Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 20:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vochtschade: vervanging werkende onderdelen?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
advocaatjeleefjenog



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 185


BerichtGeplaatst: zo 29 jun 2014 20:23    Onderwerp: Vochtschade: vervanging werkende onderdelen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vriendin van mij zit met het volgende probleem.

In augustus 2013 heeft ze een tabletlaptop van HP gekocht bij de Makro. Het gaat om een tablet met een toetsenbord dat je los kan koppelen. In oktober begonnen de toetsen van dat toetsenbord te haperen. Via de Makro is de tablet naar hp gestuurd via de Makro. Na twee weken kwam de diagnose, vochtschade. Ze zegt zelf dat het apparaat nooit met vocht in aanraking is geweest.
Het vreemde was dat in de diagnose een aantal te vervangen onderdelen stonden die het nog prima deden.
Hp zegt dat dit niet onder garantie valt en dat bij een defect meteen alle onderdelen worden vervangen. Ze moet dus zowel het toetsenbord als de tablet laten vervangen. Kosten 800 euro terwijl het geheel slechts 450 euro waard is. Kan dit zomaar? Dat het niet onder garantie valt begrijp ik, al blijft het vreemd dat dit gezegd wordt terwijl volgens haar er nooit sprake is geweest van vocht. Buiten dat vind ik het vreemd dat er werkende onderdelen worden vervangen. Wie weet wat haar rechten zijn? Er staat niets over in de algemene voorwaarden en van het bw word ik ook niet veel wijzer dan artikel 7:18 en 7:21. Welke civilist helpt deze fiscalist? De originele bon is overigens niet meer aanwezig, maar via Makro hebben ze een kopie kunnen krijgen. Tablet is twee weken op een hogeschool geweest en sindsdien niet meer uit huis geweest en niet op vochtige plekken gekomen.
_________________
In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: di 01 jul 2014 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'Vochtschade' is een standaard-excuus dat veel reparatiebedrijven aanvoeren (HP besteedt dit ook uit) om een rekening te kunnen sturen naar de eindgebruiker, terwijl daar in de meerderheid van de gevallen geen sprake van is. In de apparaten zitten papiertjes die uitlopen bij contact met vocht, maar dat is als consument niet te controleren.

Dat het tablet zou moeten worden vervangen bij enkel een defect toetsenbord is natuurlijk onzin. Maar je grootste probleem is, dat je je niet kunt beroepen op consumentenbescherming, aangezien het product zakelijk is aangekocht.

Heb je al geprobeerd om het gewoon via de Makro zelf op te lossen? Zij zijn de verkopende partij en ik ken hen niet als een partij die moeilijk doet over garantie. Als het product binnen een jaar faalt, kun je natuurlijk ook gewoon je geld terugeisen als Makro het niet voor je kan oplossen. Je zou evt. ook de klantenservice van HP zelf kunnen bellen en vragen om een oplossing, zoals aangegeven repareert HP niet zelf haar eigen producten, maar primaire aanspreekpunt blijft Makro zelf. Wacht er niet te lang mee.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: di 01 jul 2014 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Maar je grootste probleem is, dat je je niet kunt beroepen op consumentenbescherming, aangezien het product zakelijk is aangekocht.

De bepalingen over non-conformiteit in Boek 7 BW gelden ook voor zakelijke transacties. Het wettelijke vermoeden dat de zaak bij levering gebrekkig was als het gebrek zich binnen zes maanden openbaart, geldt weliswaar niet, maar in deze casus lijkt het me niet moeilijk voor TS om te stellen en aannemelijk te maken dat de zaak niet heeft voldaan aan de eisen die hij redelijkerwijs mocht verwachten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2014 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
dr.dunno schreef:
Maar je grootste probleem is, dat je je niet kunt beroepen op consumentenbescherming, aangezien het product zakelijk is aangekocht.

De bepalingen over non-conformiteit in Boek 7 BW gelden ook voor zakelijke transacties. Het wettelijke vermoeden dat de zaak bij levering gebrekkig was als het gebrek zich binnen zes maanden openbaart, geldt weliswaar niet, maar in deze casus lijkt het me niet moeilijk voor TS om te stellen en aannemelijk te maken dat de zaak niet heeft voldaan aan de eisen die hij redelijkerwijs mocht verwachten.


Klopt, normale productgarantie gaat natuurlijk op en mits de firma met wiens makro kaart aangekocht is een bedrijf is met minder dan 50 man kun je wel aanwijzingen ontlenen aan hoe zaken geregeld zijn voor consumenten, maar zolang je dit niet voor de rechter brengt zal het bedrijf in kwestie naar waarschijnlijkheid voet bij stuk houden, immers het is het woord van een leek tegenover een bedrijf dat meent expert te zijn. Ik ken deze business goed en dit soort bedrijven weren dagelijks hele reeksen van dit soort klachten af en komen daar ook mee weg, vooral ook omdat door verschillende fabrikanten van dezelfde producten exact hetzelfde bedrijf in de arm wordt genomen om service af te handelen (Compufix is er zoeen, actief onder vele namen). Hard blaffen heeft ook zelden zin, je zal dan toch waarschijnlijk dit voor de rechter moeten brengen, wat ook weer geld kost. En dan zit je nog steeds met een bewijsprobleem als je niet zelf kunt aantonen dat er geen waterschade is geweest, terwijl hun stickertje (al dan niet achteraf geplaatst) zegt dat daar wel sprake van is.

Ik blijf bij mijn oorspronkelijke advies, ik ken de Makro zelf als een schappelijke partij (de winkels dan!); ga erheen, leg uit dat dit product niet conform is en dat je een omruil wilt, of je geld terug. Werkt men niet mee, dan vraag je naar de manager, enz. Niet jezelf laten afschepen richting de fabrikant of het servicebedrijf, dat mag men onderling zelf uitzoeken.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds