Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vriendendienst
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
SaHa



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2014 13:40    Onderwerp: Vriendendienst Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.s.

Ik ben een gescheiden vader. Mijn ex echtgenoot ontvangt van mij partner en kinderalimentatie. Voor de hoogte van de partneralminetatie is uitgegaan van de inkomsten uit haar eigen Winkel. Deze zijn laag (<1000 per mnd) zodat ik mijn volledige ruimte (adviseur in loondienst) conform Trema hiervoor benut. In het gezamenlijk opgestelde (geen rechtzaak) echtscheidingsconvenant is door haar aangegeven dat zij zich zal inspannen om in eigen inkomsten te gaan voorzien.

Huidige situatie: Haar nieuwe huidige vriend heeft een webshop opgezet / KvK geregistreerd met hem als directeur/eigenaar. Hierin worden dezelfde artikelen verkocht als mijn ex in haar winkel verkoopt. Tevens is het logo gebruikt, wordt haar winkel als afhaallocatie gebruikt en aangemerkt en staat mijn ex met foto's afgebeeld en genoemd als hoofd klantenservice. Ook op facebook lijkt - zeker voor buitenstaanders - het om dezelfde/gelieerde bedrijven te gaan. Ze is er, zo het lijkt, ook behoorlijk wat tijd mee bezig (=aanname)

Zij heeft mij aangegeven, op mijn vraag hierover, dat dit enkel als vriendendienst moet worden gezien. Mijn eigen indruk is dat het mogelijk een constructie is om inkomsten buiten mijn zicht te houden ivm alimentatie. Uiteraard staat het haar vriend vrij een eigen bedrijf te starten en mijn ex om hem te helpen: hierover geen discussie.

Mijn vraag is echter: Bestaan er criteria (in recht of voor de belasting) voor het begrip vriendendienst. En is naar uw mening hier in bovenstaand geval sprake van? Zo nee hoe kun je dat aantonen.

Voordat de discussie losbarst over ander morele zaken: Ik ben een verstandige ex-vader met een goede co-ouderschapsregeling die met volle overtuiging betaalt voor kinderen en ex partner en die niet uit is op een vechtscheiding die ten koste gaat van hen. Het gaat mij er puur om wetenschap te hebben van wet- en regelgeving. Het is ook maar de vraag of ik iets met deze wetenschap ga doen.

PS: mogelijk is dit bericht in een andere plek beter op zijn plaats: voel vrij dit te suggereren
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2014 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Rv is in ieder geval geregeld dat bij een loonbeslag een werkgever die een werknemer niet redeljk betaalt, moet afdragen alsof hij wel een redelijk loon betaalde.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
FlyingDutchman



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 66


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2014 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen idee, misschien heb je iets aan het volgende.
Je ex zal waarschijnlijk aangeven dat er geen arbeidsverhouding is, in welk geval misschien art. 7:405 van toepassing is?

Quote:
Artikel 405

1. Indien de overeenkomst door de opdrachtnemer in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf is aangegaan, is de opdrachtgever hem loon verschuldigd.
2. Indien loon is verschuldigd doch de hoogte niet door partijen is bepaald, is de opdrachtgever het op de gebruikelijke wijze berekende loon of, bij gebreke daarvan, een redelijk loon verschuldigd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SaHa



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: di 25 mrt 2014 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reacties

Beste flying Dutchmann: Het is idd zo dat zij aangeeft op geen enkele wijze inkomsten te genereren uit deze activiteiten. Alles is Vriendendienst

Aangezien zij zelf de inspanningsverplichting heeft ondertekend in ons echtscheidingsconvenant om in eigen inkomen te gaan voorzien, om af te zien van partneralimentatie, is er voor mij wel belang bij om inzicht te hebben / krijgen in haar inkomsten.

Deze zijn er nu niet terwijl zij wel tijd/energie/resources inzet voor een derde (in dit geval haar nieuwe vriend). Het is niet ondenkbaar dat ze hiervoor achteraf toch nog ''iets'' voor ontvangt. Vandaar mijn zoektocht of je aantoonbaar kunt maken dat hier sprake is van een arbeidsrelatie waardoor er ook redelijkerwijs, een vergoeding tegenover zou moeten staan. Voor alle duidelijkheid: ik ben niet tegen (partner) alimentatie. Maar in ons geval zijn zorgtaken 50% verdeeld, beschikt mw over eigen bedrijf (Slechtst tegen waarde van de voorraad in scheiding meegekregen) waarmee ze verdiencapaciteit bezit en tevens over (extra) tijd om inspanningen te leveren voor een derde. Dan lijkt het niet onredelijk om inzicht te krijgen in de mogelijkheden / reele situatie.

Er bestaat zelfs nog de mogelijkheid dat het zelfs leidt tot minder inkomsten omdat de webshop exact dezelfde producten verkoopt dan zijn met haar bedrijf in haar eigen winkel verkoopt. Verdringing is niet ondenkbaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FlyingDutchman



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 66


BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2014 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

SaHa schreef:
Dank voor de reacties

Beste flying Dutchmann: Het is idd zo dat zij aangeeft op geen enkele wijze inkomsten te genereren uit deze activiteiten. Alles is Vriendendienst

Aangezien zij zelf de inspanningsverplichting heeft ondertekend in ons echtscheidingsconvenant om in eigen inkomen te gaan voorzien, om af te zien van partneralimentatie, is er voor mij wel belang bij om inzicht te hebben / krijgen in haar inkomsten.

Deze zijn er nu niet terwijl zij wel tijd/energie/resources inzet voor een derde (in dit geval haar nieuwe vriend). Het is niet ondenkbaar dat ze hiervoor achteraf toch nog ''iets'' voor ontvangt. Vandaar mijn zoektocht of je aantoonbaar kunt maken dat hier sprake is van een arbeidsrelatie waardoor er ook redelijkerwijs, een vergoeding tegenover zou moeten staan. Voor alle duidelijkheid: ik ben niet tegen (partner) alimentatie. Maar in ons geval zijn zorgtaken 50% verdeeld, beschikt mw over eigen bedrijf (Slechtst tegen waarde van de voorraad in scheiding meegekregen) waarmee ze verdiencapaciteit bezit en tevens over (extra) tijd om inspanningen te leveren voor een derde. Dan lijkt het niet onredelijk om inzicht te krijgen in de mogelijkheden / reele situatie.

Er bestaat zelfs nog de mogelijkheid dat het zelfs leidt tot minder inkomsten omdat de webshop exact dezelfde producten verkoopt dan zijn met haar bedrijf in haar eigen winkel verkoopt. Verdringing is niet ondenkbaar.


Wellicht was ik niet duidelijk genoeg. Het bovenstaande was mij al redelijk helder.

Ik zou naar een advocaat stappen om te kijken hoe aannemelijk jullie kunnen maken dat je ex moedwillig afziet van een redelijk loon - waarop ze dus recht heeft zoals ik eerder aangaf - om de partneralimentatie 'kunstmatig' hoog te houden. Dit aangezien er geen arbeidsverhouding is.

Zeker gelet dat het haar vriend betreft, lijkt het mij dat je daarnaast in de IB in allerlei meewerkkortingen terecht komt, waar zij indirect (via haar vriend) voordeel aan beleeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hermanJ



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 237


BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik niet begrijp:

Zij heeft een nieuwe vriend en ze wil nog steeds partner alimentatie van jou ontvangen?

Dan is zij waarschijnlijk een stuk slimmer dan jij: zij zal niet op het zelfde adres staan ingeschreven als haar vriend?

Als ze wel op hetzelfde adres staat ingeschreven: direct stoppen met PA.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
De Fiscalist

De Fiscalist

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 83


BerichtGeplaatst: do 10 apr 2014 9:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou ook nog kunnen dat ze feitelijk een VOF heeft met die vriend. Voor klanten is immers het onderscheid tussen beide bedrijven niet duidelijk.

Als meerdere personen onder eenzelfde naam een onderneming drijven dan is dat in feite al een VOF

Er zijn immers meerdere personen die zich verbinden om iets in een gemeenschap in te brengen (voorraad, geld en arbeid) met het oogmerk het daaruit ontstane voordeel met elkaar te delen. Daarnaast gaat het om de uitoefening van een bedrijf.

Ik weet niet wat jullie precies hebben afgesproken, hopelijk heeft je ex zich ook verplicht om informatie te verstrekken over haar inkomen en daarop gerichte activiteiten.
_________________
Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
mikeb070



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: za 12 apr 2014 9:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer zij een nieuwe partner heeft (-en dit is aantoonbaar of zeer redelijk aanneembaar) is de situatie veranderd van uw ex-partner Exclamation. Een dergelijke verandering in haar situatie is een goede grond om bij de rechter de hoogte van de alimentatie te laten bijstellen of zelfs vernietigen.

Wanneer u zeer aannemelijk maakt voor de rechter dat uw vriendin een nieuwe partner heeft, vervalt rechtens het recht op partner alimentatie. Zij heeft immers een (nieuwe) partner en hiervoor heeft de wetgever de PA nooit bedoeld. De PA dient ter overbruggingsfase na het stoppen van een oude relatie naar een nieuwe relatie, om in het levensonderhoud te kunnen blijven voorzien. Wanneer er echter een nieuwe man/vrouw in het leven komt van de ex-partner is het natuurlijk totaal onredelijk dat u vervolgens voorziet in de kosten van hun levensonderhoud.

Het geldt overigens ook visa versa. Wanneer u bijvoorbeeld minder gaat verdienen is dit ook een reden om de PA omlaag bij te stellen. Sterker nog, wanneer uw ex inmiddels een relatie heeft en u niet, heeft u recht op PA en keren de rollen om. Ik laat het KA verder buiten beschouwing, want het is en blijft uw kind natuurlijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SaHa



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 14 apr 2014 11:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor alle reacties:

- Mijn ex partner heeft een nieuwe vriend, maar heeft haar eigen huurwoning ook nog steeds, daar woont ze in haar week ook gewoon met mijn kinderen. @hermanJ: de verplichting PA te betalen heeft niet zoveel met mijn of haar slimheid te maken......ouderwetse wetgeving
- Het bedrijf van haar nieuwe vriend is een eenmanszaak (opgevraagd bij KvK) We hebben idd afgesproken elkaar de benodigde informatie uit te wisselen maar aangezien zij stelt dat het enkel gaat om vriendendienst valt er niets uit te wisselen volgens hen: dit is precies mijn probleem. Volgens hen is er geen financiele relatie tot elkaar / tot elkaars bedrijven, terwijl uiterlijke kenmerken (site/facebook/logo/locatie) dit wel degelijk lijken uit te stralen. Ik zie op tegen een rechtsgang omdat zij dit gesubsidieerd krijgt en ik dat zelf moet betalen...... @fiscalist: wat zou het betekenen als zij als VOF opereren (want daar lijkt het zoals je het beschrijft wel degelijk op, alhoewel de bedrijven wel verschillende namen hebben) Heeft dat effect op bijvoorbeeld hun fiscale situatie? En wat betekent het als je wel zo opereert, maar dit feitelijk niet zo hebt geregeld.....
- Ten aanzien van KA: geen discussie over betaling KA, Doe ik met overtuiging !!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
De Fiscalist

De Fiscalist

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 83


BerichtGeplaatst: ma 05 mei 2014 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sorry dat ik wat laat ben met antwoorden...

als ze feitelijke en vof zijn, dan zijn ze allebei hoofdelijk aansprakelijk voor schulden van de vof.

ook klopt de kvk inschrijving niet. Daar zou ik beginnen. Als je de kvk zo ver kunt krijgen dat zij zelf gaan beoordelen of de inschrijving klopt dan kunnen ze het je echt en partner best nog lastig maken.

Hoe een en ander praktisch in zijn werk gaat weet ik niet. Je zou de kvk eens kunnen bellen.
_________________
Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
SaHa



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 05 mei 2014 12:24    Onderwerp: Contact KvK Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste fiscalist, dank je voor je antwoord. Contact met KvK leert mij dat zij vooral de rechten van consument beschermen. O.b.v. de feitelijke inschrijving is er voor hen geen aanleiding verder te kijken omdat het aparte bedrijven zijn met aparte adressen, namen, eigenaren en websites (maar met zelfde uitstraling, beeldmerk, haar foto's, haar naam als medewerker klantenservice)

Dus als consumenten teveel verward zouden kunnen raken, is er reden om verder te kijken, of wanneer er sprake is van financiele samenwerking (Daarvan wordt nu gesteld dat het gaat om vriendendienst) is er grond om verder te kijken. Natuurlijk zou er ook nog sprake kunnen zijn van zwart uitbetaling, maar daarmee doet KvK zelf ook niets. Dat kan ik zelf ook niet bewijzen, hooguit vermoeden.

Ik denk dat ik moet hopen op eerlijkheid..............
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SaHa



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 05 mei 2014 12:24    Onderwerp: Contact KvK Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste fiscalist, dank je voor je antwoord. Contact met KvK leert mij dat zij vooral de rechten van consument beschermen. O.b.v. de feitelijke inschrijving is er voor hen geen aanleiding verder te kijken omdat het aparte bedrijven zijn met aparte adressen, namen, eigenaren en websites (maar met zelfde uitstraling, beeldmerk, haar foto's, haar naam als medewerker klantenservice)

Dus als consumenten teveel verward zouden kunnen raken, is er reden om verder te kijken, of wanneer er sprake is van financiele samenwerking (Daarvan wordt nu gesteld dat het gaat om vriendendienst) is er grond om verder te kijken. Natuurlijk zou er ook nog sprake kunnen zijn van zwart uitbetaling, maar daarmee doet KvK zelf ook niets. Dat kan ik zelf ook niet bewijzen, hooguit vermoeden.

Ik denk dat ik moet hopen op eerlijkheid..............
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds