemaal gelijk in. Was bij nader inzien ook niet zo'n goede vergelijking.

Mooi, dan hoeven we die discussie niet aan te gaan Wink. Sorry als de laatste zin in mijn vorige bericht wat bot overkwam.

Quote:
Toen de aanslag gemeentebelasting WOZ ontving (op het huisadres) heb ik de gemeente gebeld en gezegd dat zij nu in een tehuis woont. De gemeente argumenteerde dat zij daar uitsluitend tijdelijk verpleegd word en in principe gewoon op haar oude woonadres woont en blijft ingeschreven. En daar kan ik ze eerlijk gezegd ook geen ongelijk in geven, feitelijk klopt dat.

Maar je schreef net dat ze is ingeschreven in de gemeente waar ze verpleegd wordt.

Hoe dan ook: die WOZ gemeentebelasting (de OZB) wordt betaald door de eigenaar, en dat is je moeder. Of ze er nu als bewoner ingeschreven staat of niet. Dus ze moet inderdaad betalen.

Quote:
Mijn moeder staat op dit moment in twee gemeenten ingeschreven.

Ik vraag me af of ze echt in twee verschillende GBA's staat ingeschreven. Maar in ieder geval staat jouw GBA-inschrijving los van de GBA-inschrijving van je moeder.

Quote:
De laatste tijd ben ik zelf weer vaker op mijn oude adres, waar ik dus sta ingeschreven. Het lijkt me niet zinvol om dit nu te wijzigen. Maar als ik het goed begrijp had ik het in het verleden door moeten geven toen op een punt kwam dat ik meer tijd bij mijn moeder doorbracht dan in mijn eigen huis?

In jouw situatie vind ik het wat lastig te zeggen waar je precies hoort te zijn ingeschreven. Het hangt ervan af wat je woonadres is in de zin van art. 1 Wet GBA. Zoals je het in je eerste bericht beschrijft is je woonadres in ieder geval niet het adres waar je staat ingeschreven ("ik kom er hooguit een keer per maand om de post op te halen, verder niet").

Volgens art. 6.17 lid 1 sub e Wet IB 2001 kun je aftrekken:
Quote:
uitgaven voor reizen in verband met het regelmatig bezoeken van wegens ziekte of invaliditeit langer dan een maand verpleegde personen met wie de bezoeker bij de aanvang van de ziekte of invaliditeit een gezamenlijke huishouding voerde, indien de afstand tussen de woning of de verblijfplaats van de bezoeker en de plaats waar de verpleging plaatsvindt gemeten langs de meest gebruikelijke weg meer beloopt dan 10 kilometer.

(De 20 cent/km als per auto volgt uit art. 6.18 lid 6 sub a.)
Ik vermoed dat de belastingdienst vooral valt over de eis van "een gezamenlijke huishouding" bij de aanvang van de ziekte. Als je al een gezamenlijke huishouding had op het moment dat je moeder naar het verpleeghuis ging, kwam dat waarschijnlijk omdat de gezondheid van je moeder slechter was geworden. Die gezamenlijke huishouding is (denk ik) ontstaan vanwege de verminderde gezondheid, en bestond dus nog niet op het moment dat je moeder ziek werd. De aftrek voor reiskosten lijkt niet voor jullie situatie bedoeld. Maar misschien lees ik art. 6.17 lid 1 sub e Wet IB 2001 nu weer te streng.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gertje



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 111


BerichtGeplaatst: za 29 mrt 2008 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb geen compleet antwoord op je vraag, maar even een paar opmerkingen naar aanleiding van bovenstaande posts:

Quote:
Quote:
Mijn moeder staat op dit moment in twee gemeenten ingeschreven.

Ik vraag me af of ze echt in twee verschillende GBA's staat ingeschreven. Maar in ieder geval staat jouw GBA-inschrijving los van de GBA-inschrijving van je moeder.

Je kunt maar in één GBA zijn ingeschreven, volgens de Wet GBAP:

Quote:
Artikel 30
1. Uitschrijving geschiedt uitsluitend op grond van de mededeling van het college van burgemeester en wethouders van een andere gemeente dat heeft besloten tot inschrijving van de betrokken persoon in zijn basisadministratie. De uitschrijving geschiedt terstond na ontvangst van de mededeling. Tegen de in de eerste volzin bedoelde beslissing staat voor het college van burgemeester en wethouders geen voorziening open.
2. Als datum van uitschrijving geldt de datum van inschrijving bij de volgende gemeente.


Over de eigen woning en hypotheekrenteaftrek: dat is inderdaad oppassen. Volgens de Wet IB is er sprake van een eigen woning als die woning de belastingplichtige of personen behorende tot zijn huishouden, anders dan tijdelijk als hoofdverblijf ter beschikking staat. Als jij aanvoert dat je hoofdverblijf bij je moeder is, dan voldoe je hier niet meer aan en kan je hypotheekrenteaftrek afgewezen worden (art. 3.111 lid 1 en 3.120 IB). Uitzonderingen zijn er alleen voor het geval je huis leegstaat voor verkoop, of na aankoop.
Daarnaast valt je woning niet meer in box 1 maar in box 3, wat ook nadelig is.

Je kunt je afvragen of dit tegen elkaar opweegt.
Sterkte en succes in ieder geval!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: zo 30 mrt 2008 4:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties, ik ben niet zo gauw op m’n teentjes getrapt hoor bona fides. Het probleem met de dubbel inschrijving lijkt te zijn opgelost. Gisteren (zul je net zien) een brief gekregen van de gemeente, alleen de OZB wordt voor 2008 in rekening gebracht, alle andere ingezetene heffingen staan op nul. Ook word er van vorig jaar de heffingen voor twee maanden teruggestort.
Misschien is die tijdelijke opname nu definitief geworden en daarmee ook de GBA inschrijving. Ik weet het niet precies maar ze staat nu blijkbaar op één adres ingeschreven, net als je al zei Gertje en dat lijkt me ook de bedoeling van de GBA.

Blijft alleen de kwestie van kilometervergoeding (indien terecht) over. Het lijkt me inderdaad niet verstandig om dat achteraf nog te wijzigen: ik heb immers al die tijd hypotheekrente aftrek opgevoerd. In 2005 en 2006 was ik nog wel regelmatig in mijn eigen huis, maar in de loop van 2007 steeds vaker bij mijn moeder omdat ze lichamelijk en geestelijk steeds meer achteruit ging. Het is voor mijzelf dus ook wat moeilijk in te schatten waar ik toen precies woonde, dat is geleidelijk aan verschoven.
Dus blijft de vraag: kan ik een gezamenlijke huishouding voeren op een adres anders dan mijn hoofdadres?

Er wordt in art. 6.17 lid 1 sub e Wet IB 2001 letterlijk gezegd: ‘langer dan een maand’. Als je een zieke vriend of familielid intensief verzorgd voor een periode langer dan een maand (en je daar dus eigenlijk vaker bent dan in je eigen huis) dan ben je toch niet verplicht om een adreswijziging door te geven… je woont daar immers niet. Of zie ik dit verkeerd?

Bij de belastingaangifte 2007 van moeder had ik al aangegeven dat we samenwoonden maar geen fiscaal partnerschap wensten. Dit bleek voor de eindtotalen geen verschil te maken. Maar die gezamenlijke huishouding vond dus plaats op een ander adres dan mijn hoofdadres. Ik voer dus niet aan dat mijn hoofdverblijf bij mijn moeder is maar wel dat we een gezamenlijke huishouding hadden.

Volgens mij is dit toegestaan en voor mijn gevoel bovendien redelijk. Ik heb immers door middel van mantelzorg de overheid flink wat kosten bespaart. Dat deed ik natuurlijk geheel vrijwillig en op eigen initiatief maar als nu blijkt dat ik daar belastingtechnisch ook nog wat baat bij heb is dat mooi meegenomen. Of zou de belastingdienst daar toch anders over denken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 30 mrt 2008 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
Er wordt in art. 6.17 lid 1 sub e Wet IB 2001 letterlijk gezegd: ‘langer dan een maand’. Als je een zieke vriend of familielid intensief verzorgd voor een periode langer dan een maand (en je daar dus eigenlijk vaker bent dan in je eigen huis) dan ben je toch niet verplicht om een adreswijziging door te geven… je woont daar immers niet. Of zie ik dit verkeerd?

Die maand is een maand in het verpleeghuis, dat zit wel goed. Het probleem is mijns inziens dat je niet al een gezamenlijke huishouding voerde op het moment dat de ziekte nog moest ontstaan. De aftrek is volgens mij bedoeld voor situaties waarin twee mensen een gezamenlijke huishouding voeren om een reden die los staat van de latere ziekte waardoor één van beide partners wordt opgenomen.

Jij geeft duidelijk aan dat, zo er al een gezamenlijke huishouding is ontstaan, die huishouding pas is ontstaan toen de ziekte zich al heeft voorgedaan (en wel vanwege die ziekte, nl. om te kunnen verzorgen). Maar zoals gezegd lees ik de bepaling nu behoorlijk streng en heel misschien te streng.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: ma 31 mrt 2008 6:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben in 2005 bij haar in gaan wonen nadat ze haar pols had gebroken. Ik kookte het eten en bleef 's nachts bij haar, overdag bleef een buurvrouw bij haar. Het was de bedoeling dat dit een tijdelijke oplossing was. Gedurende die periode begon ze echter steeds meer te dementeren zodat ik besloot langer bij haar te blijven.
Die gebroken pols is natuurlijk al hesteld maar dementie werd steeds erger. Als je de dementie als ziekte beschouwd kun je dus stellen dat wij al een gezamenlijke huishouding voerden voordat deze begon.

Aan de andere kant: wanneer begint iemand te dementeren? Meestal kom je er pas later achter dat ze eigenlijk al een hele tijd vergeetachtig was. Maar daar denk je pas later aan. En er waren geen gevaalijke situaties waardoor het noodzakelijk was dat er iemand bij haar in de buurt bleef.

Het is dus een beetje een grijs gebied, en voor zowel voor als tegen valt wat te zeggen.
Vandaag moet ik de aangifte doen (laatste dag) en ik denk dat ik het er maar op waag. Als de belastingdienst hiertegen toch bezwaar maakt zal ik er ook niet moeilijk over doen en het evt. teveel terug ontvangen terugbetalen. Het is per slot van rekening maar geld.

Mocht het verhaal toch nog een staartje krijgen dan meld ik dat hier even. Dank voor de reacties!

Groet, Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds