Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 13:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat is objectiviteit?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 19:54    Onderwerp: Wat is objectiviteit? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is objectiviteit in inhoudelijke zin des woords Question
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vandale.nl zegt:

ob·jec·ti·vi·teit (de ~ (v.))
1 het objectief zijn

ob·jec·tief2 (bn.)
1 zich bepalend tot de feiten, niet beïnvloed door eigen gevoel of door vooroordelen

Fockema zegt:

Niets

Kortom denk ik dat er met objectiviteit wordt bedoelt dat iets niet onderhevig is aan eigen gevoel, vooroordelen of anderszins subjectieve aspecten maar zich uitsluitend baseert op feiten.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 20:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar gaat het bij de definitie van het woordenboek niet eerder over objectieve toepassing van een feit? Laat ik het anders stellen. Stel dat tevens inhoudelijke objectiviteit wordt beoogd: is inhoudelijke objectiviteit te vereenzelvigen met een niet door eigen gevoel of door vooroordelen beïnvloed feit? Slechts gegeven wordt daarmee wat voor 'feit' niet objectief wordt geacht, maar niet wat wel als objectief 'feit' heeft te gelden, tenzij wordt gesteld dat ieder ander 'feit' objectief is. Moet inhoudelijke objectiviteit überhaupt slechts betrekking hebben op feiten? Wat is eigenlijk een feit? Een feit is volgens inhoudelijke objectiviteit, de objectiviteit als zodanig! Is dat dan wat onomstotelijk vaststaat als de waarheid? Daarmee kan zeker niet worden volstaan. Volgens mij werken we al die tijd deels met een subjectief begrip.

Laatst aangepast door abraxes op do 26 jul 2007 20:36, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Abraxes, heftige vragen voor de donderdag om half negen.
Kan ik je hier een dienst mee doen?
Quote:
Pas als er sprake is van 'objectieve' overlast, dat wil zeggen overlast die redelijkerwijs, door de meeste mensen, als hinderlijk wordt ervaren,...

_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe kom je zo op die vraag? Ik vraag dat omdat het wellicht kan bijdragen aan het antwoord.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 20:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket
Quote:
Pas als er sprake is van 'objectieve' overlast, dat wil zeggen overlast die redelijkerwijs, door de meeste mensen, als hinderlijk wordt ervaren,...


In dat geval wordt objectiviteit vastgesteld aan tijds- en plaatsgebonden normen en waarden welke bij een groep mensen heersende is. Is dat dan de maatstaaf voor inhoudelijke 'objectiviteit'?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Is dat dan de maatstaaf voor inhoudelijke 'objectiviteit'?

Abraxes, ik zit ook met dit probleem. Ben dus heel blij dat jij dit aankaart.
Volg de topic met verhoogde belangstelling.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Hoe kom je zo op die vraag? Ik vraag dat omdat het wellicht kan bijdragen aan het antwoord.


JetKroket zat er wel heel dicht bij. Ik ben bezig met bestuursrecht. vaststelling van of een subject kan worden aangemerkt als belanghebbende is aan de orde. Een vereiste is dat er sprake moet zijn van een objectief belang. Mijn leerboek geeft alleen maar een omschrijving van wat het niet is, wat ik trouwens vaker tegen kom bij de vereisten welke hebben te gelden om te kunnen worden aangemerkt als belanghebbende. Toen ben ik gaan nadenken over nou precies de definitie is van inhoudelijke objectiviteit, ook meer in ruime zin.

Dan dwaal ik af en uiteindelijk kom ik tot een tegenstrijdig nietszeggend stukje tekst. Wink

Objectief bepaalbaar belang: De belangen van het subject welke worden aangetast door het besluit kennen geen louter subjectief gevoel van sterke betrokkenheid, maar zijn objectief van aard. Immateriële belangen als de kwaliteit van woonomgeving en werkomgeving zijn objectief bepaalbaar. Waarom objectief? Het leerboek geeft geen inhoudelijke definitie. Objectief belang laat zich slechts kennen in de zin van de reden waarvoor deze dienstbaar is gesteld: toepasselijkheid van het belangenbegrip. Objectiviteit is dienstbaar aan de norm, binnen zo’n afgebakend kader dient vaststelling te geschieden. Of, objectiviteit laat zich kennen door een niet van de gestelde norm afhankelijke factor. Of iets objectief is wordt bepaald aan de hand van buiten de norm liggende aspecten. Of de norm uiteindelijk van toepassing is ziet men pas indien de objectiviteit is gevonden. Zoekt men naar objectiviteit zonder rekenschap te geven aan de norm? Zoekt men via de norm naar objectiviteit? Kan wel worden gesproken over uniforme objectiviteit en ja, is objectiviteit niet ‘subjectief’? Subjectief omdat wordt verwezen naar een tijdsgebonden positieve leer. Voor de toepassing van objectiviteit is betrekkelijk makkelijk een regel te geven. Een neutrale, evenwichtige toepassing leidt tot een objectief oordeel. Maar inhoudelijke vaststelling van objectiviteit staat daar los van. Een verschijning dient als objectief gegeven te worden aangemerkt. Welke thans vervolgens ‘als belang’ moet kunnen gelden. Gesteld kan reeds worden dat niet objectief wordt geacht slechts ‘gevoelsmatige subjectieve elementen’.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Objectief heeft volgens mij eigenlijk altijd betrekking op de manier waarop je iets beoordeelt. Ook bij de objectieve 'toepassing' van een criterium, want dan beoordeel je objectief of aan het criterium wordt voldaan.

De definitie van 'objectief' in op www.vandale.nl lijkt mij een correcte omschrijving wat betreft het gebruik van het woord in het dagelijks spraakgebruik.

In het recht wordt 'objectief' volgens mij vaak in een algemenere betekenis gebruikt, namelijk "onafhankelijk van de perceptie van een specifiek persoon". Bijvoorbeeld de "objectieve overlast" in het voorbeeld van JetKroket. Als de rechter bepaalt of er sprake is van objectieve overlast, betekent dat 'objectief' niet dat de rechter zelf objectief moet zijn (dat moet hij altijd al zijn, en wel in de betekenis van de Van Dale). Het betekent ook niet dat hij moet bepalen of de klagende persoon overlast heeft ondervonden "niet beïnvloed door eigen gevoel of door vooroordelen". Het betekent dat de rechter moet beoordelen of de gemiddelde persoon in de plaats van de specifieke klager ook overlast had ondervonden. Dus los van de perceptuele eigenaardigheden van de klager, die misschien overgevoelig is voor een bepaald soort geluid. Die bijzondere overgevoeligheid heeft niets met "eigen gevoel of vooroordelen" te maken, maar moet door de rechter in zijn beoordeling wel weggefilterd worden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cogito-ergo-sum



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 128


BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Abraxes, heftige vragen voor de donderdag om half negen.
Kan ik je hier een dienst mee doen?
Quote:
Pas als er sprake is van 'objectieve' overlast, dat wil zeggen overlast die redelijkerwijs, door de meeste mensen, als hinderlijk wordt ervaren,...


Misschien bestaat 'objectieve overlast' niet, omdat wij mensen de objectieve werkelijkheid niet echt kunnen kennen, omdat we subjectief waarnemen.

Een definitie daarentegen zoals hierboven door JetKroket gegeven, spreekt me wel aan, omdat een meerderheid van redelijke mensen m.i. het best in staat zal zijn om het dichst bij de objectieve waarheid te komen. De subjectieve mening van deze redelijke mensen doet dan bijvoorbeeld dienst als een aan objectiviteit grenzende subjectiviteit. Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij schiet dat arrest Amsterdamse kapvergunning (ABRS 12 september 2001) te binnen. Het gaat daar om de vraag wanneer iemand als belanghebbende wordt gezien. Voor de mensen die het niet kennen hieronder even de aantekeningen van de studiegenoot die dit uittreksel maakte er bij:

Quote:
Mevrouw dient bezwaar in tegen het vellen van een aantal iepen op de Dam in Amsterdam. Om als belanghebbende (art. 1:2 lid 1 Awb) te kunnen worden aangemerkt dient een persoon een hem persoonlijk aangaand belang te hebben dat hem in voldoende mate onderscheidt van anderen. De bezwaarcommissie oordeelt dat appelante wel belanghebbende is, niet vanwege het ‘zicht’-criterium, maar vanwege het ‘mevrouw-Kiki-criterium’: het kappen van de bomen zal van invloed zijn op de woonomgeving van appelante.

De president van de Rechtbank volgt daarin de bezwaarcommissie niet. Zij oordeelt dat ‘niet is gebleken dat het bestreden besluit een directe invloed heeft op de woonomgeving’ van appelante.


Ik denk dat het daarin ook gaat om een objectief belang. Dus: ben je op grond van de feitelijke omstandigheden wel belanghebbende?

Het gaat dus m.i. niet echt om inhoudelijke objectiviteit, maar meer of iets objectief gezien zus en zo kan worden uitgelegd. Hm, soms weet je even niet goed hoe iets precies te verwoorden, maar goed, ik hoop dat je de strekking begrijpt.

Het is inderdaad: hoe kijkt de gemiddelde, redelijk denkende mens daar tegenaan?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mevrouw Kiki deed niet mee in mijn studieboek. Smile Volg ik de terugkeer van mevrouw Kiki dan lijkt het mevrouw Kiki criterium betrekking te hebben op het vereiste van persoonlijk belang en in het bijzonder uitbreiding van het nabijheidscriterium. Maar wat je schrijft over het vereiste van 'een objectief belang' komt overeen met wat in deze draad dan kennelijk in juridisch objectieve zin als objectief moet worden aangemerkt: de zienswijze van een aantal mensen met redelijke gedachtegang, dat wat als objectief oordeel voortspruit uit een gemiddeld redelijk denkend mens.

Aanpassing: toelichting laatste zinsnede.


Laatst aangepast door abraxes op do 26 jul 2007 23:49, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het afstandcriterium heeft dacht ik betrekking op de vraag of er sprake is van een "persoonlijk" belang. Onderscheidt de belanghebbende zich van willekeurige anderen?

Of een belang een "objectief" belang is was aan de orde in de zaak van de dochter van een musicus die bezwaar maakte tegen de verbouwing van het concertgebouw omdat deze de herinnering aan haar vader zou aantasten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2007 1:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm dit kan gewoon niet zo makkelijk zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2007 8:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar in beide door bona fides genoemde voorbeelden zal dat objectief bepaald moeten worden. Zo bedoel ik dat.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds