Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vreemde tekst SR artikel
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lexus



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2018 12:41    Onderwerp: Vreemde tekst SR artikel Reageer met quote Naar onder Naar boven

In art. 28a lid 2 WvSr komt m.i. een erg vreemde tekst voor. Lid 1 bepaalt dat de verdachte afstand kan doen van het recht op rechtsbijstand. Dat is duidelijk.
Lid 2 echter zegt het volgende. Als de verdachte afstand 'wil' doen, dan volgt er een regel. Hij doet dus nog geen afstand, maar wil het (kennelijk) doen.
Zelfs als die verdachte zegt dat hij afstand wil doen, moet het nog gebeuren.
Maar nog voor hij afstand doet, moet de opsporingsambtenaar hem wijzen op bepaalde zaken.
En als hij dat zegt, blijkt dan echt dat het ook waar is. Menig verdachte zegt dat hij die inbraak echt niet heeft gepleegd. Kun je dan zeggen, dat bleek dat hij het niet had gedaan?
Kortom, deze tekst is erg vreemd opgesteld naar mijn mening.
Hoor graag de mening van anderen.


Quote:
[2. Wanneer de rechter of opsporingsambtenaar blijkt dat de verdachte de in het eerste lid bedoelde afstand van recht wil doen, licht deze hem in over de gevolgen daarvan en deelt deze hem mee dat hij van zijn beslissing kan terugkomen. Hiervan wordt proces-verbaal opgemaakt.]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: do 25 jan 2018 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 28a Sr bestaat niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lexus



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: do 25 jan 2018 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Foutje. Het is art. 28a Sv.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 25 jan 2018 22:20    Onderwerp: Re: Vreemde tekst SR artikel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lexus schreef:
In art. 28a lid 2 WvSr komt m.i. een erg vreemde tekst voor. Lid 1 bepaalt dat de verdachte afstand kan doen van het recht op rechtsbijstand. Dat is duidelijk.
Lid 2 echter zegt het volgende. Als de verdachte afstand 'wil' doen, dan volgt er een regel. Hij doet dus nog geen afstand, maar wil het (kennelijk) doen.
Zelfs als die verdachte zegt dat hij afstand wil doen, moet het nog gebeuren.
Maar nog voor hij afstand doet, moet de opsporingsambtenaar hem wijzen op bepaalde zaken.
En als hij dat zegt, blijkt dan echt dat het ook waar is. Menig verdachte zegt dat hij die inbraak echt niet heeft gepleegd. Kun je dan zeggen, dat bleek dat hij het niet had gedaan?
Kortom, deze tekst is erg vreemd opgesteld naar mijn mening.
Hoor graag de mening van anderen.


Quote:
[2. Wanneer de rechter of opsporingsambtenaar blijkt dat de verdachte de in het eerste lid bedoelde afstand van recht wil doen, licht deze hem in over de gevolgen daarvan en deelt deze hem mee dat hij van zijn beslissing kan terugkomen. Hiervan wordt proces-verbaal opgemaakt.]

Er is dus een probleem als de verdachte "vrijwillig en ondubbelzinnig" afstand doet zonder dit te willen, althans zonder dat het de rechter of opsporingsambtenaar blijkt dat de verdachte dit wil.

Volgens mij is de formulering zo heel slecht niet. De verdachte moet op zijn rechten gewezen worden zowel wanneer hij "dreigt" afstand te gaan doen als wanneer hij daadwerkelijk ondubbelzinnig afstand doet (want daaruit blijkt dat hij afstand "wil" doen, als dat niet al eerder is gebleken).

Na het doen van afstand kan de verdachte op die beslissing terugkomen, dus er gaat voor de verdachte niets verloren als hij eerst afstand doet en dan pas (na voorlichting door de rechter) beseft dat dat niet zo handig van hem was.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lexus



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2018 23:00    Onderwerp: re op Bona Fides Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is duidelijk dat iemand kan zeggen dat hij afstand doet van dat recht.
Ik ga nu uit van de situatie dat iemand op straat is staande gehouden. Dan geldt dit recht ook en tegelijk de verplichting om hem op die rechten te wijzen.
Het vreemde is de tekst. Het artikel zegt dat je dit moet meedelen als blijkt dat hij afstand 'wil' doen. Willen is iets wat zich in het hoofd afspeelt. Als ik zeg dat ik wil gaan wandelen, moet ik nog aan de wandeling beginnen. Als de verdachte zegt dat hij afstand wil doen, moet het nog gebeuren. Daarom is de term 'willen' zo lastig. Hoe kan mij nou blijken dat iemand iets wil. Ik kan alleen zeggen dat hij aangeeft dat hij iets wil. En dan nog iets:

Een inbraak verdachte zegt nogal eens: 'Ik heb het echt niet gedaan'.
Kan een opsporingsambtenaar of rechter dan zeggen: 'Mij bleek dat hij het niet heeft gedaan'. Natuurlijk niet. Je kunt alleen maar aangeven dat iemand iets zegt. Wat lid 2 bedoelt is mij volkomen duidelijk. Maar het zou zo handig zijn als de tekstschrijvers nou eens opschrijven wat men bedoelt. Zoals het er nu staat is het vrijwel niet doenlijk om dat zo in een proces-verbaal weer te geven.


Geldt ook voor art. 53 lid 2 en 54 Sv. Daar staat dat degene die aanhoudt, ook de verdachte moet overbrengen ter voorgeleiding. Ook dat is niet bedoeld, maar schrijf het dan svp anders. Als men zou schrijven: 'voor te geleiden of te doen geleiden' is het probleem ineens opgelost.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 06 feb 2018 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie het probleem niet. Je hoeft niet te raden of hij het wel of niet wilt. Het kan uit van alles blijken. Meestal blijkt het eruit dat de verdachte dit gewoon aangeeft. Maar in de tekst van de wet is dus het woord blijkt opgenomen. Dus pas als het je blijkt (doordat de verdacht het aangeeft) moet je hem op bepaalde rechten wijzen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds