Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 7:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

WA-verzekering
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RuudvdM








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 11:58    Onderwerp: WA-verzekering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Boardingvoetbalbestuur huurt zaal en kantine voor een bedrag per avond van een rollerhockeyvereniging. Er is door 'boardingvoetbal' een WA-verzekering afgesloten.

Mijn vraag is hoe ik nu dat boardingvoetbal kwalificeer, het is geen vereniging. Aansluitend, mocht er sprake zijn van schade aangericht door een van de leden naderhand in de kantine (bijv. een toilet dat wordt gesloopt), op wie rust dan de vordering van de kantinebeheerder? Op de oprichter van 'boardingvoetbal' of direct op de schadeveroorzaker?

De verzekering is wel gewoon afgesloten onder het kopje 'boardingvoetbal Valkenswaard', maar navraag leert dat het geen vereniging is.

Ik weet uit verbintenissenrecht nog wel het een en ander, maar dat gaat vooral over contractsaansprakelijkheid (degene die zich het best kan verzekeren etc..).

Hoop dat hier iemand me kan helpen,
alvast bedankt!

Ruud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mijn vraag is hoe ik nu dat boardingvoetbal kwalificeer, het is geen vereniging.

Wat is het dan wel? Blijkt dat niet uit de huurovereenkomst? Of uit de wa-verzekering?
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*edit* (Suijkerbuijk was me net voor)
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom sluit boardingvoetball uberhaupt een WA-verzekering af? Als ik met een groep mensen (laten we bijv. zeggen de kaartclub) ergens een zaal huur, dan hoeft dat toch helemaal niet?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me voorstellen dat er tijdens een potje boardingvoetbal iets kan sneuvelen. De verhuurder kan dan de huurder aansprakelijk stellen, want de huurder is toch verantwoordelijk voor wat er met de zaal gebeurt.

Het is voor de verhuurder veel eenvoudiger om de huurder op grond van wanprestatie aansprakelijk te stellen, dan de werkelijke dader op grond van onrechtmatige daad. Kom er als verhuurder die verder geen inzicht heeft in die boardingvoetbal"vereniging" maar eens achter welke boardingvoetbalspeler precies wat heeft gedaan, en hoe je dat kunt bewijzen.

Dus om antwoord te geven op de tweede vraag, de kantinebeheerder kan m.i. zowel het boardingvoetbalbestuur aansprakelijk stellen als de schadeveroorzaker. Vermoedelijk kiest de beheerder voor de eerste mogelijkheid.

Het bestuur zal vermoedelijk niet gedekt zijn door de WA-verzekering wanneer de schadeveroorzaker met opzet handelde. Het bestuur kan de schade dan wel verhalen op de schadeveroorzaker.

Wat betreft de eerste vraag... het lijkt erop dat een groepje mensen in naam van "boardingvoetbal" een tweetal overeenkomsten heeft afgesloten, terwijl boardingvoetbal geen rechtspersoonlijkheid heeft. Ik meen dat in dit geval de als bestuurders opgetreden personen voor de door boardingvoetbal aangegane verplichtingen hoofdelijk verbonden zijn (art 2:4 lid 4 BW). Een andere zienswijze is dat boardingvoetbal een informele vereniging is, in welk geval de bestuurders ook hoofdelijk verbonden zijn (art 2:30 lid 2 BW).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Waarom sluit boardingvoetball uberhaupt een WA-verzekering af?

Voor het geval de club aansprakelijk is voor eventueel optredende schade.

Quote:
Als ik met een groep mensen (laten we bijv. zeggen de kaartclub) ergens een zaal huur, dan hoeft dat toch helemaal niet?

Je bent niet verplicht om een wa-verzekering af te sluiten, maar als die wildebrassen van een kaarters in een dronken bui schade veroorzaken, dan is in eerste instantie de club aansprakelijk (die de schade weer kan verhalen bij de individuen).
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kun je de aansprakelijk niet direct op het individu zetten, dan? Iedereen heeft toch zelf zo'n WA-verzekering?

Ik kan me voorstellen dat een verhuurder bij geregeld gebruik van de ruimte zo'n aansprakelijkheidsclausule in een huurovereenkomst opneemt, maar ja, niet elke groep huurders valt onder de term rechtspersoon.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Kun je de aansprakelijk niet direct op het individu zetten, dan? Iedereen heeft toch zelf zo'n WA-verzekering?

Zie mijn eerdere reactie, de kantinebeheerder zal de makkelijkste prooi aansprakelijk stellen: de huurder.

Quote:
Ik kan me voorstellen dat een verhuurder bij geregeld gebruik van de ruimte zo'n aansprakelijkheidsclausule in een huurovereenkomst opneemt, maar ja, niet elke groep huurders valt onder de term rechtspersoon.

Dit hoef je niet op te nemen, schade veroorzaakt onder verantwoordelijkheid van de huurder levert wanprestatie op. De huurder gedraagt zich niet zoals het een goed huurder betaamt. De huurder is verantwoordelijk voor zijn gasten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RuudvdM








Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 09 sep 2006 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties.

Dat de huurder verantwoordelijk is voor zijn gasten lijkt me logisch. Maar vangt wanprestatie uit het huurcontract ook de vernielingen op van de voetballers, die na hun wedstrijd bier gaan drinken in de aangesloten kantine, en vervolgens daar vernielingen aanrichten?
Voor die eventuele schade en ook de blessures is destijds die WA-verzekering aangegaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 09 sep 2006 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me niet goed voorstellen dat de verzekering de schade dekt wanneer deze aan bijv. moedwillige vernieling is te wijten. Denk aan het geval waarin de dronkeman in een boze bui een gat in de deur trapt. Ik zie nog steeds niet goed de noodzaak van het afsluiten van een verzekering door de huurder (wel het gemak, voor zover de verzekeraar gaat uitkeren dan, maar dat is iets anders).

En blessures worden toch door de eigen ziektekostenverzekering gedekt? Of evt. de verzekering van de persoon die de blessure bij een ander veroorzaakte.

Hm, ik geloof dat het tijd wordt dat ik eens verzekeringsrecht ga doen.....
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 09 sep 2006 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RuudvdM schreef:
Dat de huurder verantwoordelijk is voor zijn gasten lijkt me logisch. Maar vangt wanprestatie uit het huurcontract ook de vernielingen op van de voetballers, die na hun wedstrijd bier gaan drinken in de aangesloten kantine, en vervolgens daar vernielingen aanrichten?

Als alleen de zaal werd gehuurd, en die kantine verder geheel vrij toegankelijk was, dan misschien niet.

Als de kantinebeheerder direct de betrokken spelers aanspreekt is dat voor het bestuur het eenvoudigste. Als de kantinebeheerder het bestuur aanspreekt moet de vraag beantwoord worden of de schade aan de huurder is toe te rekenen. Die huurder moet dan op zijn beurt de spelers aanspreken. Maar het punt is dat de kantinebeheerder mag kiezen (mits beide wegen daadwerkelijk open staan).

Quote:
Voor die eventuele schade en ook de blessures is destijds die WA-verzekering aangegaan.

Wat de verzekering precies kan doen volgt uit de verzekeringsvoorwaarden. Ik kan me voorstellen dat deze de schade veroorzaakt door de spelers vergoedt, en vervolgens de spelers aanspreekt. (Net zoals een ziektekostenverzekering de ziektekosten van het slachtoffer van een ongeluk betaalt, en in zijn plaats de dader aanspreekt.) Maar wat er normaal gesproken in dit soort verenigingsaansprakelijkheidverzekeringen staat weet ik niet.

tikSimone schreef:
En blessures worden toch door de eigen ziektekostenverzekering gedekt?

De ziektekostenverzekering kan de vereniging aanspreken, als deze verzuimd heeft de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen. Bijvoorbeeld een schaatser gaat onderuit en vliegt hard tegen een betonnen boarding. Zijn verzekering kan de schaatsbaan aanspreken wegens het ontbreken van een zachte landingsvoorziening. En naast de ziektekosten is er vrijwel altijd nog andere schade.

Quote:
Of evt. de verzekering van de persoon die de blessure bij een ander veroorzaakte.

Bij handelingen tussen sporters onderling wordt niet snel een onrechtmatige daad aangenomen. Normaal gesproken is een blessure dan ook voor eigen rekening (en die van de verzekering). Maar als er echt iets vervelend gebeurt door toedoen (of eerder: nalaten) van de vereniging, dan kan het om grote bedragen gaan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: za 09 sep 2006 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides
Quote:
Voor die eventuele schade en ook de blessures is destijds die WA-verzekering aangegaan.

Wat de verzekering precies kan doen volgt uit de verzekeringsvoorwaarden. Ik kan me voorstellen dat deze de schade veroorzaakt door de spelers vergoedt, en vervolgens de spelers aanspreekt. (Net zoals een ziektekostenverzekering de ziektekosten van het slachtoffer van een ongeluk betaalt, en in zijn plaats de dader aanspreekt.) Maar wat er normaal gesproken in dit soort verenigingsaansprakelijkheidverzekeringen staat weet ik niet.


Wat bedoel je precies? Subrogatie ten behoeve van de WA verzekeraar loopt mijns inziens geenszins parallel met die van de schuldverzekeraar. Misschien is er sprake van een verhaalsrecht ten aanzien van de hoofdelijk verbonden schuldenaren voor wat betreft de WA verzekeraar, indien de verzekeraar al niet direct slechts het bedrag uitkeert waarvoor de verzekerde intern aansprakelijk is. Voor het overige is het juist de bedoeling dat het collectief de door aangesprokene veroorzaakte schade draagt, zodat regres door de WA verzekeraar jegens aangesprokene geen toepassing vindt.

Dat bedoel je zeker?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedoel inderdaad subrogatie. Hierbij past dus de veronderstelling dat de verzekering alleen de schade vergoedt waarvoor de vereniging (als rechtspersoon, of in dit geval: de bestuurders hoofdelijk) aansprakelijk is.

abraxes schreef:
Voor het overige is het juist de bedoeling dat het collectief de door aangesprokene veroorzaakte schade draagt, zodat regres door de WA verzekeraar jegens aangesprokene geen toepassing vindt.

Als ik je goed begrijp ga jij ervan uit dat ook schade waarvoor een verenigingslid aansprakelijk is gesteld, door de verzekering vergoed wordt.

Zoals ik RuudvdM begrijp, is de verzekering afgesloten om de vereniging tegen schadeclaims te beschermen. Bijvoorbeeld een claim van een verenigingslid dat door verwijtbaar handelen van de vereniging een zware blessure oploopt. Dus een verzekering afgesloten op de vereniging als persoon, niet op ieder lid.

Misschien klopt dit niet, en vergoedt de verzekering ook wanneer een lid aansprakelijk wordt gesteld. (De verzekering zal echter niet vergoeden wanneer dit lid met opzet heeft gehandeld. Wat als in zo'n geval de vereniging aansprakelijk wordt gesteld? Uitkeren en subrogatie lijkt me dan een mooie oplossing wanneer de vereniging zelf niet met opzet handelde.)

Overigens vraag ik me een beetje af of zo'n verzekering wel beschermt tegen bijvoorbeeld schade aan de gehuurde zaal (of de kantine zoals het geval is). Die aansprakelijkheid voor de vereniging volgt eerder uit wanprestatie dan uit onrechtmatige daad, en WA-verzekeringen zien op aansprakelijkheid uit de wet, niet op contractuele aansprakelijkheid. Nou ja, ik zou de verzekeringsvoorwaarden (en andere relevante bronnen als wetgeving en jurisprudentie) moeten kennen.

Abraxes, om nader op jouw voorbeeld in te gaan (je denkt als ik het goed begrijp aan bijvoorbeeld aansprakelijkheid op grond van 6:166, onrechtmatige schade in groepsverband). Ik zou verwachten dat de WA-verzekering van de persoon die wordt aangesproken de volledige externe schade vergoedt, en vervolgens intern probeert een deel terug te krijgen. Ik lees echter dat schade ex art 6:166 BW vaak of altijd is uitgesloten, dus zelfs het interne deel. Art 6:166 BW is echter niet van toepassing in de huidige casus.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als ik je goed begrijp ga jij ervan uit dat ook schade waarvoor een verenigingslid aansprakelijk is gesteld, door de verzekering vergoed wordt.


Nee, e.e.a betrof een algemene opmerking. Smile

Quote:
Ik zou verwachten dat de WA-verzekering van de persoon die wordt aangesproken de volledige externe schade vergoedt, en vervolgens intern probeert een deel terug te krijgen.


Zou goed mogelijk kunnen zijn.

Quote:
Ik lees echter dat schade ex art 6:166 BW vaak of altijd is uitgesloten, dus zelfs het interne deel. Art 6:166 BW is echter niet van toepassing in de huidige casus.


Ja, uitgaande van het hypothetische geval dat duidelijk is wie wat heeft gedaan weten we dat er wel mogelijkheden zijn voor de verzekeraar om die personen aan te spreken, zij het op een andere grondslag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds