Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 20:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

WMO
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DeroGatorial



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2013 19:02    Onderwerp: WMO Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Allemaal,

Kan iemand mij misschien artikel 25 lid 1a van de Verordening Voorziening Maatschappelijke ondersteuning Gemeente Katwijk 2012 uitleggen?

Ik ben met name - binnen de context - geïnteresseerd in de interpretatie van "noodzaak" en "langdurig".

Eventuele jurisprudentie op dit punt is ook welkom.

Zie:
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Katwijk/127126/127126_1.html#_ftn1

Bedankt voor jullie hulp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: do 04 apr 2013 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien de gemeente Katwijk deze verordening heeft opgesteld, denk ik dat de betreffende ambtenaar van die gemeente je waarschijnlijk prima kan helpen.
Probeer dat eerst eens voordat je deze vraag hier stelt. dat is vermoedelijk het snelst en het meest accuraat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leon78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 154


BerichtGeplaatst: vr 05 apr 2013 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:
Aangezien de gemeente Katwijk deze verordening heeft opgesteld, denk ik dat de betreffende ambtenaar van die gemeente je waarschijnlijk prima kan helpen.
Probeer dat eerst eens voordat je deze vraag hier stelt. dat is vermoedelijk het snelst en het meest accuraat.


Dat lijkt me inderdaad het meest zinvol. Ik heb even snel gekeken en de verordening zelf geeft geen definitie van deze begrippen. Voor zover ik weet doet de WMO dat ook niet; wellicht dat de gemeente nog nadere regels of beleidsregels heeft vastgesteld waarin deze begrippen wel worden omschreven. Er zijn meerdere gemeenten die dergelijke begrippen hanteren, overigens. Nogmaals, ik heb er alleen even snel naar gekeken, maar als een begripsomschrijving niet volgt uit de verordening, nadere regels of de wet zelf, dan zou het meest logische zijn (wat in de rechtspraak ook met enige regelmaat gebeurt) om aansluiting te zoeken bij het normaal maatschappelijk taalgebruik, m.a.w.: De Dikke Van Dalen. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DeroGatorial



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 05 apr 2013 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reactie.

Het betreft hier een bezwaar op beschikking. De gemeente vragen is daarom geen optie.

Dikke van Dalen is inderdaad een idee maar de context is nogal vaag. Vandaar mijn vraag of iemand toevallig al eens met dit bijltje heeft gehakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 05 apr 2013 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DeroGatorial schreef:
Het betreft hier een bezwaar op beschikking. De gemeente vragen is daarom geen optie.

Waarom niet? Als volgens de gemeente de woorden niet worden gebruikt in de betekenis die ze volgens het woordenboek hebben, zal de gemeente je vast wel willen uitleggen in welke betekenis ze dan wel worden gebruikt. In ieder geval is de gemeente niet je vijand, althans zij behoort dat niet te zijn. De gemeente heeft een afweging gemaakt en jij kunt best vragen om een nadere toelichting. Misschien kan de ambtenaar je zelfs helpen een oplossing te vinden.

In je bezwaar- of beroepschrift zul je uit moeten leggen wat het "te bereiken resultaat is", waarom daarvoor een "noodzaak" is, en waarom die noodzaak "langdurig" is. Art. 25 lid 2 kan hierbij van pas komen.

Bij een afwijzing op grond van art. 25 lid 1 zal de gemeente moeten beargumenteren waarom niet aan de eisen is voldaan. Die argumentatie
kan je ook helpen:
- misschien ziet de gemeente relevante omstandigheden over het hoofd;
- misschien is de argumentatie van de gemeente niet overtuigend: de door de gemeente aangedragen feiten kunnen het oordeel niet dragen dat er geen "noodzaak" is of dat die noodzaak niet "langdurig" is.

Waarschijnlijk heeft de gemeente hier een zekere mate van beoordelingsvrijheid. Dat is zeker het geval voor art. 25 lid 2 sub h ("naar het oordeel van het College").

In de Wet maatschappelijke ondersteuning vallen wellicht ook aanknopingspunten te vinden. De gemeente is natuurlijk niet geheel vrij bij het opstellen van de verordening.

Op www.rechtspraak.nl kun je naar jurisprudentie zoeken met keywords als: maatschappelijke ondersteuning noodzaak langdurig. Dit levert mij direct al 145 uitspraken op, dus wellicht moet je nog wat selectiever te werk gaan. Probleem met jurisprudentie is wel dat eigenlijk alles afhangt van de feitelijke situatie, en die is in al die gevallen natuurlijk weer anders, dus één uitspraak die voor jou de oplossing geeft zal er niet zijn. Wel kan het lezen van uitspraken je helpen om een idee te krijgen over hoe zo'n besluit van de gemeente valt aan te vechten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DeroGatorial



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 05 apr 2013 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides

Dank je voor je bijdrage.
De gemeente blijft hier de tegenpartij. Ik weet met wie ik te maken heb en verwacht daar (helaas) niks van.

Het artikel is er "bijgezocht". Er is altijd wel iets te verzinnen om een "noodzaak" te bagatelliseren. Wanneer is iets echt een noodzaak?!

Ik heb wel weer wat bijgeleerd mbt de zoekfunctie binnen rechtspraak.nl!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mkloostra



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 54


BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals Bona Fides al in zijn reactie aangeeft, wordt per situatie beoordeelt of er sprake is van "noodzaak". Misschien is het handig als jij de casus schetst waarin je het begrip noodzaak wil toetsen. Zo kunnen wij je beter helpen. Ik zal ook begrijpen als je dat niet wilt omdat het misschien erg persoonlijk is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nautica

Nautica

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 106


BerichtGeplaatst: ma 17 feb 2014 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente is inderdaad de aangewezen partij om de termen in hun eigen verordening te verklaren.

Het is sowieso al moeilijk om antwoord te geven zonder de echte context te kennen.
Zoals wij weten is de WMO in het leven geroepen om beperkingen in de zelfredzaamheid en deelname aan het maatschappelijk verkeer te compenseren. Hierbij moet je niet denken aan het verstrekken van voorzieningen maar meer aan het oplossen van het probleem al dan niet door middel van een voorziening.

Voor iedere persoon is de situatie weer anders en in veel gevallen is het compenseren van een beperking maatwerk.

In de praktijk komt het er vaak op neer, afhankelijk van de voorziening, dat het minimaal één jaar nodig moet zijn.

Een voorbeeld is een douchestoel. Deze kan voor kortdurend gebruik namelijk verstrekt worden via de uitleen. Indien een dergelijke voorziening langer nodig is dient deze door de WMO verstrekt te worden.
_________________
Luctor et Navigare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds