Welke verordening is van toepassing (erkenning volmacht)
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal privaatrecht

#1: Welke verordening is van toepassing (erkenning volmacht) Auteur: festini BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2012 15:51
    —
Mijn antwoord is vast wel in een verordening van de Raad te vinden, maar weet niet welke. Ik wil graag weten of een volmacht, afgegeven in een andere lidstaat, erkend wordt in Nederland.

EVEX II en het vertegenwoordigingsverdrag igg niet, omdat het gaat om personen-en familierecht.

Wie ook wie kan mij helpen?

#2:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2012 15:19
    —
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.


Deze vraag is onbeantwoord gebleven. Een antwoord komt waarschijnlijk te laat. Ik weet ook het antwoord niet, maar de vraag intrigeert me al een tijdje.

Ik vraag me af om wat voor volmacht het gaat. Van een curator van een onder curatele gestelde misschien? Dan is misschien art. 1 lid 2 aanhef en onder c van het Haags Verdrag inzake de internationale bescherming van volwassenen, Trb. 2000, 10 van toepassing. En art. 6 Wet AB?

In ieder geval zijn personen- en familierechtelijke betrekkingen uitgesloten van toepasselijkheid van het Haags Vertegenwoordigingsverdrag 1978, zie art. 2 sub c.

Heeft iemand anders een antwoord?

Met vriendelijke groet,

Marja
---------------------------------------
Het goede leven:
Blijven hopen op en geloven in de wederkomst van Jezus de Messias
Huisje met zonnepanelen
Moestuintje
Muziek, werk en bidden
Gemeenschappelijk brood eten

#3:  Auteur: festini BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2012 20:55
    —
Beste Marja,

Sorry, ik mag hier niet verder op ingaan. Het was een zeer uitzonderlijke, niet vaak voorkomende situatie. De casus kon op een andere wijze opgelost worden, zonder gebruik te maken van de volmacht. Het ging in elk geval niet om een onder curatele gestelde.

Ik heb het te druk gehad om alsnog uit te zoeken hoe dit precies zit,
dus als iemand het antwoord weet houd ik mijzelf aanbevolen!

Bedankt voor je interesse Marja!

#4:  Auteur: suzanner BerichtGeplaatst: do 23 aug 2012 0:29
    —
Graag zou ik willen weten wat er uit gekomen is?

Ik ben voor een prive-zaak op zoek naar de 'geldigheid' van een uitspraak tot bewindvoering in Duitsland. Wordt dit overgenomen in Nederland, of dient er dan een nieuwe uitspraak gedaan te worden?

Het gaat om NL nationaliteit, >5yr in DL wonend, maar sterke binding met NL gehouden te hebben. Hoop dat iemand van jullie mee kan denken.

#5:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: do 23 aug 2012 11:49
    —
Dag,


Volgens mij is bij bewindvoering het Haags Verdrag Meerderjarigenbescherming van toepassing (art. 1).

Op grond van art. 5 is het gerecht waar de volwassene zijn gewone verblijfplaats heeft, bevoegd. Dat is dus de Duitse rechter.

De artt. 22 t/m 27 regelen de erkenning en tenuitvoerlegging.
Art. 22 lid 1 "De door de autoriteiten van een Verdragsluitende Staat genomen maatregelen worden van rechtswege in alle andere Verdragsluitende Staten erkend."
Er staat niet bij of Nederland en Duitsland verdragsluitende staten zijn. Ik denk het wel.
Er is een aantal uitzonderingen op dit erkenningsbeginsel (art. 22 lid 2): o.a. schending van hoor en wederhoor, openbare orde.

Art. 23 Iedere belanghebbende kan, ondanks het beginsel van erkenning, een verdragsluitende staat verzoeken een beslissing te nemen over de erkenning van een uitspraak door het gerecht van een andere verdragsluitende staat.
Art. 24 Daarbij blijft het gerecht gebonden aan de vastgestelde feiten.
Art. 26 Maatregelen die zijn uitvoerbaar verklaard in een andere verdragsluitende staat dan waar ze genomen zijn, worden overeenkomstig het recht van die andere staat (dus waar ze uitvoerbaar zijn verklaard) ten uitvoer gelegd.


Met vriendelijke groet,

Marja



Rechtenforum.nl -> Internationaal privaatrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl