Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Waarom zou je eigenlijk straf uitdelen?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pianoforte



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 23 feb 2012 22:29    Onderwerp: Waarom zou je eigenlijk straf uitdelen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met die vraag was ik aan het brainstormen. Ik kwam op de volgende redenen.
1) Bescherming van de maatschappij
Je wilt als burger niet het risico lopen bestolen of vermoord te worden, daarom moeten misdadigers opgesloten worden.
Ongeacht de ernst van het misdrijf, moet je de dader daarom zo lang opsluiten tot je zeker weet dat hij het nooit meer zal doen.
Toekomstige daders moet je dus ook opsluiten, voordat ze hun daad hebben kunnen verrichten.
2) Preventieve werking
Als je weet dat je een straf boven het hoofd hangt, zul je niet in de fout gaat. Dit effect zie je bijvoorbeeld bij verkeersdeelnemers als er een politieagent in de buurt is. Hoe hoog moet de straf zijn? Ik zou denken: de pakkans maal de straf (boete) moet gelijk zijn aan (of iets hoger zijn dan) het voordeel dat de misdaad oplevert.
3) Voorkomen van herhaling
Als de preventie onder punt 2 niet heeft gewerkt, zul je een hogere straf moeten opleggen, aangepast aan de persoon. De straf moet zo hoog zijn, dat deze persoon niet zal recidiveren. Dat betekent dat de aan de persoon aangepaste straf eigenlijk altijd hoger moet zijn dan de standaardstraf onder punt 2. Bij elk nieuw delict zal de straf hoger moeten zijn, hoewel recidive natuurlijk niet zal voorkomen als direct de juiste diagnose gesteld wordt.
4) Genoegdoening of vergelding
Dit is de gekste reden van de vier, omdat hij rationeel gezien geen enkel nut heeft. Maar mensen hebben die oerdrift, wij kunnen het niet hebben dat een dader er mee weg komt. De hoogte van de straf moet gelijk zijn aan het aangerichte leed of de aangerichte schade: oog om oog, tand om tand. Een moordenaar moet je dus in alle gevallen levenslang opsluiten, de nabestaanden hebben immers ook "levenslang".
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 23 feb 2012 22:59    Onderwerp: Re: Waarom zou je eigenlijk straf uitdelen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

pianoforte schreef:
Toekomstige daders moet je dus ook opsluiten, voordat ze hun daad hebben kunnen verrichten.

En aangezien iedereen een potentiële dader is, is de oplossing eenvoudig: we blazen deze planeet op. Niet alleen alle misdaad is daarmee uitgebannen, ook alle overige ellende. World peace!!
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: do 23 feb 2012 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/38886-zin-en-doelen-van-straf-vergeldingpreventiebeveiliging.html
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 20:28    Onderwerp: Waarom zou je eigenlijk straf uitdelen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.


Ik heb ook vaak moeite met de straf, er betekenis aan te geven, zelfs met de gronden vergelding, speciale en generale preventie.

Jezus leert de mensen (die hopen op zijn wederkomst en geloven in Zijn Naam) namelijk:
Mattheus 5:38 - 48 (NBG. Haarlem 1979):
"Gij hebt gehoord dat er gezegd is: oog om oog en tand om tand. Maar Ik zeg u, e boze niet te weerstaan, doch wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe; en wil iemand met u rechten en uw hemd nemen, laat hem ook uw mantel; en zal iemand u voor één mijl pressen, ga er twee met hem. Geef hem, die van u vraagt en wijs niet af die van u lenen wil.
Gij hebt gehoord dat er gezegd is: gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen, opdat u kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat Zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde? Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is."

Waarom dus vergelding en geen verzoening?
De Amish hebben iemand die veel Amish had neergeschoten en vervolgens zichzelf, vergeven.
Bij de Hutu's en de Tutsi's is er een verzoeningscommissie aan te pas gekomen en velen zijn vrijgelaten.

Straffen in de zin van liefdevol terechtwijzen en rationeel tuchtigen kan daarbij wel; dus tijdelijk apart zetten om tot bezinning te komen. Weer leren arbeiden, zes dagen in de week (daarom niet bezuinigen op arbeid in de gevangenis).

Straffen moet in ieder geval altijd repressief zijn; in reactie op een schade veroorzakend feit.

De gevaarlijke, ernstig gestoorde mens moet dan weer anders behandeld worden, maar dat is niet uit straf oogpunt, maar uit zorg voor de samenleving en voor de zieke persoon. Dan kom ik alweer uit bij dwangzorg, twee sporenstelsel van straf en maatregel. Speciale preventie met risicotaxatieinstrumenten.

Ik denk dat de paternalistische, rationele, humane straf (dus geen lijfstraf), maar de afzondering louterend, heiligend werkt, als iemand daarmee bewust zijn begane fout uitboet, overweegt en tot inkeer komt, terwijl hij zijn menselijke waardigheid behoudt. De straf is daarvoor nodig. Het gaat om rationele vergelding, geen uiting van vergeldingsdrang.

Ik zie de paternalistische straf nu niet zozeer als het stillen van vergeldingshonger, maar meer als een intrinsiek goede en juiste reactie op een begane fout, zonder welke de inkeer onvolledig blijft.


Met vriendelijke groet,

Marja
---------------------------------------
Het goede leven:
Blijven hopen op en geloven in de wederkomst van Jezus de Messias
Een huisje met zonnepanelen
Moestuintje
Muziek
Gemeenschappelijk brood eten en bidden
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pianoforte



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2012 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Guthman: Bedankt voor de link. Het geeft een goed overzicht.
Het aspect “bescherming van de maatschappij” blijft een beetje ondervertegenwoordigd.
En dat in een maatschappij die doorgeschoten is in veiligheidsvoorschriften. Je kunt al een bekeuring krijgen als je hond niet in de gordel zit, bijvoorbeeld.
We hebben het TBS-systeem en dat blijkt te werken. De recidivencijfers van ex-TBS-ers zijn beduidend lager dan die van ex-gedetineerden. Toch wordt met ieder proefverlof van een TBS-er een veiligheidsrisico genomen, dat in geen enkele andere bedrijfstak geaccepteerd zou worden.
Bij het vrijlaten van een gedetineerde die zijn straf er op heeft zitten, geldt dat evenzeer natuurlijk.

@ marja.verstralen: Met mijn aanhef "Waarom zou je straf uitdelen?" bedoelde ik niet dat ik moeite met straf heb. Ik zie straf als een effectief middel om ongewenst gedrag te corrigeren. Ook bij "de gevaarlijke, ernstig gestoorde mens" of "de zieke mens" kan straf helpen. Het is nuttig om te begrijpen hoe de dader tot zijn daad is gekomen, maar is het gevaarlijk om begrip te tonen. Een verklaring voor gedrag is nog geen rechtvaardiging. En een spijtbetuiging is geen enkele garantie. Een louterende werking hoef je bij een psychopaat niet te verwachten. Die kun je eigenlijk alleen levenslang opsluiten, ter bescherming van de maatschappij.
De juiste behandeling, als die er is en als die vast te stellen is, is dus per dader anders. En een behandeling zal meestal niet helpen als er niet tegelijkertijd een straf aan gekoppeld is.
Ik vind jouw opmerkingen over loutering en inkeer idealistisch en naïef. Vergeldingshonger is een gerechtvaardigd motief, omdat het onverteerbaar is dat slachtoffers vaak langer "straf" hebben dan daders.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds