Webshop replica voetbalshirts
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Webshop replica voetbalshirts Auteur: Marloes. BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 19:56
    —
Hallo,

Ik ben laatst in contact gekomen met verschillende (buitenlandse) handelaren/webshops. Deze bieden replica voetbalshirts aan tegen een lage prijs. Hij koopt ze naar eigen zeggen bij "the factory", allemaal legaal volgens de man. Deze shirts komen uit het buitenland (china e.o), maar zijn niet van "echt" te onderscheiden... Ik wil dus graag weten of je deze via internet mag verkopen. Zo ja, waar zou ik dan op moeten letten/doen?

Groetjes,
Marloes

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 20:25
    —
Als de "echte" shirts auteursrechtelijk of merkenrechtelijk beschermd zijn, dan is het strafbaar om replicas te verkopen.

#3:  Auteur: Marloes. BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 20:46
    —
Het is eigenlijk een moeilijk geval. Die man zegt dat het allemaal legaal is, en dat veel shops deze shirts aanbieden onder "replicas". Veel grote shop (http://www.plutosport.nl/epages/Plutosport.storefront/4a733c73001e1149271dc0a800f2063e/Catalog/2568 hier bijv.) bieden ook replica shirts aan, hoe zit het daarmee dan?

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 21:11
    —
Hoe weet je dat de rechtenhouders daar geen toestemming voor hebben gegeven?

Quote:
Plutosport.nl, opgericht in 2005, is de goedkoopste online sportwinkel van Nederland en verkoopt alle A-merken sportartikelen tegen de laagste prijs. O.a. de merken Adidas, Nike, Puma, Asics, H2O, O’neill, Highroad en BodyGlove koop je extra voordelig bij Plutosport.nl.

Als het om namaak zou gaan, zou deze winkel zonder enige twijfel strafbaar bezig zijn. Maar ik zie daar geen aanwijzingen voor.

Importeren uit China kan alleen met toestemming van de merkhouder. Vraag die man om zwart op wit aan te tonen dat hij die toestemming heeft. Hoogstwaarschijnlijk kan hij dat niet. Dan is er niets moeilijks aan dit geval: het is gewoon illegaal en zelfs strafbaar.

#5:  Auteur: Marloes. BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 21:23
    —
Bedankt voor het antwoord. Ik zal het even aan hem vragen Wink

#6:  Auteur: DENNIS79 BerichtGeplaatst: ma 03 aug 2009 13:15
    —
Nog een tip, niet zozeer vanuit mijn juridische achtergrond, maar vanuit mijn kennis van (en verregaande interesse voor) al wat met voetbal te maken heeft en verzamelaar van voetbalshirtjes...

Een replica van een voetbalshirt, zoals die aangeboden worden door de gebruikelijke kanalen, is iets anders dan de replica waar jij op doelt. De shirts waar de echte voetballers in lopen zijn (over het algemeen) van heel hoge kwaliteit, gemaakt van allerlei hi-tech materialen om voor een zo goed mogelijke prestatie te zorgen. Die originele shirts zijn vreselijk duur om te produceren en worden daarom nooit gemaakt voor de retailhandel aan de fans. Daarom maken de echte merken ook "replica" shirts, die gewoon in opdracht en beheer door bijvoorbeeld NIKE en ADIDAS gemaakt worden en waar ook officiele logo's etcetera op staan. In feite alle voetbalshirts die je in Nederland in de winkel koopt zijn dus replica shirts, want niet van hi-tech materiaal.

De replica's waar jij (waarschijnlijk) op doelt, zijn die shirts die je in Turkije etcetera ook kunt kopen. Shirts die niet in opdracht van het grote merk zelf zijnvervaardigd en die soms zelfs overduidelijk verschillend zijn van de officiele lijn. Echter een groot deel van die fabrikanten gaat inmiddels zo ver dat ze de merken ADIDAS en NIKE etcetera met niet van echt te onderscheiden logo's namaken.

Maak je gebruik van laatstgenoemde shirts, dan moet je echt oppassen. Dit is namelijk regelrechte inbreuk op die merkenrechten en in Nederland blijft dat niet zonder gevolgen! Je kunt je ook niet beroepen op een e-mail van de leverancier die claimt dat alles in orde is... Je blijft zelf volledig verantwoordelijk voor datgene wat je invoert.

#7:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 03 aug 2009 14:01
    —
De uitleg van DENNIS79 zou zo maar eens heel verhelderend kunnen zijn Wink

#8:  Auteur: Marloes. BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 11:21
    —
Oke, nooit aan beginnen dus Wink

Bedankt voor de reacties

#9: Re: Webshop replica voetbalshirts Auteur: joeysgroothandel BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 0:28
    —
hoi marloes.
99% van wat uit china komt is namaak, ze zeggen daar altijd dat t origineel is, en als je ze om een licensie vraagt krijg je die ook gewoon van hun (ook nep). er wordt wel t een en ander origineel geproduceerd maar dat wordt allemaal via de rechtmatige merk eigenaar geregeld, dat kunnen wij niet daar rechtstreeks kopen,

legale replica voetbalshirts mogen zowieso niet met nike addidas erop.
in nederland zijn bijna alle nl clubs beschermd en alle engelse clubs via de snb snb-react.nl
nl shirtjes mogen wel maar niet met knvb logo en niet met nike natuurlijk.
ik heb ook wel betere prijzen als die leugenaars in china. en bij mij kunt u t makkelijk afhalen.
in china moet ook 99%, altijd 100% vooraf betallen.
m.v.g. joeysgroothandel.nl


Marloes. schreef:
Hallo,

Ik ben laatst in contact gekomen met verschillende (buitenlandse) handelaren/webshops. Deze bieden replica voetbalshirts aan tegen een lage prijs. Hij koopt ze naar eigen zeggen bij "the factory", allemaal legaal volgens de man. Deze shirts komen uit het buitenland (china e.o), maar zijn niet van "echt" te onderscheiden... Ik wil dus graag weten of je deze via internet mag verkopen. Zo ja, waar zou ik dan op moeten letten/doen?

Groetjes,
Marloes



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl