Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vruchtgebruik afhankelijk of zelfstandig recht?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sara93



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2014 10:10    Onderwerp: Vruchtgebruik afhankelijk of zelfstandig recht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik ben bezig met studeren voor mijn tentamen Goederen- en Insolventierecht voor aanstaande zaterdag. Ik kom er echter niet uit of vruchtgebruik een afhankelijk of zelfstandig recht is? Ik weet dat het een beperkt recht is en dat de meeste beperkten rechten afhankelijke rechten zijn in de zin van art. 3:7 en dus niet afzonderlijk vatbaar zijn voor overdracht, bijvoorbeeld erfdienstbaarheid. Erfdienstbaarheid "kleeft" dan ook aan het heersend erf.. als het heersend erf wordt vervreemd, dan wordt de erfdienstbaarheid dus van rechtswege vervreemd.

Maar bijvoorbeeld erfpacht is wel een beperkt recht, maar geen afhankelijk recht: je kunt het dus afzonderlijk overdragen. Het "kleeft" dus meer aan de persoon.. Zie ik dat goed?

Maar hoe zit het dan met vruchtgebruik? Kan het vruchtgebruik op zichzelf overgedragen worden aan een ander? En kleeft het dus aan de persoon? D.w.z.. waar ik ook ben/waar ik ook woon, ik kan mijn vruchtgebruik altijd uitoefenen? Of is het juist een afhankelijk recht? Ik kan hier in de literatuur niets over vinden en ook via internet kom ik er niet uit!

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sara93



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2014 10:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oh, ik zie net art. 3:223: een vruchtgebruiker kan zijn recht overdragen of bezwaren (...). Dus het recht is afzonderlijk overdraagbaar? Kan ik hieruit afleiden dat het vruchtgebruik een zelfstandig recht is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sara93



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2014 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En hoe zit het dan met droite de suite? In mijn literatuur staat: "beperkte genotrechten volgen het goed waarop zij rusten (droit de suite)". Dit geldt dan toch alleen voor afhankelijke beperkte rechten en niet voor zelfstandige beperkte rechten? Of wordt hiermee iets anders bedoeld?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2014 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij verkoop van de zaak waarop een vruchtgebruik rust, volgt het vruchtgebruik de zaak (= droit de suite).

Dit kun je in contrast zien met de overeenkomst, niet zijnde vruchtgebruik, tussen twee personen om voor een periode van vijf jaar een stuk grond te kunnen gebruiken naar eigen welbelieven, hetgeen níet de zaak volgt op het moment dat de eigendom wordt overgedragen naar een derde. De gebruiker heeft dan een vordering op de voormalige eigenaar, maar kan in beginsel geen rechten ontlenen jegens de nieuwe eigenaar, tenzij die zelf apart akkoord is gegaan met het gebruik.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DanielS



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: za 02 aug 2014 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een afhankelijk recht zoals pandrecht of hypotheekrecht verdwijnt als de vordering teniet is gegaan. Het beperkte recht is dus afhankelijk van de vordering.

Droit de suite geldt voor alle absolute rechten en dat wil zeggen dat het zaaksgevolg heeft.

Als ik het goed heb tenminste
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 02 aug 2014 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sara93 schreef:
En hoe zit het dan met droite de suite? In mijn literatuur staat: "beperkte genotrechten volgen het goed waarop zij rusten (droit de suite)". Dit geldt dan toch alleen voor afhankelijke beperkte rechten en niet voor zelfstandige beperkte rechten? Of wordt hiermee iets anders bedoeld?

Wat wordt bedoeld is dat zo'n recht dat "op een goed rust" in beginsel niet wordt aangetast door een overdracht van dat goed aan een ander.

Als ik een pandrecht heb op jouw fiets en jij verkoopt die fiets, dan blijf ik in beginsel pandhouder en kan ik dat recht uitoefenen jegens de nieuwe eigenaar van de fiets. (Wel moet je kijken naar derdenbescherming.) Dit is droit de suite. Dat het pandrecht vervalt als de vordering teniet gaat is iets anders.

Heb ik het vruchtgebruik op een stuk land van jou, dan blijf ik vruchtgebruiker ook als jijj het land overdraagt aan een ander. Opnieuw droit de suite.

Bij een erfdienstbaarheid is het nog iets ingewikkelder, omdat er dan twee zaken in het spel zijn: het heersende erf en het dienende erf. De eigenaar van het heersende erf kan bepaalde rechten uitoefenen jegens de eigenaar van het dienende erf. Dit verandert niet door overdracht van één van beide erven aan een ander. De nieuwe eigenaar van het heersende/dienende erf neemt de plaats in van de oude eigenaar van dat erf. Er is dus in twee opzichten sprake van droit de suite.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: za 02 aug 2014 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maak goed onderscheid tussen afhankelijkheid en droit de suite.
Om het lastig te maken: een pandrecht op een vordering op naam. Maak dan goed onderscheid tussen de vordering waarvóór het pandrecht is gevestigd en de vordering waaróp het pandrecht is gevestigd. Het pandrecht is afhankelijk van de vordering waarvoor het is gevestigd: als deze vordering wordt voldaan en teniet gaat, gaat het pandrecht ook teniet. Het pandrecht volgt (droit de suite) de vordering waarop het is gevestigd. Wordt de vordering overgedragen, dan gaat het pandrecht mee over.

Pand en hypotheek zijn afhankelijke beperkte rechten (zij gaan teniet als de vordering waarvoor ze zijn gevestigd teniet gaat). De overige beperkte rechten, ook erfdienstbaarheid en vruchtgebruik zijn zelfstandige rechten. Zij volgen bij overdracht van de zaak (of bij vruchtgebruik de vordering) waarop zij gevestigd zijn, die zaak (droit de suite), maar zij zijn niet afhankelijk van een ander recht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds