Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 7:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat is recht?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 16 mrt 2005 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aub on topic of ik sluit deze thread.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: wo 16 mrt 2005 20:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sorry baas, ik zal zoet zijn Embarassed
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Ríchard™

Ríchard™

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2006 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Recht is iets kroms dat verbogen is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2006 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ríchard™ schreef:
Recht is iets kroms dat verbogen is.

Klopt niet. Het woord 'Recht' dat je hier gebruikt suggereert al een lading/betekenis te hebben. Je hebt er helaas niet bij gezet wat je denkt dat dat dan is. De topic gaat er juist over een lading/betekenis te geven aan Recht.

Het woord 'Recht' in jouw zin verwijst niet naar zijn originele referent, maar naar een referent die daarmee in een contiguïteitsrelatie staat. Oftewel, tussen het beeld en het bedoelde zit geen overeenkomst, want bedoel je dat het Recht in totaliteit krom is? (anders is er in dit geval sprake van een synekdoche).

"...kroms dat verbogen is." lijkt me ook dubbelop.

Zo zou je dan ook kunnen zeggen:
"...rechts dat rechtgetrokken is." of
"...nats dat natgespoten is." enz enz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2006 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou de poster van dit forum van een kleine reactie willen voorzien. Hij schreef:

Quote:

"Recht is het geheel van de in de wet vastgelegde morele codes en principes die door algemeen geacepteerde normen tot stand is gekomen"


Maar in mijn visie zou met deze definitie het woord recht in wet moeten worden veranderd en dan "de in de wet" weglaten. Verder is de wet in mijn opinie objectiever dan recht. Vandaar ook wel een leuk verzonnen topic want er is m.i. niet één juist antwoord. Dat wil zeggen de invulling van het antwoord kan middels verschillende opvattingen tot stand worden gebracht. Het kader daarvoor zou dan inderdaad vast moeten liggen in de definitie. Je zou daarom de definitie wellicht aan kunnen scherpen door te zeggen "recht is de interpretatie van het geheel van in de wet..... is gekomen". In Nederland is deze interpretatie voorbehouden aan de rechter. Maar dat wil niet zeggen dat een ieder het eens is met wat de rechter uitspreekt. Een ieder heeft zijn eigen rechtsbeleving. Zijn eigen beeld bij wat rechtvaardig is. Tenminsten als je het woord recht in de betekenis neemt zoals ik dat in deze reactie heb gedaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lexine








Berichten: 112


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 1:40    Onderwerp: Re: Wat is recht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joris schreef:
Ja medeforumbezoekers het verbaast me dat ik deze vraag hier nog niet eerder heb gezien Wink ....... "wat is recht?". Enigzins gestimuleerd door het leren voor het tentamen rechtsfilosofie wil ik mijn definitie eens aan jullie streng deskundig oordeel onderwerpen.

"Recht is het geheel van de in de wet vastgelegde morele codes en principes die door algemeen geacepteerde normen tot stand is gekomen"

Wat vinden jullie ervan? Ik heb enigzins geprobeerd een nieuwe verenigingstheorie tot stand te brengen Wink d.w.z. een combinatie van positief rechtelijke en natuurrechtelijke benaderingen van het recht.


De definitie van recht die gegeven wordt is die van de canon, niet van recht. De wet is, in weerwil van wat juristen en rechtsfilosofen ons doen geloven, niet de neerslag van de algemeen geaccepteerde normen. Het is, zoals uit de rechtsociologie blijkt, datgene wat de wetsmakers tot wet verklaren.

Een term als 'natuurrecht' wordt gebruikt om datgene wat tegen het intuitieve gevoel van 'recht' ingaat te rechtvaardigen. (Pun intended).

Een wat andere benadering. Het geheel van geschreven wetten is, in een democratie, datgene waar een consensus over te vinden is, waarvan men vindt dat dit niet aan de burgers zelf overgelaten kan worden. Dit in de veronderstelling dat de staat beter in staat is om de omgang tussen individuen te regelen dan de individuen zelf.

De mathematische benadering. In een tweedimensionale wereld is recht de kortste verbinding tussen twee willekeurige punten.

De talmoedische benadering. Recht is datgene wat met recht te verdedigen valt.

Mijn benadering. Recht is wat de rechter voor recht verklaart.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Ríchard™

Ríchard™

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
Ríchard™ schreef:
Recht is iets kroms dat verbogen is.

Klopt niet. Het woord 'Recht' dat je hier gebruikt suggereert al een lading/betekenis te hebben. Je hebt er helaas niet bij gezet wat je denkt dat dat dan is. De topic gaat er juist over een lading/betekenis te geven aan Recht.

Het woord 'Recht' in jouw zin verwijst niet naar zijn originele referent, maar naar een referent die daarmee in een contiguïteitsrelatie staat. Oftewel, tussen het beeld en het bedoelde zit geen overeenkomst, want bedoel je dat het Recht in totaliteit krom is? (anders is er in dit geval sprake van een synekdoche).

"...kroms dat verbogen is." lijkt me ook dubbelop.

Zo zou je dan ook kunnen zeggen:
"...rechts dat rechtgetrokken is." of
"...nats dat natgespoten is." enz enz


Poeh, poeh.. jij neemt die loze kreet wel zeer serieus. Als ik dan toch moet uitleggen wat ik ermee bedoel:

Verbuig je iets dat recht is, dan is het krom. Iets dat recht is kan ook iets kroms zijn dat verbogen is. Ofwel recht is iets kroms dat verbogen is. Dat is meestal mijn standaardantwoord als iemand mij vraagt wat recht is. Ik kan namelijk wel een definitie geven van wat recht nu is, maar dit is toch veel leuker?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 7:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ríchard™ schreef:
Verbuig je iets dat recht is, dan is het krom.
Ik volg je.

Ríchard™ schreef:
Iets dat recht is kan ook iets kroms zijn dat verbogen is.
Ik volg je niet meer. Iets dat recht is, kan niet ook iets kroms/verbogens zijn, want dat zijn tegengestelde eigenschappen. Iemand kan bijvoorbeeld toch ook niet dik en ook dun zijn?

En weer...: "...iets kroms dat verbogen is" is dubbelop. Van Dale zegt:
krom (bn.)
1 afwijkend van een rechte lijn => gebogen

Ríchard™ schreef:
Ik kan namelijk wel een definitie geven van wat recht nu is, maar dit is toch veel leuker?
Laughing Verras me eens... Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bananen zijn krom.

Een rechte banaan is een banaan die (recht) is gebogen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ríchard™

Ríchard™

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
Ik volg je niet meer. Iets dat recht is, kan niet ook iets kroms/verbogens zijn, want dat zijn tegengestelde eigenschappen. Iemand kan bijvoorbeeld toch ook niet dik en ook dun zijn?

En weer...: "...iets kroms dat verbogen is" is dubbelop. Van Dale zegt:
krom (bn.)
1 afwijkend van een rechte lijn => gebogen

ver·bui·gen (ov.ww.)
1 door buigen omvormen => ombuigen

oude staat (recht) -> verbuigen -> nieuwe staat (krom)
oude staat (krom) -> verbuigen -> nieuwe staat (recht)

Zo tevreden? Razz

Volento Deo schreef:
Laughing Verras me eens... Razz

Je wilt me toch niet aanzetten tot het overtypen van een passage uit mijn lesboek toch? Je weet het zonder twijfel toch beter dan ik. Als je me nu vraagt wat recht voor mij is, of hoe belangrijk ik het acht, dan wil ik nog wel een poging wagen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ter informatie:
Ars Aequi heeft in 2005 een speciaal nummer getiteld Krom~recht, misstanden in het recht uitgebracht wat voor deze discussie erg interessant is c.q. kan zijn.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ríchard™ schreef:
Recht is iets kroms dat verbogen is.


Je kan ook iets kroms verbuigen, waardoor het nog krommer wordt.
Iets kroms verbuigen kan dus wel, maar hoeft helemaal niet te betekenen dat het dan recht is.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Recht is een hoog gehalte je boerenverstand gebruiken??
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuke discussie dit Yesss. Begint wel een beetje meer en meer te lijken op "liefde is...."-tegels Mr. Green Razz. Veel antwoorden mogelijk en veel waarheden.

Recht is tijd- en plaatsgebonden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tukker



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: do 19 okt 2006 13:03    Onderwerp: Re: Wat is recht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Joris,

Recht is het geheel van regels, krachtens en door een rechtmatige overheid gegeven, teneinde het maatschappelijke verkeer zo soepel mogelijk te doen verlopen.

Mooi he.

Johan Tukker.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds