Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 21:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraagje vermogensetikettering
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
replayyy



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): Ava
Studieomgeving (MA): Ava
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: do 12 dec 2013 16:08    Onderwerp: Vraagje vermogensetikettering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen,

Ik ben bezig met een opdracht voor school maar ik kom ergens niet helemaal uit. Het vraagstuk gaat over een ondernemer met een bedrijfspand aan zijn privé woning. Het pand is niet technisch splitsbaar en de verdeling prive/zakelijk is 60/40 %.

Nu heeft de ondernemer een paar privékosten, verbouwingen(volledig privé) en hypotheekrente.

Wat ik gelezen heb over vermogensetikettering, komt het erop neer dat bij een verhouding 60/40 keuze vermogen van toepassing is. Dus in principe zou de ondernemer zijn privé kosten gewoon mee mogen nemen. Nu twijfel ik of de bedragen volledig opgenomen mogen worden of er een verdeling moet worden gemaakt op basis van de 60/40 % privé/zakelijk.
Ook twijfel ik over de afschrijvingen, kan die alleen gedaan worden over de woz waarde van de woning dat als zakelijk is aangemerkt?

Mijn vraag: Kan de ondernemer deze kosten volledig opnemen bij de berekening voor de winst uit onderneming ?

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: do 12 dec 2013 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, als gekozen wordt voor (volledig) ondernemingsvermogen zijn alle kosten inclusief afschrijving over het geheel aftrekbaar - en alle inkomsten belast (inclusief verkoopresultaat). Voor het deel dat privé gebruikt wordt, geldt dan dat een correctie in de vorm van een onttrekking wordt gemaakt. Voor woningen is daar een specifieke regeling voor in 3.19 Wet IB 2001. Voor wat betreft de afschrijvingen moet je rekening houden met 3.30a wet IB 2001.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
replayyy



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): Ava
Studieomgeving (MA): Ava
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: do 12 dec 2013 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Ronald

Bedankt voor het antwoord.

Nog een kleine vraag ter verduidelijking: Dus als ik als ondernemer een verdieping op mijn huis laat zetten volstaat enkel de bijtelling in 3.19 IB en mag ik alle kosten m.b.t die verbouwing op de zaak zetten?

Als ik mijn woning zakelijk aanmerk, dan vervalt de hypotheekrente aftrek (omdat die in de berekening van de belastbare winst betrek), heb ik dan wel te maken met het eigenwoningforfait of komt die ook te vervallen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: do 12 dec 2013 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Min of meer. De kosten van een dergelijke verbouwing zul je moeten activeren en kun je dus niet direct ten laste van het resultaat brengen. De bijtelling zal hoger worden, omdat de WOZ-waarde ook hoger zal worden.

Als de woning tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend, dan is er geen sprake meer van een eigen woning in de zin van de eigenwoningregeling. Dus geen eigenwoningrenteaftrek en geen bijtelling van het eigenwoningforfait. Wel is de vraag of het voordelig is. De rente verandert in een zakelijke last en blijft dus aftrekbaar, maar die aftrek levert wel minder op door de MKB-winstvrijstelling. De bijtelling van het forfait blijft, niet via de eigenwoningregeling maar via 3.19 Wet IB 2001. 'Voordeel' is wel dat je niet te maken krijgt met de verlaging van het effectieve aftrektarief voor de eigenwoningrente vanaf 2014 in de hoogste schijf. Als de woning weer terug gaat naar de eigenwoningregeling (door staking van de onderneming, niet langer gebruiken van de woning binnen de onderneming of als een nieuwe woning wordt aangeschaft die niet tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend), dan is de eigenwoningregeling weer van toepassing. Aandachtspunt daarbij is om, indien mogelijk, ervoor te zorgen dat het overgangsrecht voor bestaande eigenwoningschulden van toepassing is.

(Hoe ver gaat je schoolopdracht?) Smile
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
replayyy



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): Ava
Studieomgeving (MA): Ava
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: do 12 dec 2013 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Min of meer. De kosten van een dergelijke verbouwing zul je moeten activeren en kun je dus niet direct ten laste van het resultaat brengen. De bijtelling zal hoger worden, omdat de WOZ-waarde ook hoger zal worden.

Als de woning tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend, dan is er geen sprake meer van een eigen woning in de zin van de eigenwoningregeling. Dus geen eigenwoningrenteaftrek en geen bijtelling van het eigenwoningforfait. Wel is de vraag of het voordelig is. De rente verandert in een zakelijke last en blijft dus aftrekbaar, maar die aftrek levert wel minder op door de MKB-winstvrijstelling. De bijtelling van het forfait blijft, niet via de eigenwoningregeling maar via 3.19 Wet IB 2001. 'Voordeel' is wel dat je niet te maken krijgt met de verlaging van het effectieve aftrektarief voor de eigenwoningrente vanaf 2014 in de hoogste schijf. Als de woning weer terug gaat naar de eigenwoningregeling (door staking van de onderneming, niet langer gebruiken van de woning binnen de onderneming of als een nieuwe woning wordt aangeschaft die niet tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend), dan is de eigenwoningregeling weer van toepassing. Aandachtspunt daarbij is om, indien mogelijk, ervoor te zorgen dat het overgangsrecht voor bestaande eigenwoningschulden van toepassing is.

(Hoe ver gaat je schoolopdracht?) Smile


Wederom bedankt voor het antwoord!

De schoolopdracht gaat zo ver mogelijk, omdat deze mondeling verdedigd moet worden, dus alle informatie is welkom!

Nogmaals bedankt, ik heb met bovenstaande informatie mijn opdracht doorgerekend en idd de mkb vrijstelling leidt er onder, maar onder de streep nog steeds voordeliger Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds