Vraag of iets een besluit is
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Vraag of iets een besluit is Auteur: V&VD BerichtGeplaatst: ma 28 apr 2014 12:54
    —
Kwalificeert men dit: http://imgur.com/eBs6iPH

Als besluit in de zin van art. 1:3 lid 1 Awb ?

Mijn klant heeft meermaals de gemeente geprobeerd een inhoudelijk besluit te krijgen, maar tot nu toe zonder resultaat. Ik zelf heb vandaag 2 x de gemeente gebeld maar ook zonder succes.

Juridisch twijfel ik tussen een feitelijke mededeling en een weigering. Ben benieuwd.

#2:  Auteur: ro-er BerichtGeplaatst: ma 28 apr 2014 13:00
    —
Blijkbaar is het de gemeente niet duidelijk dat om een besluit gevraagd wordt, hetgeen iets zegt over de brief en fax.

Ik zou zeggen feitelijke mededeling, tenzij uit de genoemde brief/fax expliciet om een beschikking / besluit gevraagd wordt.

Als dat niet het geval is en uw klant wil perse een besluit, neem dan simpelweg de moeite om een overduidelijk besluit te vragen en stuur ene nieuwe brief. Hoe moeilijk kan dat zijn?

#3:  Auteur: svdongen BerichtGeplaatst: ma 28 apr 2014 14:52
    —
Er dienen inderdaad twee gevallen onderscheiden te worden.

wél aanvraag
Indien wel sprake is geweest van een aanvraag, is dit te kwalificeren als een schriftelijke weigering (ex art. 6:2 Awb). Hierover hebben we hier al eerder en discussie gehad: de weigering mag ook impliciet zijn.

Indien sprake was van een aanvraag en uit het antwoord van de gemeente, zoals hier, duidelijk wordt dat geen besluit meer zal volgen, is dus wel sprake van een met een besluit gelijk te stellen weigering. Hiertegen staat bezwaar open.

géén aanvraag
Indien ook geen sprake is geweest van een aanvraag, dan moet deze mededeling inderdaad als mededeling van feitelijke aard worden gezien.

Restnotitie
M.i. is geen sprake van het geven van vormherstel (aanvullen aanvraag), omdat dan zou worden gesproken over een opschorting. Ik weet alleen niet hoe jullie daartegenaan kijken.

#4:  Auteur: A.Verkerk BerichtGeplaatst: ma 28 apr 2014 14:57
    —
Misschien kun je de aanvraag ook anoniem maken en plaatsen. Dan is het antwoord beter te beoordelen.
Met deze info sluit ik me aan bij ro-er



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl