Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 11:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat kun je met HBO Rechten en wat juristen WO wel?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ghagens



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 20


BerichtGeplaatst: do 03 dec 2009 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn maar weinig HBO'ers die weten wat zij feitelijk met hun opleiding kunnen. Er lijkt in het juridische werkveld niet zo héél veel ruimte te zijn voor de HBO-jurist, en als afgestudeerd HBO-jurist kan ik zeggen dat ik dat ook niet zó vreemd vind.

Het is ook niet voor niets dat zoveel HBO-juristen doorstuderen op de universiteit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: vr 04 dec 2009 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar baseer jij die feiten op, dat veel Hbo'ers niet weten waar zij terecht kunnen, behalve je eigen ervaring?

Het feit dat studenten doorstuderen aan de uni zegt nog niets over het werkveld.
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: vr 04 dec 2009 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Waar baseer jij die feiten op, dat veel Hbo'ers niet weten waar zij terecht kunnen, behalve je eigen ervaring?

Het feit dat studenten doorstuderen aan de uni zegt nog niets over het werkveld.



Precies, het zegt niets over het werkveld. HBO juristen zijn uitstekend voor lichte juridische werkzaamheden, waar een advocaat m.i. eigenlijk te duur voor is. Verder bieden ze goede ondersteuning en zijn ze zeer zelfstandig. Ook zijn ze erg geschikt voor de intakes zodat de advocaat daar niet al te veel tijd meer aan hoeft te besteden. Het feit dat veel HBO juristen doorstuderen komt omdat het vrij eenvoudig is om na een HBO rechten opleiding je meestertitel te behalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ghagens



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 20


BerichtGeplaatst: zo 06 dec 2009 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Waar baseer jij die feiten op, dat veel Hbo'ers niet weten waar zij terecht kunnen, behalve je eigen ervaring?

Het feit dat studenten doorstuderen aan de uni zegt nog niets over het werkveld.


Het feit dat studenten doorstuderen zegt inderdaad niets over het werkveld, maar het zegt wel dat veel HBO studenten weinig hoop hebben voor een carrière met enkel HBO rechten. Kijkend ook naar bijvoorbeeld de beperkte mogelijkheden voor HBO'ers binnen de rechtspraak en advocatuur (bij alle interessante juridische functies staat uitdrukkelijk vermeld dat een universitaire rechtenstudie gewenst is), concludeer ik dat er in het werkveld slechts beperkt ruimte is voor de HBO-jurist.

Daarbij de nuance dat die gewenste universitaire rechtenstudie geen absoluut vereiste is, maar er zijn meer dan genoeg universitaire juristen, die sneller op juridische functies terecht komen.

Als juridisch adviseur zou je de keus hebben om bij een rechtsbijstand-verzekering te gaan werken (en daar binnenkomen als HBO'er is ook niet héél gemakkelijk), of een eigen juridisch advieskantoor oprichten. Er zijn vast tussenstappen mogelijk, maar ook daar krijgen universitaire juristen - logischerwijs - voorrang.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ghagens schreef:
pacta sunt servanda schreef:
Waar baseer jij die feiten op, dat veel Hbo'ers niet weten waar zij terecht kunnen, behalve je eigen ervaring?

Het feit dat studenten doorstuderen aan de uni zegt nog niets over het werkveld.


Het feit dat studenten doorstuderen zegt inderdaad niets over het werkveld, maar het zegt wel dat veel HBO studenten weinig hoop hebben voor een carrière met enkel HBO rechten. Kijkend ook naar bijvoorbeeld de beperkte mogelijkheden voor HBO'ers binnen de rechtspraak en advocatuur (bij alle interessante juridische functies staat uitdrukkelijk vermeld dat een universitaire rechtenstudie gewenst is), concludeer ik dat er in het werkveld slechts beperkt ruimte is voor de HBO-jurist.

Daarbij de nuance dat die gewenste universitaire rechtenstudie geen absoluut vereiste is, maar er zijn meer dan genoeg universitaire juristen, die sneller op juridische functies terecht komen.

Als juridisch adviseur zou je de keus hebben om bij een rechtsbijstand-verzekering te gaan werken (en daar binnenkomen als HBO'er is ook niet héél gemakkelijk), of een eigen juridisch advieskantoor oprichten. Er zijn vast tussenstappen mogelijk, maar ook daar krijgen universitaire juristen - logischerwijs - voorrang.


Ik snap dat jij met een bepaald beeld zit. Echter, wat ik mis in jouw verwijzingen is het feit dat de grootste groep juristen in het bedrijfsleven werkt en bij de overheid. Hier bestaan veel functies voor Hbo'ers en ook voor Wo'ers. De rechtspraak en de advocatuur betreffen een kleinere groep waar inderdaad vaak andere ingangsvereisten gelden. Aan je post te zine vind jij deze twee groepen interessant, andere mensen vinden andere takken weer leuker.

En nogmaals, het feit dat Hbo'ers vaak doorstuderen hoeft ook niet te maken te hebben met het weinig hoop hebben op een baan.
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessante discussie, net toevallig ook bij rechtssociologie gehad maar even een paar feiten.

- 75% van de taken die de advocaat voert kan ook uitgevoerd worden door hbo'ers.
- hbo'ers zijn goedkoper en praktijkgericht, vooral handig in deze economische crisis.
- deprofessionalisering van de markt, veel hbo'ers vervullen goede rollen bij gerechtsdeurwaarders, incassobureaus en rechtsbijstandverzekeraars. Daar is geen wo'er voor nodig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ghagens



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 20


BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:

Ik snap dat jij met een bepaald beeld zit. Echter, wat ik mis in jouw verwijzingen is het feit dat de grootste groep juristen in het bedrijfsleven werkt en bij de overheid. Hier bestaan veel functies voor Hbo'ers en ook voor Wo'ers. De rechtspraak en de advocatuur betreffen een kleinere groep waar inderdaad vaak andere ingangsvereisten gelden. Aan je post te zine vind jij deze twee groepen interessant, andere mensen vinden andere takken weer leuker.

En nogmaals, het feit dat Hbo'ers vaak doorstuderen hoeft ook niet te maken te hebben met het weinig hoop hebben op een baan.


Hoewel je daar absoluut gelijk in hebt, is de advocatuur & de rechtspraak de richting die veel HBO-juristen (uiteindelijk) op willen. En kijkend ook naar ervaringen met stageplekken, kan gezegd worden dat er voor de HBO-jurist nu (nog) weinig ruimte is in het bedrijfsleven. Bij de overheid is er ongetwijfeld meer ruimte, maar ook daar lijkt die ruimte vrij beperkt te zijn. Daarnaast ambiëren veel HBO-juristen schijnbaar geen functie bij de (lagere) overheid.

En doorstuderen hoeft niet te maken te hebben met de hoop op een baan, maar op zijn minst speelt mee dat er met een universitaire opleiding een veel betere basis is gelegd voor het vinden van een baan. Ik denk echter wel dat het beroepsveld dusdanig beperkt (of in ieder geval onvoldoende duidelijk) is, dat dit veel studenten ertoe aanzet door te studeren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien:
Misschien studeren veel Hbo'ers wel door omdat zij het niveauverschil niet altijd even groot vinden, althans lijken te vinden. Ik weet niet of iemand de cijfers weet te noemen van doorgestroomde Hbo'ers die het wel en niet halen? Dit kan al een heel ander beeld geven.

De markt is zich ook nog aan het aanpassen aan de differentiatie tussen Wo en Hbo; dit is dus een groeiende markt die mogelijkheden biedt voor de Hbo'er.

Ik ben het met Nobility eens dat veel van de taken van een advocaat kunnen worden uitgevoerd door Hbo'ers.

@Ghagens: waar baseer jij je mening op dat er weinig juridisch werk bij de overheid te doen is? Ik lees het blad Binnenlands Bestuur en daar staan toch heel wat vacatures in bij de centrale en decentrale overheid. Ik ben daarom de mening toegedaan dat er bij de overheid wel degelijk werk te doen valt.

Ik heb echter geen cijfers over wat Hbo'ers willen, dus ontkrachten dat de meeste de advocatuur of rechtspraak in willen kan ik niet.
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De cijfers weet ik niet, maar uit mijn eigen omgeving studeert bijna iedereen met een HBO door. Het kost je weinig extra tijd en levert je in verhouding veel op. Een AA mag bijvoorbeeld net niet alles doen wat een RA mag, terwijl er maar 2 jaartjes verschil in studie zit. Mijn zus had bijvoorbeeld AA en deed alles, daarna kwam een RA om een handtekening te zetten. Dat kan ze makkelijk zelf en daarom heeft ze nu een RA titel behaald. Een HBO jurist mag net niet alles wat iemand met een mr. titel wel mag en daarom is het ook voor een HBO jurist zeer rendabel om door te studeren. Het heeft bijvoorbeeld ook te maken met procesvertegenwoordiging waar een advocaat vaak een monopolie positie op heeft. Iemand met een HBO bedrijfskunde kan net niet en mag net niet wat een MBA'r wel mag en kan. Dat lijkt me gewoon erg frustrerend voor HBO'rs, telkens net niet. M.i. kunnen ze beter een amerikaans systeem van onderwijs invoeren en de hbo's afschaffen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ghagens



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 20


BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien:
Misschien studeren veel Hbo'ers wel door omdat zij het niveauverschil niet altijd even groot vinden, althans lijken te vinden. Ik weet niet of iemand de cijfers weet te noemen van doorgestroomde Hbo'ers die het wel en niet halen? Dit kan al een heel ander beeld geven.

De markt is zich ook nog aan het aanpassen aan de differentiatie tussen Wo en Hbo; dit is dus een groeiende markt die mogelijkheden biedt voor de Hbo'er.

Ik ben het met Nobility eens dat veel van de taken van een advocaat kunnen worden uitgevoerd door Hbo'ers.

@Ghagens: waar baseer jij je mening op dat er weinig juridisch werk bij de overheid te doen is? Ik lees het blad Binnenlands Bestuur en daar staan toch heel wat vacatures in bij de centrale en decentrale overheid. Ik ben daarom de mening toegedaan dat er bij de overheid wel degelijk werk te doen valt.

Ik heb echter geen cijfers over wat Hbo'ers willen, dus ontkrachten dat de meeste de advocatuur of rechtspraak in willen kan ik niet.


Cijfers heb ik ook niet, ik kan slechts spreken uit mijn eigen ervaring als HBO-jurist die de overstap heeft gemaakt naar de universiteit (en met mij zeker 70% van de studenten die met mij afstudeerden van de Hogeschool Utrecht). Hoeveel het er uiteindelijk halen weet ik niet, omdat het traject zoals dat er nu is nog relatief nieuw is.

Mijn indruk is wel dat de meeste HBO'ers de advocatuur of rechtspraak in willen. Ik heb de indruk dat dit zeker binnen de universitaire studie wel een beetje bijtrekt; het lijkt alsof men daar een breder beeld ontwikkelt van het werkveld. Mijn ervaring binnen het HBO is ook dat men zich vooral richt op een baan in de procespraktijk, waar (ironisch genoeg) een HBO jurist eigenlijk nauwelijks voor in aanmerking komt.

Ik zeg ook niet dat er bij de overheid weinig juridisch werk te doen is, overigens. Ik heb de indruk dat men daar echter niet zozeer op zoek is naar een HBO-jurist, en dat er niet zoveel HBO-juristen zijn die de wens koesteren daar te werken. Er zal ongetwijfeld veel werk zijn, maar de HBO-jurist lijkt daarin zijn weg nog niet echt te hebben gevonden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 15631


BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit onderwerp is nieuw en 'gesplitst' vanuit dit onderwerp.
_________________
Meedoen | Nettiquette | Colofon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Tukker



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het uurtarief van een gemiddelde Mr. bedraagt € 200,- of meer. Voor proceszaken met een relatief klein financieel belang is dit uurtarief een te hoog kostenrisico, temeer rechters een niet kostendekkend salaris gemachtigde toekennen. De absolute competentie grens gaat bij het Kantongerecht naar € 25.000,-. Tot die grens mag je dus als HBO-jurist optreden als procesgemachtigde, ook in alle huurzaken enz.
Er zijn en komen heel veel kansen voor HBO-juristen. Er zullen speciale kantoren gaan komen die als juridisch adviseurs personen kunnen bijstaan voor een tarief van ongeveer € 100,-. De gevestigde advocatenkantoren zullen hier iets mee moeten doen, wellicht aparte afdeling HBO-juristen gaan opzetten. Kortom kansen te over, maar je moet het zelf maken. Kom op creatieve HBO-ers!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds