Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag over prijsafspraken bouwwereld
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2017 13:27    Onderwerp: Vraag over prijsafspraken bouwwereld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag allemaal,

Ik zit in de volgende situatie, ik probeer het kort en enigszins illustratief uit te leggen: we zitten in een nieuwbouwproject en willen wat mooiere deuren hebben dan de standaard gemonteerde deuren. De standaarddeur kost bij het deurenbedrijf D gewoonlijk 100 euro, maar het is best mogelijk dat ze die voor het project aan bouwer B hebben geleverd voor 50 euro. Voor mij is die deal irrelevant.

Nu wil ik dus een mooiere deur die bijvoorbeeld normaal 150 euro kost. Wat mij het meest voor de hand liggend lijkt, is dat ik 50 euro prijsverschil tussen de deuren betaal. Dus prijzen van dezelfde prijslijst hanteren, dan heb je namelijk een eerlijke meerprijs te pakken. D zegt echter nu: ik heb die die standaarddeur voor 50 euro aan B geleverd, dus jij krijgt er ook maar 50 euro voor terug. Met een mooiere deur van 150 euro moet ik dus 100 euro bijbetalen in plaats van 50 euro.

Op deze manier dwingt D mij dus om de korting aan D terug te betalen die B bij D had bedongen. Ik vind dat echt een schandalige manier van handelen.

De kernvraag van bovenstaande is: mag dit gewoon of is er ergens een wet die hierop toeziet?

Groet,

Jeroen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2017 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welkom in de wereld van ondernemen, het is een normale manier van handelen in de bouwwereld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2017 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet alleen niet verboden, maar ook gewoon hartstikke logisch! Wie weet hoeveel van die standaarddeuren wel worden afgenomen door de aannemer. Het is dan logisch dat daarvoor een mooie prijs wordt gemaakt, omdat de verkoper waarschijnlijk ook een betere prijs heeft kunnen afspreken met zijn eigen toeleverancier voor die deuren. Het is dan niet zo gek, dat die korting niet automatisch voor al zijn deuren geldt.

Dit betreft overigens ook geen "prijsafspraken" in de juridische zin van het woord. Als je het met een jurist over prijsafspraken hebt, dan gaat het normaliter over de situatie waarin meerdere afzonderlijke aanbieders van een product of dienst met elkaar hebben afgesproken welke prijs zijn voor hun product of dienst zullen vragen, en daarmee dus geen concurrentie aangaan met elkaar.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2017 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik loop de Mediamarkt binnen en zie een televisie staan met 100 euro korting. Die televisie staat mij niet aan, maar die ernaast wel. Nu wil ik die andere televisie kopen, maar wel met diezelfde 100 euro korting. Hmmm.

Jij kreeg 50 euro korting op die gewone deur (dat een tussenpersoon die korting voor je had geregeld is irrelevant). Jij doet nu afstand van die korting en kiest voor een andere deur.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: do 02 mrt 2017 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik loop de Mediamarkt binnen en zie een televisie staan met 100 euro korting. Die televisie staat mij niet aan, maar die ernaast wel. Nu wil ik die andere televisie kopen, maar wel met diezelfde 100 euro korting. Hmmm.

Jij kreeg 50 euro korting op die gewone deur (dat een tussenpersoon die korting voor je had geregeld is irrelevant). Jij doet nu afstand van die korting en kiest voor een andere deur.


Een illustratief voorbeeld kan ook de andere kant op werken (maar da's mijn mening...). Voorbeeldje:

Het deurenbedrijf heeft 2 soorten deuren: een groene en een rode, verder is het exact dezelfde deur. Kosten allebei 100 euro volgens de catalogus, maar de groene deur wordt voor 50 euro geleverd aan de bouwer van het project.

Dan besluit een koper dat hij groen lelijk vindt (hij heeft niet zelf voor die groene deur gekozen), en hij wil liever de rode deur die verder exact hetzelfde is. Die kost ook evenveel volgens de catalogus, dus de koper mag dan volgens mij verwachten niets bij te hoeven betalen. Nee dus, in de door mij beschreven constructie moet de koper 50 euro bijbetalen. Ik vind dat een bizarre middelvinger richtring je klant...

Hoe dan ook, deze gang van zaken heeft er toe geleid dat de bouwer van ons het 'vul maar in' kan krijgen met al zijn deuren, de woning wordt nu zonder binnendeuren/kozijnen gebouwd en ze zijn 'not amused' gezien de problemen die dat oplevert. Hadden ze echter gewoon alleen de extra winst gepakt over de meerprijs voor de mooiere deuren die we wilden, zonder dus ook nog te proberen die oorspronkelijke korting uit onze portemonnee te kloppen, dan hadden ze gewoon de opdracht gekregen om andere deuren te plaatsen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2017 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de groene deur krijg je korting, op de rode deur niet. Jij kiest voor rood, dus je krijgt niet die korting maar betaalt de catalogusprijs.

Ik zie werkelijk het probleem niet. Hier is niets bizars aan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2017 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik zie werkelijk het probleem niet.


We verschillen duidelijk van mening. Als de deurenboer, in het kader van een veel grotere deal over meerdere projecten, de deuren van dit kleine project gratis had geleverd aan de bouwer en het er dus op neer zou komen dat:

1) je niets terugkrijgt voor de groene deur (want 'gratis' geleverd aan bouwer)
2) je het volledige bedrag betaalt voor de rode deur

zou je er dan ook geen probleem in zien?

Quote:
Op de groene deur krijg je korting, op de rode deur niet.


Nee, ik heb geen enkele korting gekregen maar de bouwer wel. Reken maar dat ik als koper via de bouwer gewoon de volle mep voor die groene deur heb betaald in de aankoopsom van de woning, daar haalt de bouwer echt z'n winst wel binnen en hij houdt die winst op de groene deur in z'n zak, zelfs als ik besluit om de groene deur helemaal niet te laten leveren. Ik betaal dus 2 deuren en krijg er maar 1. [/list]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2017 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
Quote:
Ik zie werkelijk het probleem niet.


We verschillen duidelijk van mening.

Op dit punt lijkt jouw mening inderdaad te verschillen van de mening van ongeveer ieder ander. Doe met deze observatie wat je nuttig lijkt...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bronza



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 143


BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2017 0:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit zijn geen prijsafspraken, dit is gewoon normale bedrijfsvoering ^^..
Ik had gewoon 150 euro gevraagd voor die andere deur
Enige rare aan het verhaal vind ik dat jij voor 50 euro meer per deur plots vreemde keuzes gaat nemen voor je nieuwbouwhuis, terwijl je daar alleen maar jezelf mee hebt.. Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2017 11:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Bona Fides
Quote:
Op dit punt lijkt jouw mening inderdaad te verschillen van de mening van ongeveer ieder ander.


Dat valt mee denk ik. Ik heb gisteren met een jurist van Vereniging Eigen Huis gebeld. Zij gaf aan dat ze dit soort rekenconstructies helaas wel vaker tegenkwam in de bouwwereld, maar beaamde daarnaast volmondig dat dit gewoon oplichting is. Het is jammer dat je de onderliggende rekenconstructie niet doorgrond (dubbel rekenen van materiaal en dubbel rekenen van arbeidskosten), en er blijkbaar op vertrouwt dat het allemaal wel OK is omdat 'iedereen het zo doet'.

@Bronza
Quote:
Enige rare aan het verhaal vind ik dat jij voor 50 euro meer per deur plots vreemde keuzes gaat nemen voor je nieuwbouwhuis, terwijl je daar alleen maar jezelf mee hebt.


Ik heb geen exacte bedragen genoemd omdat het voor de beschrijving van de rekenconstructie niet ter zake doet. Uiteindelijk levert de hele rekenmethode een extra verhoging van ruim 2000 euro op in een offerte van in totaal 8000 euro. Als ik ze zelf ga plaatsen ben ik een week bezig en kost het 3500 euro. Ik heb nog nooit 4500 euro in een week verdient...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: ma 06 mrt 2017 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
@Bona Fides
Quote:
Op dit punt lijkt jouw mening inderdaad te verschillen van de mening van ongeveer ieder ander.


Dat valt mee denk ik. Ik heb gisteren met een jurist van Vereniging Eigen Huis gebeld. Zij gaf aan dat ze dit soort rekenconstructies helaas wel vaker tegenkwam in de bouwwereld, maar beaamde daarnaast volmondig dat dit gewoon oplichting is. Het is jammer dat je de onderliggende rekenconstructie niet doorgrond (dubbel rekenen van materiaal en dubbel rekenen van arbeidskosten), en er blijkbaar op vertrouwt dat het allemaal wel OK is omdat 'iedereen het zo doet'.


Zelfs al zou het zo zijn dat de korting verzonnen is, dan nog staat het de leverancier van de deuren vrij om de deuren aan jou te leveren voor de prijs die hij ervoor wil vragen! In de verste verte is er geen sprake van oplichting. Elke jurist die dat beweert, moet zich schamen.

Waar jij bovendien naar lijkt te verwijzen is een constructie waarbij jouw aannemer jou het volle pond laat betalen voor een korting die hij zelf bedongen heeft. Hij rekent jou een materiaalprijs van € 100, terwijl hij werkelijk slechts € 50 kosten heeft. Maar dan nog is het veel te voorbarig om van oplichting te spreken.

Ik geloof dan ook best dat die jurist jou enigszins naar de mond gepraat heeft, maar ik acht het onvoorstelbaar dat deze jurist zou hebben aangegeven dat je ook daadwerkelijk juridische gronden zou hebben om rechtens je gelijk te halen.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: ma 06 mrt 2017 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
dan nog staat het de leverancier van de deuren vrij om de deuren aan jou te leveren voor de prijs die hij ervoor wil vragen

Daar gaat het ook niet om, we vinden het prima om voor de nieuwe/andere deuren de gangbare prijs te betalen.

Waar het om gaat is dat ik voor die standaarddeuren gewoon de volle mep heb betaald, verrekend in de aankoopsom van de woning. Daar zijn hele gangbare rekentabellen voor (www.casadata.nl) die voor dit soort calculaties in de bouw worden gebruikt, en daar staat gewoon een bedrag van 300 euro op voor zo'n standaardddeur. Die heb ik dus al betaald, en als ik een andere deur wil waar ik dus ook gewoon de normale prijs voor betaal, dan wil ik die 300 betaalde euro's gewoon terug en geen fooi van 100 euro (dit zijn de werkelijke bedragen waar het om gaat). En als ze het zelfs voor elkaar krijgen om de arbeidskosten voor het plaatsen van die standaarddeur niet te retourneren, terwijl er wel opnieuw arbeidskosten betaald moeten worden voor het plaatsen van de nieuwe deuren, dan heet dat in mijn optiek (en die van andere mensen ook) gewoon oplichting. Meer kan ik er niet van maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: ma 06 mrt 2017 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En in de wereld van nieuwbouw woningen heet dit zakendoen.
Of je nou wilt of niet, of je het er nou mee eeens bent of niet, de minderprijs (dus de korting die je krijgt als je iets niet neemt) is nooit de kostprijs van het onderdeel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds