Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 15:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Voorlopige aanslag werkelijk WATERDICHT?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chaudfontaine



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 17 jan 2008 16:45    Onderwerp: Voorlopige aanslag werkelijk WATERDICHT? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag allemaal,

Ik heb volgende aanslag voor mijn oom bekeken. Iemand enig inzicht hierin?

Op 15 januari 2005 heeft hij een voorlopige teruggaaf over 2005 gekregen. Onder de vermelding dat als na afloop van 2005 blijkt dat je inderdaad recht heeft op deze teruggaaf, je dan geen aangifte hoeft te doen en wordt deze voorlopige teruggaaf definitief.

En zo kreeg hij 11 april 2006, een brief met de vermelding dat de gegevens vermeld in de aangifte inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2005, er toe leiden dat hij geen voorlopige aanslag krijgt. En dat nadat zij zijn aangifte 2005 hebben gecontroleerd, hij de definitieve aanslag ontvang. En bij vaststelling van deze aanslag zij kunnen afwijken van de gegevens die hij heeft verstrekt. Mochten zij afwijken, dan zou hij hierover bericht krijgen.

En zo kreeg hij 4 januari 2008! de mededeling over de afhandeling van zijn aangifte 2005! Na beoordeling, is de inspecteur van plan af te wijken van zijn aangifte, dit omdat hij de inkomsten niet in de juiste rubriek had ingevuld, het moest namelijk zo zijn dat een uitkering belast wordt als inkomsten uit VROEGERE ARBEID en niet als TEGENWOORDIGE ARBEID.

En zo kreeg hij de aanslagbiljet waarin de afwijking is verwerkt op 18 januari 2008; de definitieve aanslag, en natuurlijk een te betalen bedrag.

Dit betreft natuurlijk een voorlopige aanslag, maar dat neemt niet weg dat de belastingdienst heeft verzuimd de gemelde fout die zij geconstateerd hebben op 11 april 2006 tijdig te herstellen, dit in ieder geval i.v.m. de in rekening gebrachte heffingsrente. De belasting wist al wat er mis was met de gegevens die meneer heeft ingevuld en natuurlijk zou je van de inspecteur ten minste kunnen verwachten, dat hij geen controles of lange onderzoeken behoeft te verrichten om enkel tot de definitieve conclusie te komen dat inderdaad de uitkering wordt belast als inkomsten uit vroegere arbeid.

De inspecteur heeft met andere woorden al geconstateerd dat hij geen voorlopige aanslag zal krijgen, dit al in 2006.

Nu heeft mijn oom niet het geld om het bedrag terug te betalen, en heb ik hem geadviseerd een kwijtschelding aan te vragen. Maar op grond van bovenstaande gegeven, kan hij proberen bezwaar te maken, in ieder geval op de heffingsrente. Weet iemand misschien aan de hand van bovenstaande een andere weg waar mijn oom misschien meer baat bij heeft? Is een voorlopige aanslag werkelijk zo waterdicht?

Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 17 jan 2008 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De inspecteur heeft met andere woorden al geconstateerd dat hij geen voorlopige aanslag zal krijgen, dit al in 2006.

Dat zie ik niet:
Quote:
En zo kreeg hij 11 april 2006, een brief met de vermelding dat de gegevens vermeld in de aangifte inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2005, er toe leiden dat hij geen voorlopige aanslag krijgt. En dat nadat zij zijn aangifte 2005 hebben gecontroleerd, hij de definitieve aanslag ontvang.

Op 11 april 2006 is slechts medegedeeld dat er op basis van de aangifte niets aan de hand is, maar dat die aangifte nog gecontroleerd gaat worden. Dat is inderdaad ook gebeurd.

Verder vraag ik mij af wat je bedoelt met:
Quote:
En zo kreeg hij de aanslagbiljet waarin de afwijking is verwerkt op 18 januari 2008; de definitieve aanslag, en natuurlijk een te betalen bedrag.

Dit betreft natuurlijk een voorlopige aanslag,

Een definitieve aanslag is beslist geen voorlopige aanslag.

Hoe dan ook, het maken van bezwaar lijkt mij zinloos. De inspecteur is op tijd met het vaststellen van de aanslag (art. 11 lid 3 Awr). Dat heffingsrente wordt gevorderd is correct.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds