Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 03 jun 2024 23:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Welke algemene voorwaarden gaat voor?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bjorn



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 31


BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 17:14    Onderwerp: Welke algemene voorwaarden gaat voor? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan iemand mij vertellen welke algemene voorwaarden voor gaan als men een contract sluit. Bij het aanbod en aanvaarding is niet verwezen naar de av. Dus lijkt het mij geen mogelijkheid battle of forms toe te passen. Alleen in het contract is verwezen naar av's van beide partijen maar er is geen rangorde bepaald. Mocht er toch een conflict komen, welke gaat dan voor?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedoel je hiermee dat 1 partij gebruik maakt van meerdere AV's?? Als de gebruiker op geen enkele manier verwijst naar welke AV voor welk geval wordt gebruikt dan gelden ze allebei niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zegt het contract er precies over?

"Op deze overeenkomst zijn de algemene voorwaarden van beide partijen van toepassing" zou naar mijn mening 6:225 overrulen.

Het kan ook zijn dat je moet kijken naar wiens AV in eerdere soortgelijke transacties tussen deze partijen van toepassing waren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bjorn



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 31


BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het contract vermeld alleen dat beide algemene voorwaarden van toepassing zijn. In de fase voor het sluiten van de overeenkomst heeft geen der partijen naar de algemene voorwaarden verwezen. Dan lijkt mij sowieso art. 6:225 lid 3 niet van toepassing. Of zie ik dat verkeerd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De partijen zijn het er kennelijk over eens dat beide AV's van toepassing zijn. Dan zie ik geen reden om daar anders over te denken. De regeling van 6:225 lid 3 blijft buiten toepassing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
stooggathi
Gast









BerichtGeplaatst: wo 08 mrt 2006 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De av's zijn alleen geldig als het Geurtzen/Kampstaal criterium erop van toepassing was (ook al kwamen de av's niet bij aanbod en aanvaarding naar voren doet dat niet af aan de werking aangezien partijen van het bestaan afwisten). Daarna is 6:225 lid 3 van toepassing.
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 09 mrt 2006 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides: Dit is volgens mij onjuist hoor wat je zegt. Als er wordt verwezen naar beide AV's en niet duidelijk wordt gemaakt welke AV onder welke voorwaarden geldt, dan gelden ze gewoon allebei niet volgens HR Visser/Avero.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 09 mrt 2006 1:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
@bona fides: Dit is volgens mij onjuist hoor wat je zegt. Als er wordt verwezen naar beide AV's en niet duidelijk wordt gemaakt welke AV onder welke voorwaarden geldt, dan gelden ze gewoon allebei niet volgens HR Visser/Avero.

Ik heb die uitspraak even opgezocht (NJ 1998, 705). Het ging hier om een gebruiker die naar 2 sets van voorwaarden verwees:

Quote:
Voorzover op de tussen Gaastra sr. of Gaastra jr. enerzijds en Visser anderzijds gesloten overeenkomst algemene voorwaarden van toepassing zijn berust een en ander op de verwijzing naar die voorwaarden op de eerdere facturen welke Visser aan Gaastra sr. heeft gezonden. Die facturen maken, zoals blijkt uit de vaststaande feiten, melding van toepasselijkheid van de "Voorwaarden uit 1966" of de "ALIB-voorwaarden". Niet is aangegeven hoe, wanneer en door wie de keuze tussen die verschillende algemene voorwaarden zal worden bepaald.

Volgens de HR is het voor Gaastra niet mogelijk om op begrijpelijke en niet onredelijk bezwarende wijze te achterhalen welke AV nu van toepassing zijn, en daarom zijn geen van beide AV's van toepassing. Visser heeft nog aangevoerd dat op het stuk van de vrijtekening en arbitrage beide AV's gelijkluidend zouden zijn, en dat ze in ieder geval voor zover wel van toepassing zijn, maar dit werd verworpen na de vaststelling dat dit feitelijk onjuist was.

In de casus van bjorn zijn de partijen op papier overeengekomen dat de AV's van beide partijen van toepassing zijn. Ik zie daar niet zo'n probleem in. De partijen hebben er zelf voor gekozen. Voor zover de AV's elkaar niet tegenspreken lijken ze me beide van toepassing. Voor zover ze elkaar wel tegenspreken lijken ze me niet van toepassing en nemen de redelijkheid en billijkheid het over. Dit staat bekend als de 'knock-out' doctrine. In 6:225 lid 3 BW heeft de wetgever voor 'first shot' gekozen, maar bij overeenkomst mogen de partijen daar best van afwijken, lijkt me.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 09 mrt 2006 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Quote:
De partijen hebben er zelf voor gekozen.


Nou dat is dan dus de vraag. Vaak wordt een ovk gesloten zonder dat de wederpartij van de AV op de hoogte is. Nu weet ik wel dat je dan in beginsel toch gebonden bent aan de AV ( mits aan de terhandstelling voldaan is) maar ik denk dat dit dus niet geldt als achteraf blijkt dat de gebruiker 2 AV gebruikt. Dan komt het arrest Visser/Avero om de hoek kijken en blijkt dat je ze gewoon allebei niet geldig kunt verklaren.

Alleen als de wederpartij nadrukkelijk heeft ingestemd met het gebruik van 2 AV's en deze elkaar inderdaad niet tegenspreken lijkt het me mogelijk. Ik vraag me trouwens wel af waarom het nodig is om 2 Av te gebruiken?? Je kan toch gewoon alles in 1 Av zetten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 09 mrt 2006 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Alleen als de wederpartij nadrukkelijk heeft ingestemd met het gebruik van 2 AV's en deze elkaar inderdaad niet tegenspreken lijkt het me mogelijk.

Let op: het gaat niet om 2 AV's van één en dezelfde partij!
De bepaling dat beide AV's van toepassing zijn staat in het papieren contract zelf, en beide partijen zijn daarmee akkoord gegaan.

Quote:
Ik vraag me trouwens wel af waarom het nodig is om 2 Av te gebruiken?? Je kan toch gewoon alles in 1 Av zetten?

Het gaat hier dus om de AV's van beide partijen. Dus partij X heeft AV-X en partij Y heeft AV-Y, en in de overeenkomst staat dat zowel AV-X als AV-Y van toepassing zijn. Uit het oogpunt van contractsvrijheid moet het partijen mogelijk zijn dat te bepalen, en ik zie niet in hoe ze het anders zouden kunnen doen dan op deze manier. Het BW kiest in 6:225 lid 3 voor first shot, maar het moet partijen vrij staan om expliciet voor knock-out te kiezen. Dit komt ook tot uitdrukking in 6:217 lid 2.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 10 mrt 2006 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah oke, dan is het inderdaad een ander geval. Ik vond de vraag van bjorn een beetje onduidelijk op dat gebied en dacht dus dat het ging om 1 gebruiker met 2 Av.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds