Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag: Illegaal verkopen van lachgas
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Perangkaum



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2016 0:52    Onderwerp: Vraag: Illegaal verkopen van lachgas Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo!

Ten eerste zal ik even kenbaar laten maken dat ik geen rechtsstudent ben, dus ik heb bijna geen kennis over dit onderwerp. Weten jullie dat ook weer Wink

Oke, goed. Ik ben een student, ik werk in een kleine kroeg voor studenten, en we verkopen al jaren lachgas in ballonnen. Vroeger hebben we hier zelfs flink op gepromoot, wat we nu achterwege laten door alle negativiteit van lachgas in het nieuws de laatste tijd.

Hoe het bij ons werkt is als volgt. Er is een groot moederbedrijf (die vooral doet aan student-housing) die een aantal zelfgebouwde kroegen tot zijn beschikking heeft (3 als het goed is). Elke kroeg heeft zijn eigen bestuur, en deze mensen moeten zich, bij het zelfstandig in stand houden van de kroeg, houden aan statuten die door het moederbedrijf zijn opgesteld. Deze kroegen zijn gemaakt voor bewoners van student-housing van het moederbedrijf, als vrije-tijdsbesteding. Dus officieel zijn alleen studenten die wonen in kamers van het moederbedrijf welkom. Gelukkig was het moederbedrijf zo aardig om de regels iets losser te maken, zodat we elke student binnen kunnen laten.

Onze kroeg staat zelfstandig ingeschreven bij de KvK.

Wat verder nog van belang is:
-Écht alleen studenten zijn welkom, niemand anders komt naar binnen.
-Er staat niks in de statuten over lachgas.
-Onze kroeg is financieel erg zwak. We vertrouwen op het verkoop van lachgas, hier halen we de meeste winst uit.
-Er is ongeveer 6-9 maanden geleden een feest enorm uit de hand gelopen. Dit haalde het nieuws. Politie rukte uit met o.a. politiehonden en meerdere auto's. 6 mensen werden gearresteerd (bedreiging, illegaal vuurwerk, drugs, dronken minderjarigen). We kwamen onder zware druk te staan van het moederbedrijf én de politie omdat het feest niet volgens de statuten was georganiseerd. De feestgever was namelijk geen student van de uni, maar een mbo'er. Geen wonder dat het uit de hand liep haha...

Zo ver de achtergrondinformatie.

Er is een discussie ontstaan of we zouden moeten stoppen met het verkopen van lachgas, maar eerst moeten we goed weten wat de consequenties zouden zijn als we door blijven verkopen en we worden gesnapt. De kans dat we daadwerkelijk problemen krijgen lijkt me klein, maar ik vraag het me toch af. Het moederbedrijf móét bijna wel weten dat we lachgas verkopen omdat we er op hebben gepromoot, maar ze hadden niks ondernomen. Daarnaast zijn alleen studenten welkom in de kroeg, dus een undercover politieman komt ook niet naar binnen. Of hij moet zich natuurlijk kenbaar maken als politie maar dan stoppen we natuurlijk wel even met verkopen.

Dus:

-Is de kans inderdaad klein dat we worden gesnapt?
-Als dit gebeurd, krijgt onze kroeg óf het moederbedrijf dan een boete? Of allebei?
-Krijgen we een strafblad? Of blijft het bij een boete?
-Omdat we al in het krijt staan bij de politie en het moederbedrijf, moeten we sluiten?

Ik kon niks vinden in het wetboek van strafrecht of de opiumwet over lachgas. Iemand heeft me verteld dat lachgas behoort tot de warenwet, maar dit weet ik niet zeker.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Iemand die toch maar even anoniem blijft Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RB_1969



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 199


BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2016 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lachgas verkocht in ballonnen valt sinds juli 2016 onder de Warenwet en niet meer onder de Geneesmiddelenwet. Gaspatronen zijn bij de groothandel legaal verkrijgbaar. Het gebruik is ook legaal. Lachgasballonnen zijn soms te koop op feestjes. Voorheen trad de politie af en toe op tegen de verkoop. Of dit in de toekomst nog zo zal zijn moet nog blijken, gezien toezicht op de Warenwet bij de Voedsel en Waren Autoriteit ligt. De verkoop mag nu niet in strijd zijn met de Warenwet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Perangkaum



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2016 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RB_1969 schreef:
Lachgas verkocht in ballonnen valt sinds juli 2016 onder de Warenwet en niet meer onder de Geneesmiddelenwet. Gaspatronen zijn bij de groothandel legaal verkrijgbaar. Het gebruik is ook legaal. Lachgasballonnen zijn soms te koop op feestjes. Voorheen trad de politie af en toe op tegen de verkoop. Of dit in de toekomst nog zo zal zijn moet nog blijken, gezien toezicht op de Warenwet bij de Voedsel en Waren Autoriteit ligt. De verkoop mag nu niet in strijd zijn met de Warenwet.


Krijgen de verkopers een strafblad als ze de warenwet overteden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RB_1969



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 199


BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2016 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het nu - opeens - weer strafrecht dan?

Ik zou zeggen, ga eens zoeken met Google .......
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds