Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 21:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vrijstelling samenwoners art. 15-1-g Wbrv
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 7:03    Onderwerp: Vrijstelling samenwoners art. 15-1-g Wbrv Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 15 lid 1 onder g Wet Belastingen op Rechtsverkeer bevat de zogenaamde samenwoners vrijstelling. Nu zit ik met een vrij simpele vraag waar ik in de literatuur geen eenzijdig antwoord op kan vinden.

Kan deze vrijstelling ook gebruik worden bij een verdeling zonder dat de samenwoning wordt beeindigd?

Achtergrondinfo:

A en B gehuwd, buiten gemeenschap van goederen (dus geen art. 3 Wbrv). Woning is tezamen verkregen. A gaat nu onderneming starten en wil woning buiten het risico houden. Kan je zonder overdrachtbelasting de woning toedelen aan A (uiteraard onder vergoeding van de helft van de waarde daarvan)?
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
W. de Haan



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 66


BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2007 19:44    Onderwerp: verdeling tussen samenwoners Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste lezer,

Dit vind ik een goede vraag voor een tentamen! Mijn antwoord is het volgende. Artikel 15-1-g WBRV bevat een vrijstelling voor de verdeling van een gezamenlijk verkegen onroerend object. Dat hoeft nog niet eens alleen om de eigen woning te gaan. Wel is vereist, dat het tussen 2 en niet 3 of meer samenwoners gaat ([i]dit staat niet in de wet, maar berust op een Besluit van de Staatssecretaris, Infobulletin 17 november 2000: Besluit van 1 november 2000, nr. CPP2000/2248M)[/i]

Wanneer er gezamenlijk is verkregen in een verhouding die niet meer dan 40-60 uiteenloopt, is de regeling m.i. zeker ook van toepassing indien de samenwoning blijft voortduren. Anders had dit in de wet moeten staan.

Bij gehuwde samenwoners kan art. 3 ook een rol spelen indien men "staande huwelijk" bijvoorbeeld van een algehele goederengemeenschap naar huwelijkse voorwaarden gaat.


Laatst aangepast door W. de Haan op di 18 dec 2007 19:22, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
FFP-er Aby



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 58


BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar mijn mening kan dit niet zonder overdrachtsbelasting te betalen over 50%

Ze zijn namelijk op huwelijkse voorwaarden getrouwd en blijven op HVW getrouwd vanwege starten onderneming.

Art 3 is sowieso niet van toepassing in dit voorbeeld omdat er geen verdeling(echtscheiding plaatsvindt)
Art 15 G ook niet want het zijn geen samenwoners en er wordt niets verdeeld,


Groeten,

Aby
Bekijk profiel Stuur privé bericht
W. de Haan



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 66


BerichtGeplaatst: di 18 dec 2007 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt het dat er dan dus een beperkte goederengemeenschap is? Er zijn dus (blijkens de casus) wel huwelijkse voorwaarden, maar de woning is gezamenlijk verkregen. Dan zal deze m.i. toch op beider naam moeten staan in het openbaar register bij het Kadaster. Dan kun je deze mede-eigendom best verdelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
FFP-er Aby



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 58


BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2007 9:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemorgen,

Je mag wel verdelen alleen volgens mij niet zonder betalen van overdrachtsbelasting.
Omdat er geen gemeenschap of samenwoning wordt beeindigd toch?
Dit wordt gewoon gezien als schenking dan....


Groeten,

Aby
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: za 22 dec 2007 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb dit inmiddels uitgezocht en de vrijstelling van 15-1-g is gewoon van toepassing. Voorheen was voor 15-1-g een beeindiging van een samenwoning nodig. Inmiddels is dit niet meer zo. Vereist is dat het een verdeling tussen samenwoners betreft. Waarom er verdeeld wordt en of de samenwoners wel of niet gehuwd zijn is hierbij niet relevant.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FFP-er Aby



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 58


BerichtGeplaatst: za 22 dec 2007 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash bedankt voor je antwoord!

Weet je dit 100% zeker?
Ik vind het namelijk zo vreemd...want dat zou betekenen dat iedereen een pand ongestoord mag gaan verdelen als er maar aan de 60/40 verhouding wordt voldaan.

Ik kan mij niet voorstellen dat de wetgever dit bedoeld heeft..

Welk besluit staat dit in flash?

Groeten,

Aby
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: za 22 dec 2007 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het stond inderdaad in een besluit, welke weet ik zo niet (zit uiteraard wel in mijn dossier Razz).

Maar laat ik de situatie anders schetsen.

1) Twee jonge samenwoners besluiten uit elkaar te gaan. Ze zijn beiden eigenaar van de woning (50-50) en één van beiden wil in de woning blijven. Op grond van art. 15-1-g kan dit zonder overdrachtsbelasting.

2) Dezelfde jonge samenwoners alleen nu zijn ze gehuwd onder huwelijkse voorwaarden (zogenaamde koude uitsluiting). Deze huwelijkse voorwaarden zijn ze aangegaan omdat één van beiden een eigen onderneming heeft en zo hopen ze de ander veilig te stellen voor het ondernemersrisico. Ook nu loopt het slecht af en ze gaan uit elkaar. De woning stond op beider naam (50-50). Waarom zou op deze situatie 15-1-g dan niet van toepassing zijn?

Het verschil tussen art. 3 en art. 15-1-g is dat art. 3 aanknoopt bij een huwelijksgoederengemeenschap en art. 15-1-g bij een eenvoudige gemeenschap van eigendom. (dit buiten het feit dat 15-1-g een vrijstelling is en art. 3 niet).

Volgens mij is er begin 2007 ook een besluit van de staatssecretaris geweest waarin dit nogmaals is benadrukt, maar dat weet ik niet 100% zeker meer. Ik zal het nog even nakijken en mijn 'bronnen' hier vermelden!
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FFP-er Aby



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 58


BerichtGeplaatst: di 25 dec 2007 1:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als dit is wat je bedoeld dan heb ik je verkeerd begrepen!

Dit klopt een hvw mits bandbreedt 60/40 als die uit elkaar gaan mogen verdelen en samenwoners ook..

Alleen in je vorige berichten had dhr.Haan het over dat je ook mag verdelen als je bijvoorbeeld een zaak gaat oprichten om dan ook gebruik te maken van het artikel....zonder dat je dus uit elkaar gaat.

Dus de vraag was moet je fysiek uit elkaar gaan om gebruik te maken van dit artikel....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds