Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 5:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag Casus
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 22 mei 2007 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja graag!!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
PBE



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 121


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hadden vandaag evaluatie gehad van alle ingeleverde opdrachten! Dit antwoord was goed, nogmaals bedankt voor jullie hulp! Smile

Heb wel meteen een andere vraag Wink de eerste vraag van deze casus was: Een kleine rondgang rond de standplaats van A leert, dat deze gasflessen gebruikt, die niet conform de bijzondere richtlijnen hieromtrent van de EU gekeurd zijn. Is A hierdoor in overtreding?

En mijn antwoord op de vraag was:
A is in overtreding. In het besluit van de gemeente Landgraaf van 10 mei 2004 staat onder lid 34. dat de gasflessen moeten worden goedgekeurd door de daarvoor aangewezen instantie, gasflessen die niet of niet tijdig zijn goedgekeurd mogen niet in de inrichting aanwezig zijn. De goedkeuring is gebaseerd op de EEG-kader-richtlijn 76/527/EEG, alsmede de daarop berustende bijzondere richtlijnen 84/525, 84/526 en 84/527/EEG. Dus als de gasflessen hier niet aan voldoen, kunnen deze ook niet zijn goedgekeurd.

Nu weet ik wel dat richtlijnen niet hetzelfde zijn als verordeningen en richtlijnen niet direct gericht zijn tot burgers (dus dat de overheid eerst actie moet ondernemen). Maar A is toch wel in overtreding als hij de voorwaarden uit de beschikking niet nakomt? (of niet?)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
PBE



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 121


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of had de gemeente deze voorwaarde niet mogen opnemen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welk antwoord was goed? Hoe luidt dat goede antwoord nou? Very Happy
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
PBE



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 121


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ow sorry beetje dom van me Embarassed Ik zal het even posten:

B kan wat betreft beiden claims geen schadevergoeding eisen. B heeft namelijk geen schade opgelopen omdat A de voorwaarden van de aan A verleende beschikking heeft overtreden.

Zou B schadevergoeding willen eisen van A via de onrechtmatige daad dan moet er sprake zijn van een causaal verband. Dat is hier echter niet van toepassing. B heeft wel minder omzet gehad, maar dat is niet het directe gevolg van het door A gebruiken van niet goedgekeurde gasflessen. Als A wel goedgekeurde gasflessen had gebruikt, had B evenveel winst misgelopen. De gederfde winst is een direct gevolg van de concurrentie van A, maar deze is niet onrechtmatig (A heeft een vergunning).

Ook tegen de gemeente kan B geen schadeclaim indienen. De gemeente hanteert dezelfde regels wat betreft de gasflessen voor A als voor B. De gemeente zou een van de bestuursdwangmiddelen kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat A de voorwaarden van de beschikking naleeft. Het zou in het voordeel van B zijn als de gemeente de vergunning in zou trekken, B kan echter niet verzoeken om handhaving, omdat hij geen direct derdebelanghebbende is. Het maakt voor B eigenlijk geen verschil of A met niet goedgekeurde gasflessen werkt (vooral niet wat betreft de gederfde winst). Naleving van de voorwaarden van de beschikking is verder een zaak tussen de gemeente en A.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A overtreedt dus inderdaad de voorwaarden v.d. vergunning. Een overtreding is één, handhaving is echter twee... Voor dat laatste immers een actie van de gemeente noodzakelijk. Nu die kennelijk uitblijft, betekent dat natuurlijk niet dat er geen overtréding is, alleen wordt die niet bestraft. En B kan dus niet verzoeken om handhaving omdat hij geen derde-belanghebbende is.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel voor het posten! Ik = blij dat ik dus wel op de goede lijn zat.
En ik = blij voor jou omdat jij blijkbaar een goed cijfer had.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
PBE



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 121


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vrijdag 22 juni heb ik een mondeling over alle ingeleverde stukken en hoor dan mijn cijfer, dus ben benieuwd Smile

Erg bedankt voor je hulp!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We duimen! En trouwens ... iedereen deed een duit in dat zakje natuurlijk.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
PBE



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 121


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
A overtreedt dus inderdaad de voorwaarden v.d. vergunning. Een overtreding is één, handhaving is echter twee... Voor dat laatste immers een actie van de gemeente noodzakelijk. Nu die kennelijk uitblijft, betekent dat natuurlijk niet dat er geen overtréding is, alleen wordt die niet bestraft. En B kan dus niet verzoeken om handhaving omdat hij geen derde-belanghebbende is.


Ik dacht dus ook dat A de voorwaarden van de vergunning overtreedt en het lijkt me dat dat niet mag? Maar mijn docente hintte erg naar het verschil tussen verordeningen en richtlijnen van de EU. Maar ik begrijp niet zo goed wat dat ertoe doet? Want A is in overtreding omdat hij zich niet houdt aan de voorwaarden van de vergunning?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
PBE



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 121


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt! Ik zal ook dat nog even laten weten Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

PBE schreef:
Ik dacht dus ook dat A de voorwaarden van de vergunning overtreedt en het lijkt me dat dat niet mag? Maar mijn docente hintte erg naar het verschil tussen verordeningen en richtlijnen van de EU. Maar ik begrijp niet zo goed wat dat ertoe doet?


Die hint zal betrekking hebben op het fenomeen van de rechtstreekse werking waarvan ze dan graag wil dat je dat aanstipt in je antwoord.

Quote:
Want A is in overtreding omdat hij zich niet houdt aan de voorwaarden van de vergunning?
Ja, maar hij overtreedt de richtlijn natuurlijk niet, omdat die richtlijn alleen tot de staat gericht is.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het besluit waarin A vergunning is verleend, stelt de voorwaarde dat A slechts goedgekeurde flessen gebruikt. Wanneer A dat niet doet, voldoet A niet aan de gestelde voorwaarde, en kan de vergunning vermoedelijk worden ingetrokken (of anders handelt A niet buiten het bereik van de vergunning, dus onrechtmatig; de precieze sanctie die op overtreding staat zou je denk ik uit de vergunning zelf moeten afleiden).

Dat de goedkeuring gebaseerd is op Europese richtlijnen doet er verder niet toe. Tenminste, voor zover ik uit de gegevens kan opmaken. Voor hetzelfde geld had de gemeente bepaald dat de te gebruiken flessen aan Chinese regels moeten voldoen.

(Een andere vraag is wanneer de gemeente bevoegd is bij de uitgifte van een vergunning een bepaalde voorwaarde op te leggen. Ik denk niet dat zulke vragen in deze casus spelen.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
PBE



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 121


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
PBE schreef:
Ik dacht dus ook dat A de voorwaarden van de vergunning overtreedt en het lijkt me dat dat niet mag? Maar mijn docente hintte erg naar het verschil tussen verordeningen en richtlijnen van de EU. Maar ik begrijp niet zo goed wat dat ertoe doet?


Die hint zal betrekking hebben op het fenomeen van de rechtstreekse werking waarvan ze dan graag wil dat je dat aanstipt in je antwoord.

Quote:
Want A is in overtreding omdat hij zich niet houdt aan de voorwaarden van de vergunning?
Ja, maar hij overtreedt de richtlijn natuurlijk niet, omdat die richtlijn alleen tot de staat gericht is.


Er gaat opeens een lampje branden Idea De vraag is helemaal niet of A een overtreding begaat, maar of hij de richtlijn overtreedt. Heel dom van mij Embarassed en dat terwijl goed lezen juist voor juristen zo belangrijk is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
PBE



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 121


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het besluit waarin A vergunning is verleend, stelt de voorwaarde dat A slechts goedgekeurde flessen gebruikt. Wanneer A dat niet doet, voldoet A niet aan de gestelde voorwaarde, en kan de vergunning vermoedelijk worden ingetrokken (of anders handelt A niet buiten het bereik van de vergunning, dus onrechtmatig; de precieze sanctie die op overtreding staat zou je denk ik uit de vergunning zelf moeten afleiden).

Dat de goedkeuring gebaseerd is op Europese richtlijnen doet er verder niet toe. Tenminste, voor zover ik uit de gegevens kan opmaken. Voor hetzelfde geld had de gemeente bepaald dat de te gebruiken flessen aan Chinese regels moeten voldoen.

(Een andere vraag is wanneer de gemeente bevoegd is bij de uitgifte van een vergunning een bepaalde voorwaarde op te leggen. Ik denk niet dat zulke vragen in deze casus spelen.)


Bedankt voor je antwoord! Ik hoop dat ze deze vraag tijdens het mondeling stelt aangezien ze er zo op hintte Wink denk inderdaad niet dat de bevoegdheid van de gemeente om bepaalde voorwaarden op te leggen bij de uitgifte van een vergunning hier een rol speelt. Dat is nog nooit aan bod gekomen en ik zou ook echt niet weten hoe je aan die informatie zou moeten komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds